[WN] Wie rijden en rijding met of zonder sliding plates?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:02

_O- _O- _O- _O- Wat een grappig topic.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:10

_O- _O- Wát een ge-wel-dig ouderwets topic is dit zeg :')

TS, ik rij reining met sliding ijzers omdat ik de benen van mijn paard niet wil verkloten. Jouw stelregel dat je rustig een slidingstop kunt maken zonder ijzers en zonder blessures zolang er maar een goede ruiter op zit is absolute onzin. Vanuit elke gang een stop maken weer wel, maar dan hebben we het over een heel andere oefening.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:32

Wat is het verschil tussen een stop maken (waarbij je blijkbaar geen plates nodig hebt) en het maken van een sliding stop? (ja, ik weet hoe spectaculair die eruit zien :D ) Wanneer beslis je of het nodig is plates te nemen? Ik doe de gewone basis-bak oefeningen (niet reining gericht) zonder ijzers en daar zit af en toe ook een stopje tussen, zouden er dan al plates onder moeten?

Anoniem

Re: Wie rijden en rijding met of zonder sliding plates?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:36

Bedoel je een stop of halthouden Miryam?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:44

Vrij direct stilstaan vanuit stap of draf (galop doen we eigenlijk niet uit angst voor blessures) Ik hoop dat het duidelijk is. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:49

Dat noem ik gewoon halthouden. Zeg maar zoals in de horsemanship gevraagd wordt? Daar heb je geen plates voor nodig.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:50

Sonja bedankt voor je antwoord!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:03

Als je je paarden zo bekapt zo als de meeste Amerikanen dat doen, en Fabertje weet natuurlijk wat ik daar mee bedoel, dan kan je best een leuke stop maken, een Roper heeft ook geen plates onder, en voor dat er plates waren was er al reining.
Mijn trainer in N.M. laat zelfs een roper getraind paard cutting doen zonder koe.
Alleen Faber zijn betweterige en belerende (zonder enige vorm van educatie)texten zorgen voor de antwoorden die hij krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:05

Wat is precies het verschil tussen hoe Amerikanen bekappen en hoe wij dat doen dan MPS?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:13

Dat mag de Fabersmid op Bokt uitleggen,die weet het.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:16

Jij blijkbaar ook, wat is dan een 'leuke stop'? En inderdaad, wat is dan het verschil in bekappen?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:57

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:23

Op die foto zie ik een hele snelle stop, maar geen stop waar op je plust met een reiningwedstrijd.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:41

plust met een reiningwedstrijd. OH is dat de vraag in dit topic.

stopt hij hard en diep zonder plates of niet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 19:59

Jos schreef:
roel zijn antwoord laat nog even op zich wachten
hij is even naar schiphol met de vrachtwagen .

antwoord van mij:
-een slechte ruiter nooit op een paard zetten .
-een paard dat van nature niet in zich heeft om te kunnen stoppen , geen sliding stops mee maken.
-niet onbelangrijk, de bodem waar je de slidings op wilt maken.

blijft over: een geschikt paard, met een goede ruiter, en een goede bodem.
tja , dan zou ik er sliding plates onder doen.
maar ja , deze 3 ingredienten zijn vaak al moeilijk bij elkaar te brengen :D

Iedere ruiter heeft moeten leren rijden, alle ruiters waren "slecht". Maar dat soort slechte ruiters zal u niet bedoelen, dus kan ik het wel met u eens zijn. Met u anderen 2 punten ook, aanleg en bodem zijn belangrijk. En op niveau zijn sliding plates geen overbodige luxe.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:01

Romkabouter schreef:
FaberSmid schreef:
Met werkpaarden bedoel ik niet de boerenwerkpaarden zoals Belgen.

Wat bedoel je dan met werkpaarden :)

Heb je die naam van die cuttingtrainer nou al gevonden of niet?

Niet de koudbloedige werkpaarden.

FaberSmid schreef:
Loody schreef:
Jeetje Fabersmid, wat maak je het jezelf lastig..

Heb je uberhaubt wel plates aangebracht?..
En je verdiept in het paard?

Als u goed gelezen had, had u deze vraag niet gesteld.

FaberSmid schreef:
San1978 schreef:
_O- _O- Wát een ge-wel-dig ouderwets topic is dit zeg :')

TS, ik rij reining met sliding ijzers omdat ik de benen van mijn paard niet wil verkloten. Jouw stelregel dat je rustig een slidingstop kunt maken zonder ijzers en zonder blessures zolang er maar een goede ruiter op zit is absolute onzin. Vanuit elke gang een stop maken weer wel, maar dan hebben we het over een heel andere oefening.

Lees alles wat ik geschreven heb, in het begin ja op niveau nee, dan zijn sliding plates geen overbodige luxe.

FaberSmid schreef:
MidnightPSan schreef:
Als je je paarden zo bekapt zo als de meeste Amerikanen dat doen, en Fabertje weet natuurlijk wat ik daar mee bedoel, dan kan je best een leuke stop maken, een Roper heeft ook geen plates onder, en voor dat er plates waren was er al reining.
Mijn trainer in N.M. laat zelfs een roper getraind paard cutting doen zonder koe.
Alleen Faber zijn betweterige en belerende (zonder enige vorm van educatie)texten zorgen voor de antwoorden die hij krijgt.

Het is geen betweterigheid of beleren, het is de spiegel voor houden en aan het denken zetten.
U heeft uit u zelf nagedacht en deze ervaring op gedaan, is uw trainer dan ook een betweter en belerend tegenover u?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:38

Nee,dat is hij niet,zo dra hij op een paard stapt begint hij te vertellen wat hij voelt,wat het paard gaat doen ,wat hij daar aan doet, als HIJ bezig is, is hij konstant aan het scholen paard en leerling,als je niet ziet wat hij doetkomt er eenmalig een herhaling, maar het is nimmer duister en onduidelijk zo als bij U.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:59

MidnightPSan schreef:
Nee,dat is hij niet,zo dra hij op een paard stapt begint hij te vertellen wat hij voelt,wat het paard gaat doen ,wat hij daar aan doet, als HIJ bezig is, is hij konstant aan het scholen paard en leerling,als je niet ziet wat hij doetkomt er eenmalig een herhaling, maar het is nimmer duister en onduidelijk zo als bij U.

Dat is wat ik bij bekappen en besla doe, maar we "praten" nu via bokt. Dat anderen het niet willen of kunnen begrijpen, wil niet zeggen dat het duister en onduidelijk is. Dan zouden boeken dat ook zijn?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:05

"Geplukt" van een amerikaans forum: (maar ja, wat weten díe nu van western....in tegenstelling tot óns bokkers := )

Plates can really scare a horse if he doesn't know how to use his body. A good built reiner will slide at least a little regardless of plates or not, if set up to properly stop. Putting big plates on a horse that can't control his body can slip his hind end too far up under him and flip him (seen that before). It takes plates to really develope a good reiner sliding stop, but I wouldn't put them on a real young or green horse and then run him down the rail and say "whoa" , that might be like putting me on skis
A horse that is properly designed to stop and slide is gonna do it no matter what most of the time. It takes more training on a horse that isn't as natural but they can still do it. And you can increase the length of the slide with the proper shoeing and use of sliding plates.
I have seen some horses stop better without plates then some with plates. Sliding plates are just part of a good finished stop.

En iemand anders:

Start barefoot, then move to 'baby' sliders then into the big sliders.

If you toss on sliders and your horse doesn't know how to stop/slide then it could spell accident/injury for you and or your horse.

unless you plan on showing reining you don't NEED sliders. There are more and more reiners out there doing this barefoot now...granted they don't get as long of a slide with no shoes though.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:08

Er is een verschil tussen iemand een spiegel voorhouden en je zin doordrijven. En dat laatste is het gevoel wat ik en volgens mij een heleboel anderen hierbij krijgen, jammer.
Ik zou zo heel graag van FS wat beter onderbouwde argumenten willen zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:15

Romkabouter schreef:
Euh, dat is met engels rijden dus niet zo :D

Sorry mijnheer Romkabouter, ben wel geen western ruiter of zoiets, maar verteld u hier geen fabeltjes.
Zelfs Alwin Schockemühle schrijft in zijn boek, en laatst nog op zijn 70e verjaardag, dat hij de paarden die overdag nog werden gebruikt voor de wagen, ´s avonds meenam naar de les om te rijden, hij reed zelfs militairy met deze paarden. Later deed hij ook mee met dressuur en springwedstrijden.
De jongens op het land reden in het weekend op werkpaarden wedstrijden.
Dat was in Nederland niets anders.
Dus waar haalt u uw wijsheid vandaan????

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:26

MidnightPSan schreef:
Dat mag de Fabersmid op Bokt uitleggen,die weet het.

Wat u een ander verwijt?????
Vreemd dat u nu geen antwoord geeft op een doodnormale vraag, eerst vernederd u iemand om zijn naam te vervormen, degenererend reageren noem ik dat sorry, u op uw leeftijd dat had ik niet verwacht, dacht dat u een voorbeeld zou geven aan de jeugd, als een echte western ruiter die zo joviaal met elkaar omgaan wat wij Engelsrijders altijd horen.
Wanneer u dat over iemand schrijft, dan heeft u nu de gelegenheid om een fatsoenlijk antwoord te geven.

Sorry ik las dit toevallig, en ik heb geen verstand van western, maar wel van ruiterlijk benemen:

Citaat:

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:46

Professor schreef:
dacht dat u een voorbeeld zou geven aan de jeugd, als een echte western ruiter die zo joviaal met elkaar omgaan wat wij Engelsrijders altijd horen.

(gaat dit nu een westerntjes tegen de engelsjes topic worden?? Het wordt steeds interessanter zo :P )

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:48

Interessante stukkies, Storrum :j
Zo denk ik er zelf ook over, maar ja.... ik heb nog he le maal niks gepresteerd op gebied van reining :o
Just common horse sense, I guess? :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:54

Professor schreef:
Dus waar haalt u uw wijsheid vandaan????

1 persoon in de jaren 70......

Verder nergens om hoor, maar de engels sport gaat iets verder terug. Dat in de jaren 70 boeren dit ook gingen gaan doen zegt niet zoveel :D