CherokeeChum schreef:Hier een jonge hengst van 4.5 jaar,krijgt 2 keer daags
volle schep Marstall E zonder haver,2 maal daags totaal ongeveer 10 kilo voordroog,van de pensionhouder.
s'Avonds van ons nog eens volle schep Mijten type Nova,
met een halve emmer pavo daily plus(soort lucerne mengsel)
Een hele dikke plak zeer goed hooi van de eerste snede,
en buiten in de kale graspaddock een emmer winterpeen zodat hij wat te doen heeft.
Hij blijft echter te droog,hij is wel super in de bespiering en glimt als een spiegel, maar ziet eruit als een arabier met een quarterkont op anabolen.
Hij word 4 keer in de week licht gereden ivm nog zeer sterke groei en heeft hierin energie genoeg.
Ik zou hem echter wat zwaarder willen zien.
Suggesties?
Misschien minder verschilende "soorten" voer geven, lijkt mij veel te veel, veel te rijk, te veel suikers, etc. Alleen goed hooi, evt. pure lucerne en wat krachtvoer ( ik ben voorstander van pure granen, maar dat wil niet iedereen). Winterpeen zit teveel suiker in en een emmer lijkt me erg veel, die van ons krijgen voor het lekkere een stuk of 5 grote wortels op een dag.
Teveel rijk voer werkt averechts omdat het lever en nieren overbelast, daardoor wordt het voer niet goed opgenomen en wordt het paard dus dunner i.p.v. dikker.
Dus niet meer of extra dingen gaan voeren, maar het voer vereenvoudigen.
Voorbeeld: mijn jonge 4,5 jarige paint hengst krijgt; onbeperkt kruidenhooi, ca. 1,5 kg gemengde graan ( blanke haver, zwarte haver, gerst, tarwe, klein beetje mais) en lucerne + vit. supplement. Zo voeren wij hem vanaf 1 jarige leeftijd, daarvoor in New Mexico stond hij vanaf ca. 8 maanden op haver en lucerne, daarvoor op veulenbrok/ moedermelk en lucerne.
Hij is nog geen dag te dun, te droog o.d. geweest, maar altijd prima op gewicht en vol energie, ondanks het groeien en is ook nooit teruggevallen.