[WN] Degradatie WRAN... en nu ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:53

Romkabouter schreef:
Je rijdt voor je plezier en er hangt niet een enorme druk op het goed presteren toch ;)

Je hebt gelijk, maar t eerste vergeet ik nog wel eens tijdens een wedstrijd... :o Als ik de stress voel opkomen haal ik diep adem en prent ik mezelf in dat paardrijden leuk is :j

En de wedstrijden zijn een combi voor me. En leren en lintjes halen. :D Want als ik er toch ben, wil ik ons toch wel van onze beste kant laten zien ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:42

Natascha dH schreef:
HT ik snap nu dat je talent niet bij de trail ligt.
(breek de nek van je paard voorzichtig 8-) )

Klopt geen trail fanaat hier. Dan doe je ze in walk of ga je er omheen. Ik neem aan dat je je paard wel geleerd hebt zijn voeten op te tillen en te kijken waar hij loopt :Y) :')

Todorien schreef:
@ HumbleTalent ik ben ook gestart in de L5 en dat is niet omdat ik een bangerik ben of niet durf te galopperen erger nog ik rijd al meer dan 16 jaar dressuur waarvan nou 4 jaar western, 3 jaar geleden ben ik begonnen met wedstrijden in de western maar omdat dit heeeeeeeel anders is en gaat dan de dressuur ben ik L5 gestart om te ervaren ''hoe wordt er gejureerd'' ''wat wordt er van je verwacht'' '' hoe gaat het op het inrijterrein'' enz enz kijk zou ik nu weer een jong/ander paard starten zou ik geen L5 meer starten maar gelijk L4 omdat ik nu weet wat me er staat te wachten dus voor diegene onder ons die nog nooit geen kaas van wedstrijden of westernwedstrijden hebben gegeten is het een mooie instap level

Daar kan je ook achter komen door te gaan kijken of een oefenwedstrijd te starten. De L5 daarmee laten voor wie hij eigenlijk ooit bedoeld was: de kinderen en de mensen die fysiek niet kunnen galopperen.

Buitenzorg schreef:
@HT, toen ik met Nick met de wedstrijden begon, ben ik gestart in L5. Ondanks dat ik toen ook al durfde te galopperen op vreemd terrein :D (voordat ik wedstrijden reed deden we al mee aan bv de Stroa rit in Renesse, met de fanfare t dorp door en in een flinke galop met een groete groep over t strand). Dat ik L5 ben begonnen heeft in mijn geval NIETS te maken met galopperen, maar meer met het leren over al die ongeschreven regeltjes en gedragingen tijdens een wedstrijd. In de L5 wordt je een "stommiteit" sneller "vergeven" dan als je gelijk op een hoger niveau instroomt. En in de L5 krijgen de deelnemers meestal na de proef een praatje van de jury wat er goed ging en wat er fout ging. Ik zie dat in de hoge(re) levels niet vaak gebeuren.

Ik zie het verschil tussen de L4 en de L5 denk ik niet zo goed. Volgens mij worden in de L4 de fouten je ook wel een beetje vergeven en leer je daar ook hoe het er aan toe gaat op wedstrijden.

Sonja schreef:
Dat kan een manegeruiter niet. En L5 moet je zien als introductielevel, voor bv manegeruiters :)

Ik begrijp je niet goed Sonja. Hoe komt die manegeruiter dan opeens wel op een wran wedstrijd terecht? en daarbij neem ik aan dat je ook op een manege geleerd wordt hoe je moet galopperen. Althans in mijn tijd (en dat is nog niet zo lang geleden) werd me dat gewoon geleerd :j. Dus ik zie denk ik niet het verschil tussen een manegeruiter en een nieuwkomer met eigen paard. In beide gevallen behoor je de drie gangen te beheersen en daarmee dus niet in een walk en jog te rijden.

@ Sliding. Zie Rom zijn quote over het regelboek. De walk en jog zijn oorspronkelijk bedoeld voor mensen met een beperking die daardoor niet de lichamelijke mogelijkheid hebben om te galopperen (denk aan mensen met spierziekte etc.).

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:53

HumbleTalent schreef:
De walk en jog zijn oorspronkelijk bedoeld voor mensen met een beperking die daardoor niet de lichamelijke mogelijkheid hebben om te galopperen (denk aan mensen met spierziekte etc.).

Zo, nou zal ik ff dwars doen :P Als daar L5 voor bedoeld is, hoe kan het dan dat ik iig al 2 mensen ken die vanwege een lichamelijke beperking niet met 2 handen kunnen rijden, die dan ZONDER pardon in de L3 gezet worden? :D En dan praat ik hier iig over minimaal 1 beginnende ruiter! En deze twee zijn ongetwijfeld niet de enige, dus waarschijnlijk zitten er dan ook genoeg tussen die (nog) niet goed kunnen galopperen? (No offense richting jou hoor HT, jij hebt t regeltje niet bedacht ;) )

Regels moeten er zijn imo, maar ook van regels kan je in bijzondere situaties afwijken en ik krijg sterk het vermoeden dat de WRAN dat laatste niet wil ;)

HumbleTalent

Re: Degradatie WRAN... en nu ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:05

Tja daar haal je weer een heel andere beperking naar boven die wat anders ligt. IMO slaat de wran daar de plank volledig mis. Je hoort volgens mij de mensen die prima in staat zijn te galopperen uit de l5 te trappen en niet de mensen met een beperking dwingen hoger te starten om dat je nou eenmaal op 2 handen moet starten in de l4/l5.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:57

rom ik snap ook nooit waarom mensen zich zo druk maken , het is maar een spelletje en je doet het toch voor je lol
toch blijven er mensen die erg zenuwachtig zijn, ik vind dat altijd zo sneu, jezelf in de weg zitten is niet leuk

buitenzorg dit vind ik erg vreemd, zou wel willen weten hoe dat bepaald is

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:07

spatter schreef:
buitenzorg dit vind ik erg vreemd, zou wel willen weten hoe dat bepaald is

Hoe ze tot die beslissing zijn gekomen weet ik ook niet, maar wat ik er van begrijp is de hokjesmatige denkmethode, éénhandig = shank = minimaal L3.

Wee niet hoe ze er over zouden denken als je éémhandig met snaffle in de L5 wil starten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:08

Dan heb je een DQ aan je broek hangen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:11

en er is geen compensatie mogelijk omdat je niet met 2 handen kunt starten?
ik ben dan wel van mening dat je op trens moet rijden in de L5/L4

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:17

Nee bij de personen die ik gesproken heb was er geen eens een discussie mogelijk ;) Je rijdt met 1 hand, dus L3 :D

@Sonja, DQ bij éénhandig met snaffle? Dan zouden ze imo de mensen die éénhandig rijden met een snaffle moeten laten starten in L5 / L4 middels een uitzonderingsregel. En hiermee bedoel ik ook ALLEEN de genen die wegens een beperking niet met 2 handen kunnen rijden...

Op de manier die ze nu hanteren maak je voor de mindervalide mederuiter de stap naar de sport wel erg groot imo.
Maar dat geldt volgens mij alleen bij de WRAN, want voor zover mijn info reikt mag je op de rassenshows wel beginners starten met shank... (Correct me if I am wrong :D ) Maar ja, dan is de mindervalide ruiter weer beperkt in zijn/haar keuze qua paard :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:25

Buitenzorg schreef:
Zo, nou zal ik ff dwars doen :P Als daar L5 voor bedoeld is, hoe kan het dan dat ik iig al 2 mensen ken die vanwege een lichamelijke beperking niet met 2 handen kunnen rijden

Kun je niet galopperen met 1 hand dan?

Buitenzorg schreef:
Regels moeten er zijn imo, maar ook van regels kan je in bijzondere situaties afwijken en ik krijg sterk het vermoeden dat de WRAN dat laatste niet wil ;)

Dat willen ze wel, ik ben al meerdere nieuwe startnummers tegengekomen in de L3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:26

Is besproken op de ALV toen.
Eenhandig op snaffle knijpt in tong, en is voor de jury niet te doen. Hoe moet de jury onthouden wie op 1 hand binnenkwam en wie op 2, en tóch eerlijk DQ'en bij overpakken op 2 handen? Is niet te doen.

Eenhandig rijden is geen beperking om te galopperen.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:32

Sonja schreef:
Eenhandig rijden is geen beperking om te galopperen.

Dat ben ik volledig met je eens. :D

Maar wat ik bedoel is bv iemand die wel kan paardrijden, maar qua wedstrijden net beginnend.
Deze moet dan wegens een lichamelijke beperking met 1 hand rijden, maar mag niet op t laagste niveau instromen. En imo hoort er tussen L5 en L3 (in theorie en t liefst ook in de praktijk) toch wel een kwaliteits cq niveau verschil te zitten! :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:39

Buitenzorg schreef:
Maar dat geldt volgens mij alleen bij de WRAN, want voor zover mijn info reikt mag je op de rassenshows wel beginners starten met shank... (Correct me if I am wrong :D )

You are wrong.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:42

Romkabouter schreef:
You are wrong.

Misschien dan makkelijk dat je de wel goede regel erbij zet ;) Of heeft t daar weer met leeftijd van het paard te maken?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:57

Regel erbij kon niet, want je had het over "rassenshows" en niet AQHA of APHA ;)

Maar de regelboek zijn online te vinden hoor :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:09

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:31

Citaat:
Except for hackamore/snaffle bit classes or junior horses shown with hackamore/snaffle bit, only one hand may be used on the reins, and the hand must not be changed. The hand is to be around the reins; index finger only between split reins is permitted. In trail, it is permissible to change hands to work an obstacle. Violation of this rule is an automatic disqualification.

@Rom, als ik t goed lees staat daar dat je enkel een hackamore of snafflebit met 2 handen mag rijden, maar een shank met 1 hand. Ik bedoelde of je met een shank in de beginnersklasse wordt toegelaten. Dat er niet een regel is die zegt dat je in de beginnersklasse een snaffle en 2 handig MOET. :D
Ze praten hierboven dan wel over de snafflebit classes.... Misschien dat dat dan de beginnersclass is? En dan is het idd hetzelfde als bij de WRAN :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:40

Buitenzorg schreef:
Maar dat geldt volgens mij alleen bij de WRAN, want voor zover mijn info reikt mag je op de rassenshows wel beginners starten met shank... (Correct me if I am wrong :D ) Maar ja, dan is de mindervalide ruiter weer beperkt in zijn/haar keuze qua paard :D

Klopt :j
In ieder geval voor de beginnersklassen van de DPHC; een paard mag (ongeacht leeftijd) naar keuze tweehandig op trens of bosal, of éénhandig op shank worden gereden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:10

Excuus, ik dacht dat het over tweehandig rijden met shank ging ;)
Maar je moet de novice vergelijken met de L3, niet met de L4 of L5 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:19

Romkabouter schreef:
Excuus, ik dacht dat het over tweehandig rijden met shank ging ;)
Maar je moet de novice vergelijken met de L3, niet met de L4 of L5 .

??????
Eerder met de L2/1 van de gemiddelde wranshow...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:22

Dat is een mening over het niveau, niet een feit over de oorspronkelijke gedachte ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:28

Romkabouter schreef:
Dat is een mening over het niveau, niet een feit over de oorspronkelijke gedachte ;)

Oh, dan verschillen we qua mening over het niveau.

Ach, dat regelboek van de wran klopt totaal niet.
Degradatie doordat mensen niet starten zorgt er enkel voor dat goede ruiters niet meer op de NK's komen etc. Kijk maar naar enkele ruiters die nu naar de l3 zijn gedegradeerd, sommige rijden gewoon bij de NRHA op hoog niveau en zijn het wran-niveau ver ontstegen, die zouden dan weer naar de L3 moeten als ze in een gek geval toch nog een keer wran willen doen?????????

En ach, zo slecht vind ik die regel niet dat trainers alleen in L1/2 mogen. Een serieuze trainer zou zich toch moeten schamen als die zelfs niet bij de L2 kan meekomen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:31

Niels schreef:

Waar maak je dat uit op ;)

Niels schreef:
Kijk maar naar enkele ruiters die nu naar de l3 zijn gedegradeerd, sommige rijden gewoon bij de NRHA op hoog niveau en zijn het wran-niveau ver ontstegen

Wat zit je dan te klagen over het wran niveau :D
Hoe is het nu is, is het gewoon zo dat als je degradeerd, je geen f*ck om de wran geeft (iedereen kan wel 1 punt halen). Wat niet erg is, maar dan niet de regels de schuld geven.

Niels schreef:
En ach, zo slecht vind ik die regel niet dat trainers alleen in L1/2 mogen. Een serieuze trainer zou zich toch moeten schamen als die zelfs niet bij de L2 kan meekomen.

Dat is dan wel weer waar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:37

Romkabouter schreef:
[***] schreef:

Waar maak je dat uit op ;)

Jij zegt eerst dat je novice vergeljkbaar vind met de l3.
Ik zeg dat het minstens l2/l1 is.

Vervolgens merk jij het volgende op:
Romkabouter schreef:

Dan lijkt het mij dat we van mening verschillen.

Romkabouter schreef:
Hoe is het nu is, is het gewoon zo dat als je degradeerd, je geen f*ck om de wran geeft (iedereen kan wel 1 punt halen). Wat niet erg is, maar dan niet de regels de schuld geven.

Sommige mensen vinden wran handig om af en toe te schoolen, die interesseert het verder niet als ze degraderen, want ze komen gewoon niet meer. Handig dus, want dan kom je ze ook niet meer tegen op het NK, kan de wran de farce ook nog ophouden dat je ook echt Nederlands kampioen bent als je op hun ''NK'' eerste wordt.

[***] schreef:

Dat is dan wel weer waar :D

Fijn :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:48

Niels schreef:
Jij zegt eerst dat je novice vergeljkbaar vind met de l3.
Ik zeg dat het minstens l2/l1 is.

Nee, ik zeg dat je de novice met de L3 moet vergelijken. Dit was meende ik ook het uitgangspunt L3 = beginners.
Dit gaat dus niet over welk niveau dan ook ;)

Niels schreef:
Sommige mensen vinden wran handig om af en toe te schoolen, die interesseert het verder niet als ze degraderen, want ze komen gewoon niet meer. Handig dus, want dan kom je ze ook niet meer tegen op het NK, kan de wran de farce ook nog ophouden dat je ook echt Nederlands kampioen bent als je op hun ''NK'' eerste wordt.

Als ze de wran handig vinden om te scholen, wat doen ze uberhaupt op een NK?
Die mensen die ik ken hebben ook niet de linten allemaal weg gehaald op het afgelopen NK, dus dat valt dan nog wel mee met dat "wran niveau ontstegen"