Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cer schreef:Nee, die kunnen niet voor zichzelf denken idd zo is het. Er zijn heel veel mensen die blind staren op zo iemand die gepresteerd heeft in de topsport.....dus dan MOET het wel goed zijn...hij doet het, dus is het goed...quarterH schreef:en uitgekotst op internet, ja dat is heel jammer. maar het zijn de recrianten die hem uitkotsen, niet de mensen die serieus met de (top) sport bezig zijn.
hij zal er geen klant minder om hebben of paard minder om verkopen. zijn klanditie weet hoe hij rijd en snapt het. (dit doe thij immers ook op zijn clinics en eventueel dvd's)
Dat IEMAND dit snapt?? Dat doet mij niet overkomen als klanten, dat komt op mij over als een gebrainwashte sekte?? Kunnen die mensen niet voor zichzelf nadenken?
Jeddah schreef:.
Dus, de vraag die ik mezelf overigens ook stel, zijn we allemaal niet schuldig wanneer we "genieten" van spectaculaire reining (of dressuur op olympish nivo, enz enz)?
Romkabouter schreef:De basis van de reining ligt echt niet bij de wran hoor
xxSaskiaxx schreef:en het spinnen van de palomino is nog niet extreem. ze draait hem niet 20x in het rond, maar juist korte spins wat vaker om het toch nog iets te verbeteren.
Natascha dH schreef:Heeft nou echt niemand de palomino en zijn ruiter herkend of zwijgen we de aanwezigheid van deze combinatie in de video dood.......................?..
xxSaskiaxx schreef:ik heb ook een paar opmerkingen over deze filmpjes.
ik ben zelf western ruiter.
allereerst het stoppen op de wand. het is niet de bedoeling dat het paard tegen de wand stopt. maar dat het paard niet op 3/4 van de bak al gaat inhouden om te stoppen. het paard leert dus langer door te lopen.
je ziet ook in het 2e filmpje dat een paard dat wel tegen de wand aankomt door zijn ruiter gerust gesteld wordt. hieruit kan je opmaken dat het niet de bedoeling was wat er gebeurde.
ten tweede ik vind dat craig ook erg hard is voor zijn paard. dit gaat echt te ver.
voor de niet westernruiters onder ons die nog steeds denken dat je western paarden zonder druk op het bit rijdt. hoe wil je een paard vertellen waar je hem wil hebben lopen als je geen teugels/bit hebt? maar nogmaals hoe craig het doet is wel erg overdreven.
en het spinnen van de palomino is nog niet extreem. ze draait hem niet 20x in het rond, maar juist korte spins wat vaker om het toch nog iets te verbeteren.
hopelijk hebben jullie nu wat meer duidelijkheid over hoe deze beelden gezien kunnen worden.
quarterH schreef:cer: dit vind ik nu apart. bij haar 'neem je aan' dat ze normaal liever is voor haar paard maar bij craig niet?
vanwaar dit verschil?
ons kent ons?
je snapt toch zelf ook wel hoe dubbel dit is he?
Romkabouter schreef:Lees het voorpagina topic, daar staat de naam wel
En boegbeeld van de NL reining..... niet bij mij in ieder geval
Citaat:Citaat:Misschien ligt het aan mij, maar is die spinnende palomino niet Rieky Young met haar nieuwe paard Brady Chex?
Het deelname nummer klopt in ieder geval wel.
Dat ziet iedereen. Maar jij bent de eerste die het hardop durft te zeggen.
Jeddah schreef:Toch ook de vraag, waarom "moeten" ze zo presteren op wedstrijd? Hebben "wij" als pupbliek daar ook niegt schuld aan? Want willen "wij" als publiek niet graag dat de runs zo spectaculair mogelijk zijn? Joelen we niet als voetbal fanaten bij een doelpunt wanneer er een stop neergezet wordt die alleen met zulk soort trainingen blijkbaar mogelijk gemaakt wordt? Dat gooit die score omhoog! Dat het er zo mega spectacilair uitziet.
Want als we naar een WRAN show gaan en daar de "recreanten zien reinen" noemen we het eigenlijk niet eens "echt reining" want er gebeurd niet zo heel veel kwa stops en spins.
Dus, de vraag die ik mezelf overigens ook stel, zijn we allemaal niet schuldig wanneer we "genieten" van spectaculaire reining (of dressuur op olympish nivo, enz enz)?
spatter schreef:nouja, erger in de bek trekken als hij doet kan volgens mij niet dus slechter kunnen ze het nooit doen
volgens mij trekt geen enkel paard leering uit deze onzin
Loody schreef:QH, dus jij vind dit normaal?. en de mensen die het niet op deze manier doen zijn maar Recreanten?.
beetje jammer vind je niet?..
Mensen die hun paarden op deze manier trainen zijn alleen maar bezig met geld verdienen aan de zogenaamde topsport...
En dat noemt zichzelf dan een paardenman??... nuhhhh een zakenman.. die het niet zo nou neemt..
ElCid schreef:Dit is toch al lang bekend!? Op topniveau, of het nu western, dressuur, springen of wat dan ook is, gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen. Dat is altijd al zo, gebeurt al jaren en iedereen staat steeds wel te juichen als 1 van deze ruiters wint.
Het gebeurt ook door Nederlandse ( western, dressuur, etc. ) ruiters. Topsport heeft nl. niets meer met rijkunst te maken maar met het, soms hardhandig, aanleren van trucjes vaak gepaard gaande met pure intimidatie en murw maken van het paard.
Niets nieuws onder de zon; ik ben al op diverse wedstrijden weggelopen ( hier in Nederland) omdat er schofterig gereden wordt! Toen ik ca. 6 jaar geleden iets dergelijks hier op Bokt schreef werd ik compleet afgebrand, nu zien we dat het nog steeds gebeurd, maar gelukkig zijn er meer mensen die hun ogen open ( moeten) doen.
Het maakt me ook niks uit wie het doet; Graig Schmersal ( ben ik even blij dat ik die clinic toen niet heb gereden) en Piet, Truus of Klaas. Het kan ook anders, kost iets meer tijd, dus geld en daar gaat het hier uiteindelijk om; $$$$$$$$$$$$$$$$$! Niet meer om de paarden!
Maar het moge ook duidelijk zijn dat dus ook minsten 1 Nederlandse reining rijder/ ster en twijfelachtige technieken op na houdt, maar "what else is new".
Op het moment dat er groot geld te verdienen valt zal vrijwel iedereen principes, zoals dierenliefde, humaan gedrag, etc, naast zich neerleggen en voor de poen gaan; simpel. Ik zal hier niet gaan verkondigen dat mensen die zich schulidg maken aan deze "technieken" niet kunnen paardrijden; ze zijn alleen vergeten waarom ze er ooit mee begonnen zijn en dat was, toch vrijwel altijd, uit liefde voor het wezen paard. Datzelfde paard is nu hun "voertuig" naar het grote geld geworden en als de een het niet meer "doet" pakken ze een ander, dat kan met genoeg geld.
Goed dat dit nu eindelijk op getoond wordt, na alle, terechte, aanklachten tegen de dressuur mag ook hier wel getoond worden dat ook sommige western ruiters een hele scheve schaats rijden en het compleet verkeerde voorbeeld geven aan "hun volgelingen".