[WN] Bitgebruik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:13

freeride schreef:
@ doffuzz, je zegt zelf dat je al genoeg paarden verklooid hebt, hoe weet jij dan wat wel en niet goed is qua hulpmiddel? als ik zo negatief over mijn eigen rijwijze was, zou ik ook niet zo fantiek verteleln dat t best kan hoor, zo en zo'n bit of sporen of wat ook,ik ben iig wel blij met wat ik zelf doe.

superpony, mijn beeld over reiners is simpel: er zijn heel veel verschillende ruiters. 't is wel zo dat in de western vooral reining en pleasure er een enorm percentage paarden in training moet... waar in andere disciplines een paard zadelmak wordt gemaakt en vervolgens met zijn of haar eigenaar samen gaat trainen, daar staat de wat betere quarter of paint volledig in training, dat vind ik een vreemd fenomeen, en er zijn verdorie een hoop trainers die echt niet poeslief en eerlijk zijn, niet de dingen mooier maken dan ze zijn, al die 2 en 2,5 jarigen gaan in training omdat ze moeten presteren, niet omdat ze het zo naar hun zin mogen hebben, en ik vind overigens dat elk paard welke sport of welk niveau ook, een paard moet kunnen zijn 24/7, ik ben niet tegen stallen niet tegen bitten of sporen maar wel tegen onnatuurlijk oneerlijk houden en trainen van paarden. dus een paar uurtjes per dag paard zijn klinkt voor jou heel gezellie, maar dan mag jij vanaf nu ook 3 uurtjes per dag in een heel klein tuintje even mens zijn en daarna ga je weer terug opgesloten in de bezemkast, en als je daar ongelukkig van wordt, dikke pech, je moet nl over 2 weken je futurity lopen, dus trainen zul je.(in dit verhaal ben je natuurlijk nog maar een jong mensje he,anders moest je al op 1 hand gereden worden ;) ).dit is niet belerend bedoelt, maar altijd maar goedpraten wat niet goed te praten valt, he bah.

ps: ik heb inmiddels al 19 trainers aan 't werk gezien in BE NL en duitsland, nog 1 uit italie in Be en 1 fransman, die was nog het meest zacht voro de paarden moet ik eerlijk zeggen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat bijv. BF een GOEDE ruiter is, heel precies en kundig, maar ik kan niet zeggen dat ik hem sympatisch vindt voor de paarden die ie rijdt, verre van, en ook hij verliest weleens onterecht zijn geduld.tis een mens.

Ik snap echt wel wat je bedoeld en wat je dwars zit. Toch ben ik van het relativeren en alles van 2 kanten bekijken.

Als Doffuzz nou gewoon goeie paarden heeft en er plezier aan heeft dat ze op hun top worden gereden, doe je daar niemand kwaad mee. Je kan op meerdere manieren van je paarden genieten. Investeren in goede paarden en ze goed zien lopen kan ook heel mooi zijn.

Als Doffuzz net als anderen toegeeft zelf niet voldoende te rijden om alles eruit te halen op ene goede en eerlijke manier, is dat misschien juist wel fijn voor die paarden.

Je kan toptrainers wel hard vinden. Maar nogmaals, velen rijden al tig jaar meerdere paarden per dag en hebben zoveel gevoel. 1 keer hard op het juiste moment en daar weer ontspanning voor teruggeven. Die paarden leren idd heel veel, heel snel op jonge leeftijd. Maar het feit dat die paarden het kunnen zegt ook heel veel. Een paard wat volkomen over de zeik gaat als je teveel vraagt of echt niet sneller gaat spinnen, beter gaat stoppen etc etc wordt vaak uit die training gehaald. En dan is het nog steeds een leuk paard voor een amateur of recreatie ruiter. Niks mis mee. Maar een goede en dure trainer gaat echt niet maanden vragen of ze ajb ietsje harder willen spinnen als hij/zij met tig jaar ervaring al ziet dat het er gewoon niet in zit. Het paard dat het wel doet, kan het blijkbaar ook.

Ik zie veel meer recreatieruiters om me heen, die vreselijke dingen doen tijdens het rijden. Ze bedoelen het hartstikke goed. Ze willen niet te hard zijn, maar ondertussen zijn ze een jaar bezig om 1 klein stapje verder te komen. Je kan wel zeggen dat het paard dan tijd heeft om te groeien, sterk te worden etc etc. Maar het gaat mij om de manier waarop het getraind wordt jaar in jaar uit, zonder groei en resultaat.
Wil je als recreatieruiter dan geen reactie? Tuurlijk wel. Als je iets nieuws wil aanleren, vraag je iets, maar moet er wel echt iets gebeuren. Daar ga je toch niet een jaar op wachten?

Daarnaast gaan mensen kijken bij wedstrijden, clinics etc. Ze zien dan trainers wat doen en gaan het thuis ook proberen, want je leert er zoveel van. probleem is dat de correctie dan net anders uitpakt en echt minder eerlijk is, dan in deskundige handen.
Dan zegt men dat hun ophouding minder hard is, maar meestal duurt ie wel te lang, komt ie vaak te laat, is ie onterecht etc etc. Dat vind ik veel erger.

Op i-net is zoveel te vinden. Mensen doen echt van alles na. Lees je de topics weleens van de meiden die net zonder les zijn begonnen met hun pony te laten sliden ( vaak in een weitje ) of te spinnen ( om de voorhand ) En dat mag, want dat zijn de meiden die zo lief zijn voor hun pony???
Of als ze hun paardjes zelf inrijden? Mensen klooien wat aan.En als het niet lukt staat paardje te koop met hele handleiding. Ja, dan heb ik hem liever 1 keer goed ingereden.

Paarden zijn heel duidelijk, dus je mag ook duidelijk naar hun zijn.

Het is gewoon de tijd waarin we leven dat mensen doorslaan. Ik rij vanaf mijn 5e op een manege en daar werd ons echt niet gezegd dat het zielig was dat de pony's op stand stonden. Zaterdag en zondag 4 uur in de les liepen. 1 schep biks en 1 schep haver kregen, amper ruwvoer en ook dagen niks deden. Ze werden met mooie seizoen van 1 op andere dag 24/7 op de wei gegooid voor 4 maanden. En verdomd, wat waren ze weinig ziek en wat zijn ze oud geworden.
Ik krijg tegenwoordig al een beroerte als ik een dag niet kan ( staan ze wel buiten en worden verzorgd ) En ik geef ook geen biks meer etc etc.

Maar toen wij voor het eerst in aanraking kwamen met de westernsport, vonden we het ook vrij hard. Ondanks dat ik uit het springen veel gewend was. ( idd balkjes aantikken met prikkeldraad in bandages, benen kaal scheren, bijtspulo erop etc etc ) Er werd ons verteld, dat is western bij een aantal dingen, dus ik bekeek het ook van die kant.
Hebben ook voor western gekozen. Nu +/- 18 jaar later er zoveel meer mensen zijn overgestapt hoor ik veel meer gezeur. Maar waarom dan voor western kiezen als je het niks vindt? Waarom moeten mensen die zelf niks presteren en ook niks willen presteren op dat niveau anderen de les lezen, die dat al jaren wel doen?
Gan dan gewoon lekker in het bos rijden of laat je paard in de wei staan.

Paardensport is gewoon niet zo lief en leuk.

En waarom is het in de dressuur al zo geaccepteerd dat men gewoon niet kan rijden, geen ( goede ) lessen nemen, veel teveel hulpteugels verkeerd gebruiken etc etc etc? Ga eens op een gemiddelde manege of pensionstal kijken en je ziet wat er echt fout gaat. En die mensen doen het ook al jaren zo, leren niks bij en geven de paarden de schuld.
Paarden die bijna vals zijn door de pijn. Paarden die onhandelbaar zijn of gewoon niet opgevoed door zo aardig te zijn, dat is fijn?

Echt, ik heb al zoveel nare dingen gezien en het merendeel was bij recreatieruiters en niet bij topruiters/trainers.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:18

superpony schreef:
freeride schreef:
@ doffuzz, je zegt zelf dat je al genoeg paarden verklooid hebt, hoe weet jij dan wat wel en niet goed is qua hulpmiddel? als ik zo negatief over mijn eigen rijwijze was, zou ik ook niet zo fantiek verteleln dat t best kan hoor, zo en zo'n bit of sporen of wat ook,ik ben iig wel blij met wat ik zelf doe.

superpony, mijn beeld over reiners is simpel: er zijn heel veel verschillende ruiters. 't is wel zo dat in de western vooral reining en pleasure er een enorm percentage paarden in training moet... waar in andere disciplines een paard zadelmak wordt gemaakt en vervolgens met zijn of haar eigenaar samen gaat trainen, daar staat de wat betere quarter of paint volledig in training, dat vind ik een vreemd fenomeen, en er zijn verdorie een hoop trainers die echt niet poeslief en eerlijk zijn, niet de dingen mooier maken dan ze zijn, al die 2 en 2,5 jarigen gaan in training omdat ze moeten presteren, niet omdat ze het zo naar hun zin mogen hebben, en ik vind overigens dat elk paard welke sport of welk niveau ook, een paard moet kunnen zijn 24/7, ik ben niet tegen stallen niet tegen bitten of sporen maar wel tegen onnatuurlijk oneerlijk houden en trainen van paarden. dus een paar uurtjes per dag paard zijn klinkt voor jou heel gezellie, maar dan mag jij vanaf nu ook 3 uurtjes per dag in een heel klein tuintje even mens zijn en daarna ga je weer terug opgesloten in de bezemkast, en als je daar ongelukkig van wordt, dikke pech, je moet nl over 2 weken je futurity lopen, dus trainen zul je.(in dit verhaal ben je natuurlijk nog maar een jong mensje he,anders moest je al op 1 hand gereden worden ;) ).dit is niet belerend bedoelt, maar altijd maar goedpraten wat niet goed te praten valt, he bah.

ps: ik heb inmiddels al 19 trainers aan 't werk gezien in BE NL en duitsland, nog 1 uit italie in Be en 1 fransman, die was nog het meest zacht voro de paarden moet ik eerlijk zeggen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat bijv. BF een GOEDE ruiter is, heel precies en kundig, maar ik kan niet zeggen dat ik hem sympatisch vindt voor de paarden die ie rijdt, verre van, en ook hij verliest weleens onterecht zijn geduld.tis een mens.

Ik snap echt wel wat je bedoeld en wat je dwars zit. Toch ben ik van het relativeren en alles van 2 kanten bekijken.

Als Doffuzz nou gewoon goeie paarden heeft en er plezier aan heeft dat ze op hun top worden gereden, doe je daar niemand kwaad mee. Je kan op meerdere manieren van je paarden genieten. Investeren in goede paarden en ze goed zien lopen kan ook heel mooi zijn.

Als Doffuzz net als anderen toegeeft zelf niet voldoende te rijden om alles eruit te halen op ene goede en eerlijke manier, is dat misschien juist wel fijn voor die paarden.

Je kan toptrainers wel hard vinden. Maar nogmaals, velen rijden al tig jaar meerdere paarden per dag en hebben zoveel gevoel. 1 keer hard op het juiste moment en daar weer ontspanning voor teruggeven. Die paarden leren idd heel veel, heel snel op jonge leeftijd. Maar het feit dat die paarden het kunnen zegt ook heel veel. Een paard wat volkomen over de zeik gaat als je teveel vraagt of echt niet sneller gaat spinnen, beter gaat stoppen etc etc wordt vaak uit die training gehaald. En dan is het nog steeds een leuk paard voor een amateur of recreatie ruiter. Niks mis mee. Maar een goede en dure trainer gaat echt niet maanden vragen of ze ajb ietsje harder willen spinnen als hij/zij met tig jaar ervaring al ziet dat het er gewoon niet in zit. Het paard dat het wel doet, kan het blijkbaar ook.

Ik zie veel meer recreatieruiters om me heen, die vreselijke dingen doen tijdens het rijden. Ze bedoelen het hartstikke goed. Ze willen niet te hard zijn, maar ondertussen zijn ze een jaar bezig om 1 klein stapje verder te komen. Je kan wel zeggen dat het paard dan tijd heeft om te groeien, sterk te worden etc etc. Maar het gaat mij om de manier waarop het getraind wordt jaar in jaar uit, zonder groei en resultaat.
Wil je als recreatieruiter dan geen reactie? Tuurlijk wel. Als je iets nieuws wil aanleren, vraag je iets, maar moet er wel echt iets gebeuren. Daar ga je toch niet een jaar op wachten?

Daarnaast gaan mensen kijken bij wedstrijden, clinics etc. Ze zien dan trainers wat doen en gaan het thuis ook proberen, want je leert er zoveel van. probleem is dat de correctie dan net anders uitpakt en echt minder eerlijk is, dan in deskundige handen.
Dan zegt men dat hun ophouding minder hard is, maar meestal duurt ie wel te lang, komt ie vaak te laat, is ie onterecht etc etc. Dat vind ik veel erger.

Op i-net is zoveel te vinden. Mensen doen echt van alles na. Lees je de topics weleens van de meiden die net zonder les zijn begonnen met hun pony te laten sliden ( vaak in een weitje ) of te spinnen ( om de voorhand ) En dat mag, want dat zijn de meiden die zo lief zijn voor hun pony???
Of als ze hun paardjes zelf inrijden? Mensen klooien wat aan.En als het niet lukt staat paardje te koop met hele handleiding. Ja, dan heb ik hem liever 1 keer goed ingereden.

Paarden zijn heel duidelijk, dus je mag ook duidelijk naar hun zijn.

Het is gewoon de tijd waarin we leven dat mensen doorslaan. Ik rij vanaf mijn 5e op een manege en daar werd ons echt niet gezegd dat het zielig was dat de pony's op stand stonden. Zaterdag en zondag 4 uur in de les liepen. 1 schep biks en 1 schep haver kregen, amper ruwvoer en ook dagen niks deden. Ze werden met mooie seizoen van 1 op andere dag 24/7 op de wei gegooid voor 4 maanden. En verdomd, wat waren ze weinig ziek en wat zijn ze oud geworden.
Ik krijg tegenwoordig al een beroerte als ik een dag niet kan ( staan ze wel buiten en worden verzorgd ) En ik geef ook geen biks meer etc etc.

Maar toen wij voor het eerst in aanraking kwamen met de westernsport, vonden we het ook vrij hard. Ondanks dat ik uit het springen veel gewend was. ( idd balkjes aantikken met prikkeldraad in bandages, benen kaal scheren, bijtspulo erop etc etc ) Er werd ons verteld, dat is western bij een aantal dingen, dus ik bekeek het ook van die kant.
Hebben ook voor western gekozen. Nu +/- 18 jaar later er zoveel meer mensen zijn overgestapt hoor ik veel meer gezeur. Maar waarom dan voor western kiezen als je het niks vindt? Waarom moeten mensen die zelf niks presteren en ook niks willen presteren op dat niveau anderen de les lezen, die dat al jaren wel doen?
Gan dan gewoon lekker in het bos rijden of laat je paard in de wei staan.

Paardensport is gewoon niet zo lief en leuk.

En waarom is het in de dressuur al zo geaccepteerd dat men gewoon niet kan rijden, geen ( goede ) lessen nemen, veel teveel hulpteugels verkeerd gebruiken etc etc etc? Ga eens op een gemiddelde manege of pensionstal kijken en je ziet wat er echt fout gaat. En die mensen doen het ook al jaren zo, leren niks bij en geven de paarden de schuld.
Paarden die bijna vals zijn door de pijn. Paarden die onhandelbaar zijn of gewoon niet opgevoed door zo aardig te zijn, dat is fijn?

Echt, ik heb al zoveel nare dingen gezien en het merendeel was bij recreatieruiters en niet bij topruiters/trainers.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:21

Jij slaat de spijker op de kop!

Iedereen maakt fouten, gelukkig is een paard ook erg vergevingsgezind.

Het is niet dat bit, of die sporen die verkeerd zijn. Het is de ruiter die het vaak verkeerd en op de verkeerde moment gebruikt.

Rider01

Re: Bitgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:25

Inderdaad, het is de ruiter die het vaak verkeerd doet.
Waarom dan het risico lopen dat hij toch pijn ondervind door bit/spoorgebruik?

Dat is wat ik nog niet snap, aan mensen die altijd zeggen dat het altijd maar aan de ruiterhand ligt.
Waarom toch het risico lopen van pijn of op z'n minst ongemak bij het beestje?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:35

Als je zo denkt, dan moet je een paard een paard laten en ze op de prairie laten staan.

En pijn en pijn is iets totaal verschillend. Ik spreek hier over een onaangename prikkel, slechts een momentopname waaruit het paard leert...het leert dat als hij doet wat er gevraagd wordt, er geen sprake is van die onaangename prikkel. Ik praat hier niet over het feit dat ik een paard helemaal openstamp of zijn mondhoeken laat scheuren.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:23

Ik vind toch dat je als mens verantwoordelijk bent voor je paard en het hem zo prettig mogelijk moet maken.
Zo gaan we immers ook met onze andere (huis)dieren om? (Hoop ik)

Dat heeft niets te maken met hem in de prairie laten staan imo

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:25

superpony schreef:

Dit vind ik (en velen met mij) net zo erg, dus dat het al zo geaccepteerd is, is niet waar ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:25

Rider01 schreef:
Inderdaad, het is de ruiter die het vaak verkeerd doet.
Waarom dan het risico lopen dat hij toch pijn ondervind door bit/spoorgebruik?

Dat is wat ik nog niet snap, aan mensen die altijd zeggen dat het altijd maar aan de ruiterhand ligt.
Waarom toch het risico lopen van pijn of op z'n minst ongemak bij het beestje?

Sporen en bit hoeven geen pijn te doen. En dat gerruk aan het halster dan? Ik haat het als mensen lopen te rukken aan die kop, maar je ziet het vrijwel overal gebeuren. EN elke dag weer, dus het heeft geen nut.

Bitloos rijden is misschien ''hot'' maar ook alleen voor hele kundige ruiters weggelegd. Net als wat Gelyla zegt, is niks perfect, dus moet je ze dan lekker laten staan.
En niet op een wei met alleen gras, maar echt in hectares grote natuurgebieden. Niet gaan huilen als ze dan iets overkomt, want dat is de natuur.

Mensen moeten leren om verder te komen en daar lijden paarden onder. Niemand rijdt namelijk perfect vanaf geboorte. Maar zolang mensen eerlijk zijn en duidelijk, willen blijven ontwikkelen voorkom je een hoop ellende.

Het zijn echt juist de recreatie ruiters en eigenaren die pony's en paarden te koop hebben staan omdat het mis is gegaan. Zo leuk een veulentje.............Zo leuk, zelf inrijden...................En het ergste nog; we hebben geen geld voor een goede trainer, of dit paardje was maar 1000 euro, dus we gaan er niet meer geld in investeren. Nee, dat is echt super paardvriendelijk?!

Onze shet koste ook minder dan de zadels, hoofdstellen, nu sulky en alle lessen die erop zijn gevolgd. Nog niet te spreken over pension, veearts kosten ed. Maar het beestje is opgevoed en luisterd goed. Soms moest ik wat hard zijn, maar hij is 160 en ik 55 kilo. Zoonlief was 3 toen hij er 12 jaar geleden mee begon. Dus dan moet het beestje maar zelf weten wat ie doet?

Mensen draaien door. Onze zoon heeft heel jong topsport gedaan en is al helemaal kapot getraind. Dat vinden we normaal? Wij zijn 1 van de weinigen ouders die hem eruit hebben gehaald en niet per se hem bij Ajax willen zien als dat ten koste gaat van hem. Ellende begon al op zijn 9e!!

En de honden en andere beestjes in hokken? Ja, sorry hoor. Maar het wordt met de jaren erger. Het is allemaal niet geweldig. Kijk eens op mp. Maar een paard weegt gem 500/600 kilo en daar ben je maar kort per dag mee bezig, dus moet je toch in korte tijd laten weten wat je wil en waar hij staat. De meeste paarden werken echt niet zo hard. Minder hard dan de meeste mensen werken voor hun baas en die hebben ook niet allemaal de luxe ruime villa. Waarom gaan mensen op vakantie?
En veel mensen zitten wel 8 a 9 uur per dag in een hokje te werken voor hun baas. Nog een uur in de auto als het niet meer is etc etc tja..........

Onze pony's zijn braaf, komen er elke dag uit, we werken vrijwel dagelijks met ze en afwisselend. Ze gaan graag op stal en ze staan er heel relaxed. Mijn pony is tijd terug hartslag van opgemeten voor het werk, tijdens het werk en na het werk. Dat was prima, dus geen stress.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:27

Blanket schreef:
Nou.. ik hoop niet dat je je paardje gaat bereiden.. ;)

Bereiden doe je in de keuken, dus dat hoop ik ook niet nee. 8)7

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:28

Romkabouter schreef:
superpony schreef:

Dit vind ik (en velen met mij) net zo erg, dus dat het al zo geaccepteerd is, is niet waar ;)

Ik vind het ook vreselijk. Maar het lijkt of men daar de ogen voor sluit en nu western als slachtoffer heeft gevonden. Niet willen zien wat er in de engelse sport al jaren gebeurt. Men ziet een shank en westernspoor en we hebben iets om over te zeuren, zonder dat ze verder kijken of denken.
En aan al die narigheid in de engelse sport of recreatie sport is niet veel gedaan. Kijk maar om je heen wat er op de boerderijtjes gebeurt met de speelpony's. Dat vind ik pas zielig.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:29

Oef, wat een lange preken staan hier allemaal zeg ;)

Ben het ermee eens dat sporen en bitten geen pijn hoeven te geven.
Maar inderdaad zie vaak dat ze niet voor de verfijning gebruikt worden waarvoor ze eigenlijk bedoeld worden.
Dat geruk en gepluk aan die enorme bitten zie je helaas maar al te veel, of het gebump met de sporen.\
Daar zijn ze zover ik weet niet voor bedoeld.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:46

Paintlinger schreef:

Maar inderdaad zie vaak dat ze niet voor de verfijning gebruikt worden waarvoor ze eigenlijk bedoeld worden.
Dat geruk en gepluk aan die enorme bitten zie je helaas maar al te veel, of het gebump met de sporen.\

voor zover jij weet niet nee.

waarom wordt iedereen die "zulke bitten en sporen" wel gebruikt per definitie als een beul ervaren, met name op bokt?

hier eens een andere visie op bitten die de meesten op bokt als marteltuigen beschouwen :
http://www.youtube.com/watch?v=wjMn65V_ ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=gg0oetFC ... ure=relmfu

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:48

ik lees mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:50

Dofuzz: omdat mensen het op zichzelf gaan betrekken en zich niet kunnen indenken dat er mensen zijn die wel genoeg ervaring kunde en talent hebben om daar mee te rijden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:51

Dofuzz: Ik zeg toch dat ik er OPZICH geen moeite mee heb, maar de manier waarop sommigen (nou ja, best velen eigenlijk) ermee op gaan wel.......

Enneh....hoezo: "Zover ik weet niet nee?".
Daar zijn ze niet voor bedoeld...........ze zijn bedoeld als hulpmiddel om te verfijnen........

VLV: Ik weet dat er mensen zijn die ermee kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:00

Ik reageerde op dofuzz

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:03

Ik vind het zo flauw dat er zo gegeneraliseerd moet worden (van beide kanten).

Als ik iemand zie rijden met enorme sporen (bijvoorbeeld) maar hij/zij gebruikt zoals ze bedoeld zijn......dan hoor je mij (per definitie) niet.
Zit iemand er constant mee te bumpen en de steken...........tja, dan kan ik er niet heel positief over zijn, ongeacht wie die ruiter dan is.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:13

Paintlinger schreef:
Ik vind het zo flauw dat er zo gegeneraliseerd moet worden (van beide kanten).

Als ik iemand zie rijden met enorme sporen (bijvoorbeeld) maar hij/zij gebruikt zoals ze bedoeld zijn......dan hoor je mij (per definitie) niet.
Zit iemand er constant mee te bumpen en de steken...........tja, dan kan ik er niet heel positief over zijn, ongeacht wie die ruiter dan is.

misschien bumpt die ruiter wel om de ribcage omhoog te houden zodat hij het paard voorbereid op de volgende oefening of om er voor te zorgen dat door meer voorwaartse energie er meer verzameling komt?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:31

Ribcage moet je trainen........het zou niet nodig hoeven zijn om je paard er constant aan te herinneren.......en zeker niet met je spoor.
Voorwaartse verzameling hoef je toch niet te verkrijgen door je paard onophoudelijk met je spoor lek te prikken.

Ik heb het nu dus zeker niet over ALLE ruiters met deze uitrusting, laat dat duidelijk zijn.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:48

Gleyla schreef:
Als je zo denkt, dan moet je een paard een paard laten en ze op de prairie laten staan.

En pijn en pijn is iets totaal verschillend. Ik spreek hier over een onaangename prikkel, slechts een momentopname waaruit het paard leert...het leert dat als hij doet wat er gevraagd wordt, er geen sprake is van die onaangename prikkel. Ik praat hier niet over het feit dat ik een paard helemaal openstamp of zijn mondhoeken laat scheuren.

ja, dan kunnen we er nog een paar bedenken, ik vind het niet erg dat paarden gereden worden, integendeel, ik heb gewoon een hekel aan overbodige hulpmiddelen, stopt de kunde vd ruiter of zijn geduld is op? hulpmiddelenkast gaat open, ik ben niet tegen bitten, maar wel tegen scherpe bitten en martingalen en helemaal in onkundige handen.

Daarnaast nog even een kleine reactie op dat mooi gesproken stukje van superpony: ik kan veel van je tekst begrijpen, maar dat stukje dat je zegt dat het een jaar duurt voor er verbetering is,dat dat zielig is? voor de toeschouwer misschien, 't paard zal 't een zorg zijn dat ie niks ingewikkelds moet doen hoor en de ruiter leert iig op zijn eigen tempo ipv dat van de toptrainer, eerlijk duurt het langst en is het saaist zeg ik altijd :).
idd de amateurs onder ons maken er ook een potje van, maar de toppers ook hoor. en niet ieder amerikaans paard dat de druk niet aankan is daarna nog een leuk amateur of recreatiepaard, daar moet de 'training' nog uit. paarden die onaardig zijn doordat ze niet zijn opgevoed zijn trouwens idd niet leuk nee.en ja overal lopen ruiters rond die de paarden de schuld geven van wat ze zelf verkeerd doen, maar is een vlijmscherp bit of tie down of martingaal niet ook zeggen dat het iig niet aan jezelf ligt, en dat het paard het nodig heeft?

edit: hele slechte zinsopbouw

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:53

dofuzz schreef:
Paintlinger schreef:

voor zover jij weet niet nee.

waarom wordt iedereen die "zulke bitten en sporen" wel gebruikt per definitie als een beul ervaren, met name op bokt?

hier eens een andere visie op bitten die de meesten op bokt als marteltuigen beschouwen :
http://www.youtube.com/watch?v=wjMn65V_ ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=gg0oetFC ... ure=relmfu

OMG, omdat iemand op youtube een profilmpje maakt over zijn bitten( of voor een fabrikant) is dat nog geen rechtvaardiging om zo'n bit in de mond van je paard te leggen, en voor ieder pro-filmpje is er zeker een con-filmpje.
maar zoals al eerder werd gezegt, iedereen heeft recht op zijn mening.

Voor zover jij weet zijn de sporen en bitten wel bedoelt voor grof gebruik dan?
Niet iedereen met zulke bitten en/of sporen is een beul, veel gebruikers ervan zijn dat wel, zeker qua bitten. de sporen worden vooral als prikekrs gebruikt in de sporten met een 'heat of the moment' op de koeien bijv. er lopen altijd een stel paarden rond met serieus bloedende wonden van de sporen, als dat gebruik op die manier van de sporen gerechtvaardigd kan worden door de ruiter, moet ie op een betere manier leren rijden, een paard rilt al op een vliegje, dan zal ie ook wel kunnen reageren op een hak of spoor zeker?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:59

superpony schreef:
superpony schreef:

Ik vind het ook vreselijk. Maar het lijkt of men daar de ogen voor sluit en nu western als slachtoffer heeft gevonden. Niet willen zien wat er in de engelse sport al jaren gebeurt. Men ziet een shank en westernspoor en we hebben iets om over te zeuren, zonder dat ze verder kijken of denken.
En aan al die narigheid in de engelse sport of recreatie sport is niet veel gedaan. Kijk maar om je heen wat er op de boerderijtjes gebeurt met de speelpony's. Dat vind ik pas zielig.[/quote]

nee hoor, ik heb nog altijd de grootste hekel aan dressuurprik en plukkers, achterover uit balans aan de teugel hangent schreeuwen dat ie vooruit moet...zucht. gelukkig zie je dat ook in de springsport en exact z in de westernsport, luchtige handen is een heel ingewikkeld begrip ineens.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:03

Gleyla schreef:

doe dan zelf een twisted wire in, wel op schaal uiteraard, en laat iemand er eens een onaangename prikkel mee geven, benieuwd hoe je dat vindt ;)
zonder gekheid, heel veel ruiters en amazones vergeten dat dat bit in de MOND van hun paard ligt, niet op zijn brede borstkas, niet op zijn gespierde ronde bibs, nee in zijn MOND, de gevoeligste plek van het hele dier, van ieder dier trouwens. iedereen zou de term 'op de pinken te rijden' eens moeten testen voor zichzelf, ik kan eerlijk zeggen dat ik al blij ben als het op 2 vingers lukt hoor, maar dat gaat met of zonder bit even goed, of slecht, hoe je het bekijkt.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:10

freeride schreef:
OMG, omdat iemand op youtube een profilmpje maakt over zijn bitten( of voor een fabrikant) is dat nog geen rechtvaardiging om zo'n bit in de mond van je paard te leggen, en voor ieder pro-filmpje is er zeker een con-filmpje.
maar zoals al eerder werd gezegt, iedereen heeft recht op zijn mening.

Voor zover jij weet zijn de sporen en bitten wel bedoelt voor grof gebruik dan?
Niet iedereen met zulke bitten en/of sporen is een beul, veel gebruikers ervan zijn dat wel, zeker qua bitten. de sporen worden vooral als prikekrs gebruikt in de sporten met een 'heat of the moment' op de koeien bijv. er lopen altijd een stel paarden rond met serieus bloedende wonden van de sporen, als dat gebruik op die manier van de sporen gerechtvaardigd kan worden door de ruiter, moet ie op een betere manier leren rijden, een paard rilt al op een vliegje, dan zal ie ook wel kunnen reageren op een hak of spoor zeker?

lieve schat, als je al eens op een wedstrijd geweest bent van bv NRHA zou je moeten weten dat er bit regels zijn. daar heeft eenieder op wedstrijd zich aan te houden.

als er op wedstrijd effectief al bloed zou zijn op een paard dat door de ruiter kan veroorzaakt zijn, krijgt hij een no-score of kan gelijk van de showgrounds gestuurd worden. die no-score moet gerapporteerd worden aan NRHA door de judge en de show representative en indien aanwezig eventueel de show steward. mocht 1 van dezen rapporteren dat het in dat geval ging over "intentional abuse" zijn de gevolgen voor de ruiter vrij zwaar en die gaan van geldboetes tot schorsing.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:13

freeride schreef:
ik heb gewoon een hekel aan overbodige hulpmiddelen, stopt de kunde vd ruiter of zijn geduld is op? hulpmiddelenkast gaat open, ik ben niet tegen bitten, maar wel tegen scherpe bitten en martingalen en helemaal in onkundige handen.

Een bit is ook een hulpmiddel, sporen ook.
De grens wat een overbodig hulpmiddel is, is dus niet zo zwart-wit als jij denkt. Wat maakt een martingaal in jouw ogen een hulpmiddel en een bit niet?

Daarnaast is het zo dat een in jouw ogen scherp bit dat misschien wel niet is, en vice versa. Zoals dofuzz al een keer zei, velen rijden met een enkel gebroken shank omdat ze dat een vriendelijk bit vinden. Ammehoela.