[WN] Voeding Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:04

Een vraag is toch nooit dom?! ;) Ik denk eigenlijk dat wat olie toevoegen geen kwaad kan hoor, zoveel zit er niet in toegevoegd vanaf de fabriek. Het lijkt me dan wel verstandig om het wat te roeren met water of olie, als je paard al wat gevoelig is. Gewoon maar even proberen wat ze het lekkerst vindt ;)

DubbelFun

Re: Voeding Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:05

Die van Subli zit 10% olie in, dat vind ik nog best aardig wat eigenlijk. Niet elk paard kan er goed tegen en je zult het langzaam op moeten voeren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:09

ik heb mijn arabier altijd Subli-zonder gevoerd (smakelijke musli) hierin zit géén melasse of andere suikers, geen haver en wel wat magnesium toegevoegd en ik dacht ook een hogere gehalte aan vit E wat ontspannend op de spieren werkte.
Nu is dat voer eigenlijk voor de wat hetere paardjes bedoeld om ze wat meer te laten ontspannen dus weet niet of je daar een hele trage quarter van zal krijgen?!
Wat je ook kan toevoegen aan het voer voor extra vit E is Becel dieet olie. Is niet zo heel duur en gewoon bij de Supermarkt.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:26

maar als ik die subli geef, + hooi, dan hoeft ze geen brok meer?
ik wil namelijk liever van die brok af omdat er van alles aan toegevoegd was. of... geef ik dr die 2 kg brok, + de lucerne + het hooi?

ze heeft ook nu wat dunne mest en die stinkt nogal sterk.. :?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:03

Wij voeren alleen goed hooi, lucerne en pure granen, met een vitaminesupplement wat we door natte zemelen mengen.
Hooi; vrijwel onbeperkt.
lucerne; ca. 3 kg, 's ochtends.
granen ; ca. 1,5 kgverdeeld over 6 keer.

Omdat we nu heel erg goed hooi hebben en ze bijna nks doen, in de winter rijden we hooguit 3 x per week en dan niet zwaar trainen, stoppen we even met de lucerne en krijgen ze alleen hooi en granen.
Voor een paard wat niet heel hard hoeft te werken zou alleen goed hooi evt. met lucerne een prima combi zijn, maar denk wel aan vitaminen; daar zal je toch een supplement voor moeten geven. Hoeft geen duur supplement te zijn!
Stinkende dunne mest is vaak een gevolg van overbemest hooi, of slechte kwaliteit ( voordroog) kuil. Dat zou je dan eerst moeten veranderen, probeer aan "paardenhooi" te komen; weinig bemest, liefst van natuurland maar pas wel op voor JKK.
Wij voeren heel mooi Duits hooi; vol met kruiden, groen en heel geurig.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:22

Hoeveel is onbeperkt hooi?
Vanmiddag leek het de fabeltjeskrant wel bij ons op stal , er werdt beweerd dat een paard niet meer dan 9 kilo hooi op een dag mag.
Toen hebben ze hooi in een hooizak gedaan en zo gewogen , maar miz is het hooi bij ons nogal verschillend van structuur ,
de ene keer wat langer en lichter en de andere baal wat korter en zwaarder....en ik vond dat geen goede graadmeter , de zak woog 8 kilo.
Nou die is voor het einde van de avond leeg hoor!
Wie heeft hierover nog tips???

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:34

Tussen de 1,5 tot 2,5 a 3 % van zijn lichaamsgewicht moet een paard aan ruwvoer binnen krijgen.
http://www.horsechannel.com/horse-healt ... 26310.aspx
http://www.ag.ndsu.edu/pubs/ansci/horse/as953w.htm
Dat is dus voor een paard van 500 kg 7,5 tot 15 kg per dag.
Als je paard nog ander voer krijgt moet je daar natuurlijk rekening meehouden, dus minimaal 7,5 kg.
Een paard wat alleen hooi krijgt mag dus richting de 15 kg per dag.
Maar dan wel goed paardenhooi, dus geen ( voordroog) kuil of overbemest koeienhooi.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:45

het is niet overbemest, denk ik. wel bemest. (kunstmest, geen stront) kuil in welke vorm krijgt ze nooit. af en toe een handje vol van mij voor de holle kies :P

wel hebben ze net een nieuw stuk land gekregen met hun 7en. (redelijk groot, moet ik zeggen, maar wel kort gras)

3 kg lucerne, da's een bak vol lijkt mij.. t spul weegt bijna niets.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:50

@ Moondancer, bij ons is onbeperkt hooi, ook écht onbeperkt. Dus er ligt altijd hooi. Ik zorg dat het nooit op is. De ene keer eten ze er veel meer van dan de andere keer. Ligt ook erg aan het weer.
Hier lopen ze overdag (ook in de winter) op grasland en zoals vandaag was het een mooie dag, dan blijven ze de hele dag weiden. Is het een sombere of natte dag, dan staan ze tussen de middag al bij het hek voor hooi. Op stal (s'nachts) hebben ze dus allebei alleen maar hooi, maar wel zoveel ze dus willen. Ze kunnen hier trouwens ook stro eten, maar doen dat haast niet. Het hooi smaakt toch lekkerder denk ik :D
Ik kijk dus nooit naar kilo's, maar gewoon naar wat ze opeten. Begin je met zo'n 'systeem' na bijv. altijd 3x per dag hooi gegeven te hebben, hou er dan rekening mee dat ze wel een week ontzettend kunnen vreten! Meestal is dit na een aantal dagen, tot uiterlijk twee weken over en gaan ze normaal eetgedrag vertonen. Ze weten dan dat het er altijd ligt en dan is het veel rustiger eten en ga je beduidend minder voeren. (Dit wilde ik even kwijt voor de mensen die lichtelijk in paniek raken bij het onbeperkt hooi gaan voeren, en zo hun hooiberg razendsnel zien slinken :D )
Laatst bijgewerkt door SusanW op 12-12-09 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:52

Paintless, als het sinds kort is dat ze dunne, stinkende mest heeft kan dat zeker met het nieuwe land te maken hebben! Er zitten nu veel eiwitten in het gras, waarvan sommige paarden heel goed zijn in het teveel uit te poepen (gelukkig!) en dat kan flink stinken (en ook dunner zijn ;) )

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:53

Bedankt voor je antwoord , dacht ook al.....
Ze staan natuurlijk minder lang buiten nu met dit weer(bagger in de wei)
en dan vind ik dat ze rustig wat te knabbelen mogen hebben.
Ze krijgen iets Pavo Zonder en een handje vol Pavo Daily , zodat ze er wat langer over doen.
En de ander krijgt minder Zonder en een halve Summerfitkoek , voor de mineralen en vitamines.
Daar doen ze het super op , ze staan ook niet meer volop in training vanwege de zwembak ;( .

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:12

ik denk dat als ik wel lucerne ga voeren, de pavo halveer en de andere helf lucerne doe met een scheutje olie. die brokken vind ze wel lekker maar 2 kg vind ik wat veel als ik aan alle toevoegingen denk.

moet er nog over na denken.

ik dacht trouwens dat gras nu alleen water met een groen jasje was, dat is wat mij altijd verteld is. 's zomers is het rijker.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:26

Bij ons krijgen ze in principe 2 keer per dag hooi , en gaan van een uurtje of half 12 tot half 5 het land op.
Ik voer mijn paard hooi in een voerton , want het door de hele stal gooien is erg leuk!
En er dan overheen mesten nog leuker :D
Voor de ochtend krijgt ze dan een zak die ik s'avonds klaar zet voor de staleigenaar , die hem er dan inhangt.
Maar hoorde dus vanmorgen het verhaaltje wat ik hierboven vermeldde......
Ben blij dat het dus niet aan mij ligt dat ik het een fabeltje vind ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:29

ze krijgt het hooi ook in een zak, daar doet ze dan langer mee en inderdaad, ze speelt minder

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:34

Nou dat was bij ons op stal ook wat hoor , dat ze het hooi in een zak kreeg :+
Net wat je zegt , ze hebben langer wat te knabbelen , en ik hoef minder op de mestbult te gooien.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:37

kennelijk is het vreemd.. nou ja. ze heeft ondertussen goed door hoe die zak werkt en dat je het ook van bovenuit kan pakken en dat je dan meer hebt.. dus ze draait hem om, met het gat tegen de wand en plukt de hooi van boven uit.

wel grappig om te zien.

ik zal even uitzoeken waar ik Lucerne kan halen en wat het me kost. de pavo zit bij de basisprijs is.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:57

Misschien ook wel wat voor je om Pavo zonder te gaan voeren?
Als ik onze voerton opentrek komt er een heerlijke lucht van mint/eucaliptus uit , las net dat je paard last heeft van de luchtwegen.
Kun je er ook Pavo Daily bij voeren , net zoiets als Lucerne , maar dan kun je dat bij dezelfde dealer halen , ben je in 1 keer klaar.

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:45

Citaat:
Veel paints en quarters in Amerika leven op lucerne

zit er in lucerne niet heel veel eiwit?

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:50

SusanW schreef:
@ Moondancer, bij ons is onbeperkt hooi, ook écht onbeperkt. Dus er ligt altijd hooi. Ik zorg dat het nooit op is. De ene keer eten ze er veel meer van dan de andere keer. Ligt ook erg aan het weer.
Hier lopen ze overdag (ook in de winter) op grasland en zoals vandaag was het een mooie dag, dan blijven ze de hele dag weiden. Is het een sombere of natte dag, dan staan ze tussen de middag al bij het hek voor hooi. Op stal (s'nachts) hebben ze dus allebei alleen maar hooi, maar wel zoveel ze dus willen. Ze kunnen hier trouwens ook stro eten, maar doen dat haast niet. Het hooi smaakt toch lekkerder denk ik :D
Ik kijk dus nooit naar kilo's, maar gewoon naar wat ze opeten. Begin je met zo'n 'systeem' na bijv. altijd 3x per dag hooi gegeven te hebben, hou er dan rekening mee dat ze wel een week ontzettend kunnen vreten! Meestal is dit na een aantal dagen, tot uiterlijk twee weken over en gaan ze normaal eetgedrag vertonen. Ze weten dan dat het er altijd ligt en dan is het veel rustiger eten en ga je beduidend minder voeren. (Dit wilde ik even kwijt voor de mensen die lichtelijk in paniek raken bij het onbeperkt hooi gaan voeren, en zo hun hooiberg razendsnel zien slinken :D )

super, susan wou dat ze dat bij ons op stal deden

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:01

Ik voer de marstall western, mijn paard krijgt 2x per dag 1 1/2 schep. Hij krijgt 1x per dag 2 schepjes diamond omega van equimins. http://www.jordenshippo.com/estore/cont ... 836?home=1
En hooi zoveel hij lust en hij is gek op zijn hooi!! Overdag ook een paar uur in het land.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:46

Moondancer schreef:
Misschien ook wel wat voor je om Pavo zonder te gaan voeren?
Als ik onze voerton opentrek komt er een heerlijke lucht van mint/eucaliptus uit , las net dat je paard last heeft van de luchtwegen.
Kun je er ook Pavo Daily bij voeren , net zoiets als Lucerne , maar dan kun je dat bij dezelfde dealer halen , ben je in 1 keer klaar.

dat klinkt idd wel interessant.
dan pak ik dus de pavo basis + pavo daily + hooi en weidegang van smorgens tot half 5. of lees ik nu verkeerd?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:06

Ik haal ze juist van Pavo af omdat ik ze er niet goed op vind gaan.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:51

Hier een jonge hengst van 4.5 jaar,krijgt 2 keer daags
volle schep Marstall E zonder haver,2 maal daags totaal ongeveer 10 kilo voordroog,van de pensionhouder.
s'Avonds van ons nog eens volle schep Mijten type Nova,
met een halve emmer pavo daily plus(soort lucerne mengsel)
Een hele dikke plak zeer goed hooi van de eerste snede,
en buiten in de kale graspaddock een emmer winterpeen zodat hij wat te doen heeft.
Hij blijft echter te droog,hij is wel super in de bespiering en glimt als een spiegel, maar ziet eruit als een arabier met een quarterkont op anabolen.
Hij word 4 keer in de week licht gereden ivm nog zeer sterke groei en heeft hierin energie genoeg.
Ik zou hem echter wat zwaarder willen zien.
Suggesties?

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:03

maisvlokken!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:24

CherokeeChum schreef:
Hier een jonge hengst van 4.5 jaar,krijgt 2 keer daags
volle schep Marstall E zonder haver,2 maal daags totaal ongeveer 10 kilo voordroog,van de pensionhouder.
s'Avonds van ons nog eens volle schep Mijten type Nova,
met een halve emmer pavo daily plus(soort lucerne mengsel)
Een hele dikke plak zeer goed hooi van de eerste snede,
en buiten in de kale graspaddock een emmer winterpeen zodat hij wat te doen heeft.
Hij blijft echter te droog,hij is wel super in de bespiering en glimt als een spiegel, maar ziet eruit als een arabier met een quarterkont op anabolen.
Hij word 4 keer in de week licht gereden ivm nog zeer sterke groei en heeft hierin energie genoeg.
Ik zou hem echter wat zwaarder willen zien.
Suggesties?

Misschien minder verschilende "soorten" voer geven, lijkt mij veel te veel, veel te rijk, te veel suikers, etc. Alleen goed hooi, evt. pure lucerne en wat krachtvoer ( ik ben voorstander van pure granen, maar dat wil niet iedereen). Winterpeen zit teveel suiker in en een emmer lijkt me erg veel, die van ons krijgen voor het lekkere een stuk of 5 grote wortels op een dag.
Teveel rijk voer werkt averechts omdat het lever en nieren overbelast, daardoor wordt het voer niet goed opgenomen en wordt het paard dus dunner i.p.v. dikker.
Dus niet meer of extra dingen gaan voeren, maar het voer vereenvoudigen.

Voorbeeld: mijn jonge 4,5 jarige paint hengst krijgt; onbeperkt kruidenhooi, ca. 1,5 kg gemengde graan ( blanke haver, zwarte haver, gerst, tarwe, klein beetje mais) en lucerne + vit. supplement. Zo voeren wij hem vanaf 1 jarige leeftijd, daarvoor in New Mexico stond hij vanaf ca. 8 maanden op haver en lucerne, daarvoor op veulenbrok/ moedermelk en lucerne.
Hij is nog geen dag te dun, te droog o.d. geweest, maar altijd prima op gewicht en vol energie, ondanks het groeien en is ook nooit teruggevallen.