[WN] 'Last' van dressuurruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:12

Ik heb nooit last van andere ruiters, rij zelf ook regelmatig western maar merk echt geen enkel verschil.

Als het wat drukker is, leer je er in elk geval goed van sturen en vooruit kijken. Natuurlijk komt het wel eens voor dat een dressuurruiter net in een zware oefening zit (en een geconcentreerd gezicht ziet er al gauw hooghartig uit) die op mijn rijlijn zit, dan ga ik natuurlijk gewoon aan de kant.
En als het toch voorkomt dat er een bijna botsing is, dan bereik je al veel met een luchtige opmerking.

Ik zie dus geen verschil tussen dressuurprikkers en westerncowboys, voor mij zijn het allemaal mensen op paarden die in dezelfde bak gewoon lekker willen rijden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:26

Rumpleteaser schreef:
Is ook logisch! Het is gewoon een goed voorbeeld (vind ik) van het 'taalverschil' tussen dressuur en western. :)
Overigens vind ik dat 'je been erbij houden' iets anders is dan 'iedere pas aansporen'.

Over het ALGEMEEN is dit iets wat wij veel op stal zien:
Dressuurruiters die overstappen naar western zijn gewend om elke pas bij te drijven (even kort door de bocht hoor)
Wij leren onze paarden dat 1x bumpen betekent: in je gang gaan en in je gang blijven.
Als ze dus aangespoord blijven (bump-bump-bump) gaan ze alleen maar harder.
Dat is dus iets wat wij vaak als eerste 'afleren' :)

En dan hebben we het nog niet over sturen, teugelcontact, whoaaa, ;)
Maar weet je: die verschillen (EN overeenkomsten!) maken het juist zo leuk vind ik! :)

Ja maar dan ben je gewoon een slechte dressuurruiter :P

Rumpleteaser

Re: 'Last' van dressuurruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:29

Ja dat kan, maar daar doe ik geen uitspraak over.
Ik heb daar echt geen oordeel over ofzo :)
Dit is gewoon iets wat we veel zien

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:32

Bij ons op stal staan voornamelijk dressuurruiters (ik ook)
En recreatie ruiters en een moeder met dochter die dan western rijden.
Maar wij hebben geen last van elkaar met rijden!!
Als je elkaar maar waardeert in wat diegene doet.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:20

sporter schreef:
Rumpleteaser schreef:
............Over het ALGEMEEN is dit iets wat wij veel op stal zien:
Dressuurruiters die overstappen naar western zijn gewend om elke pas bij te drijven (even kort door de bocht hoor)
Wij leren onze paarden dat 1x bumpen betekent: in je gang gaan en in je gang blijven.
Als ze dus aangespoord blijven (bump-bump-bump) gaan ze alleen maar harder.
Dat is dus iets wat wij vaak als eerste 'afleren' :)

En dan hebben we het nog niet over sturen, teugelcontact, whoaaa, ;)
Maar weet je: die verschillen (EN overeenkomsten!) maken het juist zo leuk vind ik! :)

Ja maar dan ben je gewoon een slechte dressuurruiter :P

Ja,inderdaad, simpeler kun je het niet zeggen; een (dr)ruiter die zijn paard iedere pas aanspoort is heel verkeerd aan de gang. die moet de basis van de dressuur nog leren: een paard loopt zèlf vlot voorwaarts in de gang die gevraagd wordt tot hem iets anders wordt gevraagd.

Quote van TS: Hey mensen,
Hebben jullie wel eens meegemaakt dat dressuurruiters je (bewust)afsnijden en dan zeggen:"Ik snap niet waar je heen gaat. Je rijd western" of iets dergelijks?
Op mijn huidige stal heb ik er geen last van, maar op de vorige had je nogal eens van die dressuurprikkies met een mega-paard die je de bak uitreden gewoon omdat je western rijd en geen dressuur. (Of een dergelijke onzinnige reden)
Ik merk toch wel vaker enige spanning tussen western- en dressuurruiters. Iemand andere ervaringen? (Op mijn huidige stal heb ik er echter geen last van, maar daar is de westernpopulatie dan ook iets groter )
Hebben jullie wel eens meegemaakt dat dressuurruiters je (bewust)afsnijden en dan zeggen:"Ik snap niet waar je heen gaat. Je rijd western" of iets dergelijks?

Zou het niet gewoon kunnen zijn dat ze ècht niet wisten waar je heen ging? En de vraag: "rijd je western" hoeft toch helemaal niet neerbuigend bedoeld te zijn? (Ik begrijp uit jouw verhaal dat je het zo wel opneemt)
Dressuurprikkies klinkt ook niet zo aardig.
Zoals de meesten al geantwoord hebben is het een kwestie van geven en nemen, rekening met elkaar houden en dat komt van twee kanten..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:44

TS, in antwoord op je vraag: totaal geen last van!

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me gewoon aan de dressuur rijregels houd in de bak, dus wie voorrang heeft enzo, dus dan maakt het weinig uit op wat voor paard je zit of welke stijl je rijdt!

Kan me voorstellen dat westernruiters die in een bak waar ook dressuur gereden wordt gaan spinnen en stops maken, best als hinderlijk ervaren worden en je dus last van elkaars bezigheden kunt hebben. Kwestie van aanpassen lijkt me en rekening met elkaar houden ... ;)

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:03

simodi schreef:
Kan me voorstellen dat westernruiters die in een bak waar ook dressuur gereden wordt gaan spinnen en stops maken, best als hinderlijk ervaren worden en je dus last van elkaars bezigheden kunt hebben. Kwestie van aanpassen lijkt me en rekening met elkaar houden ... ;)

Ik wil hier even op inhaken. Zoals ik op de vorige pagina al zei, sta ik voor het eerst op stal met dressuurgerichte ruiters. Ik rij nu bijna twee weken regelmatig met hun in de bak. Het gros van de mensen heeft geen problemen met mij en ik niet met hun.
Nu zijn er al wel een paar aan de hol gegaan omdat ik 'zomaar' stopte vanuit draf op de binnenhoefslag (eerst kijken of er ruimte was natuurlijk) en toen ik in het midden mijn spins aan het oefenen was. Dat mijn training als hinderlijk ervaren kan worden heb ik niet zoveel aan; ik train iedere week bij een goede trainer en doe simpelweg mijn huiswerk. Die spins en rollbacks en stops zijn een dagelijks onderdeel van mijn training en kan ik niet in de koelkast zetten. Ik meld wat ik ga doen en dan kan iedereen kiezen op ze stil gaan staan of doorrijden. Ik heb een eigenbedrijf, klein kind, huishouden etc. en tegen de tijd dat ik eindelijk eens op mijn paard zit wil ik gewoon trainen anders gooi ik wekelijks mijn geld over de balk. Als ik aan het cirkelen ben met stelling naar buiten en er komt tot drie keer toe een miep een gebroken lijn door mijn cirkel rijden baal ik ook, maar dat is niet anders. Of als er een beginende ruiter vertrekt op zijn paard in wilde rengalop en het 'stuur' is kapoet, so be it. Is alleen maar een mooi leer moment en de volgende keer is er niets meer aan de hand. Ik weet uit mijn directe omgeving dat springruiters het nog veel erger voor hun kiezen krijgen, die hebben het gewoon altijd gedaan met hun hindernissen en getik,kletter geen ruimte overlaten etc. Mijn idee is altijd; if you can't stand the heat stay out of the kitchen ;) Gewoon iedereen lekker z'n ding doen en blijven praten met elkaar en niet elkaar het leven zuur maken kom je veel verder mee en hou je het leuk voor iedere ruiter.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:37

Nee hoor, totaal geen last van dressuurruiters. Hoeft toch ook niet. Iedereen kent de bakregels. We zijn de enigste 'cowboys' op stal, maar zijn nog niet zover dat we spins en stops rijden. En dat hoeft dan toch ook geen probleem te zijn. Gewoon een kwestie van rekening houden met elkaar en overleggen. Ik snap niet waar sommige zo moeilijk over doen hoor. Als iemand zijn dressuurproef wil oefenen ga ik gewoon even aan de kant, of wacht even met de bak ingaan tot ie klaar is. Onze bak is niet zo heel erg groot. Met 3 paarden is het toch wel vol.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:43

gisteravond is er nog iemand boos uit de rijhal vertrokken toen wij aan het rijden waren,
vanaf 20u is het western op dinsdagavond,nu waren er nog 2 dressuurruiters in de bak
en daar hebben wij geen moeite mee,maar zij blijkbaar wel,toen er een paard ging spinnen schrok het paard van een van de ruiters en is die de bak uit gegaan onder het motto van; dat cowboy gedoe dat maakt de paarden alleen maar gek,een normale mens kan nog niet eens stappen in de bak.
vind ik wel jammer want we waren toen met 4 in de bak en ik denk dat je dan toch plaats genoeg hebt om te stappen,na 2x schrikt het paard niet meer van het spinnen.
maarja je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden houden

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:25

HANKS_WHITE schreef:
gisteravond is er nog iemand boos uit de rijhal vertrokken toen wij aan het rijden waren,
vanaf 20u is het western op dinsdagavond,nu waren er nog 2 dressuurruiters in de bak
en daar hebben wij geen moeite mee,maar zij blijkbaar wel,toen er een paard ging spinnen schrok het paard van een van de ruiters en is die de bak uit gegaan onder het motto van; dat cowboy gedoe dat maakt de paarden alleen maar gek,een normale mens kan nog niet eens stappen in de bak.
vind ik wel jammer want we waren toen met 4 in de bak en ik denk dat je dan toch plaats genoeg hebt om te stappen,na 2x schrikt het paard niet meer van het spinnen.
maarja je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden houden

Dan nog, als het is afgesproken dat het dan speciaal voor de westernruiters is dan hebben de dresuurrijders daar rekening mee te houden.
Als er een dressuur-uurtje :D is dan zou je daar als westernruiter toch ook rekening mee houden?

Wat goed trouwens dat er bij jullie speciaal voor de westernruiters een avond is!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:30

Jockey_my schreef:
Wat goed trouwens dat er bij jullie speciaal voor de westernruiters een avond is!

Vind je? Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat het blijkbaar nodig is om voor verschillende groepen verschillende tijdstippen te organiseren...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:35

Mijn jonge paard schrok in het begin ook wel eens van diegene die aan het spinnen was of ineens een paar meter stopte vlak naast hem. Hij begreep niet wat die maffen aan het doen waren :D . Ik ben zelf ook westernruiter en mijn paard moet daar maar aan wennen en idd nu kijkt hij er helemaal niet meer om of naar die andere paarden. Ik kan ook zagen op de dressuurruiters die hun zweepje iets te veel gebruiken (ja dat gebeurt hoor ;) ) of per ongeluk langs buiten houden zodat het langs de bakrand "krast". Dat vond mijn paard ook in het begin allemaal wat raar! Schriktraining noem ik dat ;) . Nu kan ik me wel voorstellen als je een heel schrikachtig bommetje onder je kont hebt zitten, dat dit niet altijd alles is. Maar da's meer jouw probleem dan van andere ruiters, dan moet je trainen op tijden dat er niemand anders is (zoals JessandHope bv).

En wat in "de weg rijden" betreft, ik heb evenveel (of even weinig ;) ) last van de westernruiters als de dressuurruiters. Het is gewoon de mentaliteit van de ruiter. Als ik iemand zie rijden die een jong paard heeft en wat last heeft, dan ga ik die wel uit de weg. Al zijn er wel grenzen natuurlijk ;) . Ik wil ook wel trainen natuurlijk, maar dan moet het al grof zijn hoor.
Mijn paard durfde vroeger ook wel eens knal de andere kant opgaan, nooit had iemand er last van (allé toch niet dat ik weet :D ). Integendeel ze zaten allemaal te supporteren en waren heel enthousiast als ik hem terug de juiste kant opkrijg. Nu lachen we er nog eens hartelijk om, om die goede oude tijd :D .

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:58

Wendy schreef:
Jockey_my schreef:

Vind je? Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat het blijkbaar nodig is om voor verschillende groepen verschillende tijdstippen te organiseren...

hoe je het ook draait of keert als er echt gewerkt wordt gaat het niet samen,
bij ons wordt er nogal eens gegild door de lesgever dat iedereen even op 1 cirkel moet blijven als ze even intensief met 1 paard bezig zijn met een oefening op de andere cirkel en het westerngedeelte heeft daar weinig problemen mee maar het dressuur/spring gedeelte weet blijkbaar niet wat je op een cirkel kunt doen behalve rondjes draaien.
en je weet ook,die gekke westernpaarden die galopperen allemaal lekker linksom,dan roept er iemand ANDERE KANT OP!! dan stop de hele zooi en huppelt even vrolijk weer in galop de ander kant op. daar kunnen dressuur ruiters echt niet mee lachen.
kijk eens naar het verschil bij een wedstijd met warmrijden,bij de engelse sport zie je veel zure gezichten en vervelende paarden
en bij de western galoppert alles vrolijk op een grote cirkel hengsten,merries,paarden met alleen een halstertje aan...
toch wel een wereld van verschil vind ik zelf.
waar ik gestald sta daar houdt iedereen goed rekening met elkaar maar daar ben ik enigste westernruiter waar ik gisteren was willen ze volledig overstappen op western dus ik vrees dat er velen gaan vertrekken...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:09

HANKS_WHITE schreef:
bij ons wordt er nogal eens gegild door de lesgever dat iedereen even op 1 cirkel moet blijven als ze even intensief met 1 paard bezig zijn met een oefening op de andere cirkel en het westerngedeelte heeft daar weinig problemen mee maar het dressuur/spring gedeelte weet blijkbaar niet wat je op een cirkel kunt doen behalve rondjes draaien.
en je weet ook,die gekke westernpaarden die galopperen allemaal lekker linksom,dan roept er iemand ANDERE KANT OP!! dan stop de hele zooi en huppelt even vrolijk weer in galop de ander kant op. daar kunnen dressuur ruiters echt niet mee lachen.
kijk eens naar het verschil bij een wedstijd met warmrijden,bij de engelse sport zie je veel zure gezichten en vervelende paarden
en bij de western galoppert alles vrolijk op een grote cirkel hengsten,merries,paarden met alleen een halstertje aan...
waar ik gestald sta daar houdt iedereen goed rekening met elkaar maar daar ben ik enigste westernruiter waar ik gisteren was willen ze volledig overstappen op western dus ik vrees dat er velen gaan vertrekken...

Hier zou ik toch ook echt voor passen. Stalgeld betalen en dan ben je aan het rijden en word je vertelt dat je ff lekker op een cirkeltje kan gaan rijden 8)7
Rekening houden met elkaar lijkt me niet meer dan logisch. Maar als een malloot op een cirkel gaan rijden als iemand ff bezig is no way

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:11

Ik heb meer last van sommige andere ruiters in de bak.

Maar dat weet ik van te voren.
Er zijn mensen die heel fijn rekening houden, en mensen die gewoon niet goed kijken en inschatten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:19

Ik sta voor het eerst ergens op stal waar ook western gereden wordt, en eigenlijk vind ik het allemaal prachtig. Het is niks voor mij, maar het ziet er leuk uit. Mijn paard vindt het ook eigenlijk wel prima, de eerste keer dat er een westernruiter op volle vaart voorbij kwam om daarna zo'n sliding stop (?) te maken deed ze wel een oortje opzij ;) maar geen problemen mee.

Ik heb wel het idee dat de lijnen die dressuurruiters rijden vaak wat vloeiender en de wendingen wat groter zijn, dan die van westernruiters. In het begin was ik er bv niet op berekend dat een westernruiter na zo sliding stop ineens 180 graden omkeert en in volle vaart de andere kant op ging. Wist ik veel... Gewoon omdat dat geen lijnen zijn die je in een dressuurproef tegenkomt.

Maar voor de rest heb ik niet het idee dat we last van elkaar hebben.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:19

sporter schreef:
HANKS_WHITE schreef:

Hier zou ik toch ook echt voor passen. Stalgeld betalen en dan ben je aan het rijden en word je vertelt dat je ff lekker op een cirkeltje kan gaan rijden 8)7
Rekening houden met elkaar lijkt me niet meer dan logisch. Maar als een malloot op een cirkel gaan rijden als iemand ff bezig is no way

als er een uur westernles is wordt je geregeld induvidueel even op de cirkel gepakt en de rest doet zn oefeningen op de andere cirkel,
er wordt al geen probleem van gemaakt dat er andere ruiters die niet meerijden in de les zich in de piste bevinden
dus als hun dat niet aanstaat dan zijn er nog 6 andere dagen in de week dat ze na 20u kunnen rijden,wij gaan ook niet de bak in voor 20u omdat er iemand dressuurles heeft,en als die vrouw dat wel zou toelaten dan hebben wij rekening ermee te houden dat die persoon les heeft en als ons gevraagd wordt om dan even in een hoek te gaan staan om een proef te rijden ofzo daar heb ik geen problemen mee. dat is rekening houden met elkaar,of ben ik helemaal fout??

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:23

HANKS_WHITE schreef:
als er een uur westernles is wordt je geregeld induvidueel even op de cirkel gepakt en de rest doet zn oefeningen op de andere cirkel,
er wordt al geen probleem van gemaakt dat er andere ruiters die niet meerijden in de les zich in de piste bevinden
dus als hun dat niet aanstaat dan zijn er nog 6 andere dagen in de week dat ze na 20u kunnen rijden,wij gaan ook niet de bak in voor 20u omdat er iemand dressuurles heeft,en als die vrouw dat wel zou toelaten dan hebben wij rekening ermee te houden dat die persoon les heeft en als ons gevraagd wordt om dan even in een hoek te gaan staan om een proef te rijden ofzo daar heb ik geen problemen mee. dat is rekening houden met elkaar,of ben ik helemaal fout??

Daar heb je gelijk in. Maar in je vorige post schreef je er niet bij dat het om specifieke tijden ging. Ik ging er vanuit dat het de dagelijkse gang van zaken was.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:45

sporter schreef:
HANKS_WHITE schreef:

Daar heb je gelijk in. Maar in je vorige post schreef je er niet bij dat het om specifieke tijden ging. Ik ging er vanuit dat het de dagelijkse gang van zaken was.

fout van mij dan ;) iedere dinsdagavond vanaf 20u tot ...... vaak veel te laat :+ wordt er western gereden,de rest van de week niet,dan is de bak vrij.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:04

Ik kijk er van op dat dressuurpaarden schrikken als een westernpaard spint! Nooit geweten ... ;)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:14

Ik ben de enige westernruiter op de (kleinschalige) stal waar ik sta. Over het algemeen hebben wij totaal geen last van elkaar. Het zal ongetwijfeld wel schelen dat ik geen reining rijd. Ik ben af en toe slecht in voorrangsregels, meer omdat ik onzeker ben. Dan is het meer zo van; 'whaaah ik ga wel opzij!' Gewoon rekening met elkaar houden, af en toe een beetje toegeven. En als zij een proefje willen oefenen, dan wacht ik toch even. En daardoor zal ik ook geen commentaar krijgen als ik de halve bak volgebouwd heb met trail oefeningetjes. Doen ze gewoon gezellig mee :D Op de manege waar ik hiervoor stond was de verdeling dressuur-western vrij goed al waren daar wel vaker irritaties, simpelweg omdat er veel meer mensen waren, je elkaar niet zo goed kent en alleen een 'dressuurmiep' of 'cowboy' ziet die weer eens lastig doet.

gaucho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:36

simodi schreef:
Ik kijk er van op dat dressuurpaarden schrikken als een westernpaard spint! Nooit geweten ... ;)

Spinnen is blijkbaar veel enger dan stop ed, merk ik bij de dressuur paarden bij ons op stal ook.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:53

volgens mij hebben heel veel paarden die niet zelf hoeven te spinnen iets met spinnende paarden. Ik sta op een prive stal en rijd dus eigenlijk altijd alleen maar soms moet ik op een wedstrijd los rijden tussen reining ruiters. En mijn paard vind dat spinnen ook maar een buitenaardse aangelegenheid. Misschien komt het omdat spinnende paarden hun oren vaak wat naar achter hebben (dacht ik) en reageren ze daar op

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:38

Wendy schreef:
Jockey_my schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens, ik snap ook wel dat alles gewoon tegelijk samen moet kunnen. Maar ik vind het een goed idee zo dan kunnen de westernruiters toch even lekker hun gang gaan zonder dat er een ''dressuurpaard'' van schrikt.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:42

Best apart hoor dat dressuurpaarden schrikken van spinnen....

Ik sta op een manege en ik rij vaak tussen manegeruiters, omdat er anders geen ruimte is om te rijden..
ik kan gewoon spinnen tussen de manege paarden hoor..die hebben er geen moeite mee ;)

De meeste pensionpaarden zijn er ook aan gewend. Als je paard er van schrikt heb je hem niet in de hand..vind ik.. ;)