Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

hollywood86 schreef:Dubbeldun: Ik maak daarom met nadruk de term hobby-particulier.
Ik zie dat als volgt; Hobby-particulier: Particulier die voor de lol een veulen fokt, niet gehinderd door al te veel kennis, waarbij er de voorkeur wordt gegeven aan de dichtstbijzijnde hengst of de goedkoopste.
Dit is i.m.o. de grootste groep fokkers in Nederland. Echter, geen een hobby-particulier zal zichzelf herkennen in deze definitie
Dit zet ik dan weer af tegen de gewone ''particulier'', die zeker een enorme kennis kan hebben van fokkerij. Ik weet minstens 2 particulieren in Nederland te noemen die experts te noemen zijn op het gebied van fokkerij. Deze zullen de gemiddelde sportstal overtreffen qua kennis. Deze particulieren zijn er zeker, maar ze zijn er niet veel.
superpony schreef:Toch zouden heel veel mensen voldoende hebben aan een gewone goede, gezonde pony die ook een beetje kan stoppen, spinnen en een leuke bosrit maakt. Dat wil men alleen niet horen.
hollywood86 schreef:Dubbeldun: Ik maak daarom met nadruk de term hobby-particulier.
Ik zie dat als volgt; Hobby-particulier: Particulier die voor de lol een veulen fokt, niet gehinderd door al te veel kennis, waarbij er de voorkeur wordt gegeven aan de dichtstbijzijnde hengst of de goedkoopste.
Dit is i.m.o. de grootste groep fokkers in Nederland. Echter, geen een hobby-particulier zal zichzelf herkennen in deze definitie
.

ging meer over de discussie die ineens ontstond over bepaalde keuringen om te mogen fokken in een stamboek. rina schreef:DubbelDun schreef:@rina: zeer loflijk allemaal, maar het moederstamboek blijft nog steeds geldig. Dus bij een niet-ggk-vader en/of moeder komt nog gewoon een Amerikaans stamboekpapier.
Hooguit dat men niet mag starten in een DQHA-show als er geen toelating tot het Duitse stamboek is ??
Voor de serieuse fokkers zal dit zeker een reden zijn om hengst of merrie te laten staan en het maakt dan niet uit of dit proffesionele fokkers zijn of hobby-fokkers.
Was het maar waar DD. Nee dit grapje gaat echt nog een stuk verder. Een paard wat uit niet gekeurde ouders komt krijgt van de DQHA voorlopig nog een paspoort maar geen Zuchtbescheinigung en zonder die Zuchtbescheinigung mag niet mee gefokt worden. En zelfs dat paspoort gaat straks aan banden en krijgen de veulens uit ongekeurde paarden geen paspoort meer.
En dan kan je wel ergens anders een paspoort weghalen, maar daar krijg je nog steeds die Zuchtbescheinigung niet mee. En een paard zonder Zuchtbescheinigung mag je niet verkopen of uberhaupt te koop aanbieden!!! Staat een boete op tot 5000 euro. En dat laatste komt dus NIET van de DQHA, dat is een Europeese regelgeving. Alleen is Nederland in dit geval het stoute jongetje van de klas, en mark my words, ook in NL gaan deze regels nog komen. De EU wil overal een vinger in de pap en alles aan banden leggen.