Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Rumpleteaser schreef:Is ook logisch! Het is gewoon een goed voorbeeld (vind ik) van het 'taalverschil' tussen dressuur en western.
Overigens vind ik dat 'je been erbij houden' iets anders is dan 'iedere pas aansporen'.
Over het ALGEMEEN is dit iets wat wij veel op stal zien:
Dressuurruiters die overstappen naar western zijn gewend om elke pas bij te drijven (even kort door de bocht hoor)
Wij leren onze paarden dat 1x bumpen betekent: in je gang gaan en in je gang blijven.
Als ze dus aangespoord blijven (bump-bump-bump) gaan ze alleen maar harder.
Dat is dus iets wat wij vaak als eerste 'afleren'
En dan hebben we het nog niet over sturen, teugelcontact, whoaaa,![]()
Maar weet je: die verschillen (EN overeenkomsten!) maken het juist zo leuk vind ik!

sporter schreef:Rumpleteaser schreef:............Over het ALGEMEEN is dit iets wat wij veel op stal zien:
Dressuurruiters die overstappen naar western zijn gewend om elke pas bij te drijven (even kort door de bocht hoor)
Wij leren onze paarden dat 1x bumpen betekent: in je gang gaan en in je gang blijven.
Als ze dus aangespoord blijven (bump-bump-bump) gaan ze alleen maar harder.
Dat is dus iets wat wij vaak als eerste 'afleren'
En dan hebben we het nog niet over sturen, teugelcontact, whoaaa,![]()
Maar weet je: die verschillen (EN overeenkomsten!) maken het juist zo leuk vind ik!
Ja maar dan ben je gewoon een slechte dressuurruiter
simodi schreef:Kan me voorstellen dat westernruiters die in een bak waar ook dressuur gereden wordt gaan spinnen en stops maken, best als hinderlijk ervaren worden en je dus last van elkaars bezigheden kunt hebben. Kwestie van aanpassen lijkt me en rekening met elkaar houden ...
Gewoon iedereen lekker z'n ding doen en blijven praten met elkaar en niet elkaar het leven zuur maken kom je veel verder mee en hou je het leuk voor iedere ruiter. HANKS_WHITE schreef:gisteravond is er nog iemand boos uit de rijhal vertrokken toen wij aan het rijden waren,
vanaf 20u is het western op dinsdagavond,nu waren er nog 2 dressuurruiters in de bak
en daar hebben wij geen moeite mee,maar zij blijkbaar wel,toen er een paard ging spinnen schrok het paard van een van de ruiters en is die de bak uit gegaan onder het motto van; dat cowboy gedoe dat maakt de paarden alleen maar gek,een normale mens kan nog niet eens stappen in de bak.
vind ik wel jammer want we waren toen met 4 in de bak en ik denk dat je dan toch plaats genoeg hebt om te stappen,na 2x schrikt het paard niet meer van het spinnen.
maarja je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden houden
is dan zou je daar als westernruiter toch ook rekening mee houden?
. Ik ben zelf ook westernruiter en mijn paard moet daar maar aan wennen en idd nu kijkt hij er helemaal niet meer om of naar die andere paarden. Ik kan ook zagen op de dressuurruiters die hun zweepje iets te veel gebruiken (ja dat gebeurt hoor
) of per ongeluk langs buiten houden zodat het langs de bakrand "krast". Dat vond mijn paard ook in het begin allemaal wat raar! Schriktraining noem ik dat
. Nu kan ik me wel voorstellen als je een heel schrikachtig bommetje onder je kont hebt zitten, dat dit niet altijd alles is. Maar da's meer jouw probleem dan van andere ruiters, dan moet je trainen op tijden dat er niemand anders is (zoals JessandHope bv).
) last van de westernruiters als de dressuurruiters. Het is gewoon de mentaliteit van de ruiter. Als ik iemand zie rijden die een jong paard heeft en wat last heeft, dan ga ik die wel uit de weg. Al zijn er wel grenzen natuurlijk
. Ik wil ook wel trainen natuurlijk, maar dan moet het al grof zijn hoor.
). Integendeel ze zaten allemaal te supporteren en waren heel enthousiast als ik hem terug de juiste kant opkrijg. Nu lachen we er nog eens hartelijk om, om die goede oude tijd
. Wendy schreef:Jockey_my schreef:Wat goed trouwens dat er bij jullie speciaal voor de westernruiters een avond is!
Vind je? Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat het blijkbaar nodig is om voor verschillende groepen verschillende tijdstippen te organiseren...
HANKS_WHITE schreef:hoe je het ook draait of keert als er echt gewerkt wordt gaat het niet samen,
bij ons wordt er nogal eens gegild door de lesgever dat iedereen even op 1 cirkel moet blijven als ze even intensief met 1 paard bezig zijn met een oefening op de andere cirkel en het westerngedeelte heeft daar weinig problemen mee maar het dressuur/spring gedeelte weet blijkbaar niet wat je op een cirkel kunt doen behalve rondjes draaien.
en je weet ook,die gekke westernpaarden die galopperen allemaal lekker linksom,dan roept er iemand ANDERE KANT OP!! dan stop de hele zooi en huppelt even vrolijk weer in galop de ander kant op. daar kunnen dressuur ruiters echt niet mee lachen.
kijk eens naar het verschil bij een wedstijd met warmrijden,bij de engelse sport zie je veel zure gezichten en vervelende paarden
en bij de western galoppert alles vrolijk op een grote cirkel hengsten,merries,paarden met alleen een halstertje aan...
toch wel een wereld van verschil vind ik zelf.
waar ik gestald sta daar houdt iedereen goed rekening met elkaar maar daar ben ik enigste westernruiter waar ik gisteren was willen ze volledig overstappen op western dus ik vrees dat er velen gaan vertrekken...
maar geen problemen mee. sporter schreef:HANKS_WHITE schreef:hoe je het ook draait of keert als er echt gewerkt wordt gaat het niet samen,
bij ons wordt er nogal eens gegild door de lesgever dat iedereen even op 1 cirkel moet blijven als ze even intensief met 1 paard bezig zijn met een oefening op de andere cirkel en het westerngedeelte heeft daar weinig problemen mee maar het dressuur/spring gedeelte weet blijkbaar niet wat je op een cirkel kunt doen behalve rondjes draaien.
en je weet ook,die gekke westernpaarden die galopperen allemaal lekker linksom,dan roept er iemand ANDERE KANT OP!! dan stop de hele zooi en huppelt even vrolijk weer in galop de ander kant op. daar kunnen dressuur ruiters echt niet mee lachen.
kijk eens naar het verschil bij een wedstijd met warmrijden,bij de engelse sport zie je veel zure gezichten en vervelende paarden
en bij de western galoppert alles vrolijk op een grote cirkel hengsten,merries,paarden met alleen een halstertje aan...
toch wel een wereld van verschil vind ik zelf.
waar ik gestald sta daar houdt iedereen goed rekening met elkaar maar daar ben ik enigste westernruiter waar ik gisteren was willen ze volledig overstappen op western dus ik vrees dat er velen gaan vertrekken...
Hier zou ik toch ook echt voor passen. Stalgeld betalen en dan ben je aan het rijden en word je vertelt dat je ff lekker op een cirkeltje kan gaan rijden![]()
Rekening houden met elkaar lijkt me niet meer dan logisch. Maar als een malloot op een cirkel gaan rijden als iemand ff bezig is no way
HANKS_WHITE schreef:als er een uur westernles is wordt je geregeld induvidueel even op de cirkel gepakt en de rest doet zn oefeningen op de andere cirkel,
er wordt al geen probleem van gemaakt dat er andere ruiters die niet meerijden in de les zich in de piste bevinden
dus als hun dat niet aanstaat dan zijn er nog 6 andere dagen in de week dat ze na 20u kunnen rijden,wij gaan ook niet de bak in voor 20u omdat er iemand dressuurles heeft,en als die vrouw dat wel zou toelaten dan hebben wij rekening ermee te houden dat die persoon les heeft en als ons gevraagd wordt om dan even in een hoek te gaan staan om een proef te rijden ofzo daar heb ik geen problemen mee. dat is rekening houden met elkaar,of ben ik helemaal fout??
sporter schreef:HANKS_WHITE schreef:als er een uur westernles is wordt je geregeld induvidueel even op de cirkel gepakt en de rest doet zn oefeningen op de andere cirkel,
er wordt al geen probleem van gemaakt dat er andere ruiters die niet meerijden in de les zich in de piste bevinden
dus als hun dat niet aanstaat dan zijn er nog 6 andere dagen in de week dat ze na 20u kunnen rijden,wij gaan ook niet de bak in voor 20u omdat er iemand dressuurles heeft,en als die vrouw dat wel zou toelaten dan hebben wij rekening ermee te houden dat die persoon les heeft en als ons gevraagd wordt om dan even in een hoek te gaan staan om een proef te rijden ofzo daar heb ik geen problemen mee. dat is rekening houden met elkaar,of ben ik helemaal fout??
Daar heb je gelijk in. Maar in je vorige post schreef je er niet bij dat het om specifieke tijden ging. Ik ging er vanuit dat het de dagelijkse gang van zaken was.
iedere dinsdagavond vanaf 20u tot ...... vaak veel te laat
wordt er western gereden,de rest van de week niet,dan is de bak vrij.
Op de manege waar ik hiervoor stond was de verdeling dressuur-western vrij goed al waren daar wel vaker irritaties, simpelweg omdat er veel meer mensen waren, je elkaar niet zo goed kent en alleen een 'dressuurmiep' of 'cowboy' ziet die weer eens lastig doet. simodi schreef:Ik kijk er van op dat dressuurpaarden schrikken als een westernpaard spint! Nooit geweten ...
Wendy schreef:Jockey_my schreef:Wat goed trouwens dat er bij jullie speciaal voor de westernruiters een avond is!
Vind je? Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat het blijkbaar nodig is om voor verschillende groepen verschillende tijdstippen te organiseren...