Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Francis schreef:Ook spray's moet je leren opbrengen, meestal zijn ze witter dan het paard zelf. Ik zelf gebruik op wondjes (zeker als die nog niet echt dicht zijn of een korstje hebben) een zalf op basis van zinkzalf (ik heb daar een heel fijn potje spul voor, geen idee hoe het heet maar 't dekt mooi en het bevordert het herstel van de huid en haargroei).
Kleursprays zijn meer om vacht bij te kleuren, niet om op wonden te maskeren.
Overigens heb ik voor een Quartermerrie die ik in't verleden voor iemand showde es een potje theatermakeup gehaald voor een heel grote 'schaaf'plek die ze had. Huid was nog heel maar op raadselachtige wijze was het haar er af en had ik een groot roze stuk midden op de hals. Ik vond precies de juiste kleur en omdat deze make-up ook bedoeld is voor op huid irriteert het niet. Van een afstandje zag je d'r niks van (dit was overigens ver voor de tijd van kleursprays... toen had je alleen 'wit' vanuit de hondenshow wereld, ik gebruikte al witte spray voor die in de paardenshowwereld - in Nederland altans - te koop was).
Maar dat wit gebruik ik dus niet voor op benen e.d., alleen voor in de staart. Benen worden veel mooier en natuurlijker door inborstelen van talk. Spray komt 'op' de vacht te liggen en is duidelijk witter waardoor het erg moeilijk is om een mooie onzichtbare overgang te maken, dat lukt je met talkpoeder wel.
)
Donkerbruin om de aalstreep op je dun te accentueren geeft ook vaak een mooi dramatisch effect (maar vergt veel oefening om dat strak en natuurlijk te doen).
. Het showklaar maken van een Halterpaard is dus meer dan een middagje 'make-uppen' voor de show, een Halterpaard in showconditie brengen heeft veel meer met 'dagelijkse verzorging' te maken dan met 'showgroomen'. Een paard in showconditie kan zonder veel groomwerk nog winnen in de ring, een paard wat niet in showconditie is zal met uren showgroomen en alle truukjes van de wereld niet in showconditie te brengen zijn.
) 
HumbleTalent schreef:Dat is inderdaad zo met sprays. Ik ga bij het wondje dat hiphopje beschrijft dat het gewoon een haarloos stukje is en niet iets echt kapots, want dan kan je beter niks opsmeren. Bij kale plekjes spoot ik de spray altijd in een doek en depte ik het dan op de plekken.. overigens deed ik dat meestal. Sprayen in een doek en dan over de plekken heen wrijven. Dan wordt het egaler en krijg je geen witte vlekke van de spray.
Cheveyo schreef:Ik weet dat ze bij die dikbilkoeien de inkeping tussen bil/been/dijspieren soms een streepje wegscheren, een heel dun lijntje maar zodat de spieren beter uit komen.
....