[WN] Gezondheid Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:50

Vera schreef:
De algemene gezondheid van QPA (quarter, paint, Appie) is voor mij de reden geweest om op een ander ras over te stappen.
Zolang hengsten en merries niet gekeurd hoeven worden zal er lukraak en alleen met korte termijnvisie en $$ in de ogen, gefokt worden.

niet altijd.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 07:52

rapido schreef:
mijn probleem is dat dit topic weer een heel andere draai krijgt omdat mensen weer nodig moeten gaan roepen dat deze rassen kapot dit en kapot dat zijn door de sport terwijl er gevraagd word naar ziektes gerelateerd aan het ras!

Nou, er werd door TS gevraagd naar de algemene gezondheid, en daarbij gaf TS aan eerder naar een te zoeken die al bereden is...daarom geven mensen dus hun ervaringen, maar er werden ook door bijv. tinniie ziekten opgenoemd. daarnaast worden ook gewoon een hoop zaken genoemd waar TS op zou kunnen letten, mocht er een leuk amerikaantje de revu passeren. Ik ben gewoon niet zo overtuigd van kerngezonde oudere paarden uit de sport en dus haalde ik dat aan, niet dat het onmogelijk is, maar ik ben wel benieuwd naar die paarden, domweg omdat dat zou betekenen dat wellicht het 'voor-oordeel' over de westernsport en het jong starten in zware sport,daarmee tegengesproken kan worden.
Algemene gezondheid en rasgerelateerde ziekten is een beetje verschillend van elkaar.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:22

de sport an sich is niet zwaar. reining is maar 1 onderdeel.
en ook niet iedere reiner start jong.en niet iedere reiner is uitgeblust met 8.en niet ieder paard word gestart.
dus er is ook een hoop vooroordeel te lezen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 11:26

NRJ schreef:
Wat ik mij afvraag is hoe het uitziet met de gezondheid van deze rassen?
Heel vaak wordt aangeraden om te laten testen op erfelijke ziektes, komen deze in het algemeen veel voor of ligt het voornamelijk aan de afstamming van het betreffende paard?
En de algemene gezondheid, hoe is men daar over te spreken? Benen, hoeven, spieren, koliekgevoeligheid, e.d.?
Hoe oud wordt de gemiddelde Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa?

Voor mij gaat het om het totaalplaatje, en of ik met deze rassen meer risico zou lopen als met een ander ras, wat de gezondheid betreft. Uit de reacties haal ik dat dit niet het geval is, maar dat ik wel héél goed moet opletten (net als bij de aanschaf van ieder ander paard). Het enigste wat bij QPA extra is, zijn de erfelijke ziektes HYPP, HERDA en PSSM. Waar ik dan ook op zal laten testen (als dit door de eigenaar nog niet gedaan is).

En dan gaat het me niet om de aanschafprijs! Zoals ik eerder heb aangegeven, als ik weet waar ik naar op zoek wil gaan en in welke prijsklasse deze paarden vallen, dan spaar ik gewoon tot ik dit bedrag bij elkaar heb. Haastige spoed is zelden goed...
Ik vind QPA erg fijne paarden in de omgang en om mee te werken. En laten we eerlijk zijn, het oog wil ook wat <3 Dan vindt ik het ook niet erg om hier wat extra's voor uit te geven. Het zijn alleen de aanschafkosten, onderhoud is voor ieder paard gelijk.

Ik zal trouwens niet gauw een (ex)wedstrijdpaard aanschaffen, simpelweg omdat mijn ambities daar niet liggen.
Als ik op zoek ga, wordt het hoogstwaarschijnlijk een jong paardje van een jaar of 4 die een goede basis heeft meegekregen. De rest kunnen we samen leren met goede begeleiding.

Iedereen bedankt voor jullie bijdrage aan dit topic en het maken van mijn beslissing, ik ben echt weer een heel stuk wijzer geworden en hoop dat ik een leuke QPA ga vinden in de toekomst :)

Rumpleteaser

Re: Gezondheid Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:11

Klinkt goed TS!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:08

Jos schreef:
Vera schreef:
De algemene gezondheid van QPA (quarter, paint, Appie) is voor mij de reden geweest om op een ander ras over te stappen.
Zolang hengsten en merries niet gekeurd hoeven worden zal er lukraak en alleen met korte termijnvisie en $$ in de ogen, gefokt worden.

niet altijd.

Niee, gelukkig zijn er mensen die goed nadenken voordat ze fokken. *\o/*
Ik doel ook meer op USA dan NL...