Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SusanW schreef:@ Moondancer, bij ons is onbeperkt hooi, ook écht onbeperkt. Dus er ligt altijd hooi. Ik zorg dat het nooit op is. De ene keer eten ze er veel meer van dan de andere keer. Ligt ook erg aan het weer.
Hier lopen ze overdag (ook in de winter) op grasland en zoals vandaag was het een mooie dag, dan blijven ze de hele dag weiden. Is het een sombere of natte dag, dan staan ze tussen de middag al bij het hek voor hooi. Op stal (s'nachts) hebben ze dus allebei alleen maar hooi, maar wel zoveel ze dus willen. Ze kunnen hier trouwens ook stro eten, maar doen dat haast niet. Het hooi smaakt toch lekkerder denk ik![]()
Ik kijk dus nooit naar kilo's, maar gewoon naar wat ze opeten. Begin je met zo'n 'systeem' na bijv. altijd 3x per dag hooi gegeven te hebben, hou er dan rekening mee dat ze wel een week ontzettend kunnen vreten! Meestal is dit na een aantal dagen, tot uiterlijk twee weken over en gaan ze normaal eetgedrag vertonen. Ze weten dan dat het er altijd ligt en dan is het veel rustiger eten en ga je beduidend minder voeren. (Dit wilde ik even kwijt voor de mensen die lichtelijk in paniek raken bij het onbeperkt hooi gaan voeren, en zo hun hooiberg razendsnel zien slinken)
Moondancer schreef:Misschien ook wel wat voor je om Pavo zonder te gaan voeren?
Als ik onze voerton opentrek komt er een heerlijke lucht van mint/eucaliptus uit , las net dat je paard last heeft van de luchtwegen.
Kun je er ook Pavo Daily bij voeren , net zoiets als Lucerne , maar dan kun je dat bij dezelfde dealer halen , ben je in 1 keer klaar.
CherokeeChum schreef:Hier een jonge hengst van 4.5 jaar,krijgt 2 keer daags
volle schep Marstall E zonder haver,2 maal daags totaal ongeveer 10 kilo voordroog,van de pensionhouder.
s'Avonds van ons nog eens volle schep Mijten type Nova,
met een halve emmer pavo daily plus(soort lucerne mengsel)
Een hele dikke plak zeer goed hooi van de eerste snede,
en buiten in de kale graspaddock een emmer winterpeen zodat hij wat te doen heeft.
Hij blijft echter te droog,hij is wel super in de bespiering en glimt als een spiegel, maar ziet eruit als een arabier met een quarterkont op anabolen.
Hij word 4 keer in de week licht gereden ivm nog zeer sterke groei en heeft hierin energie genoeg.
Ik zou hem echter wat zwaarder willen zien.
Suggesties?