[WN] Wel of geen rood lintje indoen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shoufshouf

Re: Wel of geen rood lintje indoen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 17:45

Wat gebeurd er toch veel als je even naar je werk bent!!! hahaha...maar goed. Ik ga er na al mijn trainingen maar vanuit dat ze niet zal trappen want dat heeft ze tijdens de trainingen niet gedaan. Ging meer om het feit of andere ruiters het fijn vinden dat ik een lintje draag. Western_Lisa geeft aan van wel, en die rijdt zondag met mij door de bak!!!

@Lisa ik rijd op een bonte merrie met startnummer 1576 en zal geen lintje dragen!! Past ook niet bij mijn showsetje!!!

Ik zal nog wel melden hoe het was...En misdraagt ze zich echt dan zal ik voorlopig verder niet starten...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:38

texas1980 schreef:
Ik zou toch nog even de boeken induiken over analyseren dat kan je zeker gebruiken.

Ik zou even leren quoten :+

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:57

Sonja schreef:
Ja tot zover ben ik het volledig met je eens. Trainen doe je thuis, niet op wedstrijd.

Daar ben ik het zeker mee eens. :j
Maar je kunt het thuis nog zo goed voor elkaar hebben op een wedstrijd is het toch weer anders.

Ik ben het er geheel ermee eens, dat het voor de medewedstrijd ruiters ook zeer lastig is als een paard bij zit die te snel gaat of loopt te dreigen (trappen gaat te ver,en dient dan ook nog niet mee te doen).
Maar soms moeten deze paarden cq ruiters door ervaring rustiger worden.
Veel samen rijden,aan clinics meedoen enz is al goede voorbereiding, maar aan de spanning die bij een echte wedstrijd hoort is niet veel meer te doen dan kilometers maken.

Zolang deze ruiters zelf bewust zijn van hun probleem en er tijdens het rijden zoveel als mogelijk rekening mee houden, dan moeten zij toch mee kunnen doen.

Dus nogmaals veel succes @schoufschouf, laat maar zien dat je goed voorbereid bent en show je paard. +:)+

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:10

sliding schreef:
Sonja schreef:
Ja tot zover ben ik het volledig met je eens. Trainen doe je thuis, niet op wedstrijd.

Daar ben ik het zeker mee eens. :j
Maar je kunt het thuis nog zo goed voor elkaar hebben op een wedstrijd is het toch weer anders.

Ik ben het er geheel ermee eens, dat het voor de medewedstrijd ruiters ook zeer lastig is als een paard bij zit die te snel gaat of loopt te dreigen (trappen gaat te ver,en dient dan ook nog niet mee te doen).
Maar soms moeten deze paarden cq ruiters door ervaring rustiger worden.
Veel samen rijden,aan clinics meedoen enz is al goede voorbereiding, maar aan de spanning die bij een echte wedstrijd hoort is niet veel meer te doen dan kilometers maken.

Zolang deze ruiters zelf bewust zijn van hun probleem en er tijdens het rijden zoveel als mogelijk rekening mee houden, dan moeten zij toch mee kunnen doen.

Dank je Sliding, inderdaad totaal correct. Thuis super, op clinic gaat het ook goed, maar op wedstrijd speelt de spanning ons samen nog te veel parten! :o
Weet dat dat niet nodig is, je leven hangt er niet vanaf, maar toch! En wij gaan alleen maar harder dan de gemiddelde op de wedstrijd. En hij hinnikt als een maloot en dit leer je alleen af, door heel veel te doen!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:27

nog even over afstraffen door judge van lintje:
uhm JA
bij aqha gewoon een DQ want je mag zoiets niet eens in je staart hebben!
altijd zoooo jammer dat men bij vragen hier automatisch uitgaat van de (afwijkende) wran regels en niet aangeeft dat er verschillende (internationale) verenigingen zijn met andere regels.

dit is weerrrr een regel waarin de wran afwijkt dan van alle andere internationale orginele verenigingen.
veel te 'engels' als je het mij vraagt, strikje is engels niet western.

mbt gedrag in de pleasure: officieel mag je niet hinderen. maar wat de judge niet ziet ziet ie niet. dat is dan ook de kunst.
hoe vaak zag je ze vroeger niet snel de 2e hand erbij pakken om te checken als de judge niet keer? mag ook niet, is ook niet eerlijk maar toch deed iedereen het!!!
er is een groot verschillen tussen 'showen' en 'een wedstrijdje rijden'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:19

Nee QH we gaan niet automatisch uit van afwijkende WRAN-regels, JIJ trekt alles weer eens naar de Quarterwereld en de AQHA toe. Maar dit is niet JOUW topic, dit is Shoufshouf's topic, en die start bij de WRAN en niet bij de AQHA.
Dus het antwoord is NEE een lintje wordt niet afgestraft door de jury. Punt.

Er is méér dan het quarterwereldje alleen. Hoe naar je dat waarschijnlijk ook vindt, maar anderen beleven heel veel plezier aan dat 'afwijkende gedoe' dat we WRAN noemen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:14

quarterH schreef:
altijd zoooo jammer dat men bij vragen hier automatisch uitgaat van de (afwijkende) wran regels en niet aangeeft dat er verschillende (internationale) verenigingen zijn met andere regels.

Goh, wat raar als ze zegt dat ze zondag in Haaksbergen is.
Volgens mij is daar dit weekend geen AQHA show?

En het is geen afwijkende regel van de wran. De wran heeft er gewoon geen regel voor.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:35

even lezen. De info over de wran was al gegeven. Ik zeg niet dat er alleen de regels van de aqha zijn. Enige wat ik zeg het jammer te vinden dat er vaak alleen over de regels van de wran wordt gesproken zonder dit erbij te zetten topics worden vaak (helaas) gebruikt als naslagwerk en ik zie de eerste al bij de aqha/apha/nrha komen met zo'n strikje 'want op bokt stond dat mocht'

kortom waar ik op doelde is geef een volledig antwoord:

indien je bij de wran start mag het wel en wordt het (officieel) niet afgestraft.
Bij de meeste rassen en dicipline verenigingen (aqha nrha apha nsba) is het reden tot disqualificatie.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:23

Sonja schreef:
.
Dus het antwoord is NEE een lintje wordt niet afgestraft door de jury. Punt.
.

een jury zal alleen (misschien onbewust) wel strakker in de gaten houden of je paard zich misdraagt, hij is er tenslotte ook al op geattendeerd dat er iets mis kan gaan :)

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 10:25

Tja WRAN als je geen papieren van QH of Paint hebt heb je gewoon GEEN andere keus. In dit geval is het dus fijn dat er dan toch wedstrijden zijn....!!!

@Sliding bedankt!! Zal mijn best doen....

Gisteren met les hebben we weer pleasure geoefend en dit ging prima, ook met inhalen, niets aan het handje.....dus we gaan uit van het beste....

Heb helaas te maken met een ex-mishandeld/ niet correct behandeld paardje en haar verdediging zit gewoon aan de achterkant...Daar is iedereen van onder de indruk en dus werkt het!! Neemt niet weg dat we daar niet aan werken en dat het al HEEL erg verbeterd is!!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:37

quarterH schreef:
ik zie de eerste al bij de aqha/apha/nrha komen met zo'n strikje 'want op bokt stond dat mocht'

En jij denkt door te melden dat het bij de aqha niet mag dit te voorkomen?
Sinds wanneer ben jij zo nobel :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:39

altijd al geweest rom. wordt alleen vaak niet zo gezien :D

vind het gewoon niet ok als hier weer eens foute of incomplete info staat en jammer dat er mensen zijn die op de een of andere manier denken dat bokt beter is dan gewoon eens een regelboek te lezen en dus de info op bokt voor 'waar' aannemen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:41

quarterH schreef:
nrha is het reden tot disqualificatie.

Show me the rule, want ik kan hem niet vinden?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:46

ik weet alleen zeker dat het bij aqha zo is.
misschien komt het iets verwarrend over in mn eerdere post:
ik zeg dat het bij meeste verenigingen zo is, en geef een voorbeeld van aantal verenigingen. wil daarmee niet zeggen dat het bij al deze verenigingen niet mag. ik heb geen rulebook van apha en nsba.
ik heb het in nrha rulebook niet opgezocht.

dus iig waar het om ging: het is niet per definitie toegestaan, check je eigen rulebook voor je zoiets wilt doen, het KAN reden tot disqualificatie zijn.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:51

O, dus je geeft dan zelf ook eigenlijk maar halve info?
Want nu kunnen mensen op bokt kijken of je bij de nrha een strikje in mag en dan denken dat het niet mag omdat jij "denkt" dat het niet mag.
Ik gok dat je het ook niet bij de apha/nsba hebt opgezocht?

Zie je, zo gemakkelijk gaat dat 8-)

Je hebt verder wel gelijk: zoek het op in het regelboek van de vereniging waar je wilt starten.
Maar niet l*llen over dat de wran weer speciale regeltjes heeft.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:55

ach jongens doe lekker rode paarse groene of van mijn part blauwe strikjes in die staarten. wat boeit mij het ook.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:59

Haha quarterH, nou nou..

Ik adviseer iedereen om de regels goed door te lezen als je niet zeker weet of iets mag of niet.
Verder heb ik mijn mening gegeven over het lintje in mijn eerdere post.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:41

het gaat weer nergens over.

dit lijkt heel erg op mijn topic over het rode strikje. ook daar werd al geopperd dat er dan maar simpelweg niet gestart moet worden.

je moet niet met je paard op buitenrit gaan, want hij is niet verkeers mak, maar?? hoe worden ze dan verkeersmak?

ik denk dat de mijne ook op de kletter gaat eerste keer in showarena. ze kent mij niet als ik zenuwachtig ben, want heb nog nooit aan WRAN mee gedaan, alleen onderlinge.
maar.. daar is toch de L5 voor? als opstapje, om het voor de ruiter en paard makkelijker te maken?

ik snap er niets van.
een wedstrijd is niet om te trainen, maar hoe krijgt je paard dan wedstrijd ervaring als je er nooit eens heen mag om te kijken wat en hoe enzo?

zie ik nou zo scheel, of :? want ik wordt er gewoon helemaal onzeker van.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:41

Paintless schreef:
een wedstrijd is niet om te trainen, maar hoe krijgt je paard dan wedstrijd ervaring als je er nooit eens heen mag om te kijken wat en hoe enzo?

Sorry, maar je bent toch vaak genoeg zelf op een wedstrijd geweest om te kijken hoe het er aan toe gaat?
Dat je nerveus bent kan ik me voorstellen, maar als je nu al een instelling hebt van "mijn paard zal wel aan de kletter gaan" dan is het volledig volgens de self fullfilling prophecy dat dat ook gebeurt.

Maar waarom denk je dat dat gebeurt? Blijkbaar heb je nog niet genoeg vertrouwen in je paard en de controle die je er over hebt. Dan kun je dus beter niet starten en dat vertrouwen wel krijgen.
Wat voor zin heeft een wedstrijd nou als je er niet redelijk zelfverzekerd van je eigen kunnen heen gaat?
In ieder geval in zoverre dat je je paard goed genoeg onder controle kunt houden. Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar als je het van te voren al weet of er geen vertrouwen in hebt, ga dan niet en besteedt het geld voor je wedstrijd aan extra lessen.

Je gaat toch ook niet pinnen bij de bank als je thuis al hebt gekeken dat je niet meer kunt pinnen?

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:50

ik wist niet eens dat een rood lintje betekende dat het paard kan trappen :+
waar moet je die aan-in doen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:51

gewoon in een plukje bij de staart aanzet (of bij een invlecht onderaan) lintje komt uit het engels rijden immers

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:52

Qimm schreef:
gewoon in een plukje bij de staart aanzet (of bij een invlecht onderaan) lintje komt uit het engels rijden immers

dankjewel :)

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:06

xx_denise_xx schreef:
ik wist niet eens dat een rood lintje betekende dat het paard kan trappen :+
waar moet je die aan-in doen?

Wist ik ook niet hoor. Zag het laatst een keer en dacht; ahhh wat schattig zeg :+ hahaha

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:11

Romkabouter schreef:
Paintless schreef:

Sorry, maar je bent toch vaak genoeg zelf op een wedstrijd geweest om te kijken hoe het er aan toe gaat?
Dat je nerveus bent kan ik me voorstellen, maar als je nu al een instelling hebt van "mijn paard zal wel aan de kletter gaan" dan is het volledig volgens de self fullfilling prophecy dat dat ook gebeurt.

Maar waarom denk je dat dat gebeurt? Blijkbaar heb je nog niet genoeg vertrouwen in je paard en de controle die je er over hebt. Dan kun je dus beter niet starten en dat vertrouwen wel krijgen.
Wat voor zin heeft een wedstrijd nou als je er niet redelijk zelfverzekerd van je eigen kunnen heen gaat?
In ieder geval in zoverre dat je je paard goed genoeg onder controle kunt houden. Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar als je het van te voren al weet of er geen vertrouwen in hebt, ga dan niet en besteedt het geld voor je wedstrijd aan extra lessen.

Je gaat toch ook niet pinnen bij de bank als je thuis al hebt gekeken dat je niet meer kunt pinnen?

dit vind ik heel lief dat je dit zo zegt.

ja ik heb genoeg gezien. ik heb een elke dag anders merrie. erg impulsief en onberekenbaar.

iedereen zegt dat we het wel kunnen. en ze heeft wel vaker in grote groepen gelopen (12 paarden)
vertrouwen in haar gaat op en neer. ze kan super goed lopen en is erg werkwillend, maar kan ook heel erg onzeker zijn en zelf de controle nemen als ze iets niet vertrouwd.
maar... ze moet er toch aan wennen. thuis gaat alles goed. ze loopt perfect al zeg ik het zelf. in takt en gelijk. ze loopt mooi laag en verzameld.. ah, kan soms beter, maar goed.

ik heb er alleen echt geen idee van wat ze doet als ze op een voor haar vreemde plaats is. bovendien.. schijt ik 7 kleuren.
ik roep al jaren dat ik WRAN wil starten, maar nu het serieuze vormen aan begint te nemen, wordt ik bang. :=

wat een mietje he :P

maar goed. ik zou dus ook een rood strikje in doen.. was ik van plan. ik weet dat ze het gedaan heeft. ze doet het nu niet meer, maar kijkt wel lelijk zuur.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 13:16

Hier een verslagje!!!

Ben weer thuis en iedereen in de bak is heel gebleven. Zelfs degene die lelijk achter mij bleef plakken en daarna slordig inhaalde....Er was dus geen rede om een rood strikje in te hebben. Heb verder wel goed opgelet in de line-up ed. maar alles ging goed...