[WN] Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:34

@ El Cid....helemaal gelijk, het geld regeert en de principes zijn overboord gegooid.

@ QuarteH…heb je er wel eens over nagedacht dat veel “recrianten”, (ik zal het even goed voor je opschrijven) “recreanten”, er niet over peinzen om op deze manier hun paard suf te prakken, als dit blijkbaar de methode is om hoog te presteren?
Vandaar dat je deze “recreanten” ook niet op de wedstrijden ziet.

@ Graig Schmersal…zelfs als deze filmpjes maar een paar minuten van zijn training sessie laat zien, heeft deze goede man zelf ook wel door, dat wat hij daar laat zien, nou niet bepaald de schoonheidsprijs verdient.
Anders zou hij, via zijn advocaat, niet zo ageren tegen de publicatie op YouTube.

Misschien ook iets om over na te denken voor al die mensen die de Ruk, Pluk en Prak methode geoorloofd vinden om een hoge score neer te zetten.
Laatst bijgewerkt door Hatsjie op 27-05-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:01

Cer schreef:
quarterH schreef:
en uitgekotst op internet, ja dat is heel jammer. maar het zijn de recrianten die hem uitkotsen, niet de mensen die serieus met de (top) sport bezig zijn.
hij zal er geen klant minder om hebben of paard minder om verkopen. zijn klanditie weet hoe hij rijd en snapt het. (dit doe thij immers ook op zijn clinics en eventueel dvd's)

Dat IEMAND dit snapt?? Dat doet mij niet overkomen als klanten, dat komt op mij over als een gebrainwashte sekte?? Kunnen die mensen niet voor zichzelf nadenken?
Nee, die kunnen niet voor zichzelf denken idd zo is het. Er zijn heel veel mensen die blind staren op zo iemand die gepresteerd heeft in de topsport.....dus dan MOET het wel goed zijn...hij doet het, dus is het goed... :j :x 8)7
En ik ken er meer die op überhaupt minder hoog nivo zo trainen en "volgelingen" (want zo noem ik dat maar, het woord "klanten" vind ik teveel credit voor zulke lui) hebben....het is echt ongelovelijk 8)7

En El Cid heeft helemaal gelijk: zodra er big money om de hoek komt kijken, worden alle principes net zo gemakkelijk overboord gezet, zo gaat dat nu eenmaal, welcome in the real world.... -O-

Maar hulde aan de klokkenluiders die toch, ondanks de bedreigingen, die filmpjes openbaar maken. Net zoals destijds met de rollkür. En ik persoonlijk heb toch liever "a clear conscious" dan een "titel" :j

Jeddah

Re: Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:09

Toch ook de vraag, waarom "moeten" ze zo presteren op wedstrijd? Hebben "wij" als pupbliek daar ook niegt schuld aan? Want willen "wij" als publiek niet graag dat de runs zo spectaculair mogelijk zijn? Joelen we niet als voetbal fanaten bij een doelpunt wanneer er een stop neergezet wordt die alleen met zulk soort trainingen blijkbaar mogelijk gemaakt wordt? Dat gooit die score omhoog! Dat het er zo mega spectacilair uitziet.
Want als we naar een WRAN show gaan en daar de "recreanten zien reinen" noemen we het eigenlijk niet eens "echt reining" want er gebeurd niet zo heel veel kwa stops en spins.

Dus, de vraag die ik mezelf overigens ook stel, zijn we allemaal niet schuldig wanneer we "genieten" van spectaculaire reining (of dressuur op olympish nivo, enz enz)?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:10

Ik denk dat het dan een beetje valt of staat bij de beoordeling.. ? De jury maakt de sport, misschien?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:14

Ik denk beide, de jury is denk ik ook beinvloedbaar door het publiek en wat "men" wil zien.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:25

Jeddah heeft zeker een punt, maar ook dan de vraag: welk publiek....
Je hebt het neutrale publiek, weer onder te verdelen in mensen die er verstand van hebben en mensen die er geen verstand van hebben en dan nog de fanatische "followers", de blinde klapmongolen die al gillen als de run überhaupt nog ingezet moet worden...
Het hangt er wellicht vanaf wie op dat moment het meest geluid geeft en idd de jury speelt ook een rol en de "eisen" die worden gesteld aan een bepaalde manouvre, etc....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:32

Jeddah schreef:
.

Dus, de vraag die ik mezelf overigens ook stel, zijn we allemaal niet schuldig wanneer we "genieten" van spectaculaire reining (of dressuur op olympish nivo, enz enz)?

Goede vraag, maar ik zie toch liever een paard wat eerlijk gereden wordt, helder uit zijn ogen kijkt en plezier in zijn werk heeft dan murw gewerkte robots die een plichtmatige, spectaculair nummertje neerzetten, hun hoofd nauwelijks durven optillen en "geen paard" meer zijn.
Ook op een eerlijke manier kan een paard spectaculair optreden, het duurt alleen wat langer om hem daar te krijgen en, misschien ook wel erg belangrijk; de ruiter zal gevoel moeten hebben ( zowiezo rijkunstig gezien maar ook emotioneel gezien) om een paard op een eerlijke manier op te leiden, en bij sommige ontbreekt allebei en bij anderen 1 van de 2!
Het is simpelweg onmogelijk om een paard van 3 of 4 jaar al volledig opgeleid te hebben. Deze manier heeft dan ook niks met opleiden te maken, maar met trainen en drillen, een nuance in woorden maar een een gigantisch verschil in benaderingswijze :j .
Een opleiding duurt nl. jaren waarbij ook de basis, gezondheid en welbevinden een belangrijke plek inneemt, trainen op kunstjes kan, met eindeloze herhaling ( zie "de Palomino" van een ons welbekende ruiter in de spin) in relatief korte tijd; dat is dan meer een kwestie van drillen en conditioneren, maar heeft bar weinig met rijkunst te maken :') .
Na 100 ( of meer) herhalingen begint een paard te snappen wat de bedoeling is en zal dan vrijwel altijd het gevraagde uitvoeren; het hangt er alleen wel van af in hoeveel tijd die herhalingen worden geoefend en hoe de voorbereiding hiervoor was; afhankelijk daarvan wordt er gedrilt ( misschien zelfs mishandelt) of opgeleidt.
Deze ruiters drillen, heeft niets met opleiden te maken; dat laatste is namelijk een stuk moeilijker en kost meer tijd ( en intelligentie }> ), terwijl het resultaat in veel gevallen beter/ mooier/ gezonder/ natuurlijker, etc. is.

Kijk maar naar de dressuur; paarden die in uitgestrekte draf bijna hun hoeven in hun oren kunnen stoppen maar waarbij de achterhand compleet achterblijft! Dat is een kunstje/ trucje/ driloefening, geen normale, met de juiste basis getrainde oefening maar een stuk spectakel. Voor mij hoeft dat niet, geef mij maar dat goed gereden paard met een goed rijdende, eerlijke ruiter. Van die 1e krijg ik pijn in mijn buik, van de 2e kan ik genieten :o
Laatst bijgewerkt door ElCid op 27-05-11 12:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:33

Ik zie op een wranwedstrijd ergere dingen dan dit hoor :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:35

Romkabouter schreef:
Ik zie op een wranwedstrijd ergere dingen dan dit hoor :D

Klopt, daar, aan de basis, gaat het al compleet mis o.a. door het ontbreken van de juiste instructie/ opleiding/ training!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:46

De basis van de reining ligt echt niet bij de wran hoor

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:54

Romkabouter schreef:
De basis van de reining ligt echt niet bij de wran hoor

Ik heb het over een stukje algemene basis en manier van trainen/ opleiden. Jammer genoeg zijn deze wantoestanden niet voorbehouden aan de reining :(
Maar de WRAN wedstrijden zijn wel laagdrempelig en voor veel mensen uiteindelijk mogelijk wel een een opstap naar ander niveau, het voorbeeld hebben ze dan al gekregen.
Maar ook op veel andere shows zie ik paarden/ ruiters waar een belangrijk stuk basis ontbreekt!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:21

Het trainen wat nu door Craig wordt getoond is wel precies de reden waarom ik alleen JP Koopman mijn paard laat showen en hij dit nu al 7 jaar doet met Crow, waarbij Crow nog steeds ontzettend veel plezier heeft in het showen. En ik weet ook wel dat hij er zo geen 74 of meer uithaalt maar wel een 72 met een paard dat gezond en blij blijft.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:35

xxSaskiaxx schreef:
en het spinnen van de palomino is nog niet extreem. ze draait hem niet 20x in het rond, maar juist korte spins wat vaker om het toch nog iets te verbeteren.

Heeft nou echt niemand de palomino en zijn ruiter herkend of zwijgen we de aanwezigheid van deze combinatie in de video dood.......................?

De discussie Craig al of niet dierenmishandeling daar gelaten. Dit is het boegbeeld van de Nederlandse reining (en trainer van Anky 8-) )en wordt in dezelfde adem mee genoemd op de betreffende sites/topics. Die "schade" aan de reiningsport hoor ik niemand over.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:40

Lees het voorpagina topic, daar staat de naam wel ;)
En boegbeeld van de NL reining..... niet bij mij in ieder geval
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 27-05-11 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:40

Natascha dH schreef:
Heeft nou echt niemand de palomino en zijn ruiter herkend of zwijgen we de aanwezigheid van deze combinatie in de video dood.......................?..

Volgens mij heb ik wel eens een trainingsartikel van haar gelezen waarin ze zegt dat een paar maar 'zoveel' spins en 'zoveel' stops in zich heeft.. Nou ja, dit tikt lekker aan, dus ik neem aan dat het paard op andere dagen niet zoveel oefeningen (achtig iets) hoeft te doen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:54

cer: dit vind ik nu apart. bij haar 'neem je aan' dat ze normaal liever is voor haar paard maar bij craig niet?
vanwaar dit verschil?
ons kent ons?
je snapt toch zelf ook wel hoe dubbel dit is he?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:56

xxSaskiaxx schreef:
ik heb ook een paar opmerkingen over deze filmpjes.
ik ben zelf western ruiter.

allereerst het stoppen op de wand. het is niet de bedoeling dat het paard tegen de wand stopt. maar dat het paard niet op 3/4 van de bak al gaat inhouden om te stoppen. het paard leert dus langer door te lopen.
je ziet ook in het 2e filmpje dat een paard dat wel tegen de wand aankomt door zijn ruiter gerust gesteld wordt. hieruit kan je opmaken dat het niet de bedoeling was wat er gebeurde.

ten tweede ik vind dat craig ook erg hard is voor zijn paard. dit gaat echt te ver.
voor de niet westernruiters onder ons die nog steeds denken dat je western paarden zonder druk op het bit rijdt. hoe wil je een paard vertellen waar je hem wil hebben lopen als je geen teugels/bit hebt? maar nogmaals hoe craig het doet is wel erg overdreven.

en het spinnen van de palomino is nog niet extreem. ze draait hem niet 20x in het rond, maar juist korte spins wat vaker om het toch nog iets te verbeteren.

hopelijk hebben jullie nu wat meer duidelijkheid over hoe deze beelden gezien kunnen worden.

bedankt voor de duidelijke uitleg :)!

Verder ben ik het met een aantal bokers eens dat dit gewoon geen manier is. Tuurlijk moet je, je paard kunnen corrigeren maar ik vind dit not done :n

Waar ik echter nog meer van schrok waren de bokkers die de dressuurruiters en recreatieruiters er bij gingen betrekken! Waar slaat dat op? Er worden gewoon meningen geuit en als de 'leken'onder ons iets verkeerd begrijpen kan dat worden uitgelegd zoals hierboven word gedaan. Duidelijk maar met respect naar andere bokkers en ruiters toe ;) En dan heb ik het nog niet over de kleinerende manier van praten naar anderen toe in dit topic.

Daar word ík misselijk van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:58

quarterH schreef:
cer: dit vind ik nu apart. bij haar 'neem je aan' dat ze normaal liever is voor haar paard maar bij craig niet?
vanwaar dit verschil?
ons kent ons?
je snapt toch zelf ook wel hoe dubbel dit is he?

Nee je leest het helemaal verkeerd.
Wat ik schrijf is dat ze volgens mij dus iets anders schrijft/predikt dan dat ze uitvoert, en dat vind ik huigelarij (of hoe schrijf je dat)

Ons kent ons?? alsjeblieft.. :n Je kent mij helemaal niet :D

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:22

Romkabouter schreef:
Lees het voorpagina topic, daar staat de naam wel ;)
En boegbeeld van de NL reining..... niet bij mij in ieder geval

Gevonden :D
Boegbeeld van de reining in NL naar de "niet-western-ruiters" toe. 8-) Zo wordt ze hier toch altijd gepresenteerd? Als trainer van Anky en dat het zo'n goede reclame voor onze westernsport is? Zo wordt het toch genoemd hier op bokt??
(@ RK:draai al een tijdje mee in dit circus, hoor en zie genoeg. Ik ben wel blond, maar niet "zo blond" hoor 8-) )

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:45

Citaat:
Citaat:
Misschien ligt het aan mij, maar is die spinnende palomino niet Rieky Young met haar nieuwe paard Brady Chex?
Het deelname nummer klopt in ieder geval wel.

Dat ziet iedereen. Maar jij bent de eerste die het hardop durft te zeggen. :+

Ja, waarom wordt het hier niet hardop gezegd? Is duidelijk toch, dus waarom moeilijk over doen...
Het zou een illusie zijn om te denken dat alleen Craig degene is die zulke praktijken er op na houdt, da's de kop in het zand steken...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:01

Jeddah schreef:
Toch ook de vraag, waarom "moeten" ze zo presteren op wedstrijd? Hebben "wij" als pupbliek daar ook niegt schuld aan? Want willen "wij" als publiek niet graag dat de runs zo spectaculair mogelijk zijn? Joelen we niet als voetbal fanaten bij een doelpunt wanneer er een stop neergezet wordt die alleen met zulk soort trainingen blijkbaar mogelijk gemaakt wordt? Dat gooit die score omhoog! Dat het er zo mega spectacilair uitziet.
Want als we naar een WRAN show gaan en daar de "recreanten zien reinen" noemen we het eigenlijk niet eens "echt reining" want er gebeurd niet zo heel veel kwa stops en spins.

Ja, 'wij' (ik ook) als publiek zien graag een snelle, strakke reiningproef. En wat Cer aanvult; waar waardeerd de jury op. Als de jury een snelle cirkel waarbij de neus van het paard over de grond sleept hoog waardeerd, gaan veel ruiters nóg lager instellen. De spin is een snelle manouvre maar als de jury nog hoger waardeerd als het paard nog net niet opstijgt (of zich volledig ingraaft) wordt daar nog meer op getraint.
Omdat elke jury een voorkeur heeft dien je als pro een paard flink te trainen op alle manouvres dus... Ja, er is veel geld mee gemoeid en je wil jezelf en je gezin ook nog kunnen onderhouden...

'Het doel heiligt de middelen' Ook zo'n mooie spreuk >;)

Nee, de filmpjes zijn voor vele niet fraai. Helaas zie ik nog véél erger van incompetente rijders die toptrainers na doen zonder te weten wat ze doen.

Kip of ei? Wie bakken we als eerst voor een ommekeer?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:30

Trainen is helemaal niets mis mee,je paard een keer achter zijn vodden zitten als hij zijn best niet doet, ook niet...
Er is echter een onderscheid tussen het dier wat duidelijk maken en mishandelen.
Mishandelen, dus rukken aan de teugel van een shank is een uiting van menselijke frustratie waar het dier helemaal niets van snapt of leert behalve angst voor dat bit en de ,,ruiter''
Over een ophouding of iets dergelijks zal je niemand horen.
Wat EeCee al aangeeft,als je eenmaal op dat niveau in de schijnwerpers verkeert word alles wat je doet uitgelicht. Ik veel lessen gehad,en veel gekeken als mijn trainer mijn paard overnam om iets te demonstreren. Wat ik dan ook uitprobeerde.
Ik kan me dan ook voorstellen dat zo'n methode van schijt aan het dier en hij doet het maar no mather what,navolgers krijgt. Daar wil ik helemaal niet aandenken. Je ziet ze helaas al jaren...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:37

spatter schreef:
nouja, erger in de bek trekken als hij doet kan volgens mij niet dus slechter kunnen ze het nooit doen
volgens mij trekt geen enkel paard leering uit deze onzin

niet veel op show geweest de laatste pak'm beet 5 jaar spatter??

Craig krijgt nu de volle laag omdat een stelletje geïndoctrineerde dierenrechten activisten (als het aan hun lag mogen we zelfs geen ei meer eten want dat is abortus dus niet ethisch) uit vijf dagen training (dus laten we zeggen 5 uur) 3 minuten kunnen knippen hebben waar hij wel heel erg kordaat wordt. met voorbedachte rade om elke vorm van paardensport te kunnen verbannen.
deze lui nemen je eerst je paarden af, daarna je hond en kat want dieren horen vrij te kunnen leven en meer van dat soort onzin.
dus lieve bokkers, draai een tong met je paard, want als je deze lui blijft steunen is het een afscheidskus. als je dit nu overdreven vind, raadpleeg hun site e.d.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:38

Loody schreef:
QH, dus jij vind dit normaal?. en de mensen die het niet op deze manier doen zijn maar Recreanten?.
beetje jammer vind je niet?..

Mensen die hun paarden op deze manier trainen zijn alleen maar bezig met geld verdienen aan de zogenaamde topsport...
En dat noemt zichzelf dan een paardenman??... nuhhhh een zakenman.. die het niet zo nou neemt..

sinds wanneer is zakenman een vies woord???

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:41

ElCid schreef:
Dit is toch al lang bekend!? Op topniveau, of het nu western, dressuur, springen of wat dan ook is, gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen. Dat is altijd al zo, gebeurt al jaren en iedereen staat steeds wel te juichen als 1 van deze ruiters wint.
Het gebeurt ook door Nederlandse ( western, dressuur, etc. ) ruiters. Topsport heeft nl. niets meer met rijkunst te maken maar met het, soms hardhandig, aanleren van trucjes vaak gepaard gaande met pure intimidatie en murw maken van het paard.

Niets nieuws onder de zon; ik ben al op diverse wedstrijden weggelopen ( hier in Nederland) omdat er schofterig gereden wordt! Toen ik ca. 6 jaar geleden iets dergelijks hier op Bokt schreef werd ik compleet afgebrand, nu zien we dat het nog steeds gebeurd, maar gelukkig zijn er meer mensen die hun ogen open ( moeten) doen.
Het maakt me ook niks uit wie het doet; Graig Schmersal ( ben ik even blij dat ik die clinic toen niet heb gereden :o ) en Piet, Truus of Klaas. Het kan ook anders, kost iets meer tijd, dus geld en daar gaat het hier uiteindelijk om; $$$$$$$$$$$$$$$$$! Niet meer om de paarden!
Maar het moge ook duidelijk zijn dat dus ook minsten 1 Nederlandse reining rijder/ ster en twijfelachtige technieken op na houdt, maar "what else is new".

Op het moment dat er groot geld te verdienen valt zal vrijwel iedereen principes, zoals dierenliefde, humaan gedrag, etc, naast zich neerleggen en voor de poen gaan; simpel. Ik zal hier niet gaan verkondigen dat mensen die zich schulidg maken aan deze "technieken" niet kunnen paardrijden; ze zijn alleen vergeten waarom ze er ooit mee begonnen zijn en dat was, toch vrijwel altijd, uit liefde voor het wezen paard. Datzelfde paard is nu hun "voertuig" naar het grote geld geworden en als de een het niet meer "doet" pakken ze een ander, dat kan met genoeg geld.
Goed dat dit nu eindelijk op getoond wordt, na alle, terechte, aanklachten tegen de dressuur mag ook hier wel getoond worden dat ook sommige western ruiters een hele scheve schaats rijden en het compleet verkeerde voorbeeld geven aan "hun volgelingen". :(

kan ik mij helemaal in vinden