[WN] zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:32

Het enige wat ik toe wil voegen is a.j.b. mensen waarom meteen het trekpaard als ultieme gewichtopvanger aanhalen? Dit klopt niet!!! Trekpaarden hebben een grote trekkracht omdat zij hun gewicht erin kunnen gooien en ervoor gefokt zijn.

Denk even na. Een trekpaard kan het al moeilijker vinden om een uur door de ring te rijden dan een normaal paard vanwege zijn gewicht, longgrootte, spiermassa etc. Waar ze wel heel lenig zijn, zijn ze er niet voor gefokt. Die wacht echt niet op nog eens 100+ kilo, en ze zijn daar niet eens voor gemaakt. In dat opzicht ben ik het dus echt met Ninx eens.

Vaak zijn de ruggen ook nog eens weker / veel later uitgegroeid. Dus mensen waarom altijd meteen verwijzen naar het zware ras waar 90% van de mensen geen interesse in heeft en dus ook geen kennis van hebben?

Meester blijf bij je leer! :)

TS heel veel succes met een goede oplossing, maar ook voor mij is er ergens wel een lijn en die trek ik al bij het gewicht van 100+. Betekend niet dat ik het je niet gun.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:37

verography schreef:
TS heel veel succes met een goede oplossing, maar ook voor mij is er ergens wel een lijn en die trek ik al bij het gewicht van 100+. Betekend niet dat ik het je niet gun.

Met gunning heeft dat ook inderdaad niets te maken! Ik gun iedereen alle plezier en geluk van de wereld.
Maar ik gun paarden vooral een fijn, onbeschadigd bestaan... en dat weegt voor mij zwaarder... (goede woordkeuze).

Ik sluit mij graag aan bij verography... er is gewoon een grens, en die moeten we bewaken.

Zware mensen kunnen zich daar erg boos over maken... en dat is uitstekend... als het maar aanzet tot nadenken.
Ik heb een hele slechte rug, altijd, en er komt een dag ik nooit meer kan paardrijden... en wellicht überhaupt weinig kan. Daar is NIETS aan te doen.
98% van alle mensen die te zwaar zijn kunnen daar WEL iets aan doen (alhoewel die weg lang en moeizaam is, dat begrijp ik uitstekend).

Ik zit me echter wel op te winden en kan behoorlijk kwaad worden dat mensen hier zo makkelijk over denken.
Wees blij dat je een 'beperking' hebt die verholpen kan worden. Ik kan datzelfde helaas niet zeggen, en dat is echt verdrietig.
Als je dan echt wilt rijden, wordt dan zelf ook een 'happy athlete' en verlang dat niet uitsluitend van je paard.

Om iets te winnen, moet je soms iets kunnen laten... go for it!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:01

annebe schreef:
Ts Misschien iets gaan afvallen dat je op die manier toch wat makkelijker aan een westernpaard/les kan komen?
Mijn schoonvader heeft ook een lengte van 201 cm, maar weegt ietsd minder dan 80 kilo.
Voor hem hebben we een grote kwpn'er gezocht. Hij wilde eigenlijk wel een shire onder zijn kont..

80 kg voor 2 meter? 80 kg was een mooi gewicht voor mjin vriend en die is 1 m 86. 80 kg voor 2 meter, dat is een toch heel mager lijkt me.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:33

Niet alle koudbloeden zijn trekpaarden en niet alle zware paarden zijn pure trekkers. Er zit nog heel veel verschil tussen. Er zijn zeker zware paarden die ook goed kunnen dragen en die met gemak een uurtje in de bak uithouden hoor. Zware paarden zijn wellicht geen renners maar ze hebben vaak een prima uithoudingsvermogen. En bij zwaar paard denk ik niet perse aan Shire of iets dergelijks.
Ik begrijp dat western een goede basis kan zijn maar dan heb je het eigenlijk alleen over het rijden op zit en met 1 hand rijden en om dat te leren hoef je geen western lessen te nemen dan leer je ook in de klassieke rijschool, als het goed is.
Daar komt bij dat een zwaar western zadel in combinatie met een zware ruiter niet zo handig is. Een westernzadel is al snel boven de 10 kilo als het niet meer is....en dan op zo'n kleine Quarter. Lijkt me gewoon niet zo'n mooi plaatje. Voor reennactment lijkt me een indrukwekkend meer barok/middeleeuws ogend paard gewoon mooier dan een paard dat zo'n meer modern ogende Quarter. Zeker met een grote ruiter.

bethje31

Re: zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:40

He Riddershow trouwens wat een leuke paarden!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:43

zoek iemand die echt verstand heeft van zwaardere/grote mensen op grote paarden.. Hier op bokt word t wss toch gewoon een rel. Ik vind je wel heel groot en zwaar voor een paard, maar ik heb niet de kennis om te zeggen dat geen paard je kan dragen..

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:44

Jeetje, sommige reactie's van bokt. Echt SCHANDALIG :roll: >;) :\ :wow:

Hou een beetje rekening met de medemens.

Sorry, maar ik kan je niet helpen. Weet in die omgeving niks. Hoop dat het je lukt iets te vinden. Laat je weten of het lukt? Trek maar niets aan van sommige reactie's op bokt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:49

bethje31 schreef:
Niet alle koudbloeden zijn trekpaarden en niet alle zware paarden zijn pure trekkers. Er zit nog heel veel verschil tussen. Er zijn zeker zware paarden die ook goed kunnen dragen en die met gemak een uurtje in de bak uithouden hoor. Zware paarden zijn wellicht geen renners maar ze hebben vaak een prima uithoudingsvermogen. En bij zwaar paard denk ik niet perse aan Shire of iets dergelijks.
Ik begrijp dat western een goede basis kan zijn maar dan heb je het eigenlijk alleen over het rijden op zit en met 1 hand rijden en om dat te leren hoef je geen western lessen te nemen dan leer je ook in de klassieke rijschool, als het goed is.
Daar komt bij dat een zwaar western zadel in combinatie met een zware ruiter niet zo handig is. Een westernzadel is al snel boven de 10 kilo als het niet meer is....en dan op zo'n kleine Quarter. Lijkt me gewoon niet zo'n mooi plaatje. Voor reennactment lijkt me een indrukwekkend meer barok/middeleeuws ogend paard gewoon mooier dan een paard dat zo'n meer modern ogende Quarter. Zeker met een grote ruiter.

Westernzadel verdeelt juist heel dat gewicht veel meer over de rug van het paard. Bij een klassiek zadel zit die 130 kg verdeelt over 2 smalle kussentjes. Denk dat een paard veel blijer gaat zijn met een western zadel ipv een engels zadel met zo'n gewicht, ondanks dat een westernzadel meer weegt.
En in welke klassieke opleiding leer je rijden met 1 hand?
Een barok type ziet er idd mooier uit voor reënactment maar het is vooral belangrijk dat je paard goed gereden is, is wel net zo veilig!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:52

bethje31 schreef:

Alleen heeft de klassieke rijsschool een hele andere stijl dan in de middeleeuwen gebruikt werd. De stijl die voornamelijk gebruikt werd lijkt meer op western/iberisch en van deze laatste is gewoon veel minder aanbod te vinden (ook in paarden die het al kunnen)

Dit staat in deze discussie even los van het LG van de TS...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:59

arian_wolf schreef:
Jeetje, sommige reactie's van bokt. Echt SCHANDALIG :roll: >;) :\ :wow:

Hou een beetje rekening met de medemens.

Sorry, maar ik kan je niet helpen. Weet in die omgeving niks. Hoop dat het je lukt iets te vinden. Laat je weten of het lukt? Trek maar niets aan van sommige reactie's op bokt.

Kun je dit uitleggen? Vind jij dat in principe alles moet kunnen, ook al is dit regelrecht schadelijk voor het lichaam van een paard?
Wellicht kun jij goed onderbouwen waarom een paard iemand van 130 kilo + kleding + zadel = 145 kilo uitstekend kan dragen, en ook nog op hoog tempo complexe dingen moet uitvoeren met het gewicht van iemand die het rijden nog niet helemaal meester is.

Ik laat me graag overtuigen. Ik vind dat je nu zomaar iets schreeuwt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:06

Ik vind dat je met 130 kilo en 2.10m vast wel op een paard kan rijden, misschien niet helemaal wat je wilt maar sommige paarden zijn ook mega en kunnen vast misschien wel wat hebben.

Ik vind het trouwens best bot hoe mensen soms zeggen dat je er maar naast moet lopen, dit is gedeeltelijk misschien waar maar kunnen t ook anders brengen.

Ik weet nog wel héél vroeger dat een man van 2.05(geen idee hoeveel kg maar best normale bouw) op een stevige tuiger reed, dat was geen western maar toch. Misschien kan je kijken of dat wat is of het lukt etc ?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:35

"En in welke klassieke opleiding leer je rijden met 1 hand?"
Elke goede intructeur leert je een goede onafhankelijke zit aan zodat je in feite zelfs zonder handen kunt rijden. Ik bedoelde te zeggen dat niet perse western lessen hoeft te volgen om met 1 hand te leren rijden. Met 1 hand rijden is niet perse een doel op zich.
Lijkt me belangrijkst dat wat voor stijl je ook gaat rijden dat je eerst een goede basis hebt. Sommige mensen staren ze teveel blind op een bepaalde stijl of bepaald type paard terwijl goed rijden neerkomt op maar een paar dingen die eigenlijk in alle stijlen hetzelfde zijn. Ik vindt dan wel western echt verschillen van klassiek omdat er toch wel wat technieken zijn die je echt alleen maar in western ziet. Ik vind de zadels ook heel anders...daar moet je wel mee leren omgaan. Heb ook wel eens op een spaans zadel gezeten en dat voelde voor mij als een minder grote overgang dan een western zadel. Dus als je dan echt western wilt gaan rijden dan moet je daar toch echt wel les in nemen.
Ik hoop dat de TS een goede oplossing kan vinden! Ik heb niet zo heel veel verstand van Quarters maar misschien zitten daar ook wel wat grotere, zwaardere exemplaren bij.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:47

bethje31 schreef:
"En in welke klassieke opleiding leer je rijden met 1 hand?"
Elke goede intructeur leert je een goede onafhankelijke zit aan zodat je in feite zelfs zonder handen kunt rijden. Ik bedoelde te zeggen dat niet perse western lessen hoeft te volgen om met 1 hand te leren rijden. Met 1 hand rijden is niet perse een doel op zich.
Lijkt me belangrijkst dat wat voor stijl je ook gaat rijden dat je eerst een goede basis hebt. Sommige mensen staren ze teveel blind op een bepaalde stijl of bepaald type paard terwijl goed rijden neerkomt op maar een paar dingen die eigenlijk in alle stijlen hetzelfde zijn. Ik vindt dan wel western echt verschillen van klassiek omdat er toch wel wat technieken zijn die je echt alleen maar in western ziet. Ik vind de zadels ook heel anders...daar moet je wel mee leren omgaan. Heb ook wel eens op een spaans zadel gezeten en dat voelde voor mij als een minder grote overgang dan een western zadel. Dus als je dan echt western wilt gaan rijden dan moet je daar toch echt wel les in nemen.
Ik hoop dat de TS een goede oplossing kan vinden! Ik heb niet zo heel veel verstand van Quarters maar misschien zitten daar ook wel wat grotere, zwaardere exemplaren bij.

Natuurlijk is de basis het belangrijkst. Daar ben ik het helemaal met je eens. Maar klassiek of engels zou ik juist niet aanraden omdat er meer met de teugeldruk wordt gedaan. Het feit dat veel reenactors op stang/shanks willen rijden omdat dat historisch correct is, moeten ze ook een rijstijl nemen die daarop inspeelt (en bijv geen engels waarbij je continu druk op de teugels hebt)

Het belangrijkste is uiteraard dat het type paard en de stijl bij je past. En in princype maakt het helemaal niet uit hoe jij je paard rondstuurd, zolang dat maar gecontroleerd gaat en er sprake is van controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:42

Sorry, maar met 130 kilo (zonder zadel neem ik aan) en met 2.10, moet e gewoon niet op een paard gaan zitten. En al zekers niet verwachten dat het paard een actieve rit moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:43

XoNo schreef:
Zijn er in jouw optiek dan helemaal geen paarden gemaakt op het dragen van 130 kilo's? Kijk naar shires, belgen e.d. Genoeg paarden die het gewicht sowieso makkelijk kunnen dragen. Kom dan met een alternatief op bijvoorbeeld een Quarter, ipv alleen maar melden dat je het etisch onverantwoord vindt.

Misschien een andere hobby zoeken?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:17

wat een hoop onzin bij elkaar, echt geweldig om te lezen

130 kilo kan best als je het juiste type paard er maar bij zoekt en niet verwacht lange ritten te maken
al hoewel..
de lengte is een veel groter probleem als het gewicht
probeer een paard maar in balans te houden als een ruiter er zoveel boven en onder uit steekt
krijg je het idee van een volwassen vrouw op een shetlander

TS zal een compact kort gebouwd paard moeten zoeken met een stevig gestel en die zijn er best
goed rond geribt zodat het een breed paard is en TS meer om het paard heen zit

ik heb zelf een broertje van ruim 2m en die rijdt op paarden van rond de 1.70/1.75
geen idee wat die weegt maar zal de 100 kilo ook wel halen, 2m mens weegt nu eenmaal wat

ik heb zelf jaren een welsh-cob gereden van 1.56, compact paardje
mijn zadel weegt alleen al ruim 20 kilo en aan het eind van mijn zwangerschap woog ik er 86kg
paardje liep zo met mij aan en zeker weten dat die aangegeven had als het hem niet zinde

nu rij ik ook een paardje van 1.56 maar die is langer in de rug
paardje weegt zeker 100 kilo meer als die welsh-cob maar deze kan minder gewicht hebben vanwege zijn langere rug
vergt meer training om hem te leren de ruiter te dragen

ik denk dat TS het beste af is met een wat groot uitgevallen compact gebouwd barok paard
dat sluit aan bij zijn bouw en bij wat hij graag zou willen doen met het paard

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:22

Nou, fijn dat DE kenner zich meldt .

Dan is het toch voor niets dat KNHS, instructie en sportruiters en veeartsen zich druk maken om dit onderwerp en hameren op meer bewustzijn omtrent grote gewichten te paard.
Kunnen we allemaal weer opgelucht ademhalen!
Fijn dat jij een kritische noot grappig vind. Maar ik zie niet waarom 1 subjectieve ervaring van een Bokker als waarheid aangenomen zou moeten worden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:23

Mindim schreef:
XoNo schreef:
Zijn er in jouw optiek dan helemaal geen paarden gemaakt op het dragen van 130 kilo's? Kijk naar shires, belgen e.d. Genoeg paarden die het gewicht sowieso makkelijk kunnen dragen. Kom dan met een alternatief op bijvoorbeeld een Quarter, ipv alleen maar melden dat je het etisch onverantwoord vindt.

Misschien een andere hobby zoeken?

Vind dit dus nergens op slaan, waarom zou iemand van 130 kg en 2.10m niet op een paard kunnen rijden? Ja hij zou misschien andere stijl kwa rijden moeten kiezen, maar om nou zo raar te gaan zeggen van zoek een andere hobby slaat natuurlijk helemaal nergens op

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:27

Vind dit dus nergens op slaan, waarom zou iemand van 130 kg en 2.10m niet op een paard kunnen rijden? Ja hij zou misschien andere stijl kwa rijden moeten kiezen, maar om nou zo raar te gaan zeggen van zoek een andere hobby slaat natuurlijk helemaal nergens op[/quote]

Omdat het te zwaar is.
Bovendien wil hij beter leren rijden om te paard veldslagen na te bootsen. Dus niet een stukje stappen door het bos.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:28

ninx als jij nu eens een andere hobby gaat zoeken en lekker op het dressuur gedeelte van bokt of bij de recreatie afdeling gaat rondhangen
wat jij er van vindt weten we nu wel, dat anderen het daar niet mee eens zijn, zul je moeten acepteren

de meeste DA's maken zich drukker over het overgewicht van de paarden als het gewicht wat ze moeten dragen
het gemiddelde paard is kilo's te zwaar en dat moeten ze allemaal meezeulen , de hele dag, met en zonder ruiter
dat is een veel belangrijker punt :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:32

In dat geval: eet smakelijk allen. En fijne voortzetting!
Ik wordt toch witheet van dit topic... Slecht voor je hart ;-)

Richting stal voor crosstraining op minipaard.... Kan hij makkelijk tillen ;-)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:33

Ninx schreef:
Vind dit dus nergens op slaan, waarom zou iemand van 130 kg en 2.10m niet op een paard kunnen rijden? Ja hij zou misschien andere stijl kwa rijden moeten kiezen, maar om nou zo raar te gaan zeggen van zoek een andere hobby slaat natuurlijk helemaal nergens op

Omdat het te zwaar is.
Bovendien wil hij beter leren rijden om te paard veldslagen na te bootsen. Dus niet een stukje stappen door het bos.[/quote]

Daarom zeg ik stijl aanpassen, wat jij zegt slaat nergens op,maar dan ook echt helemaal nergens op, je kan best rijden als je maar t rijden aanpast.

Als je niks te melden heb waar hij iets aan heb, zeg dan gewoon lekker niks ofzo

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:37

Ik begrijp nu dat men prefereert dat je zegt dat je met ieder gewicht te paard kan.. Ook al is dat niet zo. Misschien bij aanvang van dergelijke topics een lijstje van wenselijke antwoorden plaatsen? Dan maakt niemand de fout een kritische noot te plaatsen!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:40

Deze discussie zal altijd blijven bestaan, dus ik snap niet waarom er steeds over door gerateld wordt?
Sommige mensen vinden 130 kg te zwaar, anderen niet.
Net zo'n discussie als een paard inrijden op 2 jaar. Sommige mensen vinden dat goed, anderen niet.
Het heeft geen zin om erover door te blijven zaniken volgens mij en TS heeft er ook niks aan.
Na 1 of 2 antwoorden is het denk ik wel duidelijk wie het te zwaar vind en wie niet, ik denk niet dat je dan nog 10 dezelfde antwoorden hoeft te plaatsen om dat te laten zien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:45

YouthReiner schreef:
Deze discussie zal altijd blijven bestaan, dus ik snap niet waarom er steeds over door gerateld wordt?
Sommige mensen vinden 130 kg te zwaar, anderen niet.
Net zo'n discussie als een paard inrijden op 2 jaar. Sommige mensen vinden dat goed, anderen niet.
Het heeft geen zin om erover door te blijven zaniken volgens mij en TS heeft er ook niks aan.
Na 1 of 2 antwoorden is het denk ik wel duidelijk wie het te zwaar vind en wie niet, ik denk niet dat je dan nog 10 dezelfde antwoorden hoeft te plaatsen om dat te laten zien.

Ik denk dat het wel degelijk zin heeft....

Maar ik denk dat het nog zinvoller is wanneer een paard middels de wet beter beschermd wordt en er normen komen.
Niet inrijden onder een bepaalde leeftijd, tot een bepaald gewicht mogen dragen... en nog wel een reeks aan welzijnvergrotende regels en ingrepen...

Ik ben bang dat dat nog even bij dromen blijft. Welzijn heeft zelfs op een paardenforum al een betrekkelijk lage prioriteit.