[WN] KNHS versus reining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:49

macke schreef:
Wordt het dan niets eens tijd dat jullie Westernruiters de handen ineen slaan en een gesprek/brief naar de Knhs sturen,

Je bedoelt zoals de afgelopen 3 jaar geprobeerd is?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:52

De rassenverenigingen hebben hun eigen selectiecriteria macke - of niet. In het laatste geval geldt: may the best one win *D .
Je moet geen Nederlandse principes willen toepassen op iets wat in zijn huidige vorm al prima functioneert.

Dat is GEEn leuk verhaal sflj :n .

macke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:35

Mac schreef:
De rassenverenigingen hebben hun eigen selectiecriteria macke - of niet. In het laatste geval geldt: may the best one win *D .
Je moet geen Nederlandse principes willen toepassen op iets wat in zijn huidige vorm al prima functioneert.

Dat is GEEn leuk verhaal sflj :n .

Even voor de goede orde, je hebt KNHS wedstrijden voor alleen friezen. De winst/verliespunten die worden behaald op de wedstrijden tellen gewoon mee. Dus rij je 1x per jaar een gemengde wedstrijd en 10 x een friezenwedstrijd en je hebt je gepromoveerd in een hogere klasse, dan mag je daar gewoon in starten op een gemengde wedstrijd.
Je kan de Friezen niet vergelijken met Western omdat dit een andere tak van sport is. Netzo als bij tuigpaarden die voor een bv sjees lopen kunnen wel naar een hogere limiet, maar zullen nooit in de Z dressuur kunnen starten als ze dus nog nooit een dressuurproef hebben gelopen.
Dat het bij de westernsport een "rommeltjes"is klopt wel een beetje er zijn vele groepen/clubs die van alles en nog wat zelf willen organiseren en zelf baas willen zijn. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan Friesstamboek, eigen wedstrijden voor eigen paarden en de punten tellen toch mee voor promoveren naar hogere klasse. Misschien is dit systeem ook haalbaar in de Westernsport Quarterhorse/Paint club.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:39

Romkabouter schreef:
macke schreef:
Wordt het dan niets eens tijd dat jullie Westernruiters de handen ineen slaan en een gesprek/brief naar de Knhs sturen,

Je bedoelt zoals de afgelopen 3 jaar geprobeerd is?

Misschien hadden jullie de standpunten BETER op papier moeten zetten en laten zien dat je een VOLWAARDIGE partner was voor de KNHS.
Wat mij opvalt op bv WRAN wedstrijden is het chaotische losrijden, hakken takken en trekken en het vaak toch niet al te vriendelijk met het paard omgaan, terwijl ik juist een leuke club met veel gezelligheid had verwacht...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:42

De WRAN heeft dus ook een dergelijk doorgroeisysteem ingevoerd macke :j maar de westernrassenverenigingen zitten vast aan het rulebook van hun stamboek in Amerika. De wereldkampioenschappen voor die rassen worden gehouden in Amerika. Het stamboek bepaalt de selectieprocedure. De Nederlandse westernrassenclubs zijn dus juist verre van eigen baas! Waar de regels van de Nederlandse westernrassenclubs en die van het KNHS elkaar ontmoeten is op evenementen ... maar het is me dus niet precies duidelijk hoe dat zit :? .

Verder heeft het APHA (Paintstamboek) bijvoorbeeld al een programma waar je punten en onderscheidingen bij elkaar kunt rijden in allerlei disciplines, waaronder punten gehaald bij de WRAN, maar bijvoorbeeld ook dressuurpunten (van KNHS wedstrijden!). Deze worden keurig geregistreerd bij het stamboek en zijn online op te vragen :-) .

Ik doelde met het Nederlandse principe eigenlijk meer op het feit dat je mensen zou moeten behoeden tegen het "afgaan" op wedstrijden. Dat vind ik niet nodig en is -sorry- ook echt een Nederlandse insteek ;-) . Mijn mening hoor!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:04

macke schreef:
Misschien hadden jullie de standpunten BETER op papier moeten zetten en laten zien dat je een VOLWAARDIGE partner was voor de KNHS.

Ik neem aan dat je dus WEET hoe e.e.a. op papier is gezet.

Vertel :)

macke schreef:
Wat mij opvalt op bv WRAN wedstrijden is het chaotische losrijden, hakken takken en trekken en het vaak toch niet al te vriendelijk met het paard omgaan, terwijl ik juist een leuke club met veel gezelligheid had verwacht...

Wat heeft dit te maken met de bestuurders van de FNW?

Anya

Re: KNHS versus reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:22

Macke met alle respect. Het is niet zo onoverzichtelijk. Dat maakt jij ervan. Voor de meeste westernruiters is het geheel heel logisch. En helemaal niet ingewikkeld. Het wordt pas ingewikkeld als je dat geheel in het keurslijf van de KNHS zou willen stoppen. Mij lijkt dat je je eerst wat meer moet verdiepen in de westernsport.

Bovendien:als ik op de gemiddelde dressuurwedstrijd kom zie ik mensen die met hun stompe sporen paarden beurse plekken schoppen die je niet ziet omdat de sporten stomp zijn, in de mond hangen (zeker bij springen) met bitten die vele malen onvriendelijker zijn bij verkeerd gebruik dan mensen denken, paarden volkomen gestresst rondrijden of eerst ablongeren op het voorterrein, mensen met hoedjes die hun voorrang nemen.....

(om maar een paar vooroordelen te noemen). Bij iedere wedstrijd van welke discipline dan ook zie ik mensen die niet kunnen rijden of minder vriendelijk met hun dieren omgaan. Dressuur, springen, western, sgw, etc. ;) Dat heeft niets te maken met wel of niet aansluiten bij de KNHS.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:36

Iedere maand krijg ik de Paardensport (omdat ik dus via die ene vereniging ook zomaar lid ben bij de KNHS. ;) ) en daarin staan altijd weer 'mooie' voorbeelden van dressuur,- en springruiters die om diverse redenen bestraft worden. Dus als we op die toer gaan, ken ik er ook nog wel een paar... ;)
Lijkt me niet nodig en bovendien nogal off-topic. :)

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:37

Hoewel ik maar van verre afstand en pas zeer recent de westernsport en reining volg, vind ik de discussie of deze discipline binnen de KNHS een plek dient te krijgen bijzonder interessant. Ik proef duidelijk tegenwerking maar heb er geen weet van waarop deze precies is gebaseerd. Dat de Nederlandse verenigingen vast zitten aan Amerikaanse regeltjes is wel duidelijk. Ik zelf zou enkele regeltjes persoonlijk best bijgesteld willen zien, maar dat is weer een andere discussie en dus eveneens off-topic. O:) Onduidelijke verwijten richting KNHS worden er gemaakt ... maar ik begrijp ook dat totaal niet duidelijk is, waar nu precies de kneep zit. Ik begrijp dat de besturen van de westernvereniging geen openheid van zaken geven aan hun achterban. Of is mijn conclusie onjuist. Is het dan niet zaak dat de leden van die westernvereniging nu eens met de vuist op tafel gaan slaan en duidelijkheid verlangen? Of steken zij hun hoofd in het zand en denken: boeien ... (zoals mijn zoontje zegt), ik zie wel hoe het komt?
Voorts begrijp ik dat er geen centrale vereniging is die de totale westerndiscipline verwoordt. Hiertoe zou wel een poging zijn ondernomen maak ik op maar dit is niet goed gegaan (FNW)???? Ik blijf het zo toch een beetje een rommeltje vinden met al die sport- en rasverenigingen. :o
Als ik het inmiddels goed begrijp dien ik een paint quarter horse aan te schaffen en pleasure & reining moet gaan doen want dan kan ik bij de meeste clubs starten. :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:59

Ik denk dat je het echt verkeerd begrijpt.

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de ruitervereniging in de westernsport (met aangepaste regels), de rassenverenigingen (paints, quarters, arabs en appies) en de verenigingen voor de specifieke onderdelen (langzame onderdelen (DSBA.. vastzittend aan amerikaanse regels, voor pleasure, hunter, trail e.d.), de DRHA (de reiners, vastzittend aan amerikaanse regels maar aangesloten bij de KNHS omdat het een olympische discipline is en ze dus aan FEI voorwaarden moeten voldoen), de koeienonderdelen (afkorting even kwijt uit het hoofd)

Een deel zit vast aan Amerikaanse regels. Die betreffen zowel de ruiters, het gevraagde als het ras. Ik mag met mijn niet-westernras dus niet bij die rassenverenigingen starten. De reiners mag je weer met ieder ras (wel of niet-westernras) starten. De NSBA hangt het af van welke rassen volgens de Amerikaanse moedervereniging toegestaan zijn. Zo mag ik met mijn KWPN-er die toevallig is ingeschreven bij de Oldenburgers vanwege een Oldenburger dekking) wél NSBA starten en met haar veulen niet. Tenzij ik die bij de Pinto's ingeschreven krijg ;) Bij de Wran mag iedere ruiter starten en bij de DRHA ook. De Wran heeft haar regels aangepast/gelijk gesteld met die van de veel grotere Duitse zusterorganisatie (de EWU) die is aangesloten bij de Duitse zusterorganisatie van de KNHS. Het is veel logischer die regels te volgen dan die van de KNHS.

Het KNHS puntensysteem is in alle disciplines volkomen wezensvreemd. Je kunt de sterren van de hemel rijden, maar als er toevallig een paar beter rijden dan jij.. heb je pech. Je rijdt geen onafhankelijke winstpunten zoals bij de dressuur bijvoorbeeld. De beste of de slechtste binnen een bepaald level of een bepaalde klasse wint. De WRAN heeft niveau-levels. De andere verenigingen zitten vast aan B/A/O-starters. Dat staat in de Amerikaanse regelboeken. Dat verander je niet.

De centrale vereniging was/is er. Die is echter door onenigheid o.a. over aansluiting bij de KNHS wat verdeeld geraakt.

De leden hebben overigens geen enkel belang bij een centrale vereniging of bij het met de vuist op tafel slaan. Als ik heel eerlijk ben, maakt het mij niet zo uit wat de appies of de paint voor beleid hebben. Ik heb niet zo'n ras ;)

Met een westernras heb je de meeste kans op veel plekken te starten. Met een Quarter mag je meedoen aan NQHA, WRAN, NSBA, DRHA. Met een paint bij de laatste drie en de paintclub, met een appie bij de laatste drie en de appiewedstrijden etc.

Met een niet westernras mag je meedoen bij de WRAN, de DRHA en (soms afhankelijk van de affiliates) bij de DSBA.

De koeienonderdelen weet ik niet genoeg van waar het deelname betreft.

Eerlijk gezegd heb ik 100x liever het huidige rommetje, dan het totalitaire bewind van de KNHS. Ik heb van redelijk dichtbij mogen aanschouwen hoe de rijvereniging bij ons in het dorp onevenredig op kosten is gejaagd door de van bovenaf opgelegde veiligheidseisen. Daarvan zijn er een aantal die tenminste grenzen aan stompzinnigheid. Zoals de balken uit de bak moeten ruimen bij dressuurles. Alsof dressuurruiters niet gebaat zijn bij het lopen van een paar balkjes. En dit is maar één voorbeeld. Er zijn bestuursleden om weggelopen.

Ik begrijp dat jij erg houdt van de KNHS als club. Ik een stuk minder. Ook hun beleid om als mijn paard op het wedstrijdterrein ziek zou worden te eisen dat dat dier naar een kliniek van hun keuze gaat én dat sectie verricht moet worden bij overlijden (waarmee ze beschikken over mijn eigendom) vind ik weer getuigen van doorgeschoten regelzucht die alleen kan ontstaan bij een monopiliepositie.

Het wordt eerder tijd dat jij je eens afvraagt waarom er zoveel mensen helemaal geen zin hebben aan te sluiten bij de KNHS. Waarom er al zoveel voorbeelden zijn hoe het niet moet (menners/endurance-ruiters). Waarom dat vooral kleinere diciplines betreft.

Dat komt omdat de KNHS vooral en vooreerst een spring en dressuurclub is. Daar zit het geld, daar zitten de leden, daar zit hun achterban. En daarom vertrouwen mensen het niet. Zeker niet als de westernsport de KNHS al heel erg tegemoet is gekomen. Bijvoorbeeld door het invoeren van een levelsysteem (WRAN) of het invoeren van een cap bij de lagere klassen. Als dank krijgt de westernsport dan te horen dat ze verticaal mogen aansluiten. En daarmee de status van een dorpsvereniging krijgen. Lijkt mij niet bevorderlijk voor voor het realiseren van het zo noodzakelijke vertrouwen.

Dus beste Jolanda. Je bent een roepende in de woestijn. En gezien de huidige stand van zaken. Terecht roepend. De westernruiters vertrouwen de KNHS niet meer.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:12

Anya schreef:
Eerlijk gezegd heb ik 100x liever het huidige rommetje, dan het totalitaire bewind van de KNHS.

Eens O:)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:14

woehaha
aiai
en je hebt het gequote dus ik kan niks meer wijzigen.

Maar los van het rommeltje dat ik bedoel, ben jij ook lief hoor Rom :D :D

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:18

Okee, nu ben ik pas helemaal verward. :? Overigens ben ik geen specifieke KNHS voorstander, hoor! Dat zie je fout. Ook ik draai al wat langer mee en heb de fusie van de breedtesport meegemaakt met alle perikelen van dien.
Ik ben blij dat jullie wel je weg kunnen vinden in het "rommeltje". :D, moet er maar eens een nachtje over slapen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:34

Die fusie in de breedtesport heb ik ook nog meegemaakt (gelijk mijn leeftijd duidelijk ;)). Met die fusie was ook de gezelligheid van de toenmalige paardensport verdwenen overigens ;)
Vond ik persoonlijk.. het werd groter, verder weg, onpersoonlijker, duurder ook. Op blote hoeven starten was niet meer normaal, je moest allemaal wel punten indraaien en als je geen hele dure laarzen en een dito duur paard had, telde je niet meer mee. De zegeningen van professionalisering hebben ook hun keerzijde.

Wat ik nou zo aardig zou vinden is als ze daarin een combi zouden kunnen vinden (dus los van de al dan niet aansluiting van de westernsport).

macke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 10:05

Romkabouter schreef:
macke schreef:

Romkabouter zegt:
Ik neem aan dat je dus WEET hoe e.e.a. op papier is gezet.

Vertel :)

Nee weet niet meer dan jullie en DAT bedoel ik dus. Ga eens op jullie strepen staan, de KNHS is ook maar een speelpop van de regering. Niet alleen de KNHS aanvallen, maar zeker ook je eigen partij. En het maakt niet uit of een rassenvereniging de baas wil spelen, ook zij moeten met de "moderne" tijd mee. Maar ik geloof dat aan beide kanten gekopt wordt en dan kom je er niet uit. Het logisch dat het friesstamboek geen kwpner inschrijft, ,maar we hebben het hier over stamboeken en sportorganisaties deze worden door jullie regelmatig met elkaar verward. Een Pavocup wordt alleen gebruikt voor in Nederland ingeschreven paarden in het KWPN stamboek. Maar als ik met mijn Quarter mee wil doen aan de pavocup zal dat niet gaan. Maar dat heeft niets met het de KNHS te maken. Nogmaals KNHS is een SPORTorganisatie en KWPN, Quarter, Paint zijn een stamboek die heus hun eigen wedstrijden kunnen organiseren voor hun "eigen"club.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:15

En uit deze post blijkt echt dat je minder weet dan wij en ook nog eens constant de plank misslaat in de interpretatie van die 'kennis'.

Overigens weten zowel Rom als ik en nog een aantal in dit topic redelijk veel van aansluitingsperikelen ;)

Ik hou op het uit te leggen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 23-03-10 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

macke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 10:17

Gelukkig en nu maar hopen dat jullie eruit komen !!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:20

eruit komen??
Er staan hier 5 pagina's waaruit blijkt dat een overgrote meerderheid geen meerwaarde ziet in een dergelijke vorm van aansluiting. Hoezo zouden we eruit willen komen. Dat veronderstelt dat we iets willen. En die deur heeft de KNHS wel dichtgemept met haar melding dat alleen verticale aansluiting een optie is. Ik kan niet voor de leden spreken, maar ik heb zo'n vermoeden dat de westernleden dat geen goed idee gaan vinden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:30

macke schreef:
Nee weet niet meer dan jullie en DAT bedoel ik dus. Ga eens op jullie strepen staan, de KNHS is ook maar een speelpop van de regering.

Verdiep je dan eerst eens in de history ipv maar wat rond te blaten dat wij op onze strepen moeten gaan staan.
Je weet niet eens wat er allemaal al is geschreven cq hoeveel er op strepen gestaan is.

Je geloofwaardigheid is hiermee geeindigd.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:24

Romkabouter schreef:
Verdiep je dan eerst eens in de history ipv maar wat rond te blaten dat wij op onze strepen moeten gaan staan.
Je weet niet eens wat er allemaal al is geschreven cq hoeveel er op strepen gestaan is.

Ik weet dat ook niet maar ben wel erg benieuwd. :j
Behept van enige kennis met betrekking tot fusiemogelijkheden KNHS-Westernsport ben ik er wel bijzonder nieuwsgierig naar.

Zoals hierboven ook gesteld bestaan er mogelijkheden voor rassenverenigingen binnen de KNHS en kent iedere sportdiscipline zijn eigen richtlijnen en regels. So far so good ... denk ik dan. Dit lijkt me meer een kwestie van alles goed en duidelijk formuleren.

Dat er een grote Nederlandse paarden(sport)bond is, daar ben ik wel voorstander van. Simpelweg om sterker en serieuzer als branche over te komen. (even of-topic: ik moet er niet aan denken dat straks "leken" ons gaan vertellen dat onze dierbare 4voeters richting abattoir moeten of bijvoorbeeld of zich met noodzakelijke inentingen gaan bemoeien.) Ook sponser mogelijkheden zijn groter. :D
Of de fusie breedtesport iets met de gezelligheid te maken heeft gehad, daarover heb ik mijn twijfels. Dit is mijnszinziens meer een maatschappelijk probleem. Iedereen is veel meer individueel gericht en verschil tussen kapitaal heeft altijd al bestaan. Dit zal binnen elke tak van (paarden)sport een issue zijn. ;(

Als ruiters (prof/amateur) zijn de meningen al vaak verdeeld.
- veiligheid: wel of geen cap / speciale hindernisklepels / veilige accomodatie etc.
- trainingsmethode: LDR vs rollkur / leeftijd paarden / bitten of bitloos etc.
- afijn, bokt staat er vol van .... :o
en hiermee moet de KNHS het doen. Voor hun ook geen eenvoudige klus, lijkt mij.
Natuurlijk heeft de regelgeving van de KNHS / FEI zijn goede en slechte kanten. Ook hierover zullen de meningen verdeeld blijven. Daarnaast heb je de eerder genoemde pluche ridders, ook nog.
Maar die zullen er ongetwijfeld ook zijn in de westernsport, toch? Slikken zij de opgelegde (bijvoorbeeld: amerikaanse) ras/sportregels voor zoete koek. Zijn deze regels altijd okay? en zo niet, heeft de nederlandse tak enige inspraak in die regels?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:44

J01andA schreef:
Ik weet dat ook niet maar ben wel erg benieuwd. :j

Sorry, maar dan verwijs ik je toch naar de zoekfunctie. Anya heeft al een heel stuk geschreven in dit topic.

J01andA schreef:
Dat er een grote Nederlandse paarden(sport)bond is, daar ben ik wel voorstander van.

Ik ook, maar niet de KNHS.

J01andA schreef:
Simpelweg om sterker en serieuzer als branche over te komen. (even of-topic: ik moet er niet aan denken dat straks "leken" ons gaan vertellen dat onze dierbare 4voeters richting abattoir moeten of bijvoorbeeld of zich met noodzakelijke inentingen gaan bemoeien.)

En hoeveel kennis zit er nu bij de KNHS denk je? De meest nutteloze regels komen voorbij waaien, dan is het toch moeilijk om te geloven dat er nog mensen zijn die ergens over nadenken daar.

J01andA schreef:
Maar die zullen er ongetwijfeld ook zijn in de westernsport, toch? Slikken zij de opgelegde (bijvoorbeeld: amerikaanse) ras/sportregels voor zoete koek. Zijn deze regels altijd okay? en zo niet, heeft de nederlandse tak enige inspraak in die regels?

Tuurlijk zijn die er. Nog een reden om niet aan te sluiten. Komen er alleen maar problemen bij.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:48

De NRHA,NCHA,NRCHA,AQHA,Ect.staan in de VS ook niet onder een overkoepelend orgaan, dus waar om zou dat hier wel moeten dan?
Enkel en alleen voor het KNHS om de baas te zijn, en geld te innen zeker!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:58

MidnightPSan schreef:
De NRHA,NCHA,NRCHA,AQHA,Ect.staan in de VS ook niet onder een overkoepelend orgaan, dus waar om zou dat hier wel moeten dan?
Enkel en alleen voor het KNHS om de baas te zijn, en geld te innen zeker!

Als het om FEI wedstrijden gaat wel hoor dan wordt dat in samenwerking met de USEF gedaan
(http://www.nrha.com/fei.php)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:04

Om maar weer eens de beginpost erbij te pakken:
macke schreef:
Waarom zouden wij ons niet richting bepaalde discipline af mogen vragen wat zij voor óns kunnen betekenen en als dat onvoldoende is, zou dat voor ons een moment van bezinning kunnen zijn of wij zo'n discipline nog wel langer kunnen of moeten investeren."

Dit toont voor mij voldoende aan dat het de KNHS niet gaat om de sport, maar om het geld.
Dat het voor de nederlandse reiningruiters misschien de enige manier is om naar de OS te gaan, kan ze blijkbaar niks schelen.

De de hele westernwereld zich aan moet sluiten bij de KNHS staat hier ook volkomen los van.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:51

Adrienne schreef,
Als...dan... samenwerking