[WN] De wijsheden van Larry Trocha

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:05

Trocha schreef:
Paintless schreef:
en bedankt..

Graag gedaan.En wat je PB betreft,ik ken de redenen.En ik ken ze van div.kanten.
Dus nogmaals.Graag gedaan

ik snap niet, als je het kent van diverse kanten, dat je dan nog zo aso bent een ander te kwetsen. zegt geloof ik meer over jou dan over mij gelukkig.

bovendien is het tussen mij en breeze helemaal goed gekomen hoor. op haar laatste dag was ze echt op zoek naar mij, en, omdat ik mens ben, heb ik daar heerlijk menselijke emoties aan gelegd.

ik hou van die merrie, zal altijd van dr houden en ze heeft een heel speciaal plekje in mijn hart.

ze viel toen trouwens niet alleen mij aan. ook mijn trainster.. die toch heel wat ervaring heeft met paarden. Silvia Schoenmaker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:22

@paintless: ik vrees dat je het laatste woord hebt ;)

Citaat:
| Trocha | 01-08-11 | | Permanent | Schaduwaccount

Maar Afbeelding 'kennende' komt ie vast nog wel weer eens kijken.
Bokt blijft trekken blijkbaar :D

Paintless

Re: De wijsheden van Larry Trocha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:28

ach, anderen mogen wel weten dat er mensen zijn die mij willens en wetens lopen te klieren en te kwetsen.

bovendien lees ik in Susan haar linkje niets waaruit bleek dat ik mijn paard naar de bek praatte.

als mensen mij nou eens uit legde wat ik in hun ogen verkeerd deed.. ben kennelijk een beetje hardleers.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:31

Je neemt het veel te serieus, iemand met te weinig te doen te veel ego en teveel tijd die dat vervolgens uitleeft op anderen.. Zegt meer over hem dan over jou. Jouw relatie met Breeze lijkt me voor iedereen duidelijk op het filmpje dat je over haar gemaakt hebt.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:34

tnx troi. daar heb ik veel meer aan dat dat gebazel over dat ik haar naar de bek zou praten.

ik neem altijd alle beschuldigingen heel serieus. ben een serieus mens. dat weet jij. alleen de mensen die me niet kennen weten dat kennelijk niet.

ik mag alleen maar hopen dat ik met Lucy net zo'n band krijg als dat ik met Breeze gehad heb.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:47

@Trocha , hoe is het weer nu in CA?
Oeps een ban binnen 15 uur op BOKT , some speed record.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:52

hoe komt men daar nou achter dat het een schaduwaccount is, vraag ik me dan af. en wie zit er achter en waarom is die persoon zo akelig bezig. wat is daar de lol van?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:56

Sommige (ex)bokkers herken je van verre aan hun schrijfstijl en/of woordkeuze ;)
Dus als ze 'zichzelf' zijn dan vallen ze op. Als ze niet opvallen gedragen ze zich blijkbaar beter :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:24

ah. zo... en wie was deze "ex" bokker dan? ken ik die persoon, persoonlijk???

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:29

even terug naar de topic.

wat ik me vaak afvraag, als ik dingen om me heen zie en ook lees, is hoe is het mogelijk dat mensen hun dieren, en dan paarden in het speciaal, niet als dier meer behandelen? en dus ook niet weten hoe de taal van die dieren is?
het zijn geen mensen kinderen, en kunnen dus ook niet als zodanig behandeld worden.

pas geleden hoorde ik ook zoiets:
iemand die ik ken vertelde aan me: mijn paard heeft echt 100% respect voor me! dat weet ik zeker! oke hij bijt wel af en toe, en hij heeft me pas geleden (toen ze zwanger was!!!) wel omver gebeukt omdat hij iets engs zag, maar hij respecteert me echt 100%!

zulk soort dingen zie ik zo vaak om me heen, en ik sta elke keer weer compleet verstelt! dat kan je toch niet menen?

blijkbaar zijn de normale normen en waarden, die ik vind dat elk paard ze moet kennen, zo ver te zoeken bij de meeste paarden, en de eigenaren vinden het prima!

heeft iemand hier een idee over hoe dit toch mogelijk is??

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 20:42

Om, volgens mij, redenen, die ik al eerder had geschreven:

Er valt ergens wel te begrijpen dat mensen dat ideale plaatje graag zo willen zien, zeker in relatie tot mens/dier of mens/paard.
Door de verharding en verzakeling van de maatschappij.
Een bepaalde groep is teleurgesteld in de medemens, en zoekt dan een "maatje" in de vorm van bv een paard.

Dat is wel zo makkelijk, een paard zal niet zeiken dat je teveel zuipt of rookt, dat je stinkt, te dik bent, of afgrijselijke kleding draagt. Daar heb je dan allemaal geen last van.

Of dat nu de juiste oplossing is, dat waag ik te betwijfelen. Gezond vind ik het zelf niet helemaal maar ja, als men daar gelukkig mee is.

Dat is volgens mij, het punt. Men kan niet zo goed meer met mensen overweg, dus kiest voor deze weg. Dat is makkelijk, met mensen omgaan wordt voor sommige mensen steeds moeilijker en ingewikkelder, en dat trekken ze niet meer.
Men zoekt het dus in een dier, paard vaak, en geeft dat menselijke emoties en voila klaar is Kees.
Het ideale plaatje is compleet. Twijfel je er aan ? Lees eens wat een hoop mensen over hun paard, of een ander dier schrijven.

Wat ik nu ga zeggen klinkt heel hard en ik bedoel er niemand persoonlijk mee, absoluut niet, maar wat ik allemaal gelezen heb in de afgelopen jaren, is mijn conclusie het volgende:

Hoe lager, het vooral, sociale IQ van sommige mensen, hoe meer deze groep zich alleen maar op dieren focust.
Immers, zij hebben het vermogen om op een sociale manier met andere mensen om te gaan verloren, niet kunnen bijhouden en/of nooit geleerd.
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 02-08-11 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:56

Ge_Braadslee schreef:

Er valt ergens wel te begrijpen dat mensen dat ideale plaatje graag zo willen zien, zeker in relatie tot mens/dier of mens/paard.
Een bepaalde groep is teleurgesteld in de medemens, en zoekt dan een "maatje" in de vorm van bv een paard.

Dat is wel zo makkelijk, een paard zal niet zeiken dat je teveel zuipt of rookt, dat je stinkt, te dik bent, of afgrijselijke kleding draagt. Daar heb je dan allemaal geen last van.

Of dat nu de juiste oplossing is, dat waag ik te betwijfelen. Gezond vind ik het zelf niet helemaal maar ja, als men daar gelukkig mee is.

Dat is volgens mij, het punt. Men kan niet zo goed meer met mensen overweg, dus kiest voor deze weg. Dat is makkelijk, met mensen omgaan wordt voor sommige mensen steeds moeilijker en ingewikkelder, en dat trekken ze niet meer.
Men zoekt het dus in een dier, paard vaak, en geeft dat menselijke emoties en voila klaar is Kees.
Het ideale plaatje is compleet. Twijfel je er aan ? Lees eens wat een hoop mensen over hun paard, of een ander dier schrijven.

Wat ik nu ga zeggen klinkt heel hard en ik bedoel er niemand persoonlijk mee, absoluut niet, maar wat ik allemaal gelezen heb, is mijn conclusie het volgende:

Hoe lager, het vooral, sociale IQ van sommige mensen, hoe meer deze groep zich alleen maar op dieren focust.
Immers, zij hebben het vermogen om op een sociale manier met andere mensen om te gaan verloren, niet kunnen bijhouden en/of nooit geleerd.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :j :j :j :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:06

Ge_Braadslee schreef:

Wat ik nu ga zeggen klinkt heel hard en ik bedoel er niemand persoonlijk mee, absoluut niet, maar wat ik allemaal gelezen heb in de afgelopen jaren, is mijn conclusie het volgende:

ik ben het gedeeltelijk eens met je redenatie, maar toch zijn het ook wel veel mensen die een "gewoon" leven lijden, baan, partner, huisje-boompje-beestje, niet speciaal de mensen die echt zich compleet storten op hun dier.
als ik om me heen kijk zijn er veel mensen van die categorie (om ze maar even in een hokje te duwen :D ) de mensen die hooguit voor 80% voor hun paard gaan, en dus niet een toevlucht zoeken in hun dier.

dat van de redenatie over intelligentie en deze drang klopt wel vrij aardig (wat ik dan in de praktijk heb meegemaakt), en dat is niet beledigend bedoelt.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:06

Ik meen het echt, ik verbeeld mijzelf niets, maar hoe meer taalfouten en afgrijselijke zinnen als "me ponnie en me sgatje voor altijd", hoe meer dat gevoel bij mij wordt versterkt.
Voeg daar bovendien nog van die uitspraken bij zoals "sinds ik de mensen ken houd ik alleen nog maar van dieren" and so on ( al was dat van Nietzsche en bedoelde hij dat misschien chagrijnig/ cynisch ), en het plaatje is compleet.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:08

Mister01 schreef:
Ge_Braadslee schreef:

ik ben het gedeeltelijk eens met je redenatie, maar toch zijn het ook wel veel mensen die een "gewoon" leven lijden, baan, partner, huisje-boompje-beestje, niet speciaal de mensen die echt zich compleet storten op hun dier.
als ik om me heen kijk zijn er veel mensen van die categorie (om ze maar even in een hokje te duwen :D ) de mensen die hooguit voor 80% voor hun paard gaan, en dus niet een toevlucht zoeken in hun dier.

dat van de redenatie over intelligentie en deze drang klopt wel vrij aardig (wat ik dan in de praktijk heb meegemaakt), en dat is niet beledigend bedoelt.

Als ik zie op welk voetstuk deze doelgroep hun paard plaatst, heb ik daar toch wel ernstige twijfels bij......Bij hun zelfbeeld en sociale IQ, cq vaardigheden om met mensen om te gaan in een groep, maatschappij, beter gezegd.

Vaak werken ze ook niet (dat doet hun man/vriend meestal) en hebben geen kinderen.

Dus krijgen geen menselijk tegengas in welke vorm dan ook.

Maar dit gaat even te ver, ik laat het hier even bij. Het is slechts mijn kijk op de paardenwereld, gedeeltelijk dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:56

En weten bovenstaande posters ook bij welk IQ dit ongeveer gaat plaatsvinden 8-)

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 22:08

Nee, dat weet ik niet. Want het gaat om sociaal IQ, niet om gewoon IQ, dat is weer wat anders.
Er werd een vraag gesteld, en daar gaf ik mijn zienswijze op.
Zelf behoor ik absoluut niet tot de elite ofzo of heb daar ooit deel van uit gemaakt, in tegendeel, zie mijn 2e youtube link.

Zelf denk ik wel over een portie behoorlijk gezond verstand te bezitten, opgebouwd door levenservaring, stommiteiten uithalen en leren van fouten, maar ik baseer mijn mening slechts op wat ik lees op al die fora en wat ik 25 jaar ben tegengekomen in de paardenwereld..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:13

@Ge ik nodig je bij deze uit langs te komen en kennis te komen maken. Ik voldoe nl precies aan jou plaatje van een sociaal IQ van 0, wederhelft werkt, ikke niet. Ik heb geen behoefte aan omgang met mensen. Ik heb geen kinderen, alleen maar dieren. En toch ben ik hier echt wel de leider/baas. Alle dieren hier (uitzondering de kippen maar die luisteren naar niemand :+ ) luisteren beter naar mij dan mijn wederhelft of wie dan ook. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat het maar goed is dat ik geen kinderen heb, aangezien ik ze zou drillen. En dan noem ik mijn paarden wel gekscherend mijn vierbenige kinderen, maar er is er geen die er ook maar aan denkt over mij heen te lopen. Paarden zijn paarden en ze horen respect te hebben voor hun baas, net als ik respect heb voor hun kracht. Maar als er 1 denkt mij overhoop te lopen heeft die toch echt wel een knal te pakken. En dus zelfs met mijn sociale IQ van 0 kan ik me helemaal vinden in Larry Trocha's schrijven.
O wacht :)* dat is natuurlijk die beroemde uitzondering op de regel ;)
Ik denk dat je het kwa doelgroep erop moet houden dat die mensen hun paard op een voetstuk zetten en vermenselijken, en het weinig te maken heeft met het sociale IQ.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:59

Heel leuk stukje tekst van Trocha... ik kende hem nog niet, maar ik denk dat ik toch eens zijn website ga uitpluizen :)

Zelf vermenselijk ik mijn paard ook wel eens... ja, ik weet, als ze naar me toe komt, dat ze dan gewoon denkt dat ze eten gaat kunnen bemachtigen. Dat naar me toe komen is geen liefde of vriendschap. Eerlijk gezegd denk ik dat ze me liever kwijt dan rijk is. Want mij zien = werken en werken is niet leuk :n

Maar dan hoor je andere mensen zeggen dat je zo'n goeie band hebt met je paard, dat het duidelijk klikt tussen ons en dat die rosse trut van me, zo op me gesteld is.
Ik hoor het zo vaak, en eerlijk gezegd weet ik niet waar ze het vandaan halen? Dat zijn emoties die ik eenvoudigweg niet kan koppelen op mijn paard? Die denkt gewoon niet op die manier?

Ja ok, ik ben gek op dat beest, zou ze voor geen goud ter wereld willen missen en ze heeft echt een plekje in mijn hart... maar dat die gevoelens wederzijds zijn? een speciale band? Vriendschap? Gebondenheid? pff... weet niet hoor.
Mijn paard weet gewoon wat ze aan me heeft en dat geeft haar volgens mij gewoon een comfort zone waar ze zich goed in voelt. En dus aanvaard ze mij in haar omgeving.

Wat wij hebben is gewoon wederzijds respect. Ik doe niet lastig als zij het ook niet doet. Gaat zij lopen trekken en lastig doen op wandeling, dan trek ik haar net zo vaak op een volte tot ze haar manieren kan houden. Vraag ik haar te draven in de roundpen en ik krijg een bok in mijn richting, dan kan ze een knal verwachten! Kan ze haar manieren houden, krijgt ze ENORM veel vrijheid, en mag ze ook vaak doen wat ze zelf wil. Heeft ze meer zin in een sprongetje, dan in dressuur? Dan doen we toch gewoon een sprongetje?
Maar mijn grenzen zijn mijn grenzen, en daar gaan we niet over, never nooit niet. Probeerd ze het toch, dan kent ze de gevolgen. Het resultaat is een paard die braaf doet wat ik vraag... maar ook een hoop mensen die mij die vermenselijkte emoties van mijn paard willen opdringen. Hoe ga je daar dan mee om?

Stiekem is het wel leuk dat ze denken dat we zo'n "goeie band" hebben. Maar dan loop je achteraf toch even aan je hoofd te krabben omdat ik enkel een paard met gekende grenzen zie, die toevallig met mij opgescheept is?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:06

Laat me daar dan ook nog even aan toevoegen dat vanuit mijn ervaring de mensen die uitzonderlijk goede trainers blijken te zijn, meestal een lichte vorm van autisme hebben. daardoor schijnen ze beter paarden te kunnen doorgronden maar zijn meestal kontaktgestoord met mensen.
het zijn degenen die "teleurgesteld zijn in de mensheid" die dieren vermenselijken.

mijn conclusie :

licht autistisch : kunnen zich vereenzelvigen met dieren en worden over het algemeen uitzonderlijk goede trainers mits er talent aanwezig is.
laag sociaal IQ en EQ : vereenzelvigen hun dieren met zichzelf en dienen hun menselijke eigenschappen toe

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:40

Ashkerlon schreef:
Heel leuk stukje tekst van Trocha... ik kende hem nog niet, maar ik denk dat ik toch eens zijn website ga uitpluizen :)

Zelf vermenselijk ik mijn paard ook wel eens... ja, ik weet, als ze naar me toe komt, dat ze dan gewoon denkt dat ze eten gaat kunnen bemachtigen. Dat naar me toe komen is geen liefde of vriendschap. Eerlijk gezegd denk ik dat ze me liever kwijt dan rijk is. Want mij zien = werken en werken is niet leuk :n

Maar dan hoor je andere mensen zeggen dat je zo'n goeie band hebt met je paard, dat het duidelijk klikt tussen ons en dat die rosse trut van me, zo op me gesteld is.
Ik hoor het zo vaak, en eerlijk gezegd weet ik niet waar ze het vandaan halen? Dat zijn emoties die ik eenvoudigweg niet kan koppelen op mijn paard? Die denkt gewoon niet op die manier?

Ja ok, ik ben gek op dat beest, zou ze voor geen goud ter wereld willen missen en ze heeft echt een plekje in mijn hart... maar dat die gevoelens wederzijds zijn? een speciale band? Vriendschap? Gebondenheid? pff... weet niet hoor.
Mijn paard weet gewoon wat ze aan me heeft en dat geeft haar volgens mij gewoon een comfort zone waar ze zich goed in voelt. En dus aanvaard ze mij in haar omgeving.

Wat wij hebben is gewoon wederzijds respect. Ik doe niet lastig als zij het ook niet doet. Gaat zij lopen trekken en lastig doen op wandeling, dan trek ik haar net zo vaak op een volte tot ze haar manieren kan houden. Vraag ik haar te draven in de roundpen en ik krijg een bok in mijn richting, dan kan ze een knal verwachten! Kan ze haar manieren houden, krijgt ze ENORM veel vrijheid, en mag ze ook vaak doen wat ze zelf wil. Heeft ze meer zin in een sprongetje, dan in dressuur? Dan doen we toch gewoon een sprongetje?
Maar mijn grenzen zijn mijn grenzen, en daar gaan we niet over, never nooit niet. Probeerd ze het toch, dan kent ze de gevolgen. Het resultaat is een paard die braaf doet wat ik vraag... maar ook een hoop mensen die mij die vermenselijkte emoties van mijn paard willen opdringen. Hoe ga je daar dan mee om?

Stiekem is het wel leuk dat ze denken dat we zo'n "goeie band" hebben. Maar dan loop je achteraf toch even aan je hoofd te krabben omdat ik enkel een paard met gekende grenzen zie, die toevallig met mij opgescheept is?

Erg leuk om jouw stukje te lezen, erg herkenbaar!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:54

Misschien dat het vermenselijken van dieren niet eens zoveel met een laag sociaal IQ te maken heeft, maar meer met het zelfbeeld wat sommige mensen hebben. Voor veel mensen geeft het vermenselijken van hun dier hun zelf een goed gevoel. Zíj voelen zich goed bij het op die manier omgaan met hun dier en denken zo dat hun dier ook meer van hen houdt dan dat ze er op een dierlijker manier mee om zouden gaan.

Dat is toch net als met het redden van allerlei 'zielige', of zeer zwaar gewonde dieren? Daar komt heel vaak ook een heleboel menselijk gevoel bij. Want het geeft de reddende mens een goed gevoel dat hij een goede daad verricht. Het dier lijdt alleen maar, want die denkt niet aan die toekomst ná al dat lijden...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:54

rina schreef:
@Ge ik nodig je bij deze uit langs te komen en kennis te komen maken. Ik voldoe nl precies aan jou plaatje van een sociaal IQ van 0, wederhelft werkt, ikke niet. Ik heb geen behoefte aan omgang met mensen. Ik heb geen kinderen, alleen maar dieren. En toch ben ik hier echt wel de leider/baas. Alle dieren hier (uitzondering de kippen maar die luisteren naar niemand :+ ) luisteren beter naar mij dan mijn wederhelft of wie dan ook. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat het maar goed is dat ik geen kinderen heb, aangezien ik ze zou drillen. En dan noem ik mijn paarden wel gekscherend mijn vierbenige kinderen, maar er is er geen die er ook maar aan denkt over mij heen te lopen. Paarden zijn paarden en ze horen respect te hebben voor hun baas, net als ik respect heb voor hun kracht. Maar als er 1 denkt mij overhoop te lopen heeft die toch echt wel een knal te pakken. En dus zelfs met mijn sociale IQ van 0 kan ik me helemaal vinden in Larry Trocha's schrijven.
O wacht :)* dat is natuurlijk die beroemde uitzondering op de regel ;)
Ik denk dat je het kwa doelgroep erop moet houden dat die mensen hun paard op een voetstuk zetten en vermenselijken, en het weinig te maken heeft met het sociale IQ.

zo aso ben je nou ook weer niet. jij en ik konden het redelijk vinden bij de clinic van JCD en onze paarden (wonderlijk) ook.

ik geloof het wel nu Gre dat zo zegt.

als je kijkt naar zo'n dierenpolitieprogramma van the animal planet, zie je toch dat de meeste verzamelaars mensen zijn met een laag EQ en IQ.

ach, Rina... dan weet ik tenminste dat ik een laat EQ en IQ heb. en mijn IQ is ongeveer 107. mijn EQ heb ik nooit gemeten.

en toch leg ik zelf (geen of) weinig menselijke emoties bij mijn paard neer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:22

@Paintless je leest verkeerd, ik schrijf dat ik geen behoefte heb aan mensen. En we hebben het over een sociaal IQ, niet het gewone IQ ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:39

ja oke. sociaal IQ is je EQ.

ik heb wel behoefte aan mensen, maar kan niet zo goed met ze omgaan hahaha