[WN] jonge quarter naageflijk maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TiaraBungy

Re: jonge quarter naageflijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:42

Oja, zal dat er nog effe extra bij vermelden! :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:45

John Lyons heeft het hele proces van nageeflijkheid stap voor stap verwoord in zijn Ground Control Manual. Hij heeft er een paar honderd pagina's voor nodig. Denk niet dat er een samengevatte boktversie van beschikbaar is ;-) maar het is een absolute aanrader als je geïnteresseerd bent in het hele proces tot in de details. In de Riding Manual komt hij er nog op terug en laat hij zien hoe je het vertaalt naar onder het zadel. Het is een geschreven "handleiding" met DVD's erbij. Kost een paar duiten, maar dan leer je wel wat ;-) .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:20

Niels schreef:
En uiteraard zelf klaar gemaakt, want dat is iets wat alle mensen hier kunnen (al hebben ze 1000 en 1 smoezen paraat waarom ze dan toch niet hoog meedoen in de sport).

:?

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:24

een pony loopt pas nageeflijk als hij ontspannen is. veel getrek en gedoe is alleen maar forceren. werk naar die ontspanning toe en dan komt het vanzelf.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:47

Guttegut, wat een lekker sfeertje hier. Gek, want op DRHA-wedstrijden vind ik het altijd superrelaxt en merk ik niks van die kift.

Neen, geen topdressuurruiter en ook geen topwesternruiter, sterker, ik rijd in de GAG en ben dus totaaal niet serieus te nemen.
Wel ben ik berefanatiek en wil overal wat van opsteken. Daarom ga ik, als reiningruiter, in januari weer kijken bij een clinic Mark Shaffer (pleasure). Je weet tenslotte nooit wat hij nog in mijn dressuur,- en reiningmixje kan gooien.

Wat mij opvalt is dat mensen doen alsof er maar 1 weg leidt tot Rome. Of het één of het ander. Er wordt een filmpje getoond, hups, streep erdoor, zo in ieder geval niet. Ieder paard is anders en dezelfde methode hoeft niet altijd de beste te zijn voor jouw paard. Juist het aanvoelen wat wel het beste werkt, maakt de goede ruiter imo.

Maargoed, ik rijd niet in de open mee, dus ik zal er wel helemaal niks vanaf weten :z

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:57

Romkabouter schreef:
Cer schreef:
@rom, waarom zou je het moeten kunnen omschrijven als je t zelf niet hoeft uit te voeren?

Je weet toch wat je doet als je op een paard zit?
Je weet toch de principes achter wat je doet als je op een paard

Ook als je m wegbrengt?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:17

Cer: Ik ben klaar met discussieren met mensen die geen open vizier hebben :)
Als je antwoord wilt staat mijn pb box open :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:32

Cer schreef:
Romkabouter schreef:
Je weet toch wat je doet als je op een paard zit?
Je weet toch de principes achter wat je doet als je op een paard

Ook als je m wegbrengt?

Als je meent wat je hier zegt, dan is dat ook precies de reden waarom je je paard zelf met hulp van een goede trainer moet rijden.
Dan het allemaal door een trainer te laten doen en dan niet weten wat @Rom net daarboven beschrijft.

En dat is jammer, want je leert veel meer als je begrijpt wat er onder je gebeurd.
Dan dat je alleen maar de knopjes bediend, die een ander erop heeft gezet.
Daardoor kun je het ook zelf niet oplossen als een knopje niet goed meer werkt, en moet hij weer terug naar de trainer. :roll:

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:52

misschien vreemd voorbeeld in zo'n western topic maar ik reed/rijd naast mijn westernpaardje ook nog dressuur op mijn dressuurpaard ja ja logisch maar toen 1 van mijn dressuurpaarden door chronische blessure uit de sport moest heb ik een paard gekocht wat ook op haar niveau zat (Z dressuur voor diegene die dat niet weten L1 in de western) maar dit paard had de knopjes toch ergens anders zitten dan waar ik mijn Z paard de knopjes had geleerd het heeft een jaar geduurd voor we elkaar begrepen en ik moet zeggen binnen een jaar heb ik een jong paard ook B dressuur klaar (ongeveer L4 in de western) en dan snappen we elkaar en je weet wat er inderdaad onder je gebeurd dus ik zou never nooit weer een paard op hoog niveau kopen maar ook een jong paard zeker niet weg brengen om deze wedstrijd klaar te maken........

maar goed dat is ieders eigen ik spreek nou uit eigen ervaring op het bericht hierboven van sliding

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:58

Nog 1 ding: zou je wat meer leestekens willen gebruiken todorien, want ik snap er geen hol van :D

OK1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:07

Todorien schreef:
misschien vreemd voorbeeld in zo'n western topic maar ik reed/rijd naast mijn westernpaardje ook nog dressuur op mijn dressuurpaard ja ja logisch maar toen 1 van mijn dressuurpaarden door chronische blessure uit de sport moest heb ik een paard gekocht wat ook op haar niveau zat (Z dressuur voor diegene die dat niet weten L1 in de western) maar dit paard had de knopjes toch ergens anders zitten dan waar ik mijn Z paard de knopjes had geleerd het heeft een jaar geduurd voor we elkaar begrepen en ik moet zeggen binnen een jaar heb ik een jong paard ook B dressuur klaar (ongeveer L4 in de western) en dan snappen we elkaar en je weet wat er inderdaad onder je gebeurd dus ik zou never nooit weer een paard op hoog niveau kopen maar ook een jong paard zeker niet weg brengen om deze wedstrijd klaar te maken........

maar goed dat is ieders eigen ik spreek nou uit eigen ervaring op het bericht hierboven van sliding

geloof je het zelf????????!!!!! het niveau is zo laag. is niet met elkaar te vergelijken
l543 is beginner. niets ingewikkelds aan en ook niet een echte prestatie om in 1/5 jaar tijd dat te bereiken met een paard.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:15

Needje schreef:
Nee dat verschil in training zie ik niet bij de jonge paarden. Een jong westernpaard wordt (bij mij in de buurt iig :P ) met een snaffle, op 2 teugels, mét contact gereden. Van daaruit gaan ze langzaam naar de gewenste houding. Dat is met engels gereden paarden net zo.

overal waar mijn paarden ooit gestaan hebben werden ze nooit met contact ingereden, werden ze nooit constant ondersteund, etc, etc maar werd hun van dag 1 geleerd dat wanneer ze nageven ELKE teugeldruk weg is en zij hun comfortzone kunnen ontwikkelen. later precies hetzelfde : wanneer zij in de gewenste houding valt alle druk weg en worden zij niet langer ondersteund. maw, de paarden leren dat zij ook een verantwoordelijkheid zoals bv nageeflijk zijn, in frame blijven,..........., zodat een paard de losse teugel, de comfortzone, en de beloning opzoekt en van daaruit zijn werk doet ipv vanuit de correctie wanneer het fout zou gaan. natuurlijk wordt er gecorrigeerd waar nodig maar de basis blijft de comfortzone en de lange teugel en de neckrein

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:19

sliding schreef:
Ik heb mijn studie boek van 10 jaar geleden er maar eens bij gepakt en opgezocht wat er gevraagd wordt in de dressuur en of dat nu zo anders is dan bij de western.
Zo werd/wordt het de instructie geleerd of ze het goed kunnen overbrengen is iets anders, maar daar hadden we het niet over.

Ik kan het wel vanuit mijn eigen ervaringen uitleggen,( wat ik al zeer regelmatig heb gedaan) maar dan moet ik dat weer onderbouwen met "wat heb je dan al gepresteerd". <<)
Ik heb genoeg gepresteerd maar hoef dat niet op tafel te leggen, alleen maar om anderen te moeten overtuigen dat ik weet waar ik het over heb. ;)

Citaat:
Goede handen zijn meestal passief en moeten de bewegingen van de paardenmond direct volgen zonder deze te storen.

Om goede teugelhulpen te kunnen geven,moet de ruiter licht en elastisch contact onderhouden met soepele ellebogen,polsen en vingers. De handen bieden weerstand(houden tegen zonder terug te trekken) als de ruiter een overgang naar een lager tempo wil maken of wil halthouden. Het weerstand bieden kan ook andere doelstellingen hebben, zoals nageeflijkheid. Een ruiter mag nooit trekken!!!!!

Onder weerstand bieden wordt verstaan het sluiten van de op de plaats blijvende hand van de ruiter om de vermeerderde druk van het paard op het bit te weerstaan, tot het moment dat het paard zich ontspant in nek en kaak,en nageeft, als gevolg van de inwerkende zit en kuithulp van de ruiter.

Onder aanleuning wordt verstaan de zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.
De juiste aanleuning kan nooit door een terugwerkende hand verkregen worden, maar moet als resultaat ontstaan doordat het paard van achter naar voren naar de hand toe gereden wordt.

En dit komt zelfs van de KNHS site. :)
Citaat:
Een goed gereden Westernpaard kan bijvoorbeeld een goede aanleuning hebben op het gewicht van de doorhangende teugel. Een dressuurjurylid zal dat nooit aanleuning noemen.

Dit is toch hopelijk om het verschil tussen western en engels te laten zien he? Want ik lees hier (zo goed als) NIKS van hoe het in de western gedaan wordt.....

De hand volgt de paardenmons??? Uhhhh nee hoor de paardenmond moet de hand volgen... En ga zo maar door.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:36

@romkabouter sorry moet ik hem even wijzigen met leestekens of heb je het inmiddels door hoe ik het heb getypt???

@OK1973 wat klets jij zo uit je nek gister geregistreerd en dan gelijk zo even boem bats hier even zo'n reactie plaatsen........... ben benieuwd hoe jij het doet, aanpakt en het ziet.........

@quarterH ik heb ook altijd geleerd, druk houden in grammen als het paard ontspant in de nek/hals/kaaklijn dan ga jij met je hand de paardenmond volgen hoe wou jij het anders oplossen dan???? je hand voor de paardenmond houden met een snoepje en maar wachten tot hij/zij de hals laat zakken????????

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:42

jij bepaald toch? niet het paard?
als je oppakt moet ie geven. doet ie dat niet --> correctie loswerken van het bit (bv zagen, raggen, tikken, teugel aan en heel veel been ofzo wat je wilt) en als hij dan geeft gooi je die teugels los. niet een grammetje maar LOS 10 cm ofzo.

als het paard ontspant en daar is waar je hem wilt hebben ( de zogenaamde comfort zone die dofuzz al noemde) houd je dus geen druk meer bij western maar laat je hem helemaal los.

in het begin, bij jong paard ga je natuurlijk niet meteen als een malle lopen raggen als hij even omhoog komt ofzo. je leert hem dan eerst waar hij moet zijn, zoals dofuzz al aangaf ( in comfort zone = geen gedoe aan mn lijf , niet in comfort zone = ze laten me niet met rust).

hoe ervarener en verder in de training het paard is hoe minder je tollereerd dat hij uit zn frame komt en hoe 'harder' de correcties zijn. immers, hij weet dan intussen waar hij moet zijn en wat hij moet doen en ook wat er gebeurd als hij dat niet doet.

rust is de grootste beloning voor een paard! (en dus ook met rust laten aan het bit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:44

quarterH schreef:
als je oppakt moet ie geven. doet ie dat niet --> correctie loswerken van het bit (bv zagen, raggen, tikken, teugel aan en heel veel been ofzo wat je wilt) en als hij dan geeft gooi je die teugels los. niet een grammetje maar LOS 10 cm ofzo.

als het paard ontspant en daar is waar je hem wilt hebben ( de zogenaamde comfort zone die dofuzz al noemde) houd je dus geen druk meer bij western maar laat je hem helemaal los.

in het begin, bij jong paard ga je natuurlijk niet meteen als een malle lopen raggen als hij even omhoog komt ofzo. je leert hem dan eerst waar hij moet zijn, zoals dofuzz al aangaf ( in comfort zone = geen gedoe aan mn lijf , niet in comfort zone = ze laten me niet met rust).

hoe ervarener en verder in de training het paard is hoe minder je tollereerd dat hij uit zn frame komt en hoe 'harder' de correcties zijn. immers, hij weet dan intussen waar hij moet zijn en wat hij moet doen en ook wat er gebeurd als hij dat niet doet.

rust is de grootste beloning voor een paard! (en dus ook met rust laten aan het bit)

+:)+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:48

quarterH schreef:

meen je dit nou serieus?

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:19

ja dat vraag ik mij ook af.........

dan vind ik het ten eerste een hele grove manier van aanpak al doe je het niet bij het jonge paard maar bij het wat ervarenere paard vind ik het niet een gepaste manier
en dus jij laat je jonge paard als hij weet dat ie naar beneden moet gewoon lekker smoren??????? met andere woorden zoek het lekker uit jou balans met mij op je rug je begeleid het paard daar dus niet in???????

sorry ieder zijn eigen manier van paardrijden maar dit gaat mij te ver ben blij dat ik niet jou paard ben en heb medelijden met jou paard als jij zaagt, ragt, tikt enz enz

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:24

Niels schreef:
+:)+

Kun je zelf ook nog iets bedenken Niels ipv alleen maar anderen na te l*llen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:26

Todorien schreef:
en dus jij laat je jonge paard als hij weet dat ie naar beneden moet gewoon lekker smoren??????? met andere woorden zoek het lekker uit jou balans met mij op je rug je begeleid het paard daar dus niet in???????

Euh, ja. Je wilt toch juist een paard wat zelfstandig loopt en niet leunt op de ruiter.
Als jij het zo grof vind, ach, een paard heeft liever duidelijkheid dan dat er constant druk is en hij geen echte vrijheid krijgt.

Rk; Heb ik jou ook gelijk tevreden :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:30

en zo heb ik medelijden met jouw paard dat je hem niet de rust GUNT op het moment dat dat hij doet wat je van hem vraagt.
mijn paard wordt voor zeker 50% van de tijd gewoon met rust gelaten.
die van jou niet.
ik zou liever een paard bij mij zijn dan bij jou.

bij mij weet ie waar ie aan toe is. doe ik wat ik moet doen is mijn leven geweldig en wordt ik met rust gelaten. maak ik de keuze stout te zijn heeft dat even een concequentie.
jouw paard wordt nooit met rust gelaten, ook niet als ie braaf doet wat je wilt. zielig eigenlijk he als je er zo naar kijkt?

qua begeleiding, zoals gezegt, een jong paard LEER je eerst wat je van hem wilt, door hem te wijzen. en verder laat je hem inderdaad ook ZELF uitvogelen wat de beste keuzes en opties zijn.

(altijd grappig dat als je een woord als 'raggen' of 'zagen' gebruikt iedereen meteen over zijn toeren is terwijl we het ALLEMAAL wel eens doen. de een alleen misschien wat bewuster dan de ander :-) )

en even 'for the record' ik heb een 3 jarige, die zit dus nog in de leerfase voor een groot deel. is dus (nog) helemaal niet zo zielig hoor.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:38

wat ik alleen even wil aangeven is dat het altijd erg makkelijk is naar anderen te roepen dat hun paarden zielig zijn maar er niet gekeken wordt naar eigen rijstijlen....

vergelijk het maar met kinderen opvoeden.
de een wil zijn kind voor alles behouden, houd hem kort, aan het handje, gaat overal mee naartoe, behoed hem voor alle kwaad en bepaald alles voor ze. is een manier. werkt voor sommigen, voor anderen niet.
een ander leert zijn kind dingen maar laat hem die zelf ervaren. als het kind een fout maakt en daar de concequenties van ziet (ik noem maar wat, te veel drinken en daar zwaar ziek van zijn) leert het kind hier zelf verder van, door vallen en opstaan.

jouw rijden vergelijk ik met de eerste, die van mij met de 2e.

er is alleen 1 groot minpunt aan een paard ten opzichte van een kind:
met een paard kun je niet even aan de keukentafel gaan zitten voor een goed gesprek :-)

dit was even mijn aflsuiting voor hier voor vanaag. ik ga mijn paardje weer even ontieglijk peny-achtig verwennen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:46

Niels schreef:
Euh, ja. Je wilt toch juist een paard wat zelfstandig loopt en niet leunt op de ruiter.

Goed zo Niels :D

Gelukkig wil een dressuurruiter dat ook :)

Ik kan niet oordelen over hoe anderen dressuurrijden, ook in de dressuur zie ik veel dingen die ik niet goed vindt.
Ik weet alleen hoe het mij altijd geleerd is, en toen in in de western terecht kwam en wat boeken en dvd van amerikanen ging lezen, las ik eigenlijk weinig nieuws.
Uiteraard zijn er wel methoden die eigenlijk alleen in de western gebruikt worden, zo ook andersom :)
Daarom zeg ik ook altijd dat de basisprincipes (zoals hierboven er 1 van is) gelijk zijn.

Zo is wijken voor druk ook een basisprincipe.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:18

Ik gebruik voor mijn jonge paard wel teugeldruk, in het begin in ieder geval. Ik merk dat hij dat nodig heeft om hem goed bij elkaar te kunnen rijden, zijn achterhand is nog niet zo sterk. Als zijn achterhand er wat meer onder zit kan ik hem losser laten, maar bv in de galop nog niet. Naarmate hij sterker en sterker wordt kan ik hem steeds meer loslaten. Als ik de teugels te snel te los laat komt ie op de voorhand, gaat zijn hoofd de lucht in, wordt zijn lijf langer en wil hij snellere, kortere passen maken. Nu moet ik zeggen dat hij bij zijn vorige eigenaren niet echt goed gereden werd en een super onderontwikkelde achterhand had voor een quarter.

Ik zie mezelf toch wel echt als westernruiter, al zijn sommigen het hier misschien niet mee eens door mijn beschrijving hierboven ;)

Maar ik ben oprecht nieuwsgierig: hoe zorg je dan dat je paard, in de basisfase, verzameld/nageeflijk wordt en blijft zonder teugeldruk?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:22

Verzameld is wat anders dan nageeflijk.
Ja voor verzameling moet je ze tussendoor vasthouden en erin drijven. Maar de discussie ging over nageeflijk niet over verzameld.