Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar het is een absolute aanrader als je geïnteresseerd bent in het hele proces tot in de details. In de Riding Manual komt hij er nog op terug en laat hij zien hoe je het vertaalt naar onder het zadel. Het is een geschreven "handleiding" met DVD's erbij. Kost een paar duiten, maar dan leer je wel wat
.

Cer schreef:Romkabouter schreef:Je weet toch wat je doet als je op een paard zit?
Je weet toch de principes achter wat je doet als je op een paard
Ook als je m wegbrengt?
Todorien schreef:misschien vreemd voorbeeld in zo'n western topic maar ik reed/rijd naast mijn westernpaardje ook nog dressuur op mijn dressuurpaard ja ja logisch maar toen 1 van mijn dressuurpaarden door chronische blessure uit de sport moest heb ik een paard gekocht wat ook op haar niveau zat (Z dressuur voor diegene die dat niet weten L1 in de western) maar dit paard had de knopjes toch ergens anders zitten dan waar ik mijn Z paard de knopjes had geleerd het heeft een jaar geduurd voor we elkaar begrepen en ik moet zeggen binnen een jaar heb ik een jong paard ook B dressuur klaar (ongeveer L4 in de western) en dan snappen we elkaar en je weet wat er inderdaad onder je gebeurd dus ik zou never nooit weer een paard op hoog niveau kopen maar ook een jong paard zeker niet weg brengen om deze wedstrijd klaar te maken........
maar goed dat is ieders eigen ik spreek nou uit eigen ervaring op het bericht hierboven van sliding
Needje schreef:Nee dat verschil in training zie ik niet bij de jonge paarden. Een jong westernpaard wordt (bij mij in de buurt iig) met een snaffle, op 2 teugels, mét contact gereden. Van daaruit gaan ze langzaam naar de gewenste houding. Dat is met engels gereden paarden net zo.
sliding schreef:Ik heb mijn studie boek van 10 jaar geleden er maar eens bij gepakt en opgezocht wat er gevraagd wordt in de dressuur en of dat nu zo anders is dan bij de western.
Zo werd/wordt het de instructie geleerd of ze het goed kunnen overbrengen is iets anders, maar daar hadden we het niet over.
Ik kan het wel vanuit mijn eigen ervaringen uitleggen,( wat ik al zeer regelmatig heb gedaan) maar dan moet ik dat weer onderbouwen met "wat heb je dan al gepresteerd".![]()
Ik heb genoeg gepresteerd maar hoef dat niet op tafel te leggen, alleen maar om anderen te moeten overtuigen dat ik weet waar ik het over heb.
Citaat:Goede handen zijn meestal passief en moeten de bewegingen van de paardenmond direct volgen zonder deze te storen.
Om goede teugelhulpen te kunnen geven,moet de ruiter licht en elastisch contact onderhouden met soepele ellebogen,polsen en vingers. De handen bieden weerstand(houden tegen zonder terug te trekken) als de ruiter een overgang naar een lager tempo wil maken of wil halthouden. Het weerstand bieden kan ook andere doelstellingen hebben, zoals nageeflijkheid. Een ruiter mag nooit trekken!!!!!
Onder weerstand bieden wordt verstaan het sluiten van de op de plaats blijvende hand van de ruiter om de vermeerderde druk van het paard op het bit te weerstaan, tot het moment dat het paard zich ontspant in nek en kaak,en nageeft, als gevolg van de inwerkende zit en kuithulp van de ruiter.
Onder aanleuning wordt verstaan de zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.
De juiste aanleuning kan nooit door een terugwerkende hand verkregen worden, maar moet als resultaat ontstaan doordat het paard van achter naar voren naar de hand toe gereden wordt.
En dit komt zelfs van de KNHS site.
Citaat:Een goed gereden Westernpaard kan bijvoorbeeld een goede aanleuning hebben op het gewicht van de doorhangende teugel. Een dressuurjurylid zal dat nooit aanleuning noemen.
quarterH schreef:jij bepaald toch? niet het paard?
als je oppakt moet ie geven. doet ie dat niet --> correctie loswerken van het bit (bv zagen, raggen, tikken, teugel aan en heel veel been ofzo wat je wilt) en als hij dan geeft gooi je die teugels los. niet een grammetje maar LOS 10 cm ofzo.
als het paard ontspant en daar is waar je hem wilt hebben ( de zogenaamde comfort zone die dofuzz al noemde) houd je dus geen druk meer bij western maar laat je hem helemaal los.
in het begin, bij jong paard ga je natuurlijk niet meteen als een malle lopen raggen als hij even omhoog komt ofzo. je leert hem dan eerst waar hij moet zijn, zoals dofuzz al aangaf ( in comfort zone = geen gedoe aan mn lijf , niet in comfort zone = ze laten me niet met rust).
hoe ervarener en verder in de training het paard is hoe minder je tollereerd dat hij uit zn frame komt en hoe 'harder' de correcties zijn. immers, hij weet dan intussen waar hij moet zijn en wat hij moet doen en ook wat er gebeurd als hij dat niet doet.
rust is de grootste beloning voor een paard! (en dus ook met rust laten aan het bit)
quarterH schreef:jij bepaald toch? niet het paard?
als je oppakt moet ie geven. doet ie dat niet --> correctie loswerken van het bit (bv zagen, raggen, tikken, teugel aan en heel veel been ofzo wat je wilt) en als hij dan geeft gooi je die teugels los. niet een grammetje maar LOS 10 cm ofzo.
als het paard ontspant en daar is waar je hem wilt hebben ( de zogenaamde comfort zone die dofuzz al noemde) houd je dus geen druk meer bij western maar laat je hem helemaal los.
in het begin, bij jong paard ga je natuurlijk niet meteen als een malle lopen raggen als hij even omhoog komt ofzo. je leert hem dan eerst waar hij moet zijn, zoals dofuzz al aangaf ( in comfort zone = geen gedoe aan mn lijf , niet in comfort zone = ze laten me niet met rust).
hoe ervarener en verder in de training het paard is hoe minder je tollereerd dat hij uit zn frame komt en hoe 'harder' de correcties zijn. immers, hij weet dan intussen waar hij moet zijn en wat hij moet doen en ook wat er gebeurd als hij dat niet doet.
rust is de grootste beloning voor een paard! (en dus ook met rust laten aan het bit)
Todorien schreef:en dus jij laat je jonge paard als hij weet dat ie naar beneden moet gewoon lekker smoren??????? met andere woorden zoek het lekker uit jou balans met mij op je rug je begeleid het paard daar dus niet in???????
)
Niels schreef:Euh, ja. Je wilt toch juist een paard wat zelfstandig loopt en niet leunt op de ruiter.