[WN] Bij les geven, open starten bij....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:46

Na uitgebreid zoeken heb ik moeten concluderen dat er geen andere regel is betreffende het wel of niet opereren als een professional.

Vroeger had je inderdaad een geld limiet. Dat is niet te controleren en daarom inderdaad een goede keus om het weg te laten.
Alleen je kan ook wel is in een bak staan blèren zonder dat je daar geld voor krijgt en voor alle andere organisaties geldt dat niet als les, tenzij je er op wat voor manier dan ook voor betaald krijgt.
Iets wat bij de wran dus weer is niet geldt. Blijkbaar ben je zodra je enige vorm van les geeft aan andere een soort van professional (soort van, omdat professional door de wran niet is toegelicht). Echter als je L3, L4, of L5 bent dan weer niet, want dan mag je geen lesgeven en zou staan blèren in de bak niet onder die noemer kunnen vallen, want je bent tenslotte geen L2/L1 ruiter.

Zijn schrijfstijl is vaak onnavolgbaar inderdaad. Wat dat betreft zou het zo maar kunnen dat hij het geschreven heeft. Het is en het blijft een raar verhaal.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:48

Sonja schreef:
Ik denk dat iedereen het verschil wel ziet tussen even een keertje iemand helpen met een paar aanwijzingen of structureel lesgeven, denk je niet? Of verkeer ik in van die verrekte intelligente kringen?

Dat ligt geheel aan de melder. Als iemand mij aantreft midden in de bak een ruiter aan het helpen. Dan kan hij of zij dat onmiddellijk aangeven als lesgeven. Er zijn namelijk geen definities opgesteld van een les dan wel een lesgever.

Het verschil tussen helpen en lesgeven is voor een buitenstaander niet altijd even duidelijk..

Anoniem

Re: Bij les geven, open starten bij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:50

Maar een buitenstaander hoeft ook niet per definitie gelijk te krijgen toch?
Ik mag toch hopen dat degene die voor zo'n organisatie een dergelijke beoordeling van een "klacht" over een ruiter doet, toch wel kan zien of het gaat om iemand die eens een keer een vriendinnetje helpt door zijn of haar visie ergens op te geven, of dat je op bv een filmpje iemand ziet staan die duidelijk meer uurtjes met de voetjes in het zand staat.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:54

Misschien wringt daar de schoen ook wel Sonja, want waarop gaat de organisatie dit beoordelen?
Het is nergens gedefinieerd.

Als je zoiets moet beoordelen als organisatie moet je daar wel richtlijnen voor hebben in de trant van lesgeven is:
- Geld ontvangen
- Meerdere malen langdurig helpen

Niet:
- Nou ik vond dat deze persoon wel 5 min langer in de bak stond dan noodzakelijk
- Ja deze persoon kijkt wel alsof hij dit vaker gedaan heeft..

Daar kan je dan als deelnemer altijd onderuit, want het is je nooit van te voren bekend gemaakt.

Onduidelijke regels dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:58

Klopt, regel is niet SMART.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:02

Sonja schreef:
Klopt, regel is niet SMART.

haha heel die wran is niet SMART momenteel :Y) :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:04

dat bedoelde ik :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:34

Maar dan zou een kennis met ervaring toch ook niet met regelmaat op het paard mogen van iemand die net begint. Je zou dat ook kunnen zien als dat je het paard van iemand ''traint''.En het kan heel onschuldig zijn van; ik help je wel, ik doe het voor of die dagen heeft iemand weinig tijd, is ziek etc etc...........Je paard wordt min of meer getraind dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:36

*geweldig idee* kom we naaien iedereen erbij en plempen heel die L1 vol!
:+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:37

hebben we wel weer een volle L1 en L2 :P

ik las met verbazing mee over deze regel, niet helemaal goed opgeschreven blijkbaar

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:05

Het ging mij niet zozeer om de WRAN, maar meer dat je hier best veel hoort, dat ze die en die lesgeven enz.

Als die "lesgevers" dan wel verder willen en ook bij bijv AQHA willen starten, zij zich dan wel bewust zijn, dat ze dan open moeten starten.
En er zijn genoeg, die dan weten dat ze les hebben gegeven. :+
Het is maar net hoe eerlijk ze dan zijn. ;)

Als ik mij niet vergis geld het toch ook, als zij bijv onderlinge wedstrijden hebben georganiseerd en hiermee geld hebben verdiend?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:33

nee daar vergis je je.
je mag alleen niet judgen als non pro.
maar een wedstrijd organiseren heeft niks met je status te maken

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 00:01

Oke, Dat was dan nog van die tijd, toen die geld limiet nog bestond. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:08

wran misschien maar aqha heeft die regel nooit gehad

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 00:40

Ik kan fout zitten, maar volgens mij was er een regel, dat je tot een bepaald bedrag mocht verdienen en daar boven moest je open starten.
Maar het kan best zijn dat dit alleen bij de WRAN zo was, maar dat zou ik dan even moeten navragen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 07:57

volgens mij alleen bij de wran.
en als dan nog heeft het niks te makne methet organiseren van shows.
je mag immers ook gewoon beroepsmatig fokken zonder dat het je non pro status aantast, of een menegebedrijf bezitten.
je mag alleen geen paarden trainen/lesgeven/showen van anderen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:15

Dit heeft de wran ook nooit gehad.
De wran had voor het levelsysteem wel het lesgeefcriterium, dus net als de aqha heeft.

Met het levelsysteem heeft de wran gekeken naar vergelijkbare organisaties zoals de ewu en daar regels op gebaseerd. Bij de ewu werkt het levelsysteem trouwens prima, maar is hier en daar anders ingeregeld.

Sixey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:10

superpony schreef:
Maar dan zou een kennis met ervaring toch ook niet met regelmaat op het paard mogen van iemand die net begint. Je zou dat ook kunnen zien als dat je het paard van iemand ''traint''.En het kan heel onschuldig zijn van; ik help je wel, ik doe het voor of die dagen heeft iemand weinig tijd, is ziek etc etc...........Je paard wordt min of meer getraind dan.

Ja klopt, maar dan vraag je er geen geld voor, dus zijn het geen inkomsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:01

In de regels staat niets over inkomsten, het gaat over lesgeven of paard van een ander trainen. Of je er wel of niet mee verdient doet niet ter zake.
(WRAN tenminste he)