Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:58

Wendy schreef:
Ik krijg vreselijke jeuk van die vent, zo erg dat ik deze filmpjes niet meer wil zien. Iemand die ik zo onsympathiek vind richting andere mensen, hoe dan die zich wel correct opstellen richting paarden?

Ik ben het helemaal met je eens hoor, vind zijn methode te agressief. In ieder geval te agressief om voor mij te werken. Betekent niet meteen dat zijn methode slecht is oid.. al ben ik t met sommige dingen niet eens.
Maar ik heb t zelfde met Pat Parelli.. wat een ongelooflijke kwal van een vent. De reden dat hij zo groot is geworden is omdat hij weet hoe marketing werkt... Met zn carrot stick, savvy club en 7 games. T klinkt zo positief en daarom vinden mensen het zo leuk.
Maar serieus, je moet hem eens live zien. Ik heb m live gezien in Mane Event, Red Deer, Canada. Zon eikel naar mensen toe.. ken iemand die een clinic van hem heeft gehad en die heeft ook geen beste ervaring met die man. Kan je ook heel goed zien in zn trainingmethode. Voor mij ook te agressief. Hij laat zn paard niet zo veel denken imo... de reinforcement is al veel te snel na de vraag in mijn mening.

Het is altijd interessant om trainingvideos te zien, dus ben wel benieuwd. Maar of ik t echt leuk ga vinden.. I don't know :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 06:09

Eileen_ schreef:
Wendy schreef:
Ik krijg vreselijke jeuk van die vent, zo erg dat ik deze filmpjes niet meer wil zien. Iemand die ik zo onsympathiek vind richting andere mensen, hoe dan die zich wel correct opstellen richting paarden?

Ik ben het helemaal met je eens hoor, vind zijn methode te agressief. In ieder geval te agressief om voor mij te werken. Betekent niet meteen dat zijn methode slecht is oid.. al ben ik t met sommige dingen niet eens.
Maar ik heb t zelfde met Pat Parelli.. wat een ongelooflijke kwal van een vent. De reden dat hij zo groot is geworden is omdat hij weet hoe marketing werkt... Met zn carrot stick, savvy club en 7 games. T klinkt zo positief en daarom vinden mensen het zo leuk.
Maar serieus, je moet hem eens live zien. Ik heb m live gezien in Mane Event, Red Deer, Canada. Zon eikel naar mensen toe.. ken iemand die een clinic van hem heeft gehad en die heeft ook geen beste ervaring met die man. Kan je ook heel goed zien in zn trainingmethode. Voor mij ook te agressief. Hij laat zn paard niet zo veel denken imo... de reinforcement is al veel te snel na de vraag in mijn mening.

Het is altijd interessant om trainingvideos te zien, dus ben wel benieuwd. Maar of ik t echt leuk ga vinden.. I don't know :D


Jep, met Parelli heb ik dat ook, en daar zijn mensen vaak nog veel minder kritisch op. Ziet er inderdaad marketingtechnisch goed uit, lijkt dus heel vriendelijk. Ik kan met zijn methode echt heel weinig, en krijg een beetje jeuk van het geheel bij hem / zijn methode... Er werd mij aanbevolen om hier toch eens opnieuw naar te kijken voor mijn paard toen ik met hem vastliep en heel stellig zei dat ik NIET met 'parelli' wilde werken. Ik heb het drie dagen geprobeerd, kan er écht niet achter staan, en hield er een agressiever paard aan over dan daarvoor. Wist niet hoe gauw ik daarvanaf moest en beveel het mijn klanten ook echt niet aan! Werkt misschien voor paarden die eigenlijk heel braaf zijn, werkt niet voor paarden die slim zijn en willen nadenken... En werkt dus voor mij persoonlijk echt helemaal niet.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:30

rapido schreef:
Waarom blijf jij wijzen dan?

Omdat jij geen gefundeerde antwoorden kan geven :j :D
Hetzelfde als bij een trainer navragen waarom ze bepaalde dingen doen, gewoon door blijven gaan tot je een antwoord hebt. En trainers zijn heel goed in de antwoorden "snap je dat dan niet", "doe gewoon wat ik zeg", "dit is de enige manier die werkt" en "als je dat moet vragen kan je net zo goed ophouden".. :') geniale mensen

Citaat:
Het is natuurlijk wel zo dat mensen die niet op top niveau trainen en showen er verder vanaf staan. Je kan het wel beoordelen of veroordelen, maar ziet veel minder van die wereld, dan mensen die er midden in staan.
Wat ik hier over wil zeggen, is als ik online videos kan vinden van trainingen van verschillende (top)ruiters, of opnames van wedstrijdterreinen (losrijden oid), en je krijgt dus een aantal minuten ruw materiaal (niet geknipt, gewoon achter elkaar gefilmd) en soms dus zelfs bewust naar buiten gebracht (zoals een trainings/cursusvideo) en ik zie daarop dingen die mij niet zinnen, dan hoef ik al helemaal niet te zien wat er achter de schermen gebeurt.
Dus mensen die niet midden in dat wereldje staan, kunnen er toch nog wel wat van vinden :j

Citaat:
Ooit werden mij de verschillende bitten uitgelegd, zo ook de twisted. Die trainer zei ook dat het echt alleen in gevallen gebruikt wordt dat een paard flink verreden is en het alleen werkt als je weet hoe te gebruiken en dan enkele keren.

Hier kan ik me niks bij voorstellen :n .. ik weet wat een twisted wire is, ik heb er zelf mee gereden (misschien heb ik m nog zelfs) en in retrospectief was het toen niet nodig en zou het nooit nodig moeten zijn. Het is een gedraaid ijzerdraad !!! kom op nou, wat moet je voor excuus hebben om dat te gebruiken?? Werkelijk??

In aansluiting hierop, Titan, uit de video, is NIET verreden... waarom zou het bij hem nodig zijn?

Citaat:
wat maakt het voor ons ok om een paard op die manier aan te pakken, terwijl als we met een hond hetzelfde doen, we een proces aan onze broek hebben?

Sterker nog, de dressuur ligt onder een vergrootglas vanwege de publieke opinie over bepaalde zaken. Het lijkt mij heel wijs dat de westernwereld daar eens een beetje naar kijkt, en niet heel arrogant denkt dat ze wegkomen met "ach, wij doen iets bijzonders waar niemand verstand van heeft dus we kletsen ons eruit". Want als het erop aan komt, en de publieke opinie wordt groter, dan wordt het wel degelijk een probleem om met paardrijden geld te verdienen (even een hele grote sprong maken). Het is nu nog een enorme industrie die wel blijft draaien, maar het houdt een keer op en dan kunnen we ze allemaal naar de slager brengen..

Ik vraag me al jaren af wat het rechtvaardigt om voor wedstrijden (en dus voor eigen gewin, geld en roem, want meer is het niet) methodes te gebruiken die niet okee zijn en ze te rechtvaardigen. Hoe slaap je snachts dan? Want niemand dwingt een trainer om een bepaalde carriere na te jagen, denk ik dan maar.. daar kies je toch echt zelf voor.
En als je het dan op video zet ben je helemaal een rund ..

Maar goed, persoonlijk heb ik 100 jaar geleden al gedag gezegd tegen wedstrijden, dus sja, wat weet ik er nou van :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:41

Cer schreef:
Citaat:
wat maakt het voor ons ok om een paard op die manier aan te pakken, terwijl als we met een hond hetzelfde doen, we een proces aan onze broek hebben?

Sterker nog, de dressuur ligt onder een vergrootglas vanwege de publieke opinie over bepaalde zaken. Het lijkt mij heel wijs dat de westernwereld daar eens een beetje naar kijkt, en niet heel arrogant denkt dat ze wegkomen met "ach, wij doen iets bijzonders waar niemand verstand van heeft dus we kletsen ons eruit". Want als het erop aan komt, en de publieke opinie wordt groter, dan wordt het wel degelijk een probleem om met paardrijden geld te verdienen (even een hele grote sprong maken). Het is nu nog een enorme industrie die wel blijft draaien, maar het houdt een keer op en dan kunnen we ze allemaal naar de slager brengen..

Ik vraag me al jaren af wat het rechtvaardigt om voor wedstrijden (en dus voor eigen gewin, geld en roem, want meer is het niet) methodes te gebruiken die niet okee zijn en ze te rechtvaardigen. Hoe slaap je snachts dan? Want niemand dwingt een trainer om een bepaalde carriere na te jagen, denk ik dan maar.. daar kies je toch echt zelf voor.
En als je het dan op video zet ben je helemaal een rund ..

Maar goed, persoonlijk heb ik 100 jaar geleden al gedag gezegd tegen wedstrijden, dus sja, wat weet ik er nou van :')


Ik snap heel goed dat je afstand neemt van wedstrijden ja. Ik wil uiteindelijk - als mijn paard er met mijn manier van trainen klaar voor is - wel gaan starten. Ook om te laten zien wat er mogelijk is met andere manieren van trainen. (en ik kan echt inderdaad wakker liggen als ik naar mijn eigen idee 'hard' geweest ben, en dan is mijn 'hard' voor héél veel anderen ongelofelijk zacht! ik ben een softie wat dat betreft, vooral mss omdat mijn paard mijn partner is, niet mijn slaaf. Kan niet begrijpen dat er mensen zijn die het paard als werktuig voor de sport zien en dan inderdaad nog nachtrust overhouden)

En inderdaad, de dressuurwereld ligt onder een vergrootglas, maar ik denk inmiddels de westernwereld ook best al wel onder een vergrootglas ligt. De sport is alleen kleiner in NL, maar in Amerika zijn er ook flink wat critici inmiddels. Het begint te komen. Ik denk ook dat klassen als bijv. de ranch riding een goed voorbeeld kunnen worden van 'horsemanship', omdat juist het natuurlijke van het paard getoond mag worden. Maar goed, risico bestaat ook daar dat 'de sport' er iets anders van gaat maken dan 'het oorspronkelijke idee' natuurlijk... het idee van de ranch riding spreekt mij in ieder geval nog wel aan, en op dit moment ook nog als wedstrijdklasse.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:52

Skippy01 schreef:
Ik snap heel goed dat je afstand neemt van wedstrijden ja.

Nou ja dat zijn niet alleen maar hele nobele redenen geweest hoor :D Vnl dat ik te lui ben om steeds met mn hele zooitje op reis te gaan, een hele dag (of meerdere dagen) kwijt te zijn, een hoop geld armer en als resultaat een lintje... :') ik zag het nut er niet zo van in..

Citaat:
Kan niet begrijpen dat er mensen zijn die het paard als werktuig voor de sport zien en dan inderdaad nog nachtrust overhouden)

Dat is de kracht van de commercie.. want als je je rekeningen moet betalen, moet je toch wat..
Overigens, heel generaliserend hoor.. uiteraard zijn er mensen in de paardensport met hart voor paarden :j gelukkig wel!

Citaat:
En inderdaad, de dressuurwereld ligt onder een vergrootglas, maar ik denk inmiddels de westernwereld ook best al wel onder een vergrootglas ligt.

Is dat zo? Dat weet ik dan weer niet... die kleine beetjes verschil (meer voorwaartse pleasure paarden bijv) zijn mij nog niet echt opgevallen..
Ik denk ook dat zolang de jurys (en door wie worden die betaald? geen idee?) niet anders gaan jureren (zelfde als in de dressuur denk) verandert er niks.
Wat dat betreft is het denk ook niet mogelijk dat men zelf regulerend is, je kan het zelf wel anders willen maar als het op een bepaalde manier gewenst is, kan je ook net zo goed buiten de bak blijven staan :') anders ben je echt alleen maar aan het sponseren

Citaat:
De sport is alleen kleiner in NL, maar in Amerika zijn er ook flink wat critici inmiddels. Het begint te komen. Ik denk ook dat klassen als bijv. de ranch riding een goed voorbeeld kunnen worden van 'horsemanship', omdat juist het natuurlijke van het paard getoond mag worden. Maar goed, risico bestaat ook daar dat 'de sport' er iets anders van gaat maken dan 'het oorspronkelijke idee' natuurlijk... het idee van de ranch riding spreekt mij in ieder geval nog wel aan, en op dit moment ook nog als wedstrijdklasse.

Het grappige was dat vroegah, toen er nog veel demonstraties gereden werden, het verhaaltje meestal begon met verschillen tussen western en dressuur, met name op hulpen en ontspanning.. dat was wat de westernsport in mijn ogen zo bijzonder maakte... Hoe groot was de teleurstelling dat het verschil, waar zo mee gepronkt werd, er eigenlijk helemaal niet bleek te zijn... :n

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:01

Cer schreef:
Skippy01 schreef:
Ik snap heel goed dat je afstand neemt van wedstrijden ja.

Nou ja dat zijn niet alleen maar hele nobele redenen geweest hoor :D Vnl dat ik te lui ben om steeds met mn hele zooitje op reis te gaan, een hele dag (of meerdere dagen) kwijt te zijn, een hoop geld armer en als resultaat een lintje... :') ik zag het nut er niet zo van in..

Citaat:
Kan niet begrijpen dat er mensen zijn die het paard als werktuig voor de sport zien en dan inderdaad nog nachtrust overhouden)

Dat is de kracht van de commercie.. want als je je rekeningen moet betalen, moet je toch wat..
Overigens, heel generaliserend hoor.. uiteraard zijn er mensen in de paardensport met hart voor paarden :j gelukkig wel!

Citaat:
En inderdaad, de dressuurwereld ligt onder een vergrootglas, maar ik denk inmiddels de westernwereld ook best al wel onder een vergrootglas ligt.

Is dat zo? Dat weet ik dan weer niet... die kleine beetjes verschil (meer voorwaartse pleasure paarden bijv) zijn mij nog niet echt opgevallen..
Ik denk ook dat zolang de jurys (en door wie worden die betaald? geen idee?) niet anders gaan jureren (zelfde als in de dressuur denk) verandert er niks.
Wat dat betreft is het denk ook niet mogelijk dat men zelf regulerend is, je kan het zelf wel anders willen maar als het op een bepaalde manier gewenst is, kan je ook net zo goed buiten de bak blijven staan :') anders ben je echt alleen maar aan het sponseren

Citaat:
De sport is alleen kleiner in NL, maar in Amerika zijn er ook flink wat critici inmiddels. Het begint te komen. Ik denk ook dat klassen als bijv. de ranch riding een goed voorbeeld kunnen worden van 'horsemanship', omdat juist het natuurlijke van het paard getoond mag worden. Maar goed, risico bestaat ook daar dat 'de sport' er iets anders van gaat maken dan 'het oorspronkelijke idee' natuurlijk... het idee van de ranch riding spreekt mij in ieder geval nog wel aan, en op dit moment ook nog als wedstrijdklasse.

Het grappige was dat vroegah, toen er nog veel demonstraties gereden werden, het verhaaltje meestal begon met verschillen tussen western en dressuur, met name op hulpen en ontspanning.. dat was wat de westernsport in mijn ogen zo bijzonder maakte... Hoe groot was de teleurstelling dat het verschil, waar zo mee gepronkt werd, er eigenlijk helemaal niet bleek te zijn... :n


De kleine beetje verschil zijn inderdaad nog niet zo zichtbaar. De trainers die clicker training toepassen, of die kritisch zijn over bitten en de werking op schedels tonen en de slijtage aan schedels laten zien van bitgebruik, zie ik wel voorbij komen. Dat zijn trainers die zich met clinics herkenbaar maken in plaats van op wedstrijden, dus in de sport zelf ga je het nog niet hard terug zien. Ik blijf positief: we gaan vanzelf wél die mensen terugzien. En als we de jongste generatie gelijk 'goed opvoeden', dan wordt het ooit nog wel wat :D

Ja, voor mij was de reden om over te stappen inderdaad ook het 'yes! ik mag een langere teugel en minder hulpen geven!' gevoel. Ik hou me daar aan vast, nog steeds. Ook al blijkt in 'de sport' dat het toch anders ligt, en dat 'drijven' vervangen wordt door 'bumpen' en dat 'constante aanleuning' vervangen is door 'geregeld een flinke ruk en dan weer los'. Ik snap dat je de meest verfijnde hulpen niet direct kunt geven in de opleiding van een paard, maar als ze een vlieg voelen, is een ruk of schop niet nodig, toch? :(

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:14

Skippy01 schreef:
Ik blijf positief: we gaan vanzelf wél die mensen terugzien. En als we de jongste generatie gelijk 'goed opvoeden', dan wordt het ooit nog wel wat :D

Even een tussendoor vraag...
Ik begon circa 30 jaar geleden, circa 15 jaar later gestopt, nu zijn we weer 15 jaar verder... "ooit"? Dat ga ik niet meer meemaken denk :')

:oo sjit als het er zo staat ben ik echt wel heel oud al

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:17

Cer schreef:
Skippy01 schreef:
Ik blijf positief: we gaan vanzelf wél die mensen terugzien. En als we de jongste generatie gelijk 'goed opvoeden', dan wordt het ooit nog wel wat :D

Even een tussendoor vraag...
Ik begon circa 30 jaar geleden, circa 15 jaar later gestopt, nu zijn we weer 15 jaar verder... "ooit"? Dat ga ik niet meer meemaken denk :')

:oo sjit als het er zo staat ben ik echt wel heel oud al


Haha, tjah, ik heb nu zo'n tien jaar terug de overstap van Engels naar western gemaakt. Ik hoop 'ooit' nog wel mee te maken - maar ik streef ernaar dat wel nog te redden voor mijn vijftigste hoor... :D

Popstra
Berichten: 13855
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:06

Cer schreef:
rapido schreef:
Waarom blijf jij wijzen dan?

Omdat jij geen gefundeerde antwoorden kan geven :j :D
Hetzelfde als bij een trainer navragen waarom ze bepaalde dingen doen, gewoon door blijven gaan tot je een antwoord hebt. En trainers zijn heel goed in de antwoorden "snap je dat dan niet", "doe gewoon wat ik zeg", "dit is de enige manier die werkt" en "als je dat moet vragen kan je net zo goed ophouden".. :') geniale mensen

Citaat:
Het is natuurlijk wel zo dat mensen die niet op top niveau trainen en showen er verder vanaf staan. Je kan het wel beoordelen of veroordelen, maar ziet veel minder van die wereld, dan mensen die er midden in staan.
Wat ik hier over wil zeggen, is als ik online videos kan vinden van trainingen van verschillende (top)ruiters, of opnames van wedstrijdterreinen (losrijden oid), en je krijgt dus een aantal minuten ruw materiaal (niet geknipt, gewoon achter elkaar gefilmd) en soms dus zelfs bewust naar buiten gebracht (zoals een trainings/cursusvideo) en ik zie daarop dingen die mij niet zinnen, dan hoef ik al helemaal niet te zien wat er achter de schermen gebeurt.
Dus mensen die niet midden in dat wereldje staan, kunnen er toch nog wel wat van vinden :j

Citaat:
Ooit werden mij de verschillende bitten uitgelegd, zo ook de twisted. Die trainer zei ook dat het echt alleen in gevallen gebruikt wordt dat een paard flink verreden is en het alleen werkt als je weet hoe te gebruiken en dan enkele keren.

Hier kan ik me niks bij voorstellen :n .. ik weet wat een twisted wire is, ik heb er zelf mee gereden (misschien heb ik m nog zelfs) en in retrospectief was het toen niet nodig en zou het nooit nodig moeten zijn. Het is een gedraaid ijzerdraad !!! kom op nou, wat moet je voor excuus hebben om dat te gebruiken?? Werkelijk??

In aansluiting hierop, Titan, uit de video, is NIET verreden... waarom zou het bij hem nodig zijn?

Citaat:
wat maakt het voor ons ok om een paard op die manier aan te pakken, terwijl als we met een hond hetzelfde doen, we een proces aan onze broek hebben?

Sterker nog, de dressuur ligt onder een vergrootglas vanwege de publieke opinie over bepaalde zaken. Het lijkt mij heel wijs dat de westernwereld daar eens een beetje naar kijkt, en niet heel arrogant denkt dat ze wegkomen met "ach, wij doen iets bijzonders waar niemand verstand van heeft dus we kletsen ons eruit". Want als het erop aan komt, en de publieke opinie wordt groter, dan wordt het wel degelijk een probleem om met paardrijden geld te verdienen (even een hele grote sprong maken). Het is nu nog een enorme industrie die wel blijft draaien, maar het houdt een keer op en dan kunnen we ze allemaal naar de slager brengen..

Ik vraag me al jaren af wat het rechtvaardigt om voor wedstrijden (en dus voor eigen gewin, geld en roem, want meer is het niet) methodes te gebruiken die niet okee zijn en ze te rechtvaardigen. Hoe slaap je snachts dan? Want niemand dwingt een trainer om een bepaalde carriere na te jagen, denk ik dan maar.. daar kies je toch echt zelf voor.
En als je het dan op video zet ben je helemaal een rund ..

Maar goed, persoonlijk heb ik 100 jaar geleden al gedag gezegd tegen wedstrijden, dus sja, wat weet ik er nou van :')

Over bijdehant gesproken. Jij kan goed denken en antwoord geven voor anderen. Ik ga mijn energie niet meer in negatieve mensen zoals jij steken en ben jou ook heel geen uitleg schuldig want je verdraait en kraakt toch alles af.
Ik ben gelukkig met wat ik doe en hoe ik het doe. Mijn paarden zijn happy en dat kunnen velen beamen. Niets van dit alles wat jij over mij schrijft of denkt heeft ook maar enige waarde en zoals jij mij denkt te vergelijken in het bovenste stukje zegt meer over jou en jou denkwijze.
Ga maar lekker verder met het af geven op succesvolle mensen. +:)+

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:24

rapido schreef:
Over bijdehant gesproken. Jij kan goed denken en antwoord geven voor anderen. Ik ga mijn energie niet meer in negatieve mensen zoals jij steken en ben jou ook heel geen uitleg schuldig want je verdraait en kraakt toch alles af.
Ik ben gelukkig met wat ik doe en hoe ik het doe. Mijn paarden zijn happy en dat kunnen velen beamen. Niets van dit alles wat jij over mij schrijft of denkt heeft ook maar enige waarde.
Ga jij maar lekker verder met het af geven op succesvolle mensen.
Jaloezie is wat makes a bitch talk sh*t


Ik wil het niet persoonlijk maken, maar ik wil hier toch van zeggen dat ik dit een bijzonder onsympathieke manier van discussieren vind :n Het klinkt echt als een stampende kleuter. Ik heb je meerdere malen om gefundeerde uitleg gevraagd en je weigert dat gewoon te geven.
Ik ben niet negatief, voel je niet meteen zo aangevallen.. complexje?
Succesvol? Wie dan? En waarmee dan precies?
Jaloerzie? Waar baseer je dat op? Issues much? :')

Dus als je ergens vragen over stelt ben je jaloers? Ik vind het jammer dat het zo loopt.. het lijkt wel alsof je geen enkele kritiek kan hebben... ? Helaas, maar een dialoog houdt hier dan ook op.. ik had graag jouw ideeen gehoord..

Popstra
Berichten: 13855
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:00

Vragen?? Je hebt zelf al steeds de antwoorden klaar! Vergelijkt mij met een trainer die geen text en uitleg geeft. Of Dat ik niet tegen kritiek kan?? Snap wel dat trainers jou überhaupt nooit wat hebben willen uitleggen want je bent het er toch nooit mee eens
Nu zeg je ook weer dat ik een complex??? Heb!
Ik mij aangevallen voel?? Stampende kleuter ben :')
Jij weet het allemaal zo goed te vertellen ik geen uitleg meer hoef te geven. En stel ik dat wel doe, wals je er toch weer over heen met een tegen argument. Zuigen noemt men dat. Volkomen nutteloos om met mensen zoals jij In discussie te gaan.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:04

Interessante discussie waarbij de kern geldt voor alle takken van de paardensport. Cer, ik vind dat je zeer redelijk discussieert met goede argumenten! Jammer dat er wat korte lontjes branden ;)

Wranglerbutt

Berichten: 10394
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:06

Ik hoop echt dat sommigen van jullie beter kunnen paardrijden dan discussieren :=

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:07

Dames ... zo durf ik niet meer ...

Ik heb net de film gekeken en ik vind dat CA helder uitlegt wat hij doet. Voor mij als westernruiter zijn de diverse trainingselementen herkenbaar en ik ben dan ook benieuwd naar hoe Titan het gaat doen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:13

Sorry Rapido, dan heb ik over je antwoorden heengelezen... :j

@WB: wat is de maatstaf (maatstaaf :? ) daarvoor dan? :) Hmpf.. een woordfout in een vraag aan een taalblooperspotter.. zo niet handig :')

Wranglerbutt

Berichten: 10394
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:35

Cer schreef:
@WB: wat is de maatstaf (maatstaaf :? ) daarvoor dan? :) Hmpf.. een woordfout in een vraag aan een taalblooperspotter.. zo niet handig :')


Dit :D
Afbeelding

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:40

Ik weet niet of jij wel eens vol in je gezicht bent geniest of een vieze staart voor je hoofd hebt gekregen... #ikweettnietmetdieinsultshoor >;)

:')

Popstra
Berichten: 13855
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:14

Wendy schreef:
@superpony: in mijn ogen is het een tikkeltje naief om te denken dat de paarden die de fok in gaan niet kapot zijn. Want ook al geeft de eigenaar het vaak niet ronduit toe, dat zijn ze vaak gewoon wel. Hetzelfde geldt voor de paarden die worden aangeboden als recreatiepaard.
In mijn ogen heb je een veel te rooskleurig beeld van de sport. En dat geldt niet alleen voor de reiningsport, maar voor alle takken van paardensport.
Net zoals je ook een wat vertekend beeld lijkt te hebben van recreanten. Want dat ik mezelf beschouw als recreatieruiter, betekent nog niet dat ik niet regelmatig les heb, of niet mijn best doe om mijn paard correct te rijden :n Sterker nog: als we het over correct lopen heb, dan durf ik wel te stellen dat een aantal recreanten hun paarden beter voor elkaar heeft dan de meeste wedstrijdruiters. Maar dat heeft weer te maken met het vertekende beeld wat in de wedstrijdsport heerst over een correct gereden paard.
En laten we eerlijk zijn: een wedstrijdruiter wil scoren, punten halen. Ongeacht de discipline.


klopt, die hangen gewoon op de rug van hun paarden en geven ze even flink spoor en dan winnen ze weer een paar knaken. :roll:

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:51

Mensen snappen helemaal niet dat je nooit zo hard kan spinnen en stoppen etc, als je paard het echt niet aankan.
En je ziet als je een beetje kennis en ervaring hebt, echt hoe een paard getraind wordt.

Iemand vroeg waarom een trainer een twisted zou gebruiken? Omdat er soms al door veel mensen lang is aangeklooid met een paard en van een trainer verwacht wordt dit binnen bepaalde tijd te fixen. Een goede trainer kan prikkeldraad in de mond hangen, zonder de mond te beschadigen ( bij wijze van!! )

Ik ben nooit voor een twisted, maar er zit een enorm groot verschil tussen een prikkel van enkele sec, omdat iemand zoveel gevoel heeft of een ruiter die er zomaar uren aan gaat hangen, dag in dag uit.

Ik zag gister toevallig nog een springruiter uit de buurt, uit het bos komen. Lichtrijdend en bij elke pas aan de handen optrekken. Maar hey, als je in het bos rijdt, ben je een vriendelijke ruiter en maakt het allemaal niks uit......Helaas zie je dat overal. Meiden met een grote mond en elkaar vertellen hoe het moet, ook op Bokt, maar zelf nog niet eens fatsoenlijk kunnen lichtrijden. Of met hun kont niet klapperen in het zadel in galop. Dat zijn recreatie ruiters die dat jarenlang, dag in, dag uit doen. Maar als recreatie ruiter mag het dan, want je verdiend niks?

Ga dan kijken hoe de mond is en of je spoorplekken ziet. Bij die van ons zie je ze niet en wij gebruiken wel bit en sporen. Ook weleens foutief, want je bent nooit perfect.

Als je recreant bent, moet je het zo goed en eerlijk mogelijk doen. Als je wedstrijd ruiter bent op niveau, moet je het ook gewoon zo goed en eerlijk mogelijk doen. Er worden andere dingen verwacht en dat is in elke sport zo. Maar als je stapsgewijs traint, is een paard klaar voor pittiger werk dan een bospaardje. Die rijdt morgen niet opeens 74. Daar moet je voor trainen.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:58

Maar titan is niet verprutst, niet mee aangeklooid. Waarom heeft die dan een twisted?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:35

Moderatoropmerking:
Fijn om te zien dat jullie de discussie weer netjes op hebben kunnen pakken!

Denk eraan dat persoonlijke aanvallen nergens voor nodig zijn. Ik vertrouw erop dat jullie de discussie netjes kunnen houden.

Wranglerbutt

Berichten: 10394
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:35

Waarom een twisted wire snaffle bij een groen paard nooit nodig zou moeten zijn:


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:39

Wranglerbutt schreef:
Waarom een twisted wire snaffle bij een groen paard nooit nodig zou moeten zijn:

[ Video ]


Wow! _/-\o_

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:21

superpony schreef:
Mensen snappen helemaal niet dat je nooit zo hard kan spinnen en stoppen etc, als je paard het echt niet aankan.
En je ziet als je een beetje kennis en ervaring hebt, echt hoe een paard getraind wordt.

Iemand vroeg waarom een trainer een twisted zou gebruiken? Omdat er soms al door veel mensen lang is aangeklooid met een paard en van een trainer verwacht wordt dit binnen bepaalde tijd te fixen. Een goede trainer kan prikkeldraad in de mond hangen, zonder de mond te beschadigen ( bij wijze van!! )

Ik ben nooit voor een twisted, maar er zit een enorm groot verschil tussen een prikkel van enkele sec, omdat iemand zoveel gevoel heeft of een ruiter die er zomaar uren aan gaat hangen, dag in dag uit.

Ik zag gister toevallig nog een springruiter uit de buurt, uit het bos komen. Lichtrijdend en bij elke pas aan de handen optrekken. Maar hey, als je in het bos rijdt, ben je een vriendelijke ruiter en maakt het allemaal niks uit......Helaas zie je dat overal. Meiden met een grote mond en elkaar vertellen hoe het moet, ook op Bokt, maar zelf nog niet eens fatsoenlijk kunnen lichtrijden. Of met hun kont niet klapperen in het zadel in galop. Dat zijn recreatie ruiters die dat jarenlang, dag in, dag uit doen. Maar als recreatie ruiter mag het dan, want je verdiend niks?

Ga dan kijken hoe de mond is en of je spoorplekken ziet. Bij die van ons zie je ze niet en wij gebruiken wel bit en sporen. Ook weleens foutief, want je bent nooit perfect.

Als je recreant bent, moet je het zo goed en eerlijk mogelijk doen. Als je wedstrijd ruiter bent op niveau, moet je het ook gewoon zo goed en eerlijk mogelijk doen. Er worden andere dingen verwacht en dat is in elke sport zo. Maar als je stapsgewijs traint, is een paard klaar voor pittiger werk dan een bospaardje. Die rijdt morgen niet opeens 74. Daar moet je voor trainen.


Ik ben het helemaal met je eens!

Wat is er mis met een twisted wire bitje? Dit bit in goede handen kan een goede tool zijn.. Op bokt, wanneer je iets scherpers hebt of sporen oid aan hebt, staat iedereen opeens te steigeren. Twisted wire bit wordt vaak gebruikt in de westernwereld.. Het is alleen wel heel belangrijk dat je een duidelijke en goede release hebt en niet dr hele tijd in de mond zit te plukken.
Een paard moet okay zijn zonder hoofdstel oid, bitloos, met een snaffle en een zware shank. Voor mij ;)
Zelfde met sporen.. de eerste 4 ritten op het paard heb ik geen sporen om. Daarna doe ik de sporen om. Je kan je paard zo veel gevoeliger maken EN je kan veel preciezer zijn. Maakt t makkelijker voor jou en je paard.
T zou niet zo veel moeten uitmaken wat voorn tuig je hebt, zolang t past. Geen shank misschien, omdat dat een hefboomwerking heeft. Maar touwhalster, snaffle, zadel (met of zonder borsttuig/ backsinch), bareback wat dan ook.
Die lateral flex oefening is niks bijzonders.. Dat moet je kunnen op een touwhalstertje, maar ook met een bit. Dat is de basis van basis, en is t eerste wat je doet wanneer je op een groen paard zit.

Wat ik zielig vind voor het paard? Engelse ruiters die altijd maar met korte teugels rijden (zelfs de eerste paar keren!!), hun paard geen verantwoordelijkheid geven, een veel te dik bit in hebben die niet in de mond past en er dan altijd aan zitten trekken..


En iemand zei dat je een goede ruiter bent als je op hoog niveau rijdt? Maar er zijn zoveel goede trainers die geen wedstrijden rijden.. die zijn dus ook geen goede ruiters? Ik train ook zoveel groene paarden, maar rijd geen wedstrijden. Dan mag ik dan mag ik er dus ook maar niks over zeggen? :D

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:45

Zo generiek wijzen naar de Engelse sport ("altijd met korte teugel") is een oneerlijke opmerking ...

Overigens, dressuur ligt onder vuur vanwege de rollkur, terwijl dat imo een western uitvinding is. Hoezo dan "dressuur is met korte teugel". Idem met constant aansporen.. Imo is het western "bumpen" net zoiets..

En, een excuus voor een twisted wire is er nooit, punt. Het zijn twee in elkaar gedraaide dunne ijzer draadjes die je in een paardenmond hangt, wtf echt..

Dat deze meneer het in zijn video laat zien is best kwalijk, vind ik.