[WN] Appies echt zo'n vervelend ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:51

[[/quote]
Wat grappig om jou hier tegen te komen. Mijn vriendin heeft leonora gefokt. Super dat ze het bij jou erg naar der zin blijkt te hebben! Ik hoop dat je nog veel plezier aan haar mag beleven![/quote]

Wat leuk, het is een kleine wereld.
Dank je wel, ik heb er het volste vertrouwen in dat dat wel gaat lukken :)

mizzpoez

Re: Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:29

Leuk om hier eens wat ervaringen van Appie-eigenaren te lezen! Zelf hebben wij 2 kleine appie's en 2 kruisingen en ik vind ze geweldig hoewel ze i.d.d. toch 'anders' zijn dan andere paarden en dat hoor ik ook van stalgenoten, dat onze paarden net even ander gedrag vertonen dan 'normaal' :-)
1 van de kleine appie's noemen we dan ook 'Ezel' i.p.v. haar echte naam 'Safira' omdat ze zo koppig is als een ezel, ze meteen keihard van zich afbijt/trapt als haar iets niet bevalt maar aan de andere kant is het wel echt een werkpaard: ondanks haar leeftijd (2) moet je het niet in je kop halen haar zo maar een week in het land te laten staan: werken wil ze en dus binden we haar achter de kar of gaan een rondje met haar steppen, dan is ze helemaal in haar element en showt ze zich graag en is ze echt een schatje.

Eerder beschreven gevallen van 'autisme' komen mij ook bekend voor bij een andere pony van ons, een kruising hackney/welsh x paint/appaloosa/arabier: ik kon zijn gedrag nooit echt thuisbrengen maar wat hierboven bij sommige reacties staat dat herken ik bij hem dus ook: hij is echt het buitenbeentje van de groep, doet vaak dominante pogingen en is heel erg bezig met zijn mond: altijd maar plukken aan anderen, happen, benen bijten. Soms zie je de kudde een beetje verveeld voor zich uit staren en dan ineens hebben ze zich bedacht dat ze dan net zo goed Nicky de sloot in kunnen jagen. En Nicky blijft dan ook maar uitdagen en klieren, het lijkt wel of hij het prachtig vindt, alle aandacht op hem gericht, ook al is hij geen enkele partij voor de anderen uit de groep, en dan moet hij weer rennen voor zijn leven. En dat dus al jaar in jaar uit....
Ook is hij echt niet te rijden als er niemand bij hem is die op de grond aanwijzingen geeft. Hij is voor mij ideaal als lespaard voor de kinderen omdat hij precies doet wat ik wil (en dan alleen op beloning), zodra ik er zelf op kruip is het een ongeleid projectiel. Ik noem hem ook wel het 'ja maar' paard omdat bij alles wat je van hem vraagt er als antwoord 'ja maar' komt.
Hoe vaak hij mij ergens naar toe heeft gesleurd omdat hij er per sé naar toe wilde om te kijken, dat is ontelbaar. Met een 'gewoon' halster is hij nu na al die jaren (hij is bijna 7) nog steeds niet te handelen, ook niet na al die uren en uren grondwerken en oefenen, zonder touwhalster ben je niks, hij sleurt je bijvoorbeeld ineens naar de overkant van de straat o.i.d. omdat daar iemand achter het raam staat te kijken, ik noem maar een van de redenen. Soms kan je hem wel wat doen en soms ben je gewoon heel blij dat je hem mag hebben, het is echt een clown.
De andere 2 zijn eigenlijk heel 'gewoon', niet anders dan de andere paarden hoewel ik mijn laatste aanwinst nog niet zo goed ken (staat ook nog niet in mijn profiel), dat is een pintaloosa en tot zover is het een slim, stabiel, evenwichtig, wijs paard.
Betreft de nachtblindheid: de 2 pony's die ik omschreef zijn beiden zo nachtblind als de pest: beetje schemer en ze botsen en bonken overal tegenaan, lopen snel door schrikdraad heen dan omdat ze het écht niet zien. Als je het weet dan is het goed te handelen, je moet gewoon goed sturen en in het donker geen gekke dingen doen zoals draad verzetten. De andere 2 hebben er volgens mij geen last van.
Zo, lekkere lap tekst heb ik er weer van gebakken, ik kan het ook niet bij een paar woorden laten!

SamIceBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:03

spicegirl schreef:
@muireann- jeetje . lorietta is er nog.
ben toen ook vaak op de sunflower ranch geweest, toen Dick de V. nog leefde...

Jazeker, ze is nu 20, maar zeker niet de oudste op stal :)
Helaas heb ik Dick de Vroomen zelf niet meer mee mogen maken.

@sflj: Welke appie heb jij van sunflower als ik vragen mag?

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:08

Heel veel verhalen zijn erg herkenbaar. Ik heb nu sinds 2 jaar ook een Amerikaanse appie.
In het begin deed hij iedereen uit dagen, mensen en paarden uit de kudde. Maar al heel snel kon ik alles met hem, maar ik moest wel duidelijk naar hem blijven.
Maar volgens mij moet dat wel bij elk paard (ras), alleen laat de een sneller over zich heen lopen dan de ander.
Mijn paardje was in het begin wel heel eenkennig, voor mij deed hij alles en voor mijn vriend bijna niks.
Maar inmiddels kan iedereen met hem overweg en zelfs jonge kinderen rijden er zo mee weg en kunnen er onder andere stopjes en spinnetjes mee maken.

Ik denk dat appies geen vervelende paarden zijn, maar wel slimme en gevoelige paarden waar mensen meer moeite voor moeten doen om er fijn mee om te kunnen gaan.
Een vriendin van me heeft een appaloosa ranch en die zegt altijd dat appaloosa's paarden zijn met een hele duidelijke spiegel naar de mens toe. En ik denk dat dat best wel klopt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 17:00

Jammer dat er door sommige mensen direct wordt geredeneerd in de trand van: er lopen er bijna geen hoog (wat dat dan mag wezen in ons kleine landje) dus die appies zijn geen toppers.

iedereen heeft een eigen doelstelling voor ogen wanneer je een paard gaat kopen, en voor de een is dat wk niveau halen, maar voor de meesten is dat recreatie/sport op redelijk niveau.

Een paard alleen is geen topper, en een ruiter alleen ook niet. Ik denk dat een topruiter een minder goed paard flink hoog kan krijgen en een toppaard een mindere ruiter wat hoger krijgt, maar alles valt of staat met de combi. Alleen een topruiter met een toppaard waarbij het tussen hun echt klikt kunnen de hoge hoge top bereiken.

Dus je kan niet zomaar een ras opschepen met dit idee, en het is daarom niks.
Er lopen in nederland zoveel meer paints en qh rond en dan is het niet zo gek dat er in verhouding niet zoveel appies echt hoog in sport lopen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:17

appies zijn slim en uitgekookt :D
iemand die niet met zulke paarden overweg kan heeft er een ramp van een knol aan _O-

het zijn paarden met een mening en ideeen maar ook echte clowns en een enorm groot hart voor diegene waar ze van houden
geen allemans vriendjes en ook niet standaard gewillig naar janenalleman

ik vind ze iets heftiger reageren op dingen maar kun je daar mee omgaan kunnen ze ook weer schaapmak zijn

het zijn echt mijn type paarden en ik moet zeggen dat de trainers die mij geholpen hebben eigenlijk ook altijd spatter een fijn paard vonden
uiteindelijk kwam hij het beste tot zijn recht in de endurance
helaas heeft hij dat maar kort kunnen doen vanwege blessures

ik ken verschillende appies, verschillende hengsten en half-broertjes en half-zusjes van spatter
de meeste hadden geen moeilijke karakters maar daar zat geen credi in

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:34

Ik heb ook een Am.Appie gehad en die was stukken cooler en makkelijker dan mijn huidige Quarter :D
Echt een ontzettend lief en makkelijk dier in de omgang en met rijden maar wel 1 met mensenkennis... als hij je niet moest dan deed hij niks voor je en kon daarbij érg zuur kijken 8-)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:51

Tinniie schreef:
Wat appaloosa's misschien ook wel 'moeilijk' maakt is dat er heel veel PSSM-dragers terug te vinden zijn onder de Appaloosa's...?

Is dat bij de americaanse apppie´s of ook bij de nas appie´s? Al gegoogeld maar kan dat niet vinden

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:59

Ik heb nooit een ander paard gehad dus kan het niet echt vergelijken. Maar mijn appie heeft wel karakter zeg maar. Ik weet niet of het komt omdat het een appie is of een merrie of misschien van allebei een beetje. Ze is heel braaf maar je moet wel weten hoe je dingen moet aanpakken anders kom je nergens.

Vroeger was het in de omgang op het dominante af. Je moet streng genoeg zijn maar op het goede moment ook braaf zeggen zeg maar. Effe raar uitgedrukt. Die van mij is ook wel heel erg met zijn omgeving bezig. Maar ik kan niet echt oordelen of haar karakter komt uit appaloosa of merrie zijn of gewoon het individu. Ze is in ieder geval wel heel anders dan de pony die mijn zusje heeft gehad en de aes die ze nu heeft.

Ik denk persoonlijk dat de appaloosa ook wel een naam heeft gekregen wat als een soort van mythe word door verteld en overgenomen door mensen die helemaal geen ervaring hebben met een appie.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:04

ik denk dat de meesten wel spreken uit ervaring...of van dichtbij.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:08

Ik bedoel niet in dit topic maar in de paarden wereld in het algemeen. Ik snap ook wel dat mensen die hier reageren zelf een appie hebben of hebben gehad

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:12

het westernwereldje hier is maar klein. bijna iedereen kent wel iemand die een appy heeft, of heeft gehad.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:19

spicegirl schreef:
het westernwereldje hier is maar klein. bijna iedereen kent wel iemand die een appy heeft, of heeft gehad.

En omdat het westernwereldje hier maar klein is, zeggen de resultaten/vergelijkingen ook helemaal niks. Het niveau is nl. net zo 'klein'. ;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:30

Een appie is een appie :D. Ik heb echt knallende ruzie met mijn appie gehad in de dressuur, tot ik erachter kwam dat western ons meer lag.
Het is dan wel een NAS-App maar dressuren doet ze niet haha. Ze is echt een karakterpaardje, is gevoelig en eenkennig.
En los daarvan ook gewoon erg intelligentie en uitgekookt en dat bij elkaar maakt wel dat er een gebruiksaanwijzing bij zit.
Toch heeft ze wel ook echt humor en wil ze voor me aan de slag als ik het op een juiste manier (let op: naar mevrouw haar zin juiste manier :')) vraag.
Wat ook helpt is dat ik een instructrice hebt die m'n appie begrijpt en weet wanneer ik druk kan zetten of juist moet afvloeien.
Wel ben ik al een half jaar bezig met een bijrijdster zoeken maar dat blijkt voor alsnog mission impossible :')

Maar ik zou ze dus niet wegschilderen als vervelend, eerder karakterpaardjes waar je mee samen moet werken anders doen ze het niet voor je.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:35

Ik sluit me aan bij Kasmir. Mijn zusje heeft echt niks met mijn appie. Ik denk dat het karakter je moet liggen. Die van mij is hetzelfde als wat jij omschrijft. Ik rijd ook western met mijn NAS appie

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 02:00

Een appie trek je nu eenmaal niet zo snel een boerka aan als de gemiddelde quarter.
Wat ik bedoel is dat waar je bij de gemiddelde quarter nog kunt afdwingen je bij een appaloosa zal moeten samenwerken.
En topsport is zoveel meer dan alleen de reining ;) dus kan het goed zijn dat de gemiddelde app er niet in uitblinkt.
Ik heb overigens niets tegen reining of quarters hoor,het is maar een voorbeeld.
Als je een trainer hebt die appies afwijst dan weet je vaak ook genoeg.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:55

@sflj- het aantal is niet bepalend,maar het percentage...

CodyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:20

guenivere schreef:
Anne75 schreef:
Sinds een kleine maand heb ik ook een Appie. We moeten elkaar dus nog goed leren kennen. Ze is in korte tijd dikke vriendjes geworden met mijn Fries. Ik moet er wel meer energie in steken om haar voor me te winnen maar het gaat iedere dag beter en daar kan ik echt van genieten. Ik moet soms erg om haar lachen. Ze heeft van die typische streken die mijn Fries weer helemaal niet heeft.

Het valt me wel heel erg op dat collega's etc. de Appie of heel leuk vinden of helemaal niets. Er lijkt geen tussenweg te zijn.

TS en Arrows: succes met de verkoop van jullie paardjes!

Wat grappig om jou hier tegen te komen. Mijn vriendin heeft leonora gefokt. Super dat ze het bij jou erg naar der zin blijkt te hebben! Ik hoop dat je nog veel plezier aan haar mag beleven!

En ik dacht net, ik moet weer mailen om te horen hoe het gaat met haar, aan dit bericht te zien gaat het dus helemaal leuk :D !!!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:32

paardjes123 schreef:
Tinniie schreef:
Wat appaloosa's misschien ook wel 'moeilijk' maakt is dat er heel veel PSSM-dragers terug te vinden zijn onder de Appaloosa's...?

Is dat bij de americaanse apppie´s of ook bij de nas appie´s? Al gegoogeld maar kan dat niet vinden

De Amerikaanse, maar het is een ziekte die nog vrij onbekend is bij de meeste mensen.. De ziekte is ook nog niet echt terug te brengen op 1 bepaald paard (zoals Impressive bij HYPP en Poco Bueno bij HERDA) Maar men komt er wel steeds meer over te weten.
Op het PSSM forum op facebook is men wel lijsten aan het verzamelen met paarden die positief getest zijn. En bij de appaloosa's zit het probleem blijkbaar in enkele lijnen die heel populair waren in de fokkerij, dus de ziekte komt er nu ook heel veel voor.

Maar paarden met deze ziekte worden dikwijls als moeilijk omschreven; lastig bij het opzadelen, opstappen, bijten naar je benen, bokken, lui, slenteren, tegenwerken.. En dit eigenlijk gewoon omdat ze constant pijn hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:35

spicegirl schreef:
@sflj- het aantal is niet bepalend,maar het percentage...

Normaal gesproken wel, maar in dit geval gaat dat niet op. Want hoe bepaal je wat goed of slecht(er) is? Wanneer er bijvoorbeeld duizenden goeie Quarters zijn maar 2 top Appaloosas die tienduizenden dollars bij elkaar rijden, welk ras is dan beter? Zeker als je weet dat er veel minder Appaloosas zijn?

Maar afgezien daarvan; in Nederland hebben we simpelweg geen (nauwelijks) toppers op westerngebied. En omdat o.a. Appaloosas misschien 'te moeilijk' zijn voor het niveau van de westernruiters in Nederland, rijden ze maar Quarters.
99% van de westernruiters hier, rijdt toch alleen maar recreatief en op dat niveau zit er geen verschil in de paarden hoor. Of het nou een Quarter, Appie of Paint is.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 12:01

@sflj: dat is precies wat ik gisteravond heb gepost.
Voor mij is een topper een paard waarmee de ruiter alles kan bereiken wat of die wil, en er is een echte match en sterke band tussen ruitet en paard.
Het is alleen de vraag: wat wil jij bereiken met een paard?
Wil je echt puur de sport in zoek je heel anders en selecteer je op hele andere dingen dan iemand die graag buitenritten maakt en af en toe voor de fun eens naar show gaat.
Imo is een megasportpaard geen grotere topper als eentje die lekker elke dag met zijn baas door het bos kachelt en daar hun plezier uit halen.

Dus wat voor de een een topper is is dat niet automatisch voor een ander.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:16

Een van mij Quarter merries had PSSM, openbaarde zich toen er zich toen er nog zo goed als niets van bekend was. Uiteindelijk heb ik ze moeten laten inslapen. Maar dat paarden met PSSM "moeilijker" zouden zijn dan andere paarden kan ik niet bevestigen.
Moet er wel bij zeggen, dat als ik ontdek dat een paard ergens iets mankeert, er niet meer op gereden wordt voordat het of weer gezond is, of dat de symptonen door goede medicatie, voer en zorg dusdanig onder controle zijn, dat het paard geen problemen of pijn ondervindt als het weer bereden kan worden.

Het is natuurlijk wel zo dat je een paard met een aandoening/ziekte nu niet kunt vergelijken met een gezond paard. Of dat nu een appie is of een ander ras, want het komt bij alle rassen voor, niet alleen bij de Amerikaanse.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:31

De Amerikaanse, maar het is een ziekte die nog vrij onbekend is bij de meeste mensen.. De ziekte is ook nog niet echt terug te brengen op 1 bepaald paard (zoals Impressive bij HYPP en Poco Bueno bij HERDA) Maar men komt er wel steeds meer over te weten.
Op het PSSM forum op facebook is men wel lijsten aan het verzamelen met paarden die positief getest zijn. En bij de appaloosa's zit het probleem blijkbaar in enkele lijnen die heel populair waren in de fokkerij, dus de ziekte komt er nu ook heel veel voor.

Maar paarden met deze ziekte worden dikwijls als moeilijk omschreven; lastig bij het opzadelen, opstappen, bijten naar je benen, bokken, lui, slenteren, tegenwerken.. En dit eigenlijk gewoon omdat ze constant pijn hebben.[/quote]

Ik heb zins eind maart een nas appie en hoe meer ik rijd hoe lastiger ze is als ik er net op zit. In het begin spande ze alleen de eerste paar passen als ik erop zat, het werd erger en zelf richting mijn been met haar hoofd als ik er net op zat, rug bollen en laatste keer dat ik erop zat was de zadelmaker erbij en bolde ze en begon onwijs te bokken, lag ik er naast. Volgende week komt de paarden fysio, zadel ligt goed. Want ik snap het gedrag niet, als ik er een paar minuten op zit is het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:32

Ik zou zelf niet graag een Appie kopen, net als ik liever geen paint heb.
Echter, als ik een paard zie wat mij écht aanspreekt en goed is, dan laat ik hem echt niet staan omdat ie het verkeerde stickertje heeft. Het gaat bij mij toch om de prestaties, dus het ras maakt mij niet heel erg veel uit.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:16

Tinniie schreef:

PSSM is een spierziekte en heeft niks te maken met karaktertrekken ;)

Maar als je er niks aan doet en je paard dus waarschijnlijk vaak spierbevangen is, dan is het vast niet erg vrolijk nee.
Maar het gedrag zal meer zijn dat ze niet meer willen lopen ipv trappen en bokken. Dat doet namelijk pijn.
Ik denk ook dat het gedrag wat geschetst wordt zeker niet door PSSM komt.