[WN] Heeft de westernsport toekomst in NL?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 07:24

cornelie schreef:
Aha, dus alleen of de sport toekomst heeft en niet het bedrijf?
En wat is jouw definitie van toekomst? Voor de 1 kan dat vooral veel wedstrijden zijn, een ander kan iets totaal anders weer belangrijk vinden.

Precies! Ik bedoel western in zijn algemeen, de stijl van rijden. Enneh, sorry voor de misverstanden, ik ben niet zo'n ster in formuleren... Knipoog Schijnheilig

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:03

De stijl heeft zeker toekomst, maar dan moeten mensen niet in hun eigen hokje blijven zitten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:07

Lovely schreef:
[Drrrrrrrrraaaaai Óm doet het leuk hoor Haha!.
.
[/quote]

Ach en "jullie" zeggen toch ook pirouette en changement in plaats van dansje om de achterhand en galopwissel.
What's in a name Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:08

Vera, heb je mijn post over die woordjes niet gelezen?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:13

Jawel, het is ook geen kritiek, alleen een constatering.
Ik zat er gewoon even over na te denken wat voor woordjes er allemaal zijn. Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:14

Voor zover ik begrepen heb wordt het juist in het engels gegeven omdat dit vaak woorden zijn die je niet in het gewone taalgebruik bezigt. Dus dat je paard niet 'onverwacht' een reaktie gaat geven op woorden. Pride gaat bv draven als je 'ja' zegt. Dom natuurlijk want soms vraagt iemand mij wat en zeg ik 'ja'. Hij weet dan niet dat ik het niet tegen hem heb. Vandaar dat ik het handiger vind om engelse woorden te gebruiken. Tis dat mijn frans niet zo goed is maar anders zou ik ook dat bv kunnen gebruiken Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:16

Lanna reageert op Duitse woorden... komt omdat ik vlak bij de grens woon en op een duitse stal heb gestaan... Whats in a woordje Lachen

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:52

ik denk wel dat de westernsport een toekomst heeft in Nederland.. het is immers nog steeds aan het groeien en er komt steeds meer belangstelling voor.. maar naar mijn gevoel is er te weinig contact/overleg met de trainers/intructiemensen onderling.. ik denk dat wanneer je de westernsport op een hoog niveau wil brengen in nederland dit een van de eerst vereiste is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:57

Het zijn niet de trainers/instructeurmensen die met elkaar moeten overleggen, het zijn de verschillende organisaties die dat moeten doen. Maar zolang daar al geen communicatie is, wat moet je dan?

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:02

maar er is onderling de trainers/instructeurs ook veel rivaliteit.. (weet niet hoe ik het anders moet noemen) gewoon omdat de een denkt dat zijn/haar manier beter is en alle andere niet.. dit heeft niets met de organistaties te maken... je kunt ook als trainers onderling overleggen en gedachten uitwisselen..

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:19

Franse taal en commando's worden gebruikt bij de opleiding van honden voor gehandicapten. Hier in Nederland en met in Nederland gefokte honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:38

vera schreef:
Jawel, het is ook geen kritiek, alleen een constatering.
Ik zat er gewoon even over na te denken wat voor woordjes er allemaal zijn. Cool

Pirouette, changement, appuyement, travers, renvers, passage, piaffe zijn allemaal termen die (al dan niet direct) uit het frans komen, maar het zijn geen commando's die je je paard geeft zoals 'terug', 'back', 'ho', 'drrrrrrrraf' of 'braaaaaaf'.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:40

Daarom zijn de westernuitdrukking zo handig; je zegt wat je bedoeld!
Backup, easssyy, whooaa, rolllback, etc Haha! Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:51

Nu nog zorgen dat er geluisterd wordt Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:15

heb niet meer alles gelezen dus misschien schrijf ik iets wat al gezegt is Tong uitsteken
Wat ie er zo vreemd aan om amerikaanse termen te gebruiken bij een amerikaanse sport?????? het enigste vreemde wat ik hier lees is weer eens het gezeik over niets Cool

heeft weinig te maken me wat de topic starter wil weten Haha! Cool

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:30

Blaze schreef:
heb niet meer alles gelezen dus misschien schrijf ik iets wat al gezegt is Tong uitsteken
Wat ie er zo vreemd aan om amerikaanse termen te gebruiken bij een amerikaanse sport?????? het enigste vreemde wat ik hier lees is weer eens het gezeik over niets Cool Haha! Cool

Pardon! Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:02

Blaze heeft gelijk dat wel wel weer afdwalen. Als de topicstarten genoeg info heeft over wat ze weten wil, dan zou hier een slotje op kunnen.
Een andere onderwerp openen over taal etc. is natuurlijk mogelijk Haha!

mvbr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:32

de onbekentheid heeft mischien wel wat te maken met wat we op tv zien
waarom wilden we een actionman ...omdat deze op tv was
willen we wat met paarden.. dan engels..aangezien je iedereen op een engels zadel ziet dus is normaal
Dit is een taboe die we in nederland eindenlijk aan het doorbreken zijn
mischien dat je als je een stal wil oprichten probeer in je omgeving dan ook ruchtbaarheid te geven aan je lessen en als er westernruiters in de buurt zijn adverteer ook met chlinics met goede instructeurs..
wil ook helpen daar wordt wel voor gereist..
eenmalig maar de omgeving krijgt ook gelijk een wat beter inzicht in wat je wil doen en wat de sport inhoudt en je hebt een hoop bedrijvigheid op je terein want westernruiters komen meesal niet voor een uurtje
Ga voor je begint ook op zoek naar een goede instrukteur/trise..je hebt een hoop kaf tussen het koren Verward

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 07:12

Nou Haarbal, heb je genoeg informatie voor je fictieve bedrijf, of zie je door het bos de bomen niet meer. Misschien dat ik er over heen gelezen heb, maar zou je er een doel bij kunnen vermelden, dit in verband met het eventuele toekomst perspectief wat je dan voor ogen hebt. De western sport is best breed, dus mijn vraag aan jou is, wat heb je voor ogen.
Misschien dat je dan wat meer gerichte informatie krijgt waar je echt wat mee kan.
De titel van deze door jou gestarte topic spreekt mij namelijk wel aan.

Groetjes Peter

Gimli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 07:58

Even terug naar het topic. Ik denk dat de sport zeker toekomst heeft, maar het zal veelal toch moeten komen doordat ruiters gaan switchen van Engels naar Western. Dit heb ik ook gedaan, en dat kwam feitelijk doordat we dressuurmatig geen vooruitgang meer boekten. Nu hebben we samen weer lol omdat we weer nieuwe dingen leren.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:58

Gimli schreef:
............. en dat kwam feitelijk doordat we dressuurmatig geen vooruitgang meer boekten. ..............

Aiiiiiij,....risky om dit zo te zeggen;daar kan weer een heel topic over vol geschreven worden!!! Haha! Maar goed,jij bent misschien een voorbeeld dat een vooroordeel(=als je niet verder komt in de engelse sport,dan ga je toch gewoon western rijden...) geen vooroordeel hoeft te zijn!Maar ik mag toch hopen dat jij dan een van de weinige bent! Clown Haha! OK dan! Maak verder niet uit ,hoor,no bad feelings!(even amerikaans houden,he!) Haha!

Misschien zit hier "de toekomst van de westernsport",voor de mensen waar het niet zo bij lukt,een nieuwe doelgroep! Haha! (Ahhaaaah,...vandaar dat al die ruiters kant-en-klare paarden in Amerika kopen,weer wat bijgeleerd vandaag!)

Hey wacht ,..of bedoel je dat jou paard geen vooruitgang meer boekte en het in westernstyle wel lukt??(Ach het is maar wat je WILT lezen ,niet?) Haha!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:46

Ik denk dat de topic starter in ieder geval een beeld heeft gekregen van (een deel van) het 'westernwereldje'. Knipoog
Of ze er wat aan heeft voor haar schoolopdracht is een ander verhaal.