[WN] Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:28

Zo gauw je in de buurt van een paard komt neem je al een risico. Als je er van uit gaat dat je er vanaf gaat pletteren,gebeurt dat ook .
Laat het in vredesnaam een eigen keuze blijven. Ik kan en wil er niet aan wennen dat de western sport word omgeturnt tot engelse sport met al de bijbehorende standaard uniformpjes.
Dit is paardrijden vanuit een totaal andere traditie.Wil je dat niet ?! Doe het dan gewoon lekker niet .
Als je het allemaal zo lekker veilig wil, ga dan lekker dammen of zo.
Kijk bij snelheids sporten als barrelen of polebending of racing,allah... Maar toch niet met reining of pleasure of trail of horsemenship? We fietsen al eeuwen zonder helm en tegenwoordig zie je steeds meer volwassenen met zo'n pan op hun hoofd. Whats next? een helm op je hoofd als het hard waait?
Als je zoveel risico loopt om van je paard te pletteren op wedstrijd heb je daar sowiso niets verloren.
Het moge duidelijk zijn dat ik betutteling haaaat!heb dan ook een autoiteitsprobleem }>

troi

Re: Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:32

Leuk trouwens dat ik hier een aantal keren lees dat men het zo verafschuwd dat die 'engelse' gewoonten de WN ruiters opgedrongen worden terwijl de 'engelse' ruiters er net zoveel moeite mee hebben, zie dit topic over het verdwijnen van het dressuurhoedje: [WD-V] Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013 .

Damn zijn 'ze' toch niet zoveel anders dan 'wij'...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:34

En zo is t maar net :D

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:44

troi schreef:
Leuk trouwens dat ik hier een aantal keren lees dat men het zo verafschuwd dat die 'engelse' gewoonten de WN ruiters opgedrongen worden terwijl de 'engelse' ruiters er net zoveel moeite mee hebben, zie dit topic over het verdwijnen van het dressuurhoedje: [WD-V] Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013 .

Damn zijn 'ze' toch niet zoveel anders dan 'wij'...

En waarom laten we dit ons dan opdringen met zn' allen?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:47

kunnen ze niet ene hoed op de cap plakken,..

voltige met een cap.. dat lijkt me wel verschrikkelijk..

alsof je gaat voetballen met je schoenveters aan elkaar geknoopt..

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:06

Femke schreef:
@ QuarterH:
Dat hoor je mij niet zeggen hoor...
Ik zie het als paardensport, niet als engels of western.
Ik heb zelf van verschillende takken van de paardensport mogen genieten, zowel van engels als western, helemaal tot aan de aangespannen sport. Dus ik zal de laatste persoon zijn die de sport in hokjes wil stoppen of ze er juist uit wil halen.

Vreemd; in de aangespannen sport rijdt iedereen met een hoed, daar is geen capje in beeld hoor... Terwijl de paarden die er voor de wagen lopen lang niet allemaal even rustig en braaf zijn, en ik de ongelukken soms in mijn geestesoog al zie gebeuren (klavertje drie of tandemaanspanningen waar het achterpaard over de streng stapt bijvoorbeeld). Er staat zelfs niks in het regelboek over het dragen van een cappie...

Voor de niet-westernruiters, wel eens zo'n cap-hoed gezien? Dan kan je nog beter een uitgeholde pompoen op je hoofd zetten, dat staat charmanter... Ik vind het een vreselijke betutteling, ook voor de hogere dressuur.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:56

Femke schreef:
En ik heb van de tegenstanders v/d cap nog steeds niet 1 argument gehoord anders dan "mode/traditie", "dat bepaal ik zelf wel" of "ik zie de functie van de cap niet".....

Jolliegirl schreef:
In een Toyota doe je toch ook een gordel om net als in een Opel of Volvo!?
Veiligheid noemt men dat! :)

Desalniettemin draag je geen helm in die auto ongeacht of het een Opel, Volvo of Toyota is.

En op een bromscooter ben je het verplicht een helm te dragen, maar op een snorscooter niet.
Waarom niet? Minder risico!
Dat dan argumenten waar jullie mee kunt leven?
Dus als je geen helm wil op je scooter, koop je een snorscooter.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 04:33

Sorro schreef:

Als je geen cap op wil op je KWPNer, koop je een Quarter Horse.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:48

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:59

Adrienne schreef:
Feit is dat dik in de 80% van de ongevallen met hoofd/nek letsel gebeuren tijdens springen en eventing, dan nog een dikke 10% als mensen niet op maar naast het paard bezig zijn en maar 1% ja je leest het goed maar 1% gebeurd tijdens dressuur/western rijden!

Voordat ze iedereen met een helm opzadelen is het misschien slimmer om eerst eens te gaan bekijken hoe het aantal incidenten tijdens springen en eventing naar beneden gebacht kan worden.

Heb je hier cijfers van? Ik lees namelijk niets over de recreatie ruiters terwijl er hier op bokt de laatste tijd alleen maar berichten staan van mensen die zijn overleden of zwaar hoofdletsel hebben opgelopen tijdens buitenrijden of dressuur. (o.a. mevr uit helvoirt-dressuur, meisje-struikelende pony met stappen, vrouw in Den Haag dacht ik-buitenrit, vrouw uit IJmuiden-buitenrit, vrouw tijdens dressuurwedstrijd van de zomer, paard gleed uit op rijplaat)

Iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet, maar maak andere niet belachelijk als ze wel met cap rijden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:58

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:03

Ik zou graag nederlandse cijfers zien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:17

Van Consument en Veiligheid:
http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheid ... rijden.pdf
Opvallend is het statistiekje van de plaats waar het ongeluk gebeurd is: sportlocatie (manege) is met stip het grootste cijfer. Waarschijnlijk omdat daar de meeste paardrij-uren worden gedraaid?

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:27

Nou laat die FEI dan de rest ook maar afschaffen, spijkerbroek, westernshirt, buckle, etc, zijn ze daar ook meteen van af, kunnen ze het allemaal gelijktrekken met andere wedstrijdpaardensporten.

Ik heb geen koeien, alleen (reining)westernpaarden, dus ben geen cowboy en ik ga ook niet met sporen om en een lasso om mij nek naar de Lidls je ziet het niet echt denk ik. :D
Misschien voel ik mij van binnen een beetje zo, maar daar hoef je niet perse voor op een paard te zitten.

Komen straks ook misschien wel verplicht fietshelmpjes, gelukkig heb ik geen fiets.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:40

Inderdaad een interesante link.
Ik kan alleen de cijfers van Adrienne nergens terug vinden en als je zoiets plaatst moet je ook met een onderbouwing komen. Vooral het cijfer van springen/eventing vind ik erg hoog en ik vind de buitenritten ook nergens terug. Cijfers voor dressuur/western vind ik dan weer erg laag, zeker als ik jou lijstje zie met zo'n hoog cijfer ongevallen bij maneges. Bij de meeste maneges wordt niet heel veel gesprongen, maar eerder veel gedressuurd.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 10:48

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:33

Als je die veiligheid wil doortrekken moet je ook een bodyprotector verplicht stellen, een cap beschermt alleen je hoofd (zegt men...)

Wat ik dan niet snap, als er dan zo veel risico's aan zitten en het verhoogt de veiligheid:

Waarom hebben dan beroepscowboys die de hele dag op een paard zitten geen cap op tijdens hun werk ?
Dan zou je toch denken dat dat verplicht zou zijn, volgens de USA ARBOwet. Net als een bouwhelm.

Overigens, ik houd niet van een cap, voel mij er niet veiliger door, en het zit niet lekker, de keren dat ik van een jong paard ben afgevallen had ik van alles, behalve wat aan mijn hoofd.

Het is voor je eigen veiligheid, en daar gaat het dus om.
Het is voor mijn eigen veiligheid dus mag ik dan ook zelf beslissen dat ik iets opmoet ?
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 18-11-11 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:52

Wranglerbutt schreef:
Mathilde schreef:

Wat een miskleun slaat die auteur! Krom geredeneerd stuk, dat vol staat met omgekeerde 'logica' en drogredenen :roll:

Ik ben het ook niet met het hele artikel eens, maar wat mij persoonlijk erg aansprak was dit stukje:

Citaat:
So wearing a helmet may help you if you get thrown or fall off, but understanding your horse, understanding their instinctive fear reactions and working on becoming a better horse person will help keep you from getting thrown. Help yourself and your horse become safer through understanding and knowledge of the horse.

So it is OK to wear a helmet, but don’t expect it to make you a better horseman, that is up to you

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:57

Ik las hier al een aantal keer of ze geen hoed over een cap kunnen maken, maarrr dat is er al: http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=1715

Dus traditiegewijs hoeft er weinig verandert te worden.

Ook wel leuk overigens dat 'wij' (ben na western nu weer engels aan het rijden wegens geen mogelijkheid tot western) westernruiters geen cowboy mogen nomen en jullie zelf wel. Want als ik dan op Arthur's westernstore kijk staat er ook 'Cowboys scrape oliebol from boots before entering'. Waarom dan wel zo'n probleem hebben dat wij het Cowboys noemen? Daarnaast is het ook wel een verkleedpartij net als met dressuur wedstrijden. Je rijd je westrijd namelijk niet in je dagelijkse trainingskloffie maar speciaal aangeschafte showkleding (net als dressuurruiters).

Mensen neem jezelf aub niet zo serieus!

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:01

Probleem is alleen met die hoed/cap dingen dat ze niet zijn gekeurd voor Nederland. Daarnaast zien ze er echt niet uit, je hebt gelijk 4 maten groter qua hoed.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:02

Hahaha das waar. Maar als dit gemaakt kan worden zal er ook vast iets op de markt kunnen komen voor de nettere variant.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:05

LindyH schreef:
Sorro schreef:

Als je geen cap op wil op je KWPNer, koop je een Quarter Horse.

:') _O-

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:06

verography schreef:
Ik las hier al een aantal keer of ze geen hoed over een cap kunnen maken, maarrr dat is er al: http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=1715

Dus traditiegewijs hoeft er weinig verandert te worden.

Ook wel leuk overigens dat 'wij' (ben na western nu weer engels aan het rijden wegens geen mogelijkheid tot western) westernruiters geen cowboy mogen nomen en jullie zelf wel. Want als ik dan op Arthur's westernstore kijk staat er ook 'Cowboys scrape oliebol from boots before entering'. Waarom dan wel zo'n probleem hebben dat wij het Cowboys noemen? Daarnaast is het ook wel een verkleedpartij net als met dressuur wedstrijden. Je rijd je westrijd namelijk niet in je dagelijkse trainingskloffie maar speciaal aangeschafte showkleding (net als dressuurruiters).

Mensen neem jezelf aub niet zo serieus!

Verkleedpartij ???

Ik loop er in het dagelijks leven ook zo bij... bij wijze van spreken zou ik alleen sporen hoeven om doen, en ik kan zo op een paard stappen vanuit de auto.
En zelfs dat hoeft niet eens, want ik rijd 1 van mijn paarden zonder sporen.
Dat was juist een leuke bijkomstigheid voor mij aan westernrijden, toen ik weer begon met paardrijden, ik hoef mij niet om te kleden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:11

Nou prima dan ben jij uitzondering op de regel. Er zijn heel wat westernruiters, reining/halter/horsemanship/trail die een glimpakje aantrekken omdat het zo mooi staat. En dat doet het ook! Maar het blijft dan nog steeds een verkleedpartij.

Verkleedpartij houd gewoon in dat je niet je dagelijks kledij draagt vanwege een speciale reden (kinderen doen dat voor de lol, en wij ruiters voor een wedstrijd of show).

Als jij dit al dagelijks draagt prima. Maar ik denk echt, als ik zo om me heen kijk in de western wereld, dat je 1 van de weinigen bent.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:16

Oh ? Ik heb een collega, die jongen rijdt helemaal geen paard. Hij heeft echter wel een bootcutspijkerbroek en laarzen aan, aan en vaak een overhemd met drukknopen,( volgens mij hangen de winkels daar vol mee nu ) en zelfs dat hebben niet alle wedstrijdoverhemden, sommige hebben gewone knopen.

Wedstrijdkleding voor reining is gewoon een (western) overhemd met lange mouwen en een spijkerbroek.

Maar goed, misschien leef ik in een andere westernwereld, zou zo maar kunnen natuurlijk..
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 18-11-11 12:20, in het totaal 3 keer bewerkt