[WN] het haltertype

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Re: het haltertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:48

Dat steile achterbeen wordt eigenlijk nergens (zover ik weet) nagestreefd, maar volgens mensen die in de business zitten is het meer iets dat erin geslopen is. In zoverre zelfs dat het in zekere mate (dus niet de extremen zoals op die foto in dit topic) als normaal wordt aanzien. Er wordt ook gezegd dat steile achterbenen de diaper butt gunstig beïnvloeden. Die massieve spierbundels achteraan die eruit zagen als een gevulde pamper bij een baby dus. De laatste jaren zou de nadruk op spierbundels wat minder geworden zijn, maar het is toch lang een prioriteit geweest. Het is gewoon duidelijk dat in de halter minder op de benen wordt gelet dan op lichaam/nek/hoofd.
En deze voorkeuren zijn niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek zoals iemand vroeg. Enkel gebaseerd op de dollars die te winnen zijn en wat vandaag wint zal je in volgende generaties tot in de extremen terugvinden.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:57

ik vind het niet meer terug op het net maar enige jaren geleden stond er ergens op het net wat van een jury cursus. voor wat betreft de halter werd toen gesteld dat er gejureerd hoort te worden op en in die volgorde :
1. overall balance
2. structural correctness
3. breed- and sex characteristics
4. muscling
5. disposition and movement

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:20

Kan iemand mij precies uitleggen wat nou de bedoeling is van die shows?
Op mij komt het over alsof het puur om het uiterlijk is, en oké, ze moeten wat stappen en draven. Maar in mijn beleving kan ik dit bijna geen paarden meer noemen.. Nu vallen die op de foto's in dit topic nog mee, maar als je googled word je bijna bang, zo gespierd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:26

Zie het als een soort keuring van een bepaald type quarter. Wat is daar toch zo bijzonder aan??

Aan de dressuur of andere sporten zit ook niet echt duidelijk een bedoeling, behalve het plezieren van de mens. Waarom moet dat bij de halter zo anders zijn?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:27

_Dressage schreef:
Op mij komt het over alsof het puur om het uiterlijk is, en oké, ze moeten wat stappen en draven. Maar in mijn beleving kan ik dit bijna geen paarden meer noemen.. Nu vallen die op de foto's in dit topic nog mee, maar als je googled word je bijna bang, zo gespierd

Nogmaals.. http://www.bokt.nl/wiki/Halter

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:58

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:08

hij lijkt inderdaad stoklam, maar weet niet hoe oud hij op de video was. Wellicht gewoon een oude man die rond wandelde

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:15

Spek genoeg van zo'n paard in ieder geval :')

Vind het echt niet mooi. Kan best dat het alleen om uiterlijk gaat, maar je gaat toch niet speciaal fokken op ziektes of afwijkende beenstanden? Vind dat echt belachelijk :n Niet alleen bij halterpaarden, ook minipaardjes en sommige showarabieren en allerlei andere (vaak in Amerika populaire) rassen. VInd 't gewoon lelijk, ziet er niet uit als een paard en gewoon ongezond.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:17

dat is geen spek, maar spieren. biefstuk genoeg dus :Y)
maar als je nu ff alles leest; er word niet gefokt op bepaalde ziektes, of afwijkende beenstanden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:19

Biefstuk dan :Y) Hoe komen die benen dan zo steil? Lijkt me dat je niet fokt met een paard dat zulke benen heeft, maar dat wordt waarschijnlijk wel gedaan anders zouden er niet zoveel rondlopen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:24

en hoeveel mogen dat er dan wel zijn ? mag ook procentueel...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:39

BaileyMix schreef:
Spek genoeg van zo'n paard in ieder geval :')

Vind het echt niet mooi. Kan best dat het alleen om uiterlijk gaat, maar je gaat toch niet speciaal fokken op ziektes of afwijkende beenstanden? Vind dat echt belachelijk :n Niet alleen bij halterpaarden, ook minipaardjes en sommige showarabieren en allerlei andere (vaak in Amerika populaire) rassen. VInd 't gewoon lelijk, ziet er niet uit als een paard en gewoon ongezond.

als je het niet leuk vindt, kijk dan de andere kant op maar ga niet diegenen die het wel leuk vinden veroordelen. anderen zullen ook wel dingen verfoeien die jij wel leuk vind

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:03

Blanket schreef:
_Dressage schreef:

Nogmaals.. http://www.bokt.nl/wiki/Halter

Alsof ik dat nog niet had gevonden...
Mijn vraag is meer, Waarom is het zo en word er over t algemeen niet vaak mee gereden. Een paard puur fokken op uiterlijk? Het is een lang paarden leven, wat doen ze dan met zulke paarden?
Het spijt mij dat ik misschien niet zo slim ben als jij bent.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:05

omdat sommige mensen niet van rijden houden,maar wel van paarden.op minis kun je ook niet rijden.
voor het paard maakt het niets uit. die halter paarden worden flink gepamperd, en zeer goed verzorgd. :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 21:06

aan verzorging ontbreekt het hun idd niet. Ze worden flink in de watten gelegd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:06

Waarom is het fokken voor een halter wel zo ontzettend erg en het apart fokken voor dressuur niet?
De één wilt rijden, de ander halteren. Wat maakt jou dat toch uit? Ik zou 10x liever met een halterkanon showen, dan met een of andere malle dressuurgefokte knol een rondje rijden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 21:09

ik heb geen probleem met halter of halter paarden. Vind alleen het steile achterbeen werk dat je soms tegenkomt gewoon niet natuurlijk meer. Maar heb me er niet genoeg in verdiept of het dus schadelijk is of niet. Vind halterpaarden verder echt erg mooi, houd wel van spieren :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:15

hollywood86 schreef:
Waarom is het fokken voor een halter wel zo ontzettend erg en het apart fokken voor dressuur niet?
De één wilt rijden, de ander halteren. Wat maakt jou dat toch uit? Ik zou 10x liever met een halterkanon showen, dan met een of andere malle dressuurgefokte knol een rondje rijden.

Dit kun je niet echt vergelijken. Dressuur is een toepassing die je met een paard doet, net zoals western, springen etc.
Halteren is show, evenals er shows zijn voor mini's bijvoorbeeld. Het nut hiervan is voor sommigen wat verder te zoeken.

Ik zelf vind keuringen die op de sport gericht zijn ook een beetje 'nuttiger' maar als een ander lol heeft in wat anders, gaat ie maar zn gang.
Mits geen gezondheidsrisico's voor de dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:16

En wie ben jij om te bepalen dat halter geen toepassing is? Wat maakt halter minder dan andere onderdelen? Dat je er niet op aan het rijden bent? Wat kortzichtig.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:17

Waarom leggen degenen die zich een beetje benadeeld voelen in dit topic, op elk woordje zout?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 21:18

Nog even een volledige foto van het paard in de OP :)
Afbeelding
Vind het verder een knap dier, alleen die achterbenen dus...
Maar hij was dus wel winnaar van zijn klasse en volgens vele terecht

en voor de leuk, dit paard zat in dezelfde klasse als die winnaar met steile benen :)
Vind dit zelf ook een erg mooi type. Dit is een pleasure gefokte QH :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 16-08-12 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:19

Ik vind Impressive zelf nog wel mooi eigenlijk :j ja hij is gespierd, maar in natuurlijke mate.
In dit topic zijn al meerdere foto's langs gekomen van andere paarden die echt overdreven gespierd waren. Lijkt wel of die elk moment kunnen dood vallen van vettigheid, alleen is het dus geen vet, maar spieren.
Ik vraag me ook wel af of daar geen medische gevolgen aan zijn, verder is het niet mijn ding die dikbil paarden, maar das maar mijn mening.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:50

ik vind het halter type niet per sé lelijk...maar vind bodybuilders ook vaak mooi.

Maar dat is dus door hard werken (ik wou dat ik de discipline had :+ )

Zou het bij de paarden (die vast niet 5 uur per dag krachtoefeningen doen a la Schwarzenegger) niet zo'n afwijking zijn als deze whippet:
Afbeelding

en dit jongetje:
Afbeelding
??

niet hypp dus maar een andere spier-afwijking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:54

F_Orumster schreef:
Waarom leggen degenen die zich een beetje benadeeld voelen in dit topic, op elk woordje zout?

Omdat sommige posts beledigend over komen. En kortzichtig. Is toch al vaker uitgelegd hier, dat ieder zn sport en hobby en ras heeft. Je mag best iets niet mooi vinden hoor. Maar waarom doen mensen mee aan een haflingerkeuring? Omdat ze dat leuk vinden. En misschien wat willen bereiken. idd, wat moet je met een mini? Kan je niks mee toch.
Het is een voorliefde voor een soort paard. Ik zou ook niet een topic over akhal tekes invallen om te zeggen: gatver, die zijn walgelijk. Of fjorden of noem maar op. heeft met respect te maken denk ik.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:55

F_Orumster schreef:
hollywood86 schreef:

Dit kun je niet echt vergelijken. Dressuur is een toepassing die je met een paard doet, net zoals western, springen etc.
Halteren is show, evenals er shows zijn voor mini's bijvoorbeeld. Het nut hiervan is voor sommigen wat verder te zoeken.

Ik zelf vind keuringen die op de sport gericht zijn ook een beetje 'nuttiger' maar als een ander lol heeft in wat anders, gaat ie maar zn gang.
Mits geen gezondheidsrisico's voor de dieren.

Waarom is het wel "normaal" in jouw opzicht dat er paarden puur pleasure of reining of springen of dressuur worden gefokt maar is het absurt als men een paard fokt puur voor de halter?!