Heel leuk stukje tekst van Trocha... ik kende hem nog niet, maar ik denk dat ik toch eens zijn website ga uitpluizen
Zelf vermenselijk ik mijn paard ook wel eens... ja, ik weet, als ze naar me toe komt, dat ze dan gewoon denkt dat ze eten gaat kunnen bemachtigen. Dat naar me toe komen is geen liefde of vriendschap. Eerlijk gezegd denk ik dat ze me liever kwijt dan rijk is. Want mij zien = werken en werken is niet leuk

Maar dan hoor je andere mensen zeggen dat je zo'n goeie band hebt met je paard, dat het duidelijk klikt tussen ons en dat die rosse trut van me, zo op me gesteld is.
Ik hoor het zo vaak, en eerlijk gezegd weet ik niet waar ze het vandaan halen? Dat zijn emoties die ik eenvoudigweg niet kan koppelen op mijn paard? Die denkt gewoon niet op die manier?
Ja ok, ik ben gek op dat beest, zou ze voor geen goud ter wereld willen missen en ze heeft echt een plekje in mijn hart... maar dat die gevoelens wederzijds zijn? een speciale band? Vriendschap? Gebondenheid? pff... weet niet hoor.
Mijn paard weet gewoon wat ze aan me heeft en dat geeft haar volgens mij gewoon een comfort zone waar ze zich goed in voelt. En dus aanvaard ze mij in haar omgeving.
Wat wij hebben is gewoon wederzijds respect. Ik doe niet lastig als zij het ook niet doet. Gaat zij lopen trekken en lastig doen op wandeling, dan trek ik haar net zo vaak op een volte tot ze haar manieren kan houden. Vraag ik haar te draven in de roundpen en ik krijg een bok in mijn richting, dan kan ze een knal verwachten! Kan ze haar manieren houden, krijgt ze ENORM veel vrijheid, en mag ze ook vaak doen wat ze zelf wil. Heeft ze meer zin in een sprongetje, dan in dressuur? Dan doen we toch gewoon een sprongetje?
Maar mijn grenzen zijn mijn grenzen, en daar gaan we niet over, never nooit niet. Probeerd ze het toch, dan kent ze de gevolgen. Het resultaat is een paard die braaf doet wat ik vraag... maar ook een hoop mensen die mij die vermenselijkte emoties van mijn paard willen opdringen. Hoe ga je daar dan mee om?
Stiekem is het wel leuk dat ze denken dat we zo'n "goeie band" hebben. Maar dan loop je achteraf toch even aan je hoofd te krabben omdat ik enkel een paard met gekende grenzen zie, die toevallig met mij opgescheept is?