[WN] Reining nivo versus dressuur nivo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:14

toch nog een leuke discussie geworden!

Had het er met mijn westernstalgenootje over en die had ook nog de nodige inbreng.
Ze vond dat ook trailpaarden best over een hoog africhtingsniveau dienen te beschikken want ga maar eens op 1 hand de nodige trailhindernissen door! de L of de T, het vierkant, het sleutelgat, het hek etc, daarvoor heb je toch de nodige stuurkunsten nodig.
Ik vind dat ze gelijk heeft! Je moet toch de nodige schouder en heup controle hebben om fatsoenlijk je proeven te rijden, ook bij de beginners.

Als je dat dan weer vergelijkt met de B dressuur dan is die schouder/heup controle over het algemeen niet aanwezig en wordt ook nog niet gevraagd.

Voorlopig ben ik nog volop bezig met de bekende puntjes op de I en dan pas ga ik starten in de reining, want ik heb al genoeg roze lintjes uit mn dressuurtijd.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:17

Anya schreef:
Het verschil zit em in het moeilijkheidsniveau en in de rare onderverdeling in klassen.

Bijvoorbeeld je start een paar keer beginners (pakweg pleasure en/of horsemanship o.i.d.). Het gaat je toevallig goed af (weinig deelnemers, je paard loopt lekker ect.) Opeens heb je punten en moet je eigenlijk naar de Gevorderde Beginners (die bij de amateurs meerijden, maar niet voor punten rijden dan). Je start een keer of 5 amateurs. Daar blijkt dan dat je bij pakweg horsemanship of pleasure, of trail heel aardig mee kunt rijden.

Tegelijkertijd is het gevraagde in de reining nog wel een beetje de ver van je bedshow, omdat die proeven in vergelijk met weer pleasure of horsemanship verhoudingsgewijs echt moeilijker zijn.

Het effect is dan dat je jaren geen reining start. Ik niet i.i.g.
Kortom de verhouding in moeilijkheidsgraad tussen (netjes gereden) reiningproef en andere disciplines is m.i. zoek.
Dan start je toch gewoon amateur pleasure en/of horsemanship en blijf je lekker reining rijden in de beginners Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:24

Dat mag dus niet...
Of ik moet terug naar een vage klasse als Gevorderde Beginners. Maar dan mag ik weer geen open starten. En dat gaat dus weer best aardig bij HS en PL Lachen Dus daarvoor zou geen enkele reden zijn om terug naar GB te gaan.

Dus ik train gewoon door voor reining
Kan er ook niet mee zitten hoor, maar het verschil in moeilijkheidsgraad is gewoon wel een feit. En dat wilde in even aangeven.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:24

Citaat:
Het effect is dan dat je jaren geen reining start. Ik niet i.i.g.
Kortom de verhouding in moeilijkheidsgraad tussen (netjes gereden) reiningproef en andere disciplines is m.i. zoek.
Of alleen een tijdje alleen op reining trainen totdat dat beter gaat. Er zijn tenslotte ook maar weinig paarden die Z-dressuur en Z-springen lopen tegelijkertijd. (om er nog maar eens een vergelijking in te gooien)

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:26

Citaat:
Maar dan mag ik weer geen open starten

Je mag ALTIJD open starten, daarom heet het OPEN. Maar denk niet dat je dan weer beginners mag starten Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:27

Eigenlijk train ik alleen reining Roos1. Ik heb ook een instructeur die zich op reining richt. Maar ik heb een KWPN-er en die komt de reining-oefeningen niet aangewaaid. Dat is hard werken. En dat vind ik ook een uitdaging. En ik ben ook wel een perfectionist. Juist omdat ik een KWPN-er heb, wil ik als ik reining start ook gewoon goed voor de dag komen Lachen

En ik ken ze wel hoor... Z-dressuur en Z-springen tegelijk. Er zijn sowieso verbazingwekkend veel dressuurgefokte paarden die best heel goed kunnen springen. Het ligt meer aan de ruiters dat ze met die paarden niet springen Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:28

De onderdelen waar je amateur in start die mag je ook starten in de open.De reining die je start in de beginners mag je niet starten in de open.Maar dat lijkt me logisch Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:29

Roos1 schreef:
Je mag ALTIJD open starten, daarom heet het OPEN. Maar denk niet dat je dan weer beginners mag starten Verward

Nee als je beginners start mag je geen amateur of open starten
Als je gevorderde beginners start moet je meerijden bij de amateurs, maar mag je geen open starten, je ben officieel dan nog beginner nl. maar omdat er geen Gev. beg. klasse is, rij je bij de amateurs mee. Theoretisch dus...

Want ik ben nog nooit iemand tegengekomen die Gev. beg. start Knipoog Het is een rare tussenklasse

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:32

Beginners G(evorderden)
Citaat:
Ruiters ingedeeld in deze categorie zijn uitsluitend startgerechtigd in de onderdelen 101 en 211 t/m 239 (behoudens artikel 306) en dienen te starten op een eigen paard. Indien één of meer van deze onderdelen niet in het wedstrijdprogramma is opgenomen, zijn deelnemers in deze categorie startgerechtigd in hetzelfde onderdeel van de naast-hogere wel uitgeschreven klasse, echter volgens de reglementen die bij die klasse horen, en na toestemming van de organisator.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:38

gevorderde beginner is start gerechtigd in de 101 en in 2xx tot 4xx
ff goed de regels lezen Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:39

211 t/m 239 (dus niet 4xxx). Dus de open valt af. En je doet voor spek en bonen mee bij de amateurs trail, horsemanship en pleasure zoals ik het lees.

Ach.. mij maak het niet zo uit nogmaals. Train gewoon verder op reining en heb zo ook wel lol Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:43

Heb nu ff geen tijd meer,maar je moet echt eens de cursus van Chris knol volgen Cool
Vraag anders maar eens aan Sonja

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:52

vera schreef:
En dat "rommeltje " is zo zonde om te zien. Paarden met mond open, veel prikwerk, geen slide maar een springstop, etc. Huilen
Absoluut geen reclame voor de sport.
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom deze mensen deelnemen aan een wedstrijd maar kennelijk is men zich niet bewust van hun niveau of vinden ze dat ze gewoon moeten kunnen starten, ik weet het niet.

Ik heb me daar over verbaast echt verschrikkelijk om te zien en dat terwijl het zo anders kan door idd echte beginners proeven voor de reining te maken .Lijkt me voor heel veel ruiters en paarden een stuk eerlijker!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:59

Anya schreef:
Of ik moet terug naar een vage klasse als Gevorderde Beginners
Dat kan niet Lachen

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:07

vera schreef:
@ jeddah, eigenlijk zouden ze , net als de walk & jog, een beginnersproef moeten maken. Geen wissels, korte spin, etc. Dan geef je mensen de mogelijkheid om het wedstrijdgevoel te krijgen zonder een "flater" te slaan.
Jamaar in weze zijn die er toch allang? In de beginnersproeven wordt helemaal geen slidingstop gevraagd, in (beg.) proef 1 en 2 wordt een wending om de achterhand gevraagd (in 1 nog niet eens een hele), en in proef 3 en 4 twee spins naar rechts en 2 naar links. Een wissel wordt wel gevraagd maar je hebt daarin zelf de keuze tussen een eenvoudige of een vliegende wissel.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik in proef 1 en 4 de wissel vanuit de cirkel en dan gelijk de rundown in best ingewikkeld vind voor een beg. proef maar ok, dan nog hou je 2 echt eenvoudige beginnersproeven over Verward

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:37

Hoe simpel die patterns ook lijken; het blijft geen beginnersniveau. Wending om de achterhand vraagt verzameling en controle (mits je het zonder rukwerk wilt uitvoeren). Een wissel is zijn eenvoudige vorm evengoed nog moeilijk in een beginnersproef en de stop propt iedereen toch in zijn uitvoering want "dat hoort zo".
Dan hebben we ht nog niet over 2x spin linksom en rechtsom.

Persoonlijk denk ik dat het rijden van twee RONDE circels in verschillend tempo, een kleine circel, netjes halthouden en back up ( dan op verschillende plaatsen uitgevoerd) en dat ook nog allemaal eens netjes, al voldoende is.
Als je dit goed en netjes kunt (geen ruk-en plukwerk, gewilligheid en controle over je paard, etc) met dezelfde controle als een gevorderde ruiter, dan pas moet je nadenken of je verder zult gaan.

Maar dat is mijn mening en misschien leg ik de lat wel te hoog mbt het jezelf een spiegel voorhouden of je nu echt wel geschikt bent om te starten. (niet persoonlijk bedoeld Bloos )

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:44

Die wending om de achterhand heeft men vertaald vanuit o.a. de NRHA proeven. Bij de NRHA proeven wordt in de pattern beshrijving vaak ook gesproken over een rollback. In de praktijk wordt hiermee toch echt je (sliding) stop gejureerd (en het toewerken naar en wegrijden van je stop)!
Dit betreft dus geen vereenvoudiging!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:56

@Vera: ik ben het met je eens Lachen
@Blaze: de tekst die ik aanhaal komt van de site van Chris en ik heb het Sonja gevraagd, die is ook gewoon naar de amateurs gegaan.
@Sandra_H: volgens mij kun je wel terug naar G, moet je dat aanvragen (maar zoals ik zei: vage klasse, ik hoef niet terug omdat ik mezelf (nog) niet goed genoeg vind om amateur reining te starten).

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:02

vera schreef:
Hoe simpel die patterns ook lijken; het blijft geen beginnersniveau. Wending om de achterhand vraagt verzameling en controle (mits je het zonder rukwerk wilt uitvoeren). Een wissel is zijn eenvoudige vorm evengoed nog moeilijk in een beginnersproef en de stop propt iedereen toch in zijn uitvoering want "dat hoort zo".
Dan hebben we ht nog niet over 2x spin linksom en rechtsom.

**Dat is op zich ook wel waar, wat dat betreft is de definitie van een beginner ook nog een discussie waard misschien Clown Want moet je het dan hebben over een beginnende (of net overstappende) ruiter of een beginnende WEDSTRIJDruiter Haha! Kan een heel verschil in zitten natuurlijk....

Persoonlijk denk ik dat het rijden van twee RONDE circels in verschillend tempo, een kleine circel, netjes halthouden en back up ( dan op verschillende plaatsen uitgevoerd) en dat ook nog allemaal eens netjes, al voldoende is.
Als je dit goed en netjes kunt (geen ruk-en plukwerk, gewilligheid en controle over je paard, etc) met dezelfde controle als een gevorderde ruiter, dan pas moet je nadenken of je verder zult gaan.

**ok, maar dan hou je bijna geen (reining)proef meer over.

Maar dat is mijn mening en misschien leg ik de lat wel te hoog mbt het jezelf een spiegel voorhouden of je nu echt wel geschikt bent om te starten. (niet persoonlijk bedoeld Bloos )

**Niet echt, misschien dat juist meer mensen de lat hoger zouden kunnen leggen, en pas gaan starten in de (beg.)reining ALS ze een nette stop (geen sliding), achterhandwending en/of 2 nette spins etc kunnen maken Waarbij het natuurlijk ook wel weer zo is dat het niet bepaald zo is dat datgene wat je thuis prima (en netjes) lukt op de wedstrijd net zo gaat.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:43

DWSS schreef:
Ben wel eens beneiuwd hoe jullie erover denken Verward
Met welk nivo in de dressuur vinden jullie dat je reining beginners / amateur en open kunt vergelijken en waarom.

Een goede beginner in de reining zit op een L/L2 niveau -> heeft controle over het paard, maar is niet geheel constant. Paard reageert over het algemeen goed, maar gehoorzaamheid is wisselend. Maakt algeheel nette indruk

Een goede amateur / goede open reiner zit op M/Z niveau -> heeft een constant lopend paard, maar maakt soms fouten. Paard is grotendeels gehoorzaam en reageert op fijne hulpen. Maakt algeheel een gecontroleerde indruk.

Een goede prof zit op Z2 niveau en hoger, paard loopt constant en gecontroleert. Hulpen komen goed door en paard reageert soepel en gewillig. Maakt algeheel een technisch verzorgde indruk

Zoiets Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:45

En daar doen we dan eerst 5 bladzijden over Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:06

Citaat:
Een goede amateur / goede open reiner zit op M/Z niveau

Rom hier kan ik het wel mee eens zijn... Een toevoeging is misschien nog wel dat onderdelen van met name de reining voor sommige paarden ingewikkeld zijn. Bijvoorbeeld: hoe hard ik ook train, hoe gehoorzaam mijn paard ook is; Lanna heeft het niet in zich om ooit een spectaculaire stop te maken. Dat zij uberhaupt kan sliden is voor mijn bakbeest al spectaculair Lachen

(Daarentegen kan ze een super-uitgestrekte draf, maar jah.. daar heb je niet veel aan in de westernsport Haha! )

martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:08

Ok leuk thema,
ik denk het belangrijkste verschil is de manier van trainen.
Bij het engels rijden spreken wij over controle. Jij helpt je paard in elk sec. bij het uitvoeren van een manoever/oefening.
bij het westernrijden spreek ik over correctie . Ik corrigeer alles wat ik niet wil en bevestig mijn paard zo dat het op een gegeven signaal (knopje / hulp) het juiste manoever van zelf goed doet.
Dus als ik in de proef een paard op een hand aan een losse teugel rij, heb ik bijna geen mogelijkheid meer om echt iets te doen, ik kan alleen maar vragen om het manoever een hopen dat het paard solid genoeg is.
En dat is dan ook de hele idee. Showen wat je paard kan..... Alleen het paard word beoordeelt in de reining.

Dus een goed solid paard kopen en dan win je elke proef ?
Helaas is het niet zo makkelijk.
Natuurlijk is een goed paard de halve huur maar,
het timing leren voor op de rundown en stop of voor de wissel (een goede wissel zonder verzameling met de teugels) is echt geen makkie.
En speciaal dat een reining proef zo kort is maakt het voor de meeste beginners ook zo moeilijk. Heb je net je laste wissel moet je als weer op de rundown .... plus alles is in galop dus gaat ook echt snel na het volgende manoever.

Dus ik denk, dat een goede open reining proef zeker net zo moeilijk te rijden is dan een goede dressuur proef op hoog niveau.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:14

Ik vind dat niet echt een toevoeging Anya.
Ik heb de onderdelen er JUIST uitgelaten, omdat het niets zegt over het algemene africhtingsniveau van je paard, maar alleen over het wel of niet kunnen van dat onderdeel.
Een bepaald onderdeel heeft niets te maken met het africhtingsniveau van je paard. Dat heeft te maken met de kwaliteiten van jou en/of je paard. Als je iets niet kunt in de westernsport, kun je twee dingen doen:
=> Iets anders
=> Accepteren

De meesten kiezen het tweede en proberen er het beste van te maken Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:21

martina schreef:
Dus ik denk, dat een goede open reining proef zeker net zo moeilijk te rijden is dan een goede dressuur proef op hoog niveau.

Helemaal mee eens
Persoonlijk vind ik dat er OF een simpele reiningproef moet komen, OF dat er regels gesteld zouden moeten worden of iemand startklaar is of niet.
Dus zou je een soort bekwaamheidsproef kunnen instellen waardoor je het niveau op wedstrijden hoger houdt.
Dan kan niet jan en alleman die een hoed opzet door de bak scheuren.
Dan hoeft het publiek niet tenenkrommend te zitten maar weet dat die ruiter aan bepaalde kwaliteiten voldoet die er misschien die dag niet uitkomen maar niet voortkomen uit onkunde Bloos

@SandraH:
De beginner is iemand die (nog) niet in staat is om een mooie reiningproef te rijden.
* Er zijn mensen die leren het nooit en blijven altijd beginner (die zie je ook jaren in de B rijden).
* Er zijn goede ruiters met jonge paarden (paard is dus beginner)
* Er zijn goede (Engelse) ruiters die beginnende westernruiter zijn
* Etc, etc.

Wat is een reiningproef?? Waar begint die en waar eindigt die? Wanneer is een dressuurproef een dressuurproef? Het gaat om de mate van controle; hoe beter je dat beheerst des de meer proef van bekwaamheid je kunt afleggen.