Citaat:
Haar lichaam is heerlijk soepel! Een bosrit kan misschien in jouw oogen uuren duuren, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Het paard wordt zo jong ook niet getraind!
Nee het paard krijgt te zien hoe leuk het later kan worden als je met het echte training begint! En daar ben ik het dan wel mee eens dat mag pas op latere leeftijd.
Wij zijn van veulen af aan al bezig met onze paardjes. Boswandelingen, vierkant zetten, knuffelen, op de achterhand laten draaien enz. Ze vinden het geweldig!
Wij vinden dit een van de belangrijkste zaken!
Toen mijn jongste dochter met 3 wilde beginnen met lezen, heb ik het niet gestimuleerd maar wel haar de mogelijkheden geboden.
Ik weet van mijn paarden heel goed wat ze aankunnen an wat niet.
En nogmaals als je heeeeeeel rustig aan begint (dus geen bosrit in volle galop, maar rustig in stap en af en toe jog en niet te lang, kan namenlijk ook 20min duren) dan kan het makkelijk!!!
Hoe leuk het later wel niet kan worden??? Laat me nog ff harder lachen zeg
.
Alsof dat paard dat weet
"ja leuk" denkt ie " straks lekker spinnen en stoppen en 3 uur door de bossen crossen"
Dat je dochter wil leren lezen op 3jarige leeftijd nou okay dat kan ze helemaal zelf aangeven door middel van praten.
Naar mijn weten praten paarden niet dus die kunnen niet aangegeven wanneer ze een zadel op de rug willen of eens lekker op de spins willen trainen.
Daarom maken we gebruik van bepaalde richtlijnen bij paarden en is er geconstateert dat een paard met 3 jaar(ongeacht ras) dusdanig ontwikkelt is dat men het voorzichtig kan gaan belasten.
Tot die tijd , prima af en toe een wandelingtje, hoefsmid, DA en poetsen. Maar draaien om de achterhand
Ik snap ook niet waarom mensen soms zo'n haast hebben.
Wat is er mis mee om op 4 jarige leeftijd een paard in te rijden\?
In de ijslander wereld doet men niet anders en daar wordt niet gezeurd over dat het paard dan te wild zou zijn.
En dat heeft niets te maken met laat rijp want ook ijslanders zijn met 6 jaar volgroeid. Deze mensen zijn gewoon verstandig.
Mijn fjord is 5,5. Ik heb helaas een paar flinke tegenslagen gekend en was daardoor niet instaat om hem in te rijden.
Nu ben ik gelukkig weer goed en ben ik weer begonnen en het is absoluut geen probleem. Ik ben zelfs blij dat ie zolang de tijd heeft gekregen om sterk te worden.
Een goede opvoeding doet ook een hoop.