[WN] Groomen van een witte paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:10

Ook spray's moet je leren opbrengen, meestal zijn ze witter dan het paard zelf. Ik zelf gebruik op wondjes (zeker als die nog niet echt dicht zijn of een korstje hebben) een zalf op basis van zinkzalf (ik heb daar een heel fijn potje spul voor, geen idee hoe het heet maar 't dekt mooi en het bevordert het herstel van de huid en haargroei).
Kleursprays zijn meer om vacht bij te kleuren, niet om op wonden te maskeren.
Overigens heb ik voor een Quartermerrie die ik in't verleden voor iemand showde es een potje theatermakeup gehaald voor een heel grote 'schaaf'plek die ze had. Huid was nog heel maar op raadselachtige wijze was het haar er af en had ik een groot roze stuk midden op de hals. Ik vond precies de juiste kleur en omdat deze make-up ook bedoeld is voor op huid irriteert het niet. Van een afstandje zag je d'r niks van (dit was overigens ver voor de tijd van kleursprays... toen had je alleen 'wit' vanuit de hondenshow wereld, ik gebruikte al witte spray voor die in de paardenshowwereld - in Nederland altans - te koop was).
Maar dat wit gebruik ik dus niet voor op benen e.d., alleen voor in de staart. Benen worden veel mooier en natuurlijker door inborstelen van talk. Spray komt 'op' de vacht te liggen en is duidelijk witter waardoor het erg moeilijk is om een mooie onzichtbare overgang te maken, dat lukt je met talkpoeder wel.

Cheveyo

Re: Groomen van een witte paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:11

Ik maak morgenavond even een lijstje met data, moet nog even een half uurtje aan het werk dus red het niet.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:18

ik smeer groene leem op zijn wondjes, dus dat ziet er niet uit, een paint met groene vlekjes, maar ik zweer bij dat spul.
Als we dus naar de show gaan kan ik beter zinkzalf op de kale plekjes smeren dan die spray? De spray kun je dus ook in de staart doen? In ons geval alleen de manen, meneer heeft een zwarte staart. En zwarte benen!

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:25

Oeh ik wacht met smart op je lijstje want ik wil echt heel graag meedoen!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:29

Francis schreef:
Ook spray's moet je leren opbrengen, meestal zijn ze witter dan het paard zelf. Ik zelf gebruik op wondjes (zeker als die nog niet echt dicht zijn of een korstje hebben) een zalf op basis van zinkzalf (ik heb daar een heel fijn potje spul voor, geen idee hoe het heet maar 't dekt mooi en het bevordert het herstel van de huid en haargroei).
Kleursprays zijn meer om vacht bij te kleuren, niet om op wonden te maskeren.
Overigens heb ik voor een Quartermerrie die ik in't verleden voor iemand showde es een potje theatermakeup gehaald voor een heel grote 'schaaf'plek die ze had. Huid was nog heel maar op raadselachtige wijze was het haar er af en had ik een groot roze stuk midden op de hals. Ik vond precies de juiste kleur en omdat deze make-up ook bedoeld is voor op huid irriteert het niet. Van een afstandje zag je d'r niks van (dit was overigens ver voor de tijd van kleursprays... toen had je alleen 'wit' vanuit de hondenshow wereld, ik gebruikte al witte spray voor die in de paardenshowwereld - in Nederland altans - te koop was).
Maar dat wit gebruik ik dus niet voor op benen e.d., alleen voor in de staart. Benen worden veel mooier en natuurlijker door inborstelen van talk. Spray komt 'op' de vacht te liggen en is duidelijk witter waardoor het erg moeilijk is om een mooie onzichtbare overgang te maken, dat lukt je met talkpoeder wel.

Dat is inderdaad zo met sprays. Ik ga bij het wondje dat hiphopje beschrijft dat het gewoon een haarloos stukje is en niet iets echt kapots, want dan kan je beter niks opsmeren. Bij kale plekjes spoot ik de spray altijd in een doek en depte ik het dan op de plekken.. overigens deed ik dat meestal. Sprayen in een doek en dan over de plekken heen wrijven. Dan wordt het egaler en krijg je geen witte vlekke van de spray.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:41

Op wondjes in het wit idd een zalf op basis van zinkzalf zoals bijv. Sudocrem (pure zinkzalf is erg vet en grijzig). Ik heb een speciaal paardenzalfje, ooit es gekregen van iemand en pas later als 'showzalfje' gaan gebruiken, die is wat 'droger' dan sudocrem en dat werkt fijner, maar sudocrem werkt ook wel (misschien gewoon even bij 't kruidvat kijken of ze iets goedkoops hebben wat 'droger' is). Sudocrem met daarover wat talk gestoven voorkomt ook wel dat het uit smeert (is bij kleine wondjes niet echt nodig denk ik maar kan bij een grotere plek handig zijn).

Witte spray in de manen deed ik niet, die waren wit genoeg, maar de punt van de staart wil vaak wel wat gelig blijven en daar verstoof ik dan eerst wat kalkspray door (ik heb dus een speciale spray die ik ook bij het showen van m'n bobtail gebruikte, die is op basis van kalk, ik weet niet op wat voor basis die kleurspray voor paarden is) en daarna Ultra spray en dan een vleugje haarlak om de staart 'fluffy' te houden. (kan ik allemaal voor doen ;) )
Overigens heb je die kleurspray in heel veel kleurtjes, ook in't zwart, dus bruine punten in de staart kun je met zwarte spray bijwerken ;) Donkerbruin om de aalstreep op je dun te accentueren geeft ook vaak een mooi dramatisch effect (maar vergt veel oefening om dat strak en natuurlijk te doen).
Toch ben ik van mening dat een mooie diepe kleur en glanzende vacht van binnenuit moeten komen dus goede voeding en conditie is van allergrootste belang, daar kan echt geen kleurspray of truukje tegenop. Dat zijn leuke 'finishing touches' maar zonder goede conditie en natuurlijke uitstraling en gezondheid als uitgangsbasis heb je niks aan finishing touches.
En hoe beter die uitgangsbasis is, hoe minder 'finishing touches' je nodig hebt ;). Het showklaar maken van een Halterpaard is dus meer dan een middagje 'make-uppen' voor de show, een Halterpaard in showconditie brengen heeft veel meer met 'dagelijkse verzorging' te maken dan met 'showgroomen'. Een paard in showconditie kan zonder veel groomwerk nog winnen in de ring, een paard wat niet in showconditie is zal met uren showgroomen en alle truukjes van de wereld niet in showconditie te brengen zijn.
(om maar even kort door de bocht aan te geven dat 'stiekjes en hoevenlak' geen winnaar maken ;) )

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:04

Als je een appie hebt met heel weinig manen, hoe kan je dan het beste stieken?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:28

die moet je roanen jottum ;)

ik ben ok wel voor een groomclinic, heb een paint zonder wit maar kan er vast veel van leren nog!

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:43

ik heb hele topic ook meegelezen maar clinic komt voor mij eigenlijk te vroeg ... mijn paint heeft wel heel veel wit maar hij komt pas 11 september bij mij en dan mag hij toch echt eerst even baby blijven..volgend jaar zie ik wel weer verder ;)

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:46

hobbelheks schreef:
die moet je roanen jottum ;)

ik ben ok wel voor een groomclinic, heb een paint zonder wit maar kan er vast veel van leren nog!

Dat gaat manlief echt niet willen :D Knippen wil ie net, maar ook al onder protest

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:52

gewoon doen :D

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:54

je kunt wel komen naar de clinic maar tussendoor thuis dan stukje bij beetje je diertje wennen aan geprut en gefrunnik.
Ik heb die van mij nu al een beetje geleerd dat er stiekjes in zijn manen komen. Eerst nog alleen losse vlechten en gefriebel. Nu zijn het strakkere vlechten en een hengstenvlecht tegen de hals heeft hij ook al gehad. Volgende stap is het begin van banden, gewoon leren dat die plukken haar wel eens wat strakker zitten en niet loshangen.
Snuitje eens afdoen met een babydoekje, oogjes ontprutten met een doekje. Derde oor knippen (bridle path), dat knispert namelijk in de buurt van zijn oren als je knipt met een schaar. Gebied rondom de koker en de ballen schoonmaken met een babydoekje, allemaal dingen die je als ukkie best kunt leren aan ze.
Mijne komt ook niet mee met de clinic (ivm trailerrijden) maar bij de clinic zijn lijkt mij erg leerzaam!

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:07

Neusje en rond de ogen krijg je ook mooi zwart en glimmend met een beetje vasaline
En gele pleken wit met een blokje magnezium (of hoe je het ook schrijft) poeder
Je weet wel wat je op je handen doet om aan bv de ringen te gaan hangen
Kun je bijna bij iedere sportzaak kopen
En zinkzalf kun je ook gewoon bij de drogist kopen
Die is wel wit, is voor babybilletjes bedoeld

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 11:28

sudocreme is toch ook wit?

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:31

baby poeder krijg je het ook fij wit mee alleen uitkijken dat je er niet te veel op doet :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:34

HumbleTalent schreef:
Dat is inderdaad zo met sprays. Ik ga bij het wondje dat hiphopje beschrijft dat het gewoon een haarloos stukje is en niet iets echt kapots, want dan kan je beter niks opsmeren. Bij kale plekjes spoot ik de spray altijd in een doek en depte ik het dan op de plekken.. overigens deed ik dat meestal. Sprayen in een doek en dan over de plekken heen wrijven. Dan wordt het egaler en krijg je geen witte vlekke van de spray.

ja, ik bedoel inderdaad haarloze stukjes. Die zijn dus mooi roze nu. Het duurt alleen zo vreselijk lang voordat ze weer mooi wit zijn dichtgegroeid.
Hoe kan ik trouwens het beste de gevoelige roze huid rondom zijn oog schoonmaken? Ik doe het nu gewoon met lauw water, maar de huid blijft een beetje gevoelig (zonnebrand gehad) en is wat dunner behaard. Ik wil vind het een beetje eng om met zalfjes rondom het oog te gaan werken.

Heeeeel handig topic dit ;)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 12:02

Dat bij die oogjes zou ik dan weer met babydoekjes doen Hiphopje.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:32

Heeft iemand een idee hoe je een donker streepje (een litteken van een wondje) bij een blue roan bij kan kleuren. Hij doet binnenkort mee met een kleurenklasse en dat zwarte streepje ergert me :o .

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:34

Baby olie :)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 12:42

Sharani kan je niet iets mengen van zwart en wit correctiespul. Misschien op dat zwarte streepje de haartjes kort knippen en dan dat mixje erop?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:23

Cheveyo, dat is wel een idee ik ga het eens proberen. Haar kortknippen hoeft alleen niet, ik scheer hen een paar dagen voor de show met een 15 dus dan is alles kort.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 13:26

of anders wat as mengen met het witte spul? Weet niet hoe 'grijs' het vachtje op die plek is.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:43

Cheveyo schreef:
Ik weet dat ze bij die dikbilkoeien de inkeping tussen bil/been/dijspieren soms een streepje wegscheren, een heel dun lijntje maar zodat de spieren beter uit komen.

Op shows/fokdagen of bij de boer zelf?
Want de boer zelf doet dit in de herfst als ze binnenkomen; dit ras heeft zulke enorme broekspieren dat de winttervacht hier onder de mest komen te zitten (anus ligt "diep"). Dus om ze "schoner" te houden, scheren ze deze regio soms.
Zie voorbeeld, bedenk waar anus ongeveer zit en zie het uitpuilen van de spieren, in de spuit-route :+ ....
Afbeelding

Afbeelding

On topic:
Hou het even in de gaten ** kan altijd nog iets leren**
Sooty is lekker makkelijk zwart, maar Daisy is de mooie combi van tobiano en viezerik :P

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:50

Wat bedoel je Natascha met "lekker makkelijk zwart" :D

Ik vindt het een hele klus om het zwart mooi zwart te houden, je ziet er echt alles op! %)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:05

bij shows bedoel ik ;-)