[WN] Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Re: Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:14

Ik ben vandaag niet meer gegaan.... Durfde het niet aan... In plaats daarvan heeft mijn bijrijdster haar in de bak even flink aan het werk gezet en is daarna met Cheyenne en een stalgenootje even lekker naar buiten geweest... Ik heb ondertussen met paardjes geknuffeld, 2 stalletjes uitgemest en lekker in het zonnetje gehangen

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:43

Omdat het gister niet zo goed ging? Zit er niet over in, het was de eerste keer toch? Logisch dat het paard vrolijk wordt. Eerst maar rustig beginnen en de galop dan maar aan de bijrijdster overlaten wanneer je op buitenrit bent, je krijgt uiteindelijk genoeg vertrouwen om dan uiteindelijk ook zelf te galopperen! Zolang je maar lol hebt toch? :)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:09

Onze trainer neemt haar van de week een keer mee naar buiten ;)
En van daaruit ga ik ook weer langzaam opbouwen :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:39

xDenies schreef:
Hee kijk, mijn oude teugels :)

Hahaha, ik zou het niet meer weten haha, is al weer zo lang geleden! _/-\o_ Dat je dat nog weet!

@ Friso_lover, klopt! Ik vind het voor die prijs een prima zadeltje! Tot ik mijn geld bij elkaar heb voor een maatwerk-boom-zadel :')

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:24

Hier ook lekker buitengereden vrijdag en zaterdag :D Rowan heeft een wondje op haar rug, zit eigenlijk vlak achter het zadel maar toen ik vorige week op haar gereden had was het toch een beetje opengeschuurd dus ik heb haar aan het halster meegenomen en op Rolinda gereden. Er is vlakbij een motorcrossbaan dus daarheen gegaan, deze is helemaal omheind dus kon ik Rowan mooi loslaten, in haar eentje gaat ze sws toch nergens heen :p En kon ze mooi oefenen aangezien het nogal een aansteller is met buitenrijden. Op de crossbaan heb je veel heuveltjes en wallen en smalle mountainbikepaadjes die omhoog en omlaag gaan, Rolinda banjert overal wel door en overheen en Rowan volgde mooi! Daarna nog een stukje gecrosst en op een gegeven moment werd Rowan zelfs zo dapper dat ze voorop ging, om vervolgens vol in de ankers te gaan voor een boskabouter :') Gevolg Rolinda ook op de rem en ik bijna voorover eraf haha. Ging gelukkig nog goed :D

Mooi zadel Diaz! En spaar ze :D

Denise gaat ze ervandoor omdat ze bang is of andere reden? Anders zou je kunnen oefenen met ernaast fietsen, met andere paarden of eerst alleen stappen en draven. En gewoon veel doen :)

Rowan is in haar eentje echt een zeikerd, maar als Rolinda erbij is of als ik afstap doet ze alles. Dus ik moet gewoon vaak alleen naar buiten gaan denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:45

Ik ga straks lekker het bos in! Mn collega\vriendin op mn hafje Vief en ik op sierra. Hoop dat ze braaf zijn :P t is wel weer lekker weer!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:04

Veel plezier! Hier is het wat bewolkt..

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:45

Het is gewoon elk jaar weer even opnieuw beginnen, in de winter rij ik nl. alleen maar in de bak.... En het is onzekerheid en aangezien ik zelf bij het eerste galopje ook redelijk onzeker ben gaat het daar wel eens mis... Komt ook wel goed maar we moeten er telkens weer even doorheen.... Vandaar dat mijn trainer het van de week een keer doet, die is nl. wel veel zekerder.... En dan ga ik het verder uitwerken :)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:00

@Denise Ja inderdaad, dat is ook het beste dan, dan weet je paard even wat wel en niet mag en kun je van daaruit verder eraan werken. Komt wel goed!

@Diaz Okey, naja als de barefoot niet past dan ga ik voor zo'n zadel dus. Want ik wil absoluut geen boomloos zadel dat echt als een boomloos zadel eruit ziet, vind ze namelijk niet zo heule mooi. Heb je misschien ook een foto van wat dichterbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:17

Heerlijk gereden!! Af en toe beetje zon er bij..

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:21

Ik ga zometeen maar even in de bak rijden, mijn zweetdeken is vandaag net binnen gekomen :) Kan ik Friso mooi meteen in het zweet werken }:)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:24

Friso_lover schreef:
@Denise Ja inderdaad, dat is ook het beste dan, dan weet je paard even wat wel en niet mag en kun je van daaruit verder eraan werken. Komt wel goed!

Haha, ja ik had ze laten maken :P

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:37

Zo iedereen een lekker weekendje gehad met veel buitenritjes zo te lezen :)
Daar was het ook wel lekker weer voor.

@Latruda, heerlijk jouw buitenrijfoto's, dat heb je leuk gedaan zeg, met die route erbij!

@ summerremedy, ik ben me ook steeds meer aan het verdiepen in het aan de hand werken en academisch rijden. Jess en ik blijven ook herhaaldelijk tegen dingen aanlopen. Ik denk dat een paard eerst goed rechtgericht moet zijn voor het succesvol kan zijn in welke discipline dan ook.

Ik heb dit weekend niet veel meer gedaan dan een beetje grondwerk, even controleren of de knopjes er nog op zitten voordat we de weg op gaan :D Jess kan ook nogal een bui hebben met buitenrijden. Dan komt de fjord ineens naar boven..

Gisteren zijn er mensen komen kijken voor Shadow ( mijn kleine paardje) Ze willen hem in bruikleen, als weidemaatje voor een 20 jarige C pony. ( Shadow is een 18jarige B) en wordt dan bereden en beknuffeld door hun 2 zoontjes :D Ik vind het moeilijk om hem niet meer elke dag om me heen te hebben, maar bij hun krijgt hij meer aandacht en bij ons loopt hij een beetje verloren tussen alle grote paarden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:46

Heb gisteravond in t ziekenhuis gelegen, maar idd een fijn weekend gehad x'D

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:08

Oei is er wat gebeurd?

Shadow ben ik met je eens! Reguliere maneges/trainers besteden er te weinig aandacht aan/weten er te weinig van vind ik, ik had een aantal problemen die direct voortkwamen uit haar scheefheid maar als ik vroeg wat ik eraan moest doen wisten ze het op mijn manege niet.. Lijkt me een lastige keuze voor jezelf, maar je weet dat hij het goed krijgt! Komt hij ver weg te staan of kan je hem makkelijk opzoeken?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:21

Niets ernstigs. Maar ik heb iets, en ze weten niet wat. Dus nu gooien ze het maar op een urinewegontsteking. :P

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:23

Oh nou lekker dan, moest je ook allerlei onderzoeken? En ook medicijnen oid gekregen?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:24

Nee hij komt gelukkig op nog geen 20 min afstand te staan :D Dus ik kan er heen wanneer ik wil.
Echt een winwin situatie voor beide partijen.

Ik ben me al flink aan het inlezen op paardnatuurlijk, ik kan alleen nog geen ( betaalbare!) trainer vinden in de regio brabant) Hoe heb jij dat gedaan? Ben je eerst flink bezig geweest met aan de hand werken en het westernrijden even links laten liggen? Of heb je het gecombineerd? Het lijkt me vooral lastig met lessen.. Want ik ben geen voorstander van meerdere instructeurs hebben, ik denk dat het dan te verwarrend wordt voor mij en paard?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:25

Goh, dit lijkt me een leuk topic :D

Om meteen maar in te gaan op het rechtrichten... ik ben echt van mening dat veel trainers te weinig aandacht besteden aan de basis en te veel aan de kunstjes. Terwijl het eigenlijk zo simpel is: als je de basis op orde hebt, dan komen de kunstjes vanzelf. Is dan ook niet meer zo moeilijk trouwens :n

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:26

@shadow: een goede instructeur kan dat zelf....

Maar goed, wie ben ik, ik heb ook 2 instructeurs. Een voor western/NH en een wat meer dressuurmatig/springen. Maar de basis is bij beide echt gelijk: een recht paard wat in balans loopt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:28

Oh wat vervelend xDenies :(:)
Hopelijk ben je er snel vanaf :j

Wat betreft kunstjes, ik denk dat je een goede balans moet vinden tussen basis en kunstjes. En vaak is het 1 het gevolg van het ander. Is je basis goed, dan volgt het kunstje ook :j
Dat geldt overigens voor elke tak van sport volgens mij.
Maar ik merk wel bij de mijne dat het voor zijn koppie goed is om af en toe kunstjes ter afwisseling aan te bieden. Dan gaat het misschien nog niet goed, maar dan blijft hij wel blij in zijn koppie, wat weer de uitwerking heeft op de basistraining :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:30

Dat is de reden dat ik ben gaan springen met de mijne, naast de westernlessen, buitenrijden etc. Goed voor het koppie :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:32

Spring jij met je westernzadel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:33

Nee, ik heb een springzadel in bruikleen. Soms spring ik een heel laag sprongetje tussendoor met westernzadel, maar meer niet :n

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:33

Ben ik het mee eens ja.. Een goede basis is ZO belangrijk en wordt helaas nog altijd te weinig aandacht aan besteedt. Veel mensen willen veel te snel veel te veel.
Ik heb een jaar lang op een stal gereden met jonge quarters, die kwamen dan na een half jaar 'klaargestoomd' van de trainer af, dan waren ze koud 3 jaar en alles zat er op; circeltjes, stops, spins. Maar als je dan echt ging voelen, voelde je ze stiekem op het circeltje wat naar buiten of binnentrekken. Zo jammer, want uiteindelijk kom je dan jezelf tegen, door protest oid.

Ik vind het heel moeilijk om een goede instructeur te vinden die van alle markten thuis is. Dus als iemand nog een goede tip heeft, in de omgeving Brabant/Limburg, dan graag!