[WN] western versus "engels"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:50

if it quacks like a duck it must be a duck Schijnheilig Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:03

ok, zo hoort ie echt Scheve mond

Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:04

Romkabouter schreef:
Blijkbaar heeft het wit verven van mijn baard niet iedereen gefopt Nagelbijten / Gniffelen

Mannen met witte baarden zijn niet te vertrouwen. Dat weet toch iedereen Knipoog .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:05

Romkabouter schreef:
ok, zo hoort ie echt Scheve mond

[image]

Duck Turpin??

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:06

Hey! Hoe moet ik nou ooit van een lieve kabouter een moslim-extremist maken

Dick Turpin is wel cool trouwens Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:07

Ondanks dat dit een beetje een onzintopic aan het worden is, gaan we nu wel erg off-topic Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:08

Story of my life huh Scheve mond

Schijnheilig

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:09

Sugarmiss schreef:
Ondanks dat dit een beetje een onzintopic aan het worden is, gaan we nu wel erg off-topic Lachen

Sorry Bloos .
On-topic: ik vind de term "anders" wel heel goed. Die kun je nl. toepassen onafhankelijk van welke stijl je zelf aanhangt OK dan! .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:11

Dus dan hebben we Western en anders.
Maar hoe laat je nu alle niet-western ruiters weten dat ze 'anders' rijden zonder dat ze gepikeerd raken Haha!

SandyRChris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:11

Hoi allemaal,
Ik ben hier spiksplinter nieuw....
Wij zijn altijd "engelse" Clown ruiters geweest (ook wij gebruikten die term, sorry hihihi)
Sinds kort zijn we helemaal om en rijden "western", op z'n kuntries, zal ik maar zeggen... OK dan!
We hebben een paintje gekocht van 2,5 jaar.
Ik heb vreselijk moeten lachen om alles wat er hier geschreven is! Geweldig!!! Haha!
Ik merk wel dat ik heel goed op mijn woorden zal moeten passen... Knipoog
Laten we hopen dat we hele goeie vriendjes zullen worden! Aan mij zal t iig niet liggen. Schijnheilig
We moeten nog een heleboel leren, dus ik ben bang dat ik jullie nog regelmatig zal gaan "lastigvallen" met allerlei vragen....
Bedankt alvast voor alle serieuze antwoorden... Schijnheilig *LOL* Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:27

Wat is er mis met anders dan western? Anders kan toch van alles in houden? Is dat slecht, ben je dan in Nederland meteen een debiel of zo als je anders rijdt? Trouwens wat is daar mis mee? Ik denk niet dat de anderen zo snel gepikeerd raken, maar misschien moeten we dat uittesten bij een ander forum, zoja, welk?

En hoe ze daaraan moeten wennen? Eh, dat hoeft toch niet echt, ze reden toch al anders (dressuur, springen etc), alleen jullie kunnen nu een andere term gebruiken ipv engels...

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:27

Ik heb begrepen dat er zelfs verschillende manieren van westernrijden zijn en dan heb ik het niet over de verschillende onderdelen van het rijden: er schijnt een "Texan" en een "Californian" manier te zijn..
Ik denk dat je het zo moet zien...in de dressuur heb je ook verschillende rijstijlen, waaronder de "Engelse". Omdat dit een rijstijl is, die men vaak gebruikt als basis op manege's, wordt dit voor het gemak "de engelse rijstijl" genoemd...?? Kom ik zo een beetje in de buurt?? Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:30

Nee, want er bestaat geen engels rijden. op manèges (Frans) leer je namelijk FRANS rijden. De Engelsen zijn meer van de jacht, rennen, steepechase enzo, en springen, maar de verlichte zit is weer door eenItaliaan uitgevonden.. zucht. Het is een heel internationaal gebeuren...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:31

Welkom SandyRChris! Mensen op het westernforum lijken wel heel vervelend maar zijn dat (over het algemeen Schijnheilig ) niet. Beetje vaag gevoel voor humor misschien, maar daar wordt niemand slechter van.

Ik vind "anders" gewoon een mooie term omdat het altijd slaat op wat je zelf niet doet. Rijd je western, dan is al het andere "anders". Rijd je dressuur, dan geldt hetzelfde. Vind ik een heel verantwoorde woordkeuze Haha! .

Gut, wat filosofisch weer.

Reiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:33

Men kan eigenlijk wel meerdere verklaringen vinden voor de term "engels rijden".
Ik hoor toch vaak de term "klassiek rijden" ipv "engels", en dat zal iedereen allicht blij stemmen, daar het "engels" rijden van bij de Grieken en de Romeinen afstamt, maw uit de Klassieke Oudheid.

Vanwaar de term "engels rijden" komt kan men volgens mij op 2 manieren verklaren:
1) Het is vooral de engelse adel die van klassiek paardrijden een tijdverdrijf is gaan maken.
2) De Engelsen die in de Nieuwe Wereld voet aan wal zetten, in navolging van hun Spaanse en Portugese "vrienden", introduceerden een andere rijstijl dan de Spanjaarden en Portugezen, vandaar misschien dat de Amerikanen de eerste (hun bekende) rijstijl als "inheems",Amerikaans aanschouwden en de "tweede"rijstijl "engels" noemden.

Nu, een paar eeuwen later ondervinden de aanhangers van het western rijden in Europa enige moeite om aan klassiek geschoolde ruiters uit te leggen dat er een verschil tussen hun rijstijl en "western rijden" bestaat. Om zich toch maar verstaanbaar te maken is de afgeleide term (waar deze ook vandaan komt) in gebruik geraakt.

Tot zover mijn verklaring Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:36

Enne er zijn meer rijstijlen in dressuur, de Franse dus (die rijden bv met hoofd in stelling naar binnen op de hoefslag), de Duiste (rechtuut), en barok of klassiek. Engelse dressuur bestaat niet. Ze hebben ook nooit echt wat gepresteerd in de dressuursport op hoog niveau, op Jennie LC na. ´t Wordt er niet makkelijker op. Maar dressuur is niet het enige wat de anderen doen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:38

Reiner schreef:
Nu, een paar eeuwen later ondervinden de aanhangers van het western rijden in Europa enige moeite om aan klassiek geschoolde ruiters uit te leggen dat er een verschil tussen hun rijstijl en "western rijden" bestaat. Om zich toch maar verstaanbaar te maken is de afgeleide term (waar deze ook vandaan komt) in gebruik geraakt.

Dus afhankelijk aan welke kant van de oceaan je staat rijd je 'anders' Haha!

@Lusitana: open op VMR eens een nieuw item met deze link erin en vraag of men daar voortaan 'anders' rijdend genoemd wil worden Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:39

En binnen de pleasure heb je dus de "andere" onderdelen die worden verreden met een "ander" zadel. Deze zijn gebaseerd op de Engelse Hunter, maar de paarden worden toch weer anders gereden dan de échte Engelse hunters. Meer horizontaal; minder opgericht. Veel "andere" ruiters verfoeien deze manier van je paard voorbrengen onder een "ander" zadel, maar ik vind het eigenlijk wel leuk, dat gefuseerde.
Laatst bijgewerkt door Mac op 27-10-04 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:39

Zo, daar zit even een goeie tussen!
Knipoog In Amerika zelf rijden ze toch nog op van die vijfgangers op zo´n raar zadel waar zo boven hangen en zo´n geweldig gemeen bit is de mond.. en dan vinden ze het ook nodig om de hoeven te verhogen, de staart in de knik te opereren en scherpe zalf te gebruiken om die extra gangen te verkrigen, want hoewel er aanleg is, eigenlijk lopen veel gewoon constant kreupel en hebben daardoor die rare gang. En dat komt niet van mij, maar van een amerikaanse site waar een forum is over die praktijkten. Weet jammergenoeg het adres niet meer. Kan wel via horse illustrated zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-10-04 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:40

Hoop niet dat ik nu mensen op hun pik trap die van die vijfgangers hebben... HELLUP!

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:41

een stijl "anders" slaat nooit ergens op natuurlijk. wat een onzin.
Net als een amerikaan die zegt dat er twee talen op de wereld gesproken worden: engels en "anders".

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:41

Er zitten wel mensen op Bokt die van die vijfgangers hebben, maar deze worden hier gelukkig niet op bovenstaande manier geshowed.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:42

Kornelius schreef:
een stijl "anders" slaat nooit ergens op natuurlijk. wat een onzin.
Net als een amerikaan die zegt dat er twee talen op de wereld gesproken worden: engels en "anders".

Kornelius: niet alles te serieus nemen. Ik denk dat we er qua serieuze terminologie toch niet uit gaan komen.

Reiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:46

@ Sugarmiss : Wat een dilemma als je op een eiland midden in die oceaan woont Lachen

@ Lusitana: De meeste westernruiters bedoelen met de term "engels", al wat afstamt van de Romeinen en de Grieken, no matter welke discipline. En verder, ja , de Engelsen verdienen misschien de credit niet, maar volgens mij zijn zij ook niet degenen die de term de wereld in geholpen hebben. Knipoog

By the way soms wordt het western rijden ook wel eens Amerikaanse dressuur genoemd...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:46

Zucht. Het gaat niet om een stijl anders. Je rijdt western of anders, nl dresuur, springen etc... We spreken dus engels en andere talen, als spaans, portugees, etc.. toch?