[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:00

Maar ik vraag me af of de DB dan echt wat kan doen?

Of komen ze straks alleen maar weer met spandoeken de arena in?
(heb ik meegemaakt bij Jumping Amsterdam).

Beter is het om de wedstrijdorganisaties strenger te laten controleren in de inrijbak.

Dan is het misschien wat om net als bij de FNRS een soort keurmerk te geven aan bepaalde stallen.
En dat er zo nu en dan eens een inspecteur langs komt.

Is het niet wat om het BIT eens naar zo'n stal te sturen voor een les, die komen immers altijd onaangekondigt.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:04

Duivels plan. Haha. Zou super zijn als Bit komt meehobbelen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:08

Sadie schreef:
Zoals ik het lees, dierenbescherming

Aha... Ik weet niet of de dierenbescherming hier een goede partij in is. Zover als ik begrijp zijn die tegen paardrijden in wat voor vorm ook. Dat kan ik me nog herinneren van een artikel dat eens in hun blad gestaan heeft. Dit onderwerp is dus voor hun zogezegd hooi op de vork Knipoog

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:11

Klopt, ik belde ooit de Dierenbescherming om een verwaarloosde shet te melden. Ik vertelde dat ik zelf ook reed en gelijk bekoelde dat stomme mens en zei ze dat ze sowieso een hekel hadden aan van die uitbaters.
Dat ik een zwaar mishandeld paard een goed leven probeer te geven boeide haar al niet meer. Toen hing ze op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:15

Ik ben ook niet 100% pro DB, maar op het moment hebben we niets beters in Nederland en zullen we het er dus mee moeten doen. Maar veel meldingen is altijd nog beter dan geen meldingen. De macht van de massa denk ik dan maar Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:15

Maar ik kan wel informatie inwinnen over wat je kan doen. Dus niet zomaar dan een wilde aktie gaan plannen maar simpel, hoe en waar moet ik op letten. Waar kan ik naartoe met mijn evt banden etc. Dat wil ik ook graag allemaal weten.
Oke, wie stuurt er een mailtje naar de Bit Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:22

Sugarmiss schreef:
Ik ben ook niet 100% pro DB, maar op het moment hebben we niets beters in Nederland en zullen we het er dus mee moeten doen. Maar veel meldingen is altijd nog beter dan geen meldingen. De macht van de massa denk ik dan maar Lachen

Als je het maar voorzichtig brengt, want als ze het werkelijk allemaal onder de lopen nemen is voor je het weet bv cutting niet meer toegestaan....

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:22

Ik wil wel een mailtje naar de Bit sturen hoor. Maar wat is de naam van die manege?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:24

Denk dat jullie een beetje door draven hier
wat wil je eigenlijk???? en wie wil bepalen voor iemand anders hoe je een bepaald paard moet rijden??? ok er zijn uitzonderingen,ruiters die onnodig hard zijn,helaas komt dat overal voor.maar ga me niet vertellen dat je zonder hard te zijn(maar wel eerlijk) iets bereikt.
Maarja alweer lekker een topic om een paar weken te zeiken Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:28

bubbels schreef:
Ik wil wel een mailtje naar de Bit sturen hoor. Maar wat is de naam van die manege?

Bubbels, ik vind dat niet echt slim om te doen. Daarmee steunen we de westernsport niet. Dan komt er weer zo´´n negatief stuk in een Engels blad waar niemand wat mee doet. Ik denk dat we er veel beter aan doen om de druk naar de westernorganisaties te verhogen. Zij moeten deze lui diskwalificeren, op de vingers tikken. Daarnaast moeten de paardeneigenaren hun paarden niet meer door dit soort lui laten trainen en moeten jury´´s eindelijk eens dit soort mensen niet meer honoreren met een plaatsing.
Dat de westernruiters eens zelf in opstand komen tegen dit soort praktijken, dat is veel belangrijker dan het belichten van stallen waardoor men weer met een vinger kan wijzen "zie je wel dat westernsport slecht is"

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:31

Zaterdagavond in Bunschoten zijn we idd ook zo geschrokken bij de futurity reining. Bij het losrijden was er een gozer die van het begin tot het eind met z'n handen op de hoogte van de schouders ong. 60 cm uit elkaar alleen maar aan het rukken was. Op een gegeven moment ging dat paard alleen maar tegenwerken. Het hele hoofd van dat beest ging van links naar rechts. Hij zat echt als een boer op dat paard een beetje wijs te doen. We zaten vol ongeloof te kijken.

Er zou inderdaad meer gecontroleerd moeten worden bij het losrijden, en wie niet normaal met zijn paard om kan gaan, eruit gooien.

Ik ben daarom ook voor actie... OK dan!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:32

Robyn schreef:

En ik ben voor een actie om mutsen zoals jullie ver weg van paarden te houden Cool

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:34

Blaze"]
[quote="Robyn schreef:

En ik ben voor een actie om mutsen zoals jullie ver weg van paarden te houden Cool
[/quote]
Deze mutsen hebben 9 van de 10 keer wl gezonde, gelukkige, goed getrainde paarden die met plezier voor ze werken. Ik zal de Bit niet mailen, maar ik vind wel dat we duidelijk mogen maken aan die "boeren" dat het ook anders kan.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:40

Ik denk dat de enige manier om dit de wereld uit te helpen is(als dat al mogelijk zou zijn): Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Als je er iets aan wilt veranderen zal je zelf er iets aan moeten doen. Bijvoorbeeld klagen bij het secretariaat of een official over het gedrag van een ruiter. Als dit vaak genoeg gebeurt kunnen ze er niet omheen.

Ik merk, als ik er wat van zeg dat er vaak wat aan gedaan wordt of dat deze persoon op z'n minst wordt aangesproken. Als je zelf, als niet official en dus zonder bevoegdheid iets tegen de ruiter zegt word je als bemoeial gezien en word je op z'n zachtst gezegd vriendelijk verzocht op te rotten. Ik doe het dus altijd via een official.

Ook op wedstrijden en met name NK's probeert men excessen zoveel mogelijk te voorkomen door videobewaking in de arena en losrijhal (eigenlijk te gek voor woorden maar blijkbaar moet het) en een official die toezicht houd (WRAN NK)

Alleen moet niet half paarden minnend nederland gek worden als er iemand gediscwalificeerd word omdat hij het hoofd van zijn paard bovenin de box vastbind, dan wordt ineens iemand die zijn paard mishandeld gezien als iemand die slachtoffer is van het systeem, want hij had zoveel fans die het met zijn praktijken eens waren (gelukkig waren er ook veel mensen die de betreffende organisatie gelijk gaven, maar ze hebben heel wat te verduren gehad omdat ze optraden!)

Vorig jaar op de NK is iemand in de barrelrace gediskwalificeerd omdat het paard het bloed op de mond had staan. Dus het gebeurd wel degelijk, alleen is echte mishandeling moeilijk te bewijzen.

Gelukkig gebeurd er op wedstrijden steeds meer om dit soort praktijken tegen te gaan en zie je het ook steeds minder gebeuren.
Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die het de gewoonste zaak van de wereld vinden en hun paarden in training zetten bij een ondiervriendelijke trainer of zelf lessen volgen volgens een ondiervriendelijk systeem.
Maak mensen erop attent, want vaak weten ze niet eens dat het ook anders kan en laten we er met z'n allen voor zorgen dat er steeds minder dierenleed komt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:43

Er zijn maar enkelen die op een wedstrijd dusdanig rijden dat zelfs ik het niet kan aanzien.maarja toch blijven de klanten komen Cool
Dus wie is het schuld?????

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:44

Blaze"]
[quote="Robyn schreef:

[/quote]

Je voelt je wel erg aangesproken.. (zaten we soms naar jou te kijken??)

Oke even serieus. Ik vind het een beetje raar dat een paardeliefhebber niet mag zeggen dat het eens afgelopen moet zijn met dat gerag op die beesten. Met rukken trekken sjorren kom je er natuurlijk ook wel, je hebt alleen een paard die doodsbang is om een stap verkeerd te zetten. Het lijken af en toe wel gebruiksvoorwerpen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:44

Ik ben het daar helemaal mee eens. En als een ruiter enorm in de mond loopt te rukken is dat misschien nog geen reden voor diskwalificatie, maar een official mag daar dan best naderhand een opmerking over plaatsen bij de ruiter. Het is ook wel waar dat als je het goede voorbeeld geeft, en een gezond, gelukkig en perfect getraind paard onder je kont hebt mensen misschien denk; zo kan het dus ook! En het zelf misschien ook zo proberen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:46

Robyn schreef:
Je voelt je wel erg aangesproken.. (zaten we soms naar jou te kijken??)

Oke even serieus. Ik vind het een beetje raar dat een paardeliefhebber niet mag zeggen dat het eens afgelopen moet zijn met dat gerag op die beesten. Met rukken trekken sjorren kom je er natuurlijk ook wel, je hebt alleen een paard die doodsbang is om een stap verkeerd te zetten. Het lijken af en toe wel gebruiksvoorwerpen.

Ik ben in deze groot fan van de stelling; Een paard moet voor je werken omdat hij dat graag voor jou doet, niet omdat hij bang voor je is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:06

De stelling: je hebt 'paardenmensen' en 'mensen met paarden' gaat hier weer duidelijk op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:46

bubbels schreef:

waarom geen meer algemeen mailtje naar het Wranblad... een soort manegetest in dat blad zou ook al helpen toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:22

Ik denk niet dat de WRAN zijn vingers daaraan wil branden Lachen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:31

Al dat melden aan instanties heeft alleen tot gevolg dat we met z'n alle in een nog slechter daglicht komen te staan.
Misschien moeten we gewoon die lui die we zich zien misdragen in de inrijbak uitjoelen als ze hun proef moeten rijden. Als een soort stil protest wat zeer luidruchtig is Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:35

Maar vervolgens begrijpen de toeschouwers niet waar het voor is, want die hebben het inrijden niet gezien.
Gewoon melden bij de doorman/inrijbak kontroleur/secretariaat lijkt de beste oplossing.
Als er genoeg meldingen komen over hetzelfde startnummer kunnen ze daar toch niet omheen.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:39

Adrienne schreef:
Al dat melden aan instanties heeft alleen tot gevolg dat we met z'n alle in een nog slechter daglicht komen te staan.
Misschien moeten we gewoon die lui die we zich zien misdragen in de inrijbak uitjoelen als ze hun proef moeten rijden. Als een soort stil protest wat zeer luidruchtig is Haha!

Met als gevolg dat je dan met z'n tweeën zit te joelen en iedereen je aankijkt alsof je gek bent. Dit is iets waar je het collectief voor nodig hebt en dat is heel moeilijk bij elkaar te krijgen. Leuk bedacht, maar werkt in de praktijk niet.

Ik denk dat je dan beter een melding kan maken bij een wedstrijdofficial. En iedereen moet aanmoedigen dit ook te doen. Dan wordt de persoon in kwestie door een daarvoor bevoegd persoon aangesproken zonder dat je daarbij je zelf voor gek zet.

Al die instanties die niet binnen het westernwereldje horen moet je er ook mooi buiten laten. Dit is iets wat "intern" opgelost moet worden zodat de sport naar buiten toe steeds vriendelijker gezien wordt.

Vidaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:05

Vidaltje schreef:
Ik vind grootdeels dat je ongelijk hebt zaartje... Schijnheilig
Je bent waarschijlijk gewoon telkens op de verkeerde tijd wezen kijken..
Het westernrijden is over het algemeen minder dan jou benoemde 'mishandeling' dan dressuur. Bij dressuur wordt overigens constant contact gehouden met de mond ( en als het paard verzameld loopt, wordt alsnog een goed contact gehouden met de mond), bij western na dat het paard het door heeft worden de teugels gevierd, en gaat het meer om de zit van de ruiter.

Overigens rij ik wel met m''n fjord dressuur maar let ik er toch goed op dat ik niet teveel met zijn mond bezig ben, maar meer met de beenhulpen, maar toch ben ik ook een groot liefhebber van de western-tak Schijnheilig

En inderdaad heb ik ook wel het idee dat je beetje wilt stoken net nu het forum weer rustig is met dat soort stookpartijtjes.

Maar goed ieder zijn eigen mening erover.

Groetjes alyssa vidal en ima spice cowboy Lovers

Maar alsnog zie ik ook wel eens verkeerde dingen die een western ruiter doen, en dat is oa ook teveel in de mond te hangen ja, maar om westernrijden gelijk mishandeling te noemen nee
Want er zijn natuurlijk ook nog het meerendeel westernruiters die het wel goed doen Schijnheilig
Tuurlijk zijn er nog westernruiters die onbenut verkeerd met hun teugels om gaan om het zo maar even te noemen...

Groetjes alyssa vidal en ima spice cowboy Lovers