[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_88

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:45

Nadieh: Ik vind dat je kinderachtig reageerd. Ik heb ook op je post getemd ;)
Dan neem jij lekker een muildier ;)
Kijk dat JIJ vind dat friezen niet geschikt zijn voor western neemt niet weg dat je het ras zo de grond in moet boren!

Ik denk dat er zeker friezen zijn met potentie. Zowel dressuur als aangespannen als springen als western.
Of ze in alle klasses evengoed scoren, :n nee dat denk ik niet.
Wel ben ik van mening dat er verschillende friezen zijn. De een heeft meer potentie dan een ander.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:56

Vicky_88 schreef:
Nadieh: Ik vind dat je kinderachtig reageerd. Ik heb ook op je post getemd ;)
Dan neem jij lekker een muildier ;)
Kijk dat JIJ vind dat friezen niet geschikt zijn voor western neemt niet weg dat je het ras zo de grond in moet boren!

Ik denk dat er zeker friezen zijn met potentie. Zowel dressuur als aangespannen als springen als western.
Of ze in alle klasses evengoed scoren, :n nee dat denk ik niet.
Wel ben ik van mening dat er verschillende friezen zijn. De een heeft meer potentie dan een ander.

*\o/*Daar ben ik het helemaal mee eens *\o/*
Je kunt niet zomaar 123 zeggen of een fries geschikt is voor western. De TS heeft het over HAAR Fries en niet ALLE Friezen:D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:03

Vicky_88 schreef:

Wat impliceert dat jij een muildier dus minder vind dat een Fries. En zo is de cirkel weer rond.
Want waarom zou een muildier niet western kunnen doen en een Fries wel?

Ik denk dat veel muildieren meer de pleasurelook tonen dan een Fries hoor.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:11

pff laat maar.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:26

Romkabouter schreef:
Vicky_88 schreef:

Wat impliceert dat jij een muildier dus minder vind dat een Fries. En zo is de cirkel weer rond.
Want waarom zou een muildier niet western kunnen doen en een Fries wel?

Ik denk dat veel muildieren meer de pleasurelook tonen dan een Fries hoor.

:x
cirkeltje rond? nee hoor.
Paard is een edeldier, geen muildier...
Niks ten nadele van muildieren, laat dat voorop staan. Ik zeg nergens dat ik muildieren minder vind dan een fries ;)
Lezen is af en toe o zo moeilijk :(:)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:29

Ik snap niet helemaal waarom het erg is dat een muildier een mooiere proef neer zou kunnen zetten dan een Fries.
Dat doet toch niet af aan de Fries?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:31

:x

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:32

Het feit is Romkabouter dat hier neergezet wordt als er op een fries een westernzadel wordt gelegd omdat iemand dat misschien fijn vindt rijden dan er dan gelijk gezegd wordt dat aan de knop maar een kotszakje gehangen moet worden. Dat doet wel degelijk af aan de Fries. Dat is moedwillig het ras naar beneden halen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:33

nicole3939 schreef:
Het feit is Romkabouter dat hier neergezet wordt als er op een fries een westernzadel wordt gelegd omdat iemand dat misschien fijn vindt rijden dan er dan gelijk gezegd wordt dat aan de knop maar een kotszakje gehangen moet worden. Dat doet wel degelijk af aan de Fries. Dat is moedwillig het ras naar beneden halen.

+:)+ _/-\o_
dankje nicole.
ik denk het, jij plaatst het.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:04

wie de schoen past trekke hem aan. je kan niet zeggen dat een Fries een mooie vlakke gang heeft, iets wat nu eenmaal graag gezien wordt :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:07

Daar gaat het niet om Romkabouter en dat weet je best.
Het gaat er niet meer om of een fries western kan of niet.
Waar het nu om draait is dat een fries afgekraakt wordt.
De opmerking wie de schoen past trekke hem aan slaat nergens op.

Je reageert niet op mijn opmerking over het kotszakje, vind jij dat dan een normale opmerking?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:29

nou eerlijk gezegd vind ik dat niet afdoen aan het ras nee. het is gewoon een mening van iemand.
ik vind het niet een fijne opmerking of zo, maar om nou te zeggen dat het hele ras naar beneden wordt gehaald is dan ook weer lichtelijk overtrokken.

vind ik dan ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:38

Romkabouter schreef:
wie de schoen past trekke hem aan. je kan niet zeggen dat een Fries een mooie vlakke gang heeft, iets wat nu eenmaal graag gezien wordt :)

nicole3939 schreef:
Daar gaat het niet om Romkabouter en dat weet je best.

Daar gaat het juist wel precies om. Dat kotszakje is 'nodig' omdat een Fries geen vlakke gang heeft.
Of had je dat anders geïnterpreteerd?

En je ziet meer muildieren dan in de western dan Friezen hoor. Daar is ook weer niks beledigends aan. Ze zijn er gewoon geschikter voor. Heeft niks met een edel dier te maken.

Hier dan ook maar een filmpje van:
http://www.youtube.com/watch?v=RGIpjC26 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=5vb9mYAsk28

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:50

Zo maar denken dat ik je zit te beledigen!!!!

een muildier heeft vlakkere gangen, heeft een betere hoofdhouding en is wendbaarder..... en, het hoofd is even groot.

Ik heb het idee dat jij niet zo een hoge pet op hebt van een muildier, beetje jammer want ze zijn echt geschikt voor western...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:11

nicole3939 schreef:
LindyH schreef:
Ik vind het helemaal niet kwetsend voor Friezen. Het gaat er helemaal niet om of Friezen in z'n algemeenheid wel of geen fijne paarden zijn. Het gaat erom of ze mee kunnen komen in de westernsport.

Je kunt ook rustig zeggen dat een Quarters voor een arreslee er absoluut niet uitzien. Die gaan zo langzaam dat ze spontaan door het ijs zakken. En dan verzuipen ze ook nog meteen omdat ze hun kop niet boven water kunnen houden. :D

Lindy ik snap je punt, maar wat ik bedoel te zeggen, als je een fries hebt en je wilt er recreatief lekkere lange bosritten mee rijden. Wat zit dan lekkerder dan een westernzadel? Waarom dan gelijk een kotszakje op de knop hangen? Dat is wat ik bedoel, en nee ik heb geen westernzadel. Het is maar een voorbeeld. Ieder zijn eigen voorkeur, niks mis mee.

En als je WEL wat van western zou weten, dan zou je dus snappen dat dat GRAPJE gericht is op de JOG (wat absoluut geen jog is maar een verzamelde draf, een fries kan namelijk gewoon NIET JOGGEN) en niet op de fries an sich.
In jog moet een ruiter hartstikke mooi stil kunnen zitten, die gang hoort heel vlak te zijn, de ruiter mag niet opgegooid worden (dan zou je het als cowboy echt geen dag volhouden om een kudde koeien te verplaatsen, is dus heel wat anders dan even een kwartiertje DOORZITTEN...)
De getoonde friezen joggen dus niet, en de ruiters rijden geen pleasure. De friezen tonen een min of meer (en dan ook nog niet eens correct getoonde) verzamelde draf, en de ruiters zitten door. Waarbij ze ongelofelijk op en neer gaan. Vandaar het GRAPJE over zeeziek en kotszakjes...

Mochten jullie vandaag bij de koffie ofzo nog een mop horen en je snapt 'm niet, mail 'm gerust even hoor. Kauw ik die ook voor je uit.
:(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:14

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie met klem verzoeken deze discussie wat vriendelijker te laten verlopen en persoonlijke sneren achterwege te laten. Dit is de laatste keer dat ik hier waarschuw, als het vanaf hier niet beter gaat volgt er een slotje op dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:22

met een haflinger kun je ook geen reiningproef laten zien op quarter niveau... En ja ik heb een haflinger die heeel veel kan en hard wil werken, maar een hoog niveau reining proef zit er niet in. Omdat ze daar niet de kwaliteiten voor heeft!

Nou wil ik graag pleasure rijden en dan op hoger niveau, beetje reining en hms. Dat doe ik nu met mijn haf, pls dan op lager niveau, omdat ik weet dat ze dat wel kan. Maar omdat ik meer wil, moet ik ook een paard hebben die er op gebouwd is. Anders is hetdg niet eerlijk voor mijn haf! Daarom ben ik op zoek naar een quarter!!

Met andere woorden, ik denk niet dat je ver komt met een fries qua western. Ze hebben er de gangen niet voor!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:26

Maar recreatief en gewoon een wedstrijd op de hoek met alle andere rassen door elkaar kan natuurlijk best :)

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:31

Ik heb ook eens een westernzadel op mijn fries gelegd....het zag er echt niet uit hahahaha.....ik heb nu toch maar een dressuur zadel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:33

Klopt. De draf verzamelen lukt uiteraard prima, daarom doen friezen het ook best wel eens leuk in de dressuur. Maar zó vlak krijgen dat het jog mag heten, nee, dat gaat je gewoon niet lukken. Misschien maar goed ook, want daar is het lijf ook helemaal niet voor gebouwd.
Misschien zelfs wel interessant om je af te vragen; zou het tóch net zo lang doortrainen tot zo'n dier iets van een jog laat zien schadelijk zijn voor het lichaam? Ik bedoel, je manipuleert de natuurlijke gang dan echt enorm, dus misschien heeft dat z'n uitwerking qua bv andere slijtage?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:51

Mijn Quarters zouden in de klassieke dressuur ook niet ver komen. Daar zijn hun gangen en houding nl niet geschikt voor. Een Fries zou het daar ongetwijfeld veel beter doen.
Ik kan dat hebben, en je mag het ook zeggen.
Ik vind dat jullie wel errug lange tenen hebben, hoor. :Z

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:51

Nee hoor ik heb geen lange tenen :D

Alleen leggen jullie het nu op een normale manier uit,en kan ik mij vinden in jullie antwoord. En zeg nu zelf als jij het idee hebt dat jouw paardje aangevallen wordt, zal je hem/haar toch ook verdedigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:37

rk: ja inderdaad! Had pas meegedaan in de all breed klasse en werd 2e. Hartstikke leuk! En ga ook bij de wran starten. Mijn hafje traint erg graag en leert graag. Dus ik zie wel hoever we komen. Als ze er geen lol meer in heeft merk je dat heel snel :x

maar dat is dan een haf met vlakke gangen... Ik zou zelf echt niet met een fries western gaan rijden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:16

dalijk krijgen we nog een topic dat deze ook best meekunnen in de westernsport en er best een mooie vlakke gang in zit.
ok ok.... de halshouding is iets hoog en een tailblock geen overbodige luxe maar ach....

http://www.youtube.com/watch?v=WsaOn85T ... re=related

hoevaak gaan we deze discussie nou nog voeren?

(en mensen , dit is eeng rapje dus niet meteen weer op die kast)

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:27

waarom niet, als je er maar lol in hebt