[WN] Rodeo discussie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:19

Calf roping

http://www.youtube.com/watch?v=iGJyJr5MqSc

Cutting

http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4

Working Cowhorse

http://www.youtube.com/watch?v=VvtUoxIT4wk

http://www.youtube.com/watch?v=TT-tPnea ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=XSYF5Pzc ... re=related

Ranch sorting/team penning.

http://www.youtube.com/watch?v=B6BzDrQF ... ure=fvwrel

http://www.youtube.com/watch?v=_OmAa8Rs ... re=related

En natuurlijk zit overal de extra moeilijkheid van de tijdfactor achter. Zo bij het ropen, teampennen, cutten, working cowhorse.
En dat maakt het soms onnodig hard en voor de teerbesnaarde zieltjes moeilijk te verkroppen.

Maar als je gewend bent dat je kalf in een kist staat, en niet in een grote groep op het land, dan zou je zomaar niet bekend kunnen zijn met het feit dat heel veel onderdelen van een rodeo afgeleid zijn van het werk met de koe, het werk van de echte cowboy. Dan ga je steigeren bij het feit dat er onderdelen bestaan zoals roping, of steer wrestling, bronc riding, saddle bronc riding of bull riding....

De vraag is: hoeveel van de tegenstanders zijn vegetarier? :D
Sjors, ben jij vegetarier?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-06-11 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:31

Sjors493 schreef:
dat het paard zo erg in de mond getrokken word door de ruiter
dat de achterkant -van het paard- helemaal naar beneden gaat, doordat die de 'noodrem' erop moet zetten

Tja ik kan je niet helemaal ongelijk geven. Ik kan niet zo heel goed zien op de foto of de mond open is of alleen de teugel strak staat en het de achtergrond is. Maar vergeet niet dat dit een moment opname is. 2 seconden later en de ruiter staat naast het paard en het paard staat gewoon recht en stil op de benen. Nog 2 seconden laten loopt het paard achterwaarts. Stops zijn dingen waar westernpaarden (reiners etc.) speciaal op getraind worden en het beeld van de achterhand zal je dus vaker op momenten kunnen zien.

Kijk eens naar de paarden die hoog springen die moeten ook vanalles opvangen met hun voorbenen tijdens de landing. Zo kan je altijd wel iets vinden. Bij een paard dat in de krul wordt getrokken wordt er gehyperflex en kan daardoor schade aan de halswervels krijgen. Een paard dat zijn rug niet voldoende gebruikt kan geen ruiter dragen en daardoor rugbeschadiging oplopen. Voltigepaarden, menpaarden, endurancepaarden en ga zo maar door overal is wel wat. (Hier komt de dooddoener) Als je dat niet wilt moet je er gewoon sowieso niet op gaan zitten. En dat doe jij toch ook?

Cassidy schreef:
Als je gewend bent dat je kalf in een kist staat, en niet in een grote groep op het land, dan zou je zomaar niet bekend kunnen zijn met het feit dat heel veel onderdelen van een rodeo afgeleid zijn van het werk met de koe, het werk van de echte cowboy. Dan ga je steigeren bij het feit dat er onderdelen bestaan zoals roping, of steer wrestling, bronc riding, saddles bronc riding of bull riding....

Inderdaad, ik vind kistkalven toch nog wel een stukje zieliger dan deze. Misschien even niet leuk voor het beestje maar daar tegenover staat wel een lekker leven.

Luxorvalkje

Ik heb niet alles gelezen maar had toch een vraagje.

Die hoge bokken, betekent dat dat paarden en ruiters makkelijker problemen en/of hernia's krijgen?
(Heb het stuk over 2 maanden en de rest vakantie wel gelezen)

Ruga

Daar ben ik het mee eens Cassidy.
En het is absoluut de moeite om mee te maken, over bij te leren en te proberen het vanuit de ranchcultuur te benaderen. Al was het maar omdat je je daarna een meer gefundeerde mening kunt vormen.

Ik heb al wel wat rodeo gezien, op drie continenten, en ik heb zelf nog geen -in de arena zichtbaar- gewonde kalveren gezien. Maar ik was wel enkel op wedstrijden van het pro-circuit, die in de VS en in Brazilië bv op de nationale sportzenders worden uitgezonden.. die houden de regels rond dierenwelzijn wel strak nageleefd. Ik wil anderzijds ook best geloven dat het er op al die duizenden regionale wedstrijden niet altijd even fris aan toe gaat.
En waar geld te verdienen is (véél geld) loert ook altijd de verleiding om het paard net iets verder te pushen als goed voor hem is.
Maar zoals gezegd, het is veel meer dan dat. Deze winter o.a. naast de rodeo op een beurs geweest waar enkel en alleen handgemaakte topkwaliteit zadels en ander paardentuig werden voorgesteld, prachtig..
Het is complex, maar zeker interessant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:36

Luxorvalkje schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar had toch een vraagje.

Die hoge bokken, betekent dat dat paarden en ruiters makkelijker problemen en/of hernia's krijgen?
(Heb het stuk over 2 maanden en de rest vakantie wel gelezen)

Waarom zou je je zorgen maken over de ruiters?

De paarden draaien soms mee tot op hele hoge leeftijd, het zal hetzelfde zijn als bij dressuur of springen: het ene paard blijft heel, de andere niet...
en een enkeling breekt zijn rug....
Zoals een jong bucking horse op de Calgary Stampede

[VN] Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-06-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:39

Cassidy schreef:

*\o/* Mooi..

Veel Spaanse paarden (andalusiërs en kruisingen) hebben ook spontaan een goeie scheut cow sense, voor degenen die dat niet wisten en toevallig zo eentje thuis hebben, altijd leuk om een schaduwspelletje (met ander paard, hond, persoon, of ja, een koe) mee te verzinnen, gaat vanzelf :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:42

Bandida schreef:
Cassidy schreef:

*\o/* Mooi..

Veel Spaanse paarden (andalusiërs en kruisingen) hebben ook spontaan een goeie scheut cow sense, voor degenen die dat niet wisten en toevallig zo eentje thuis hebben, altijd leuk om een schaduwspelletje (met ander paard, hond, persoon, of ja, een koe) mee te verzinnen, gaat vanzelf :D

En weet je wat ik zo knap vind? Dat het paard, op het moment dat de ruiter de teugels op de hals legt nadat hij de ene koe heeft gesorteerd, er HELEMAAL ZELF voor zorgt dat het dier niet terugkan naar de kudde. Teugels op de hals, en het dier de verantwoording geven om die taak uit te voeren. Zo gaaf om te zien dat het dier gewoon meedenkt!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:49

Cassidy schreef:
Zo gaaf om te zien dat het dier gewoon meedenkt!

Ja dat is te gek, gewoon goed blijven zitten en niet hinderen.

Wat die daar aan series heen en weer bewegingen liet zien is wel echt niet voor beginners, niet nadoen thuis :+ daar heeft zo'n paard echt serieus getrainde spieren voor nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:58

Het zijn niet voor niets de Futurity Finals.
Wat een speaker ooit eens zei: "the best seat in the house"...

Oh, nog een minpuntje, Futurity´s zijn voor driejarige paarden :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:07

Cassidy schreef:
Het zijn niet voor niets de Futurity Finals.
Wat een speaker ooit eens zei: "the best seat in the house"...

Oh, nog een minpuntje, Futurity´s zijn voor driejarige paarden :D

Ja, serieus getrainde driejarige paarden, dat is starten aan..
Daar heb je het grote geld dan weer, want eigenlijk is het op werkende ranches helemaal geen traditie om paarden zo jong te starten.

Nog wat meer info:
Ty Murray geeft uitleg bij bullriding:
http://www.youtube.com/watch?v=dmxtHv6W ... ure=fvwrel

Jette

Re: Rodeo discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:32

die Futurity Finals zijn heel gaaf om te zien!
het is gewoon een paard op jacht, die zich, ook geestelijk, helemaal in moet spannen. en ik weet hoeveel lol mijn hond daar in heeft. dus het zal voor een paard ook wel geweldig zijn!

en ja, ze zijn drie, maar een drafpaard loopt, als hij goed is, op zijn tweede toch ook al de eerste koers?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:37

Dan zit er niemand op.

Maar idd een renpaard heeft op zijn tweede ook al ruiter en zadel te pakken, en zijn eerste serieuze koers achter zijn kiezen....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:38

Jette schreef:
en ja, ze zijn drie, maar een drafpaard loopt, als hij goed is, op zijn tweede toch ook al de eerste koers?

Ja, maar die wordt niet van bovenaf belast met extra gewicht, de rug is nog niet volgroeid op die leeftijd. Toch wel een verschil.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:39

Bandida schreef:
Ja, maar die wordt niet van bovenaf belast met extra gewicht, de rug is nog niet volgroeid op die leeftijd. Toch wel een verschil.

dat is waar, en maakt zeker een verschil. ik zeg ook niet dat het mijn eerste keus zou zijn! maar als je ziet hoeveel lol zo'n paard er in heeft, tsja, klinkt misschien hard, maar dan vind ik het toch niet zo erg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:41

Niet mee eens. Je moet een paard ook beschermen voor zichzelf. Ook al bied hij dingen aan op een jonge leeftijd, niet te hard gaan...je wilt hem namelijk heel houden.
En dat is even globaal gezegd, en van toepassing voor iedere tak van sport.
Helaas is er in de western op die leeftijd heel veel geld te verdienen, en op latere leeftijd niet meer....

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:43

hoezo zouden ze dit dan niet meer kunnen als ze 8 zijn? lijkt me dat ze dan een hoop meer hebben geleerd en de situatie dus beter aan kunnen. en ja, je ziet vaak dat mensen toch een beetje voor het geld gaan, hoe hard dat ook is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:48

Je kunt wachten tot ze 8 zijn, maar dan worden er geen wedstrijden meer uitgeschreven waar prijzengelden te winnen zijn.
Kortom: je hebt de boot gemist.
Als trekken de Maturity wedstrijden tegenwoordig aan en is er ook op latere leeftijd wat te verdienden.
En helemaal nu reining Olympisch dreigt te worden en de FEI restricties heeft qua leeftijd van de paarden, houden fokkers/eigenaren/ruiters hun paarden tegenwoordig liever heel....

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:51

dat is ook raar, waarom zijn er geen wedstrijden voor oudere paarden? zo werk je het natuurlijk ook heel erg in de hand. mensen hebben namelijk geen keus.

wel fijn dat organisaties als de FEI zorgen dat dit soort dingen steeds minder gebeuren :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:54

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:56

Sjors493 schreef:
dat het paard zo erg in de mond getrokken word door de ruiter
dat de achterkant -van het paard- helemaal naar beneden gaat, doordat die de 'noodrem' erop moet zetten

_O-

:')

bwhuhaha.. sorry, totaal geen nuttige bijdrage, maar gutteguttegut...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:58

Cassidy schreef:
Joh, laat gaan. Als iemand het verschil niet weet tussen amateur die prijzen wint (en daarvoor bereid is veel te reizen) en een prof, en niet bereid is om te luisteren naar de officieel binnen deze sporten gehanteerde definitie van een prof, geen energie aan besteden....zonde van je tijd...

Gut zeg, ik vertel alleen wat mij vertelt is door meerdere rodeorijders in de hoop TS haar vraag mede te beantwoorden....? Was overigens hier http://www.codystampederodeo.com/

In het Nederlands is een prof iemand die zijn brood verdient met wat ie doet en het niet slechts hobbymatig doet. Dat er blijkbaar in jullie wereld héle andere definities worden gehanteerd lijkt me niet relevant.

Bovendien gaat het om de vraag van TS en daar reageerde ik op, het gaat niet om wie het meest van rodeo's weet en welke terminologie er binnen de sport gehanteerd worden. Ik ken misschien de termen niet maar ik was daar dus ik dacht, ik reageer. En dan gaan jullie een beetje roepen dat ik er niks van weet en dat het vast een achteraf rodeo was... ja, zal best, is toch ook een rodeo, zijn toch ook paarden, worden toch ook flank straps gebruikt? Ik hoor niet dat TS de vraag toespitst op een bepaald soort rodeo. 8)7

Overigens ben ik totaal niet tegen rodeo of wat dan ook, jullie gaan zo ver in het als een malle verdedigen van dingen dat je niet eens doorhebt dat niemand je aanvalt?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:00

Cassidy schreef:
Je kunt wachten tot ze 8 zijn, maar dan worden er geen wedstrijden meer uitgeschreven waar prijzengelden te winnen zijn.
Kortom: je hebt de boot gemist.

Behalve prijzengeld en mogelijke veilingopbrengst zit er ook een langere termijn plan achter dat extreem jong starten. Boven in de ranking = meer fokwaarde, maar het is pas als een hengst zijn nageslacht OOK presteert op dat niveau dat hij echt veel waard wordt, en kan je écht geld verdienen. Komt er dus op aan zo snel mogelijk dat nageslacht in de baan te hebben.
Dus de mogelijke grote winst drijft de fokkerij ertoe om ze zo jong mogelijk te starten en in de prijzen te laten lopen, zodat de vaders van die Futurity-lopers (die ook nog jong zijn) voor een lange en bloeiende dekcarrière gelanceerd zijn.

Maar ik ben zeker dat het hier ook zou gaan in de sport als daar geen regels voor werden vastgelegd. Volgend jaar de eerste Totillasveulens al een beetje onder het zadel ;)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:01

Cassidy schreef:
Zullen we on-topic blijven? Over het jong inrijden van westernpaarden bestaat namelijk al een topic.

[WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken

sorry, het was totaal niet tegen western of rodeo, gewoon pure nieuwsgierigheid waarom dingen zo gebeuren
Laatst bijgewerkt door Jette op 30-06-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:03

Een eigen definitie hanteren van een prof zijn of niet, en dan gemeten aan Nederlandse maatstaven voor een tak van de sport die hoofdzakelijk in de USA wordt beoefend....is dat zinnig?

In de US of A wordt duidelijk onderscheiden in amateur en prof. Een amateur is iemand die geen geld verdient met lesgeven en/of trainen en starten van paarden voor een ander, maar wel prijzengelden mag incasseren (en daar braaf belastingen over mag betalen) en een prof mag betaald les geven en paarden voor een ander trainen/starten (en prijzengelden incasseren en braaf belastingen over betalen) :D

Als een amateur voldoende geld verdient met de prijzengelden om daarvan rond te komen is hij nog steeds amateur.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:29

Bandida... ik geloof graag dat de rodeoruiters er niet altijd even fraai uitzien. Zo'n dvd zou ik best boeiend vinden. Je vraagt je idd toch wel eens af wat iemand ertoe brengt om op een wilde stier te gaan zitten. Ik neem aan dat traditie en tonen van moed belangrijke ingredienten zijn. Nou ja, zij dus liever dan ik. Maar ik vind het wel mooi om te zien, zeker nu ik er meer vanaf weet. Nu kan ik mij voorstellen dat ik aan de zijlijn (waar het veilig is :)) zou staan juichen.

Ik vind western rijden op zich een hele mooie sport, maar er komen zeker excessen voor. Je ziet absoluut ook in de westernsport vaak gebruik van dwangmiddelen, zeker als er veel op het spel staat. Maar dat zie je ook in dressuur, springen, racen en eigenlijk alle sporten.
Dat neemt niet weg dat ik het in basis een geweldige sport vindt en dat er genoeg paarden zijn die er veel lol aan beleven en genoeg ruiters die gewoon eerlijk rijden.
Ik ga om die reden ook altijd naar de ranch horse classic (nu al gaande hier... 5 dgs evenement... kan helaas niet 5 dagen aanwezig zijn) en de ranch team challange in augustus.

Ter illustratie: (en beweer dan nog maar eens dat een paard het niet leuk vindt)
http://www.youtube.com/watch?v=WQU8YVHc3iw

Onder het zadel... check die uitdrukking van dat paard.... geweldig.
http://www.youtube.com/watch?v=d7GyxQVb ... re=related

Roping gebeurd hier overigens met een dummy, wat ik wel zo prettig vindt
Zie filmpje rond 20 sec
http://www.teamrhc.se/

Morgen ben ik daar weer te vinden *\o/*