[WN] Mijn Quarter bijna 2 jaar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:18

draumpje schreef:
valt mee, een vier jarige geeft naar mijn ervaring niet meer of minder problemen als een driejarige bij het africhten inrijden.
ik heb zowiezo een probleem met longeren bij paarden van onder de twee en een half
de groeischijven sluiten zich pas met /rond het derde jaar

De groeischijven sluiten rond het zesde jaar....en dat zijn met name de groeischijven in de rug. De groeischijven sluiten vanaf de voeten en het gaat geleidelijk aan naar boven toe verder. Dus als je het echt helemaal goed wilt doen, dan kruip je er pas op met 6 jaar.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:19

phoenix4ever:
Gezond verstand heet dat!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:03

dank je jij snapt het OK dan!
mare je kan wel op een paard kruipen voor dat ie 6 is. je moet alleen niet een paard voor zijn 6e jaar op top niveau willen laten lopen.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:11

Je kijkt ff niet.......en er zijn 2 pagina's bijgekomen!

Leuke discussie hoor .....maar ouwe koek: raadpleeg de zoekmachine maar.

.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:19

volgens het plaatje heeft de rug 6 jaar nodig en het laatste deel in de benen 4 jaar.
Ik zal hem hier even onder zetten want ik heb hem gevonden.
Afbeelding

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:31

hey da's wel een gaaf plaatje. iets waar je eventuweel wat aan zou kunnen hebben

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:28

Cassidy"]
[quote="draumpje schreef:
valt mee, een vier jarige geeft naar mijn ervaring niet meer of minder problemen als een driejarige bij het africhten inrijden.
ik heb zowiezo een probleem met longeren bij paarden van onder de twee en een half
de groeischijven sluiten zich pas met /rond het derde jaar

De groeischijven sluiten rond het zesde jaar....en dat zijn met name de groeischijven in de rug. De groeischijven sluiten vanaf de voeten en het gaat geleidelijk aan naar boven toe verder. Dus als je het echt helemaal goed wilt doen, dan kruip je er pas op met 6 jaar.
[/quote]

ik doelde dan ook op die in de benen
ik ga het bijna goed aanpakken, ik ga er pas met zijn vijfde op
heb nog vier jaar te gaan bij die kleine
met vier a vier en een half komt ie van het land
komt ie bij mij in het dorp op et land en ga ik hem op mijn gemak alles aanleren, halster meelopen etc etc
longeren doe ik in het voorjaar van zijn vijfde pas en erop in de zomer, dan is hij vijf en een half
tijd zat

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 19:41

Ik plaats een keer een bericht...en waar gaat het eigenlijk over?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:09

Sammy_Jo schreef:
Ik plaats een keer een bericht...en waar gaat het eigenlijk over?

Whoehahahaha!
Inmiddels al lang niet meer waar jij het over had Huilen Knipoog Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:27

Citaat:
Haar lichaam is heerlijk soepel! Een bosrit kan misschien in jouw oogen uuren duuren, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Het paard wordt zo jong ook niet getraind!
Nee het paard krijgt te zien hoe leuk het later kan worden als je met het echte training begint! En daar ben ik het dan wel mee eens dat mag pas op latere leeftijd.
Wij zijn van veulen af aan al bezig met onze paardjes. Boswandelingen, vierkant zetten, knuffelen, op de achterhand laten draaien enz. Ze vinden het geweldig!
Wij vinden dit een van de belangrijkste zaken!
Toen mijn jongste dochter met 3 wilde beginnen met lezen, heb ik het niet gestimuleerd maar wel haar de mogelijkheden geboden.
Ik weet van mijn paarden heel goed wat ze aankunnen an wat niet.
En nogmaals als je heeeeeeel rustig aan begint (dus geen bosrit in volle galop, maar rustig in stap en af en toe jog en niet te lang, kan namenlijk ook 20min duren) dan kan het makkelijk!!!

Hoe leuk het later wel niet kan worden??? Laat me nog ff harder lachen zeg *LOL* *LOL* .
Alsof dat paard dat weet Verward "ja leuk" denkt ie " straks lekker spinnen en stoppen en 3 uur door de bossen crossen" Haha! Haha!

Dat je dochter wil leren lezen op 3jarige leeftijd nou okay dat kan ze helemaal zelf aangeven door middel van praten.
Naar mijn weten praten paarden niet dus die kunnen niet aangegeven wanneer ze een zadel op de rug willen of eens lekker op de spins willen trainen.

Daarom maken we gebruik van bepaalde richtlijnen bij paarden en is er geconstateert dat een paard met 3 jaar(ongeacht ras) dusdanig ontwikkelt is dat men het voorzichtig kan gaan belasten.

Tot die tijd , prima af en toe een wandelingtje, hoefsmid, DA en poetsen. Maar draaien om de achterhand Verward

Ik snap ook niet waarom mensen soms zo'n haast hebben.

Wat is er mis mee om op 4 jarige leeftijd een paard in te rijden\?
In de ijslander wereld doet men niet anders en daar wordt niet gezeurd over dat het paard dan te wild zou zijn.
En dat heeft niets te maken met laat rijp want ook ijslanders zijn met 6 jaar volgroeid. Deze mensen zijn gewoon verstandig.

Mijn fjord is 5,5. Ik heb helaas een paar flinke tegenslagen gekend en was daardoor niet instaat om hem in te rijden.
Nu ben ik gelukkig weer goed en ben ik weer begonnen en het is absoluut geen probleem. Ik ben zelfs blij dat ie zolang de tijd heeft gekregen om sterk te worden.

Een goede opvoeding doet ook een hoop.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:49

Cowgirl schreef:
Een goede opvoeding doet ook een hoop.

Je kunt een IJslander niet met een KWPN-er vergelijken...en een IJslander is ook niet makkelijk als ze met 5 jaar uit het land geplukt worden en worden ingereden. En soms gebeurt dat inrijden ook niet echt met beleid, er wordt een zadel opgelegd en gaan met die banaan. Dat ze er regelmatig afliggen deert ze niet.

Denk dat je de situatie in IJsland niet met Nederland kunt vergelijken. Daar kom je niet om de haverklap een auto, sloot, of (snel)weg tegen. Lips are sealed

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:03

Cassidy schreef:
[
Denk dat je de situatie in IJsland niet met Nederland kunt vergelijken. Daar kom je niet om de haverklap een auto, sloot, of (snel)weg tegen. Lips are sealed
[/quote]

dat word hier ook helemaal niet gedaan, er word hier ijslanderwereldje gezegt en niet ijsland
ook hier in nederland worden de ijslanders met 4 of 5 pas ingereden, niet alleen in ijsland, hier in nederland word dat op een hele normale manier gedaan waarbij ze ook eerst aan de longe en als handpaard meegaan voor er uberhaupt op gezeten gaat worden

en of je nu een ijslander, quarter, arabier of wat voor ras dan ook pas op 4 a 5 jarige leeftijd inrijd maakt dat helemaal niet uit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:14

draumpje schreef:
ook hier in nederland worden de ijslanders met 4 of 5 pas ingereden, niet alleen in ijsland, hier in nederland word dat op een hele normale manier gedaan waarbij ze ook eerst aan de longe en als handpaard meegaan voor er uberhaupt op gezeten gaat worden

Maar er wordt wel wat mee gedaan.
Ik heb paarden kersvers uit IJsland zien komen, die levensgevaarlijk waren.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:45

Cassidy schreef:
Ik heb paarden kersvers uit IJsland zien komen, die levensgevaarlijk waren.

vind je het gek, die kregen hier ineens hooi te eten i.pv. gebakken vis en levertraan. Haha! Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:47

ik doe er helemaal niets mee, net zoals er met het gros van de opgroeiende ijslanders niets word gedaan behalve enten, ontwormen en bekappen, die lopen op het land in de begrazing of opfok
ik ga er 1 keer per maand naar toe foto's maken en voor de rest loopt ie mij daar zalig

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:14

Cassidy schreef:
Een paard groeit uit tot zijn zesde. Dus jij zegt dat je er dan maar niet op moet stappen tot hij is volgroeid?

Dat niet, maar ik heb met die van mij wel rustig aan gedaan tot hij 5,5 was, en toen zijn we pas wat actiever en wat meer op tempo gaan trainen. Nu is hij 6 en komend seizoen ga ik pas echt 'serieus' aan de gang met hem. (betreft endurance-training dan)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:56

Jos schreef:
vind je het gek, die kregen hier ineens hooi te eten i.pv. gebakken vis en levertraan. Haha! Knipoog

Volgens mij bakken ze de vis nog geeneens voor ze.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:05

lekkere vaatjes rauwe haring

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:12

Brr...ik heb teveel vaatjes haringen (met wormen) gezien Misselijk

Laten we het maar weer over 2-jarige Quarters gaan hebben Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:22

Ik blijf erbij, het te vroeg inrijden komt gewoon omdat mensen géén geduld hebben.

Mercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:56

Heb je er weer een!!!

Leren jullie het nou nooit???

!!!TWEE JAAR IS TE VROEG!!!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:19

Dat is slechts een mening.
Volgens mij is dit een discussieforum....
En niet een 'ram je mening door de strot van anderen'-forum.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:27

Als iedereen even goed leest, de lijn in dit topic gaat al lang niet meer over het bericht van de topicstarter.

Het gaat nu over het daadwerkelijk erop klimmen op 2 jarige leeftijd (of eerder, of later)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:32

Inderdaad! Ik ben van mening dat 2 jaar veel te vroeg is om erop te gaan rijden. punt. Zo'n jong dier wat nog lang niet volgroeid is moet je volgens mij niet lichamelijk zo zwaar belasten.
Maar vind het geen probleem om hem alvast aan verschillende dingen te laten wennen waar hij in z'n toekomstige leven mee te maken krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:38

Ik denk dat er twee dingen door elkaar gehaald worden. Het zadelmak maken (leren longeren, maar dat ook geen uren per dag en 7 dagen per week) hoofdstelletje in, zadeltje op en misschien gewicht erop, al is het maar hangen, of echt uitgebreid inrijden, knoppen erop zetten, en gaan spinnen en sliden.