[WN] WRODL*-deel 2, nummer 311 (7-puntenregeling)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:52

Nou ja, niet alleen arme profjes dan maar ook arme ik Schijnheilig .
Ik heb ook een dochter die les moet hebben en ik zou ook wel eens wat bij willen verdienen om dit te bekostigen *LOL* . Ik ben alleen niet goed genoeg Clown

Kan natuurlijk wel vragen of mijn dochter mij les wil geven voor 75€ en dan kan zij daarvan weer bij een prof lessen

Toch vind ik het hele aansprakelijkheid gebeuren wel van belang als je het lesgeven door amateurs wilt promoten/regelen of goedkeuren vanuit een organisatie. Goedvetman en Anya hebben zich er duidelijk goed in verdiept maar dat zal niet met iedereen zo zijn.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:56

helemaal mee eens slootje OK dan!
als prof heb je toch extra kosten.

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:00

Citaat:
een koekebakker om de hoek die een paar laarzen , wrangler, wallsjasje en een pet heeft aangeschaft en zegt trainer te zijn, maar die we zelfs bij de beginners nooit hebben zien rondrijden.

ook ik kan dus lesgeven! Bedankt voor de tip Jos Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:14

Jos schreef:

Dat spreekt niemand tegen,maar dat is uiteindelijk een eigen keuze. Cool

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:34

helemaal mee eens Blaze.
alleen wordt het de laatste jaren in nederland wel steeds moeilijker.

maar dit heeft verder niks met het topic te maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:41

Heeft toch ook wel wat met dit topic te maken Jos. Ik ben er echt van overtuigd dat als de infrastructuur van de westernlessen verbetert (te beginnen bij dichterbij huis van de heel erg beginnende klant) we een veel grotere groep kunnen binden dan nu het geval is. En daar vaart iedere prof uiteindelijk wel bij. Een bedrijf dat niet kan groeien (terwijl de potentiele klanten er wel zijn zo is ons bij de westerntrainingen gebleken) is in mijn ogen zieltogend. Dus moet je zien die klanten te pakken te krijgen. Dus m.i. snijdt het mes zo aan twee kanten.

Die prof die je nog nooit op een beginnerswedstrijd hebt gezien (en ook nog nooit is gestart in een andere klassse) ken ik ook. Zolang je nooit start kun je jezelf zonder problemen prof noemen. Jammer!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:58

Jos schreef:
helemaal mee eens slootje OK dan!

Ik vraag mijn af of dat nog echt helemaal zo is Jos. Ik heb kosten, alleen maar kosten, misschien een kleine fooi, omdat die kleine van mijn een aanwijzing geeft, omdat te leren voor haar opleiding. Over wat voor soort van kosten hebben wij het dan eigelijk. Of val ik in deze weer niet onder de normale situatie, zodat het voor mijn weer niet geld. In mijn beleving heeft een goede prof helemaal geen kosten. Laatst naar Augsburg geweest, daar heb ik profs gezien. Laten hen paarden brengen, poetsen, opzadelen, komen aan in de auto van een sponsor, rijden hun rondje, gaan vervolgens naar het besproken hotel, waarvan de volgende dag gezegd wordt dat het niet naar wens was, dus beter moet, maar dit ter zijde, hun paard wordt afgezadeld, oh ja is ook nog uitgestapt, gewassen enz enz. De enige kosten die zij maken is het kwartje bij het toilet, omdat de toilet jufvrouw geen onderscheid maakt, en ik ben daar nog blij om ook.

Deze regel is uit zijn verband getrokken wil ik er alleen maar van zeggen. Achter haalt en niet met de tijd meegegaan, terwijl de sport groeiende is. Eneuhhhh ik heb nog veel mee voorbeelden hoor.

Mijn dochter Ilona je kent haar wel, laatst twee geworden, in de limited non pro.
De ruiter die als eerste geplaatst werd, verdiend hoor, dit buiten kijf, heeft trainers in dienst om de paarden te trainen. Waar gaat deze sport heen, hoever ga je om amateur te blijven.
Als je veel geld hebt, kan dit ook, dus voor de echten beginner is er geen beginnen meer aan straks.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:59

Naar aanleiding van onze vorige discussie, Peter, wilde ik er eigenlijk niet op in gaan, maar ik constateer dat je toch echt de discussie wilt aangaan en in ieder geval zegt (met wat meer woorden) input op prijs te stellen en te waarderen.

Nou goed. Hoewel ik op mijn laatste PB geen antwoord van je heb gehad, neem ik aan dat je instemt met mijn voorstel op het eind van dat bericht om mét elkaar te werken aan de toekomst van western rijden in nederland in plaats van tégen elkaar. In dat licht hierbij mijn commentaar, niet om je af te branden, maar om je aan te vullen in het belang van western rijden in nederland.

Citaat:
De begeleiding die zij geven aan een ruiter met paard is daar in goede handen, dit toets ik op het feit, om naar het niveau te kijken, van de les klanten, die zich laten zien op wedstrijden...

Ik lees hier dat je vind dat een aantal stallen goede begeleiding geeft, omdat je dat herkent in de kwaliteit die hun klanten leveren op wedstrijden. Maar dan schrijf je:

Citaat:
...maar ben mijn zelf bewust, dat de meeste dat al niet eens halen.

Ehhh, dus je baseert je oordeel dat een stal goede begeleiding geeft op basis dat een enkele klant van die stal presteert op wedstrijden? Zou het dan misschien ook zo kunnen zijn dat die stal helemaal niet zo goed is, maar dat die enkele klant bijv. een natuur-talentje is, evt. voorzien van een erg goed paard?

Misschien is een "proeve van bekwaamheid", een soort schriftelijk en praktisch examen, een betere waarborg voor de kwaliteit? Dat hoeft dan natuurlijk geen MBO diploma te zijn, maar een paar essentiele dingen horen daar wel in: EHBO (voor ruiter en paard), regelementenkennis, eigen rijvaardigheid (bijv. ruiterbewijs, ik weet, het is discutabel, maar het is tenminste íets en objectief), elementaire didactiek. De WRAN zou dit soort cursussen, evt. in samenwerking met Orun of Deurne, kunnen aanbieden.

(even om te voorkomen dat er straks een boos zonnebrilletje verschijnt:) Het is niet dat ik twijfel aan de capaciteiten van de personen die op dit moment nadenken over die trainer E-status, maar als díe het mogen, mogen straks alle amateurs het natuurlijk, en daar zijn er wel een paar bij die ik dit liever niet zie doen.

Citaat:
Om een soort van Wran certificaat in het leven te roepen, zouden dit de aangewezen stallen kunnen worden, om conform de Wran normen, onderlinge trainingen of wedstrijden te organiseren. Dit hoeft natuurlijk niet een stal te zijn op naam, maar zou ook kunnen gelden voor een persoon die les geeft op diverse stallen in het land.
Citaat:
Waar het in deze omgaat is, dat de normen die er door de Wran opgesteld zijn, om BV een D wedstrijd te mogen uit schrijven, gehandhaafd blijven, en zeker ook in die zin bewaakt worden. Niet dat wij straks weer mensen deze sport zien beoefenen op gympies en strohoedjes op.

Dit begrijp ik ook niet helemaal, denk ik. Je wilt een certificaat in het leven roepen waardoor stallen "D" wedstrijden mogen organiseren conform de WRAN normen? Even voor het goede begrip: op dit moment mag iedereen een "D" wedstrijd organiseren mits die dat volgens de WRAN normen doet (afmeting bak, WRAN-erkende jury, eisen aan secretariaat, etc). Gezien ook hetgeen je in je inleiding schrijft: is het je voorstel om alleen die stallen toe te staan "D" en "C" wedstrijden te organiseren die op wedstrijden een enkele goed presterende klant hebben rondrijden?

Citaat:
Waar het in deze omgaat is, dat de normen die er door de Wran opgesteld zijn, om BV een D wedstrijd te mogen uit schrijven, gehandhaafd blijven, en zeker ook in die zin bewaakt worden. Niet dat wij straks weer mensen deze sport zien beoefenen op gympies en strohoedjes op.

En begrijp ik nu goed dat je voorstelt dat bij de "E" wedstrijden dezelfde normen gelden als op de "D" wedstrijden? En zo nee, waarin verschillen die normen dan om die wedstrijden toegankelijker te maken voor de "instappers" en te voorkomen dat zij dure investeringen zouden moeten doen (gympies en een stro-hoedje zijn een stuk voordeliger)?

Citaat:
Wat als een soort van competitie kan gaan leiden met als uiteindelijk doel, wedstrijden te rijden, die officieel gejureerd worden, door een Wran erkende jury.

Begrijp ik het goed dat de regio-wedstrijden dus niet door een WRAN erkende jury gejureerd worden? Wie jureren de regio-wedstrijden dan (en bepalen welke ruiters door mogen/moeten naar de "C" wedstrijden)? De eigen E-trainers?
Dus: beginners rijden eerst alleen in hun eigen regio, totdat iemand besluit dat ze "C" waardig zijn, en dan mogen ze in de landelijke competitie starten? Is dat beter dan nu, waarbij beginners overal mogen starten op hun eigen niveau? Is het toevoegen van een instap-klasse onder het beginners-niveau geen alternatief? Dan kunnen de instappers gewoon overal rijden waar ze willen (ook beter voor de organisatoren, lijkt me).

Citaat:
omdat er stallen en personen zijn waarvan ruiter met paard die zij les geven, niet voor onderlinge wedstrijden in aanmerking komen, omdat de plek waar zij dit doen, niet geschikt is, en of aan de norm voldoet die er gesteld is.

Dat snap ik niet: iedere stal die westernlessen geeft moet minimaal beschikken over een rijbak (ik ken geen stallen die lesgeven in een plantsoen of op de openbare weg). In die rijbak mag die stal zoveel onderlinge wedstrijden houden als ze willen, en hun manegepaarden naar eigen inzicht inzetten. Men kan voor dat soort wedstrijden ook gewoon WRAN jury's boeken.

Citaat:
Om te kunnen voldoen aan de gestelde regels die er zijn om BV een onderlinge wedstrijd te organiseren, vallen vele al af.

Er zijn geen regels voor het organiseren van een onderlinge wedstrijd, dus als er nu velen afvallen ligt dat ergens anders aan.

Citaat:
Beginners proeven, een doorn in het oog van vele op een C wedstrijd.

Ik ken er twee, hier op Bokt, die de beginners-reining-proeven niet bevallen, en dat zijn bovendien geen beginners meer (eentje rijdt sowieso niet bij de WRAN). Maar waarom moeilijk doen? Laten we de beginners zelf eens vragen wat ze willen, bijv. door hen zelf een paar proeven te laten samenstellen? Natuurlijk wel binnen de randvoorwaarden van Reining: minstens 1 snelle, grote cirkel en 1 kleine langzame cirkel naar beide kanten, minstens 2 galopwissels (naar keuze enkelvoudig of vliegend), minstens 2 rollbacks (die wat mij betreft ook "wending om de achterhand" mogen heten om te voorkomen dat ruiters die de techniek niet beheersen voor het spectakel gaan), minstens X (1? 2? 4?) spin naar beide kanten (ook hier zou het parcours de techniek moeten benadrukken en niet het spectakel), en minstens 1 stop (hoeft wat mij betreft ook geen "sliding" te zijn, maar een progressieve overgang is geen reining, dus niet gewenst). Ik denk dat als je één of meer van deze essentiele Reining-onderdelen weglaat, dat het dan geen Reining-parcours meer is maar een Horsemanship-parcours.

Citaat:
Een commissie, samen gesteld uit leden, en of bestuur, zou een controlerende functie in het D gebeuren moeten gaan uitvoeren. De aangewezen stal en of persoon die goed bevonden is, om op ordentelijke wijze onderlinge wedstrijden te mogen houden met een Wran goedkeuring, meld deze aan, en weet bijvoorbeeld, dat er op de aangegeven datum, iemand zou kunnen binnen stappen, die controleert, of de aangewezen stal en of persoon het ook uitvoert conform de daarvoor opgestelde regels.

Een zeer goed idee, de regels zijn er al klaar voor: zie artikel 240 t/m 243 van het WRAN regelement.

Citaat:
Wanneer zo’n stal en of persoon vind dat er ruiters bij zijn, die in aanmerking komen voor een C wedstrijd die geheel conform de officiële regels gehouden worden, deze ruiter of ruiters aanmelden, voor de instap klasse, die dan nieuw in het leven geroepen wordt op de C wedstrijden.

De instap-klasse kwam in de plaats van de beginners-klasse, toch? Is er een bezwaar om gewoon dezelfde naam te houden ("beginnersklasse"), en een aparte instap-klasse toe te voegen voor de E wedstrijden? Dat scheelt een boel aanpassingen in de regelementen.

Even samenvatten. Het voorstel is:
- amateurs mogen als erkende E-trainers lesgeven aan alleen E-ruiters en ontheven worden van de E75 beperking (dus: onbeperkt geld verdienen);
- diezelfde amateurs bepalen wanneer hun E-ruiter over gaat naar D of C;
- de E-ruiter die over gaat naar D of C mag niet meer bij een E-trainer lessen.

Ik zie hier toch wel een belangrijk tegenstrijdig belang (en ik twijfel nog steeds niet aan de goede bedoelingen van de huidige kandidaten voor E-trainer, maar de mogelijkheden voor misbruik ten koste van de E-ruiter zijn er ruimschoots)!

Citaat:
Misschien is het een idee, om op de Wran C wedstrijden, voor de gevorderde ruiter van de vertegenwoordigde rassen, binnen de federatie, in een aparte klasse te laten rijden. Want het blijft toch nog steeds een feit, dat een ruiter, startend in een andere dan de Wran georganiseerde wedstrijd, met BV een gewonnen Morrison, uitkomt tegen ruiters waarvan het niveau nooit hoger kan worden, omdat deze niet over een paard beschikt, die bekend staan als de meest geschikte voor de westernsport.

Ik denk dat de WRAN dit belang hoort de dienen, hier hebben de belanghebbende leden immers inspraak. De Federatie is een stichting waarbij de bestuursleden van de deelnemende verenigingen het gezamenlijk voor het zeggen hebben. De WRAN (en dus de niet-QAP) is hier maar voor zo'n 20% vertegenwoordigd is (en als de NQHA meedoet, voor nog een minder gedeelte). De Federatie zal altijd het gezamenlijk belang van al die verenigingen moeten laten preveleren, en kan het "niet maken" om één groepje "voor" te trekken. De uitvoerende poot, de stichting Western Riding Nederland, heeft natuurlijk mogelijkheden om allerlei aparte competities op te starten, maar die zal dat alleen doen op aangeven van (één van) de verenigingen.

Let op: dit is geen kritiek op de Federatie of zo, want ik ben een groot voorstander van deze samenwerking! Maar ik denk dat de Federatie wat je hier voorstelt organisatorisch nooit kan waarmaken! De Federatie zou hiervoor nl. moeten ingrijpen in de regelementen van de verenigingen (een amateur is immers amateur ongeacht het aantal Morrisons), en dat kan zij alleen via de ledenvergaderingen (en ik heb niet de illusie dat bijv. de AQHA of NRHA zich veel aantrekt van onze federatie).

Daarnaast blijven WRAN "C" wedstrijden gewoon georganiseerd worden door dezelfde organisatoren als nu: privé-personen, lokale verenigingen, en trainers/stallen. Met dezelfde klassen als nu: namelijk die vóór in het regelboek staan (art. 125 t/m 127), aangevuld met willekeurig welke andere dingen dan ook die men goed acht (van onderdelen van andere clubs (NRHA, AQHA) tot "Jackpots" en eigen verzonnen spellen). De Federatie voegt aan deze, nú al beschikbare mogelijkheden, voor een organisator niets toe.

In latere berichten schrijf je:
Citaat:
Oh ja, hier zal je allerlei systemen voor kunnen bedenken. Zelf dacht ik meer aan, dat je naar het gemiddeld gereden punten kijkt, in de klasse waar ingestroomd wordt. Of waar geen punten systeem geld, kijkt naar de gemiddelde beoordeling. Dit wel dan over een aantal wedstrijden.

Ik zou me toch wel graag een voorstelling willen maken hoe we dat straks moeten doen bij bijv. pleasure, horsemanship en showmanship. En vooral hoe we dat uitleggen aan een AQHA- of EWU jury. Ik vind het huidige "champion" punten systeem (art. 160 en verder) een prima systeem, zeker in combinatie met "punt-loze wedstrijden" (E en D), én een instap-klasse. Een ander idee is bijv. het Duitse "Western Basic" waarin ruiters alleen het eerste jaar dat zij western wedstrijden rijden mogen starten, en daarna niet meer. Het parcours is een combinatie van simpele manuoevres uit pleasure, trail en horsemanship.

Citaat:
Wat mijn persoonlijk een doorn in het oog is, dat het nu vaak in het wild plaats vind. Dus verteld het mijn ook, dat organisaties op een bepaalde manier ergens niet in voorzien.

Er zijn twee redenen waarom een organisator kiest voor een wilde wedstijd:
- locatie-eisen
- financieel (hoe snap ik niet helemaal, ik heb het ook maar van horen zeggen,)

Door het toevoegen van E wedstrijden (met lichtere WRAN-normen) zullen er nog steeds locaties niet voldoen, en dus wilde wedstrijden organiseren. Over het tweede argument heb ik nog geen voorstellen gehoord.

Ik ben ook benieuwd wat de financiele gevolgen voor de ruiters zullen zijn. Het Federatie-startnummer zal vast niet gratis zijn, ik denk niet dat de administratiekosten op de wedstrijden zullen dalen, en als op E-wedstrijden straks ook WRAN jury's staan dan zullen de kosten voor die deelnemers ook stijgen (als je serieus genomen wilt worden, moet je natuurlijk op officiele wedstrijden wel officiele jury's neerzetten).

(en om opmerkingen te voorkomen dat ik nu protectionistisch zou zijn voor de jury's: de meesten van ons (waaronder ikzelf iig) kunnen méér verdienen met een dagje lesgeven dan met een dagje jureren dus als het me daarom te doen was zou ik wel gaan lesgeven...)

Just my 2c

Groeten,

Chris.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:03

sorry ik was te snel

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:20

Nog even een opmerking over het ontstaan en het nut van de E75 regel, die nu "achterhaald", "uit de tijd", etc. genoemd wordt:

Zoals ik al eens eerder verteld heb, is de western sport gescheiden in een amateur- en open-competitie. (zo ís het nu eenmaal, wat overigens niet betekent dat het niet anders kán, maar wat nu wel de réden is voor een aantal regels die ter discussie staan).

(met "we" bedoel ik hieronder steeds "de westernruiters van Nederland, verenigd in de WRAN")

"Vroeger" was deze scheiding er niet: er was gewoon 1 competitie. Het nadeel was... dat de leerlingen tegen de leraren moesten rijden, en dat vonden we niet eerlijk. Dus... scheiden die hap (ca. 1988), waarbij we de leerlingen nog een extra voordeeltje gaven, nl. ze mochten óók bij de leraren starten, in de open klasse (tuurlijk hádden we het anders kunnen doen, maar dat hébben we niet gedaan).

Maar wie is nu leerling, en wie leraar?? Nou, heel simpel, men pakke het regelement van een willekeurige andere western vereniging en zie: geld verdienen met lesgeven en/of paarden trainen is het onderscheid!

En nu konden we opeens heel fair de leraren tegen elkaar, en de leerlingen tegen elkaar laten rijden en iedereen was gelukkig want de competities waren weer eerlijk.

Toen kwam het verzoek (rond 1992) of betere leerlingen niet een beetje leraar mochten worden, omdat er zo'n gebrek aan leraren was. Maar die "beetje leraar" vond zichzelf niet goed genoeg om op wedstrijden mee te doen met de echte leraren, en wilden graag een uitzondering: én geld verdienen én amateur blijven.

Da's goed, zeiden we, maar dan moet het wel binnen de perken blijven (eerst F100, later E75 per maand), want als je méér verdient vinden een hoop leerlingen blijkbaar dat je toch wel leraar bent.

De regel is dus bedoeld om de amateur-competitie te beschermen tegen deelname van professionele ruiters !!!!

En dus niet om de inkomsten van de professionals zeker te stellen...

Deze regel geldt voor de héle westernsport, wereldwijd, dus zo gek en achterhaald is-ie nou ook weer niet...

Maar wie weet, er zijn wel meer goede dingen in Nederland uitgevonden...

Groeten,

Chris.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:25

Je weet toch dat Nederland een gidsland is Chris Lachen Tong uitsteken

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:44

Ik heb de Topic eens doorgespit en wat ik jammer vind is dat er weinig (volgens mij 1) beginnende leerlingen reageren. Zelf heb ik het geluk gehad een paar jaar bij een prof op stal te hebben gestaan en die mij nu nog steeds begeleid, van 2 keer in de week naar 1 keer. Voor 2 weken terug zei zij iets wat nu best wel van toepassing is denk ik; Zolang de ruiter het gevoel niet heeft voor de oefeningen, lopen van het paard onder zich zal geen ene trainer het goed doen in de ogen van de ruiter. En gaat men hoppen van de ene trainer naar de andere want hij/zij legt het niet goed aan mij uit. Ik denk dus dat men niet alleen naar de kwaliteit van de trainer moet kijken, of dit nu een amateur is of pro, maar ook naar de leerling. Zelf begeleid ik iemand ( zonder er een vergoeding voor te krijgen) die dingen leert door te kijken en na te doen. Ze steekt daar veel tijd in door o.a. mee te gaan naar mijn lessen en goed op te letten. Als je dan ziet wat zij in 3 maanden tijd met een 5 jarige niet beleerde hengst heeft gedaan, zonder begeleiding van een prof, is het dus best mogelijk om met een lager geschoold iemand ver te komen.
Verder wil ik ook reageren over de afstanden van wedstrijden, men spreekt over het huren van een box op zo'n afstand, leuk, 100 euro voor 1 nacht/dag. Dit maakt het voor vele niet aantrekkelijk om naar zo'n wedstrijd te gaan.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:52

@ Peter ik heb het hier alleen nog maar over de kosten om je tent goed draaiende te houden.
want ook die profs heb je nog. Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:07

Beste Chris,

Op je inleidende stukje wil ik alleen maar even kwijt, dat ik in deze helemaal niet val af te branden, maar mee probeer te helpen en of mee te denken, aan een eerlijke regelgeving. Dit ingegeven van wegen het feit, dat het nu zo is, dat het soms gewoon uitmaakt hoeveel je hebt, en dat bepaald of je onder de regel kan uit komen of niet.

Nu ik tussendoor in mijn antwoord zag ik dat je ook nog een aanvulling geeft Chris, krijg hierbij erg het gevoel dat jij het eerder als een confrontatie gaat zien, dan als een discussie.

De mensen achter deze discussie, proberen met elkaar van gedachten te wisselen over een wat bredere aanpak, gezien vanuit hen beleving, waarvan ik vind dat jij op voorhand op een soms denigrerend en bagatelliserend inhaakt.
Ik schrijf duidelijk onder mijn geschreven stukje, nogmaals het is maar een idee, terwijl ik aan geef alleen maar mee te willen denken voor ik het begin.
Vervolgens laat je iedereen weten dat ik naar jou toe niet gereageerd heb op een pb, neemt aan dat ik instem met jou voorstel. Het zal allemaal wel.
Ik weet inmiddels dat jij je uiterste best doet om mijn geschreven woord goed te kunnen interpreteren, maar volgens mijn vertelt het één en ander veel meer over jou dan over mij. Ik zou zeggen, ga lekker les geven dan, of denk je dat het ons soms ergens anders om te doen is dan.

Groetjes
Peter

P.S. Het zonnebrilletje betekend dat je cool bent, en niet boos.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:23

nou nou ik dacht dat het hier om verbetering van onze sport ging,en om een discussie met gedachten daar over.
alle verbeteringen die wij denken te hebben zullen toch in een alg.ledenvergadering naar voren moeten worden gebracht.
hier er over dicuseren kan dat alleen maar kanaliseren,en dan in het geheel en onderbouwd,daar ingediend worden.

een voorstel van mij hierin zou ten eerste zijn::stop nou eens met die PB's te sturen maar zet alles openlijk op dit forum,dan pas krijgt iedereen een open beeld van de discussie,nu lijkt het erop dat we elke keer een stuk missen,en kunnen we geen beeld vormen voor een oordeel.

rinus

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:24

Van mij mis je niks hoor: alles wat ik per pb zeg, schrijf ik ook hier Lachen

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:37

Frayba"]
... om mét elkaar te werken aan de toekomst van western rijden in nederland in plaats van tégen elkaar. In dat licht hierbij mijn commentaar, niet om je af te branden, maar om je aan te vullen in het belang van western rijden in nederland.
[/quote]

[quote="GoedVetMan schreef:
...Ik weet inmiddels dat jij je uiterste best doet om mijn geschreven woord goed te kunnen interpreteren, maar volgens mijn vertelt het één en ander veel meer over jou dan over mij. Ik zou zeggen, ga lekker les geven dan, of denk je dat het ons soms ergens anders om te doen is dan.

I rest my case...

Groeten,

Chris.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:39

GoedVetMan schreef:
Ik weet inmiddels dat jij je uiterste best doet om mijn geschreven woord goed te kunnen interpreteren, maar volgens mijn vertelt het één en ander veel meer over jou dan over mij. Ik zou zeggen, ga lekker les geven dan, of denk je dat het ons soms ergens anders om te doen is dan.
En dat vind ik nou zo'n ongenuanceerde opmerking in deze over het algemeen constructieve discussie Verdrietig
Ik hoop niet dat Chris zich hierdoor beïnvloeden en mee blijft denken c.q. oplossingen/voorstellen blijft aandragen.

Tegen GVM wil ik zeggen: ook ik heb vaak moeite om je epistels na 1x lezen volledig te begrijpen (kan natuurlijk aan mij liggen). Ik kan dus goed begrijpen dat iemand even een resumé wil geven waarop zijn antwoord is gebaseerd.

Een forum blijft een geschreven woord, waar zonder de juiste emoticons soms moeilijk een intonatie aan te geven is. Voor je het weet heb je dus een stuk onbegrip bij zowel schrijver als antwoorder

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:41

Geheel off-topic: goed onderschrift Chris!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:47

En dat is volgens mij hier ook het geval.
Ik probeer even terug te redeneren. Chris is niet happy met de term protectionisme die hier is gevallen. Die term heb ik gebruikt n.a.v. een stukje tekst van Chris. Inmiddels is het Chris duidelijk dat die term niet als 'scheldwoord ' naar Chris bedoeld was, maar als constateren van een in principe geeigend organisatiemiddel. Inderdaad ter bescherming van professionals. Chris geeft aan dat de regel met een andere intentie is ontstaan indertijd. Dat stukje geschiedenis was bij mij onbekend.

Aan de andere kant gebruikt Peter ongeveer dezelfde argumenten die door anderen (o.a. sonja, blaze, ikzelf, jos, westernworld (waar het om 'wilde' wedstrijden gaat) ook zijn gebruikt.

In mijn optiek interpreteert Chris die argumenten van Peter weer anders dan ze bedoeld zijn en reageert met de melding dat hij meer verdient aan lesgeven. Dit ter illustratie van het feit dat hij het goed meent met de Wran, want anders ga je niet voor minder geld ergens jureren als je met lesgeven kunt verdienen.

Peter leest dit weer in het licht van de proffesionals/amateurs die lesgeven discussie... En dat gaat dan weer mis.

Voorstel: even tot 10 tellen allemaal. En dan rustig verder discussieren Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:05

1 2 3 4 5 6 7 8 9 Cool

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:07

Sugarmiss"]
En dat vind ik nou zo'n ongenuanceerde opmerking in deze over het algemeen constructieve discussie Verdrietig
Ik hoop niet dat Chris zich hierdoor beïnvloeden en mee blijft denken c.q. oplossingen/voorstellen blijft aandragen.
[/quote]Okay als dit onder ongenuanceerd valt, blok mijn naam dan maar van bokt.

[quote="Sugarmiss"]
Tegen GVM wil ik zeggen: ook ik heb vaak moeite om je epistels na 1x lezen volledig te begrijpen (kan natuurlijk aan mij liggen). Ik kan dus goed begrijpen dat iemand even een resumé wil geven waarop zijn antwoord is gebaseerd.
[/quote]Als dat zo was, had ik dat wel vaker gehoord.

[quote="Sugarmiss schreef:
Een forum blijft een geschreven woord, waar zonder de juiste emoticons soms moeilijk een intonatie aan te geven is. Voor je het weet heb je dus een stuk onbegrip bij zowel schrijver als antwoorder
Daarom schrijf ik ook dat het zonnebrilletje cool betekent en niet boos. Dus dat de interpretatie van een terug geschreven zin, verkeerd begrepen was. Ik heb geen zin, om mijn op voorhand al mond dood te laten maken, en mijn ook zeker daar niet door te laten beïnvloeden.
Eneuhhh zit ik nu ineens te schrijven op de gekuiste versie van bokt ofzo?
Ik denk, hij denkt, wij denken was het gevoel toch? Of moeten wij nu ineens alleen maar luisteren en lezen, en voor de rest je mond houden?
Nogmaals, als jij je er niet in kan vinden, dat ik misschien er wel een rede voor heb, om het te schrijven zoals ik het schrijf, ban mijn naam dan maar.

Vriendelijke Groet Peter

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:13

Blaze schreef:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 Cool
Wahaha vooral die 10
cool hoor Haha! Tong uitsteken

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:15

GoedVetMan schreef:
Daarom schrijf ik ook dat het zonnebrilletje cool betekent en niet boos.
Denk zo maar dat Chris mij bedoelde met die zin over Cool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:15

GoedVetMan"]
[quote="Sugarmiss schreef schreef:
:
Als dat zo was, had ik dat wel vaker gehoord.
[/quote]
Nog een melding

Jammer dat het nu zo off-topic gaat, ik vond het nu net interessant worden, met chris zn stukken erbij...
(oh, maar ik start niet meer, dus mag ik me er geloof ik niet mee bemoeien Knipoog )

12,13,14,15....