[WN] Cap op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:53

:= Ik vind het prima hoor Anya maar Hunter is NIET engels en geen dressuur, hunter is gewoon hunter!!! :roll:

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:55

MissPK schreef:
:= Ik vind het prima hoor Anya maar Hunter is NIET engels!!! :roll:

als ik er naar kijk ben ik het van harte met je eens.

Maar..... ik heb het argument van veelzijdigheid niet verzonnen. Dat komt van anderen. Zoals ik al zei: juryleden, wranmensen die zeggen dat hunteren is om de veelzijdigheid van qpa's aan te tonen. En dat het daarom niet mag bij de wran.

Niet de brenger van het nieuws onthoofden miss PK ;)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:56

Nieuws?? :? Nahja....ik vind het best hoor! :evaw:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:57

MissPK schreef:
:= Ik vind het prima hoor Anya maar Hunter is NIET engels en geen dressuur, hunter is gewoon hunter!!! :roll:

Waarom spreekt men dan van trot en canter ??
Toch echt engelse rijtermen ;)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:59

Whoehaha! Ja als ze dat anders hadden genoemd hadden jullie het vast wel begrepen?! :')

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:04

Trot en canter, omdat het ruimere gangen zijn.. die overeenkomen met de trot en canter van de engelse sport zonder de knie actie..

Veelzijdigheid van het ras aantonen is niet bedoeld om aan te tonen dat het ras ook dressuur zou kunnen, maar meer dat het paard ook geschikt is voor HUNTER. Hierbij wordt verlangd dat het paard vlakke gangen heeft, een gemanierd en vriendelijke houding.

Hunter is dus NIET bedoeld om aan te tonen dat qpa ook dressuur zouden kunnen. Het is wel bedoeld als het aantonen van de veelzijdigheid van het ras.

Hunter en dressuur zijn twee hele verschillende dingen!!
Laatst bijgewerkt door HumbleTalent op 30-10-09 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:05

nou ja geen nieuws, bij wijze van.. Ik zeg niet dat het voor de veelzijdigheid is.. andere zeggen dat.. al jaren.. Heb even gezocht..
CherokeeChum schreef:
Deze zijn in principe ook geen western onderdelen maar bedoeld om de veelzijdigheid van het ras te promoten.
Tja, en daar hoort traditie getrouw een ander outfitje bij.

Niet mijn ding by the way, maar ja,keuzes he? :D

LindyH schreef:
Wat ik krom vind is de manier waarop xTB's aan hun inschrijving bij de AQHA komen.

Om als xTB een volledige inschrijving bij de AQHA te verdienen, moet je een bepaald aantal punten halen. Ik dacht een ROM, maar dat weet ik niet zeker. In theorie is dat een goede regel.

Het rare is alleen dat deze xTB's vooral hun punten halen in de hunter klassen, de klassen die bedoeld zijn om de veelzijdigheid van de Quarters te laten zien. Ze schrijven dus klassen uit waar Quarters in principe niet voor bedoeld zijn. TB's zijn daar veel beter in. Dus die xTB's halen daar (logisch) veel punten in, en verdienen daarmee hun volledige registratie.

Dat vind ik niet kloppen.

Dan kunnen ze ook wel het ringsteken uit gaan schrijven om daarmee de veelzijdigheid van de Quarters te laten zien, en als dan kruisingen met Belgische trekpaarden daar heel goed in blijken te zijn, die voortaan als 100% Quarter in te gaan schrijven.
(Is niet helemaal vergelijkbaar, weet ik, maar het is hetzelfde idee.)

cowboyberend schreef:
hunter heb je idd in de westernsport maar das alleen maar voor quarters om de veelzijdigheid van de quarter aan te tonen ;)

Cassidy schreef:
Hierbij een eerste draft voor de rasbeschrijving American Quarter Horse. Ik moet nog even de bronnen vermelden, wat exacte jaartallen opzoeken, en misschien moet er wat geschoven worden met de hoofdstukken.

The American Quarter Horse

Het Amerikaanse Quarter Horse ras is het paardenras met de meeste geregistreerde paarden ter wereld (inmiddels over de 4 Miljoen geregistreerde paarden). De oorspronkelijke naam van dit ras was het Quarter Mile Horse omdat dit ras oorspronkelijk voor paardenkoersen werd gebruikt die in die tijd vaak een kwart mijl lang waren. De naam is later verbasterd tot American Quarter Horse. Het American Quarter Horse wordt gezien als een van de snelste paarden op korte afstanden en wordt nog steeds behalve voor paardenkoersen gebruikt voor het werk op de ranch, rodeo’s, reining, barrel racing en western onderdelen op wedstrijden.
Om de veelzijdigheid van het ras te tonen laat men ook Quarters in dressuuronderdelen zien zoals Hunter en Hunter Hack, en worden er menklasses uitgeschreven (Pleasure Driving)

Sonja schreef:
Volgens mij hebben we het daar 2 jaar geleden in de ALV over gehad (weet het niet zeker meer hoor) en is toen besloten om het niet te doen omdat het geen typisch "western" iets is.

Het beste alternatief voor hunter bij de WRAN hebben we toen benoemd als dressuurwedstrijd geloof ik :D

De rassenverenigingen hunteren wel, om de veelzijdigheid van het ras te promoten. Maar omdat de WRAN alle rassen vertegenwoordigt, leek dat toen niet zo gewenst als bij een specifieke rasvereniging.

Persoonlijk zou ik er ook niet zoveel behoefte aan hebben, ondanks dat ik me er bij de DAWRA in de toekomst misschien nog wel een keer aan ga wagen :=

Rob_H schreef:
Hoezo vreemd????? De aqha etc hebben hunter in hun pakket zitten om de veelzijdigheid van het ras te tonen.
De wran is een ruiter vereniging die zich toespits op het western riding met alle rassen en hunter is geen western riding.

Maarja dat is meestal bij dit soort discussies dat er vanalles wordt bij gehaald wat weinig of niets met het eigelijke probleem te maken heeft. 8-)

crazycactus schreef:
Hunter heeft eigenlijk niets met western rijden te maken. Het is een AQHA, APHA en appaloosa onderdeel. Ontstaan om de veelzijdigheid van het ras te tonen.

HumbleTalent

Re: Cap op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:09

Wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen?

Dat heel veel mensen van bokt vinden dat het voor het aantonen van de veelzijdigheid is? stimmt! is het ook..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:16

Dat vind ik dus niet.. het blijft een westernonderdeel waar ze lopen met westernhouding en westerngangen. Niets mis mee hoor.

Maar ik vind het niet meer veelzijdig dan pakweg reining of horsemanship ook veelzijdig is.

Maar het was ooit bedoeld om iets anders aan te tonen. En dat doet het niet.

Enneh.. ik heb een hele tijd een irish hunter gereden.. en die heeft echt echt echt andere gangen.
Nogmaals niet als verwijt of om te zeiken of zo. Maar omdat het gewoon niet op engelse hunter lijkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:46

Het hele showgebeuren heeft toch weinig meer te maken met wat de oorsprong was, dus waarom de hunter ook niet :D
Het leuke vind ik wel dat iedereen dan begint te roepen met 'kijk een hoe allround het ras is', terwijl er specifiek hunter gefokte paarden zijn alsook specifieke paarden voor de andere onderdelen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:28

MENSEN MENSEN MAG IK EVEN U AANDACHT!!! IK BEN HET VOLLEDIG EENS MET MISSPK!!!
en ja, dat is echt nieuws!!!! :+

verder, wat een doelloze discussie weer.
en het zijn weer niet de daadwerkelijke showruiters (die dus de ervaring hebben en weten waar het om gaat omdat ze het doen) die hier bepaalde reacties geven.....i rest my case.
ik snap het probleem ook niet zo.

twistedwire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:40

lissisanne schreef:
alleen voor de mooi dus...

ik zou er zelfs niet meer aan deknen om zonder cap te rijden. ben afgelopen ma over de kp gevlogen en heb er een hersenschudding aan over gehouden...ik was echt op mijn hoofd geland.
als ik geen cap op had gehad dan had ik hier waarschijnlijk niet gezeten.

Zo te lezen is het niet meer helemaal goed gekomen 8-)

twistedwire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:41

Heb weinig verstand van Hunter,maar weet alleen dat MissPK en quarterH het helemaal bij het rechte eind hebben 8-)

shanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:45

Hoi!
Bij western is t niet verplicht, ik zie ok wel western ruiters met cap;)
is niks geks aan...
Bij welke manege ben je wezen kijken?:)

shanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:47

sorry heb niet zoveel verstand van bokt...
ben al sins 2007 lid maar snap er nog niks van XD

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:23

Zo, ik ben ook weer wakker uit mijn winterslaap.

Over de hunter, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nogal verbaasd was toen ik over dit onderdeel hoorde: westernruiters die in een zwaar verouderde engelse outfit (al zwaar verouderd toen ik 20 jaar geleden begon met rijden op de plaatselijke ponyclub) gaan rijden om de veelzijdigheid van de quarter aan te tonen. Maar dan wel aangepast op de raseigenschappen van de quarter, dus lage nekhouding en vlakke gangen zijn gewenst, in tegenstelling tot de engelse sport.
Wat dat betreft zou je de hunter imo het beste kunnen vergelijken met een best gaande rijpaard rubriek bij een stamboek keuring. Dus: leuk, we bekijken hoe het paard onder het zadel presteert aan de hand van de normen die het stamboek hanteert. Niet meer en niet minder.
Grappig dat er dus ook al paarden worden gefokt, speciaal om te presteren in de hunter.
Niet veel anders dan dat de jurering in de dressuur trouwens ook gebaseerd is op de houding en gangen van de dressuur gefokte warmbloedpaarden, en niet op de uitvoering van de oefeningen.

We zijn trouwens bij deze discussie uitgekomen door een opmerking van QH over caphoesjes (of hoe dat ook heet) die al dan niet geschikt zouden zijn om te gebruiken binnen de hunter. Dus om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp.

Is dan de uiteindelijke conclusie: de meningen lopen sterk uiteen over het dragen van een cap, dus trek vooral je eigen conclusies?

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:16

Bij het AAHCH hebben wij een capverplichting tot 18 jaar. En wij hebben OOK bij de all breed hunter uitgeschreven.

Wat een ophef over zo'n ding. Je draagt hem of je draagt het toch niet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:19

Ik rij western met cap, een bruine die mooi bij de rest past. Ik moet zeggen dat ik jarenlang zonder heb gereden, maar hoe ouder je wordt hoe meer je de mogelijke gevolgen doorhebt (ik iig).
Bij ons op stal is het in de lessen verplicht met cap, ongeacht je leeftijd.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:50

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:39

Op de stal waar ik sta ben ik 1 van de weinigen de cap gebruikt...
Ik ben de enige western ruiter...
Haal ik nu het gemiddelde weer omlaag? :+ Je moet doen waar je jezelf fijn bij voelt. Het kan altijd misgaan, ook met de cap.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:58

ik rij thuis altijd met hoed,behalve als ik een buitenrit ga maken ,dan gaat de cap op ,maar tegenwoordig ben je bij de WRAN- shows t/m L3 verplicht om met cap te rijden
volgens mij rijden dan alleen nog de hogere levels L2 en L1 met hoed

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:05

sandyQ schreef:
ik rij thuis altijd met hoed,behalve als ik een buitenrit ga maken ,dan gaat de cap op ,maar tegenwoordig ben je bij de WRAN- shows t/m L3 verplicht om met cap te rijden
volgens mij rijden dan alleen nog de hogere levels L2 en L1 met hoed

Waarom rijdt je thuis met hoed?? :\ en wat voor een hoed dan?

twistedwire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:29

Thuis met een hoed?????
Maar als je showed draag je toch zeker wel een hoed neem ik aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:49

ik denk een mooie strohoed ;)
twisted wire, grappige naam. Love your nails.. eh name :D

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:24

twistedwire schreef:
Thuis met een hoed?????
Maar als je showed draag je toch zeker wel een hoed neem ik aan.

ik heb 2 mooie zwarte filten hoeden ,1tje gewoon thuis ,lekker als de zon laag staat of gewoon als het wat frisser is en de andere is een echte showhoed ,met een hele mooie band erom voor de showmanship .allebei merk Rodeo King ,gekocht bij arthur,s westernstore