[WN] Mustang Fokkerij of Stal in Nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WaiMomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:39

Hallo allemaal,
Ik ben zelf in het bezit van een mustang, en volgend jaar zal ik mee doen aan de Extreme Mustang Makeover Contest in de US.
Om het allemaal een beetje duidelijk te maken voor iedereen, die niet gespecialiceerd is in de Mustang zelf, de Mustang is nog steeds een wild paard en nee er zijn geen fokkerijen. Wie dit beweert moet dan toch even de boeken goed nagaan om eens bij zich zelf te denken over het antwoord wat hij of zij heeft gegeven, Ik heb nu al zeven jaar een eigen Mustang en elke keer leer ik weer bij. Zo ook dat mensen die geen verstand hebben van Mustangs een onjuist antwoord of conclusie trekken, wat heel spijtig is...
Maar om even verder te gaan met het verhaal, Mustangs zijn dus wilde paarden, die in de US leven, maar ook in de Spaanstalige landen, denk dan aan Chili, Brazilie en Argentinie. Deze paarden zijn afstammelingen van de Andalusier, al zegt de geschiedenis. De Spanjaarden zijn een paar eeuwen geleden naar Amerika gekomen om al wat de geschiedenis zegt, net als columbus de wereld op de kaart te zetten. Daar zijn een paar paarden ontsnapt en hebben zich vermenigvuldigt met de paarden van de indianen, die ook al eeuwen daar leefden. Zo is er dus een wild paard ontstaan. Daarnaast moet je deze paarden niet vergelijken met de Oerpaarden zoals de Preschwalski. Dit waren gedomesticeerden paarden die zich voortgepland hebben met andere paarden en zo is de Mustang ontstaan.
Er leven nog steeds wilde paarden in de US vandaar de EMMC om de populatie omlaag te halen, doelen te kunnen stellen voor de reservaten waar de paarden leven en dodelijke ongelukken te voorkomen door een te grote populatie. Samen met mijn trainer vanuit de US werken wij met Mustangs, en ja je kan een Mustang vanuit de US halen immers die een jaar na aankoop nog in de US staat. dus zeg, ik koop het paard vandaag, dan mag ik hem morgen over een jaar naar nederland vervoeren. Je moet wel aan alle eisen en regels voldoen om a: in aanmerking te komen voor zon paard b: legaal het paard kopen en verhuizen. Op deze site kan je meer info vinden over de aanschaf en regels en papierwerk voor het aanschaffen van een Mustang.

http://www.europeanmustangproject.com/

en voor verdere vragen gewoon een mailtje sturen.

Asciugamano

Re: Mustang Fokkerij of Stal in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:09

Toen de Europeanen in Amerika aan kwamen, hadden de indianen helemaal geen paarden.
klein detail maar als jij zegt dat je geen onwaarheden mag schrijven...

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:39

@WaiMomi, wat voor Mustang heb jij dan en waar komt deze vandaan?

WaiMomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:29

Als je terug gaat in de geschiedenis. leefde de indianen daar al, maar dat is een stukje geschiedenis. moet je gewoon maar zoeken op internet of in je bibliotheek, daarnaast ben ik met indianen in contact geweest, en zij hebben mij hun geschiedenis verteld, mooie verhalen, daar niet van, maar het is waar. Net als dat de appaloosa zijn naam heeft van de Palouse River. Maargoed.

Ik heb een Mustang uit Argentinie. Vrienden van mij hebben een ranch in Italie waar ik hem heb gekocht, was heel vals zwaar mishandeld geweest, ik heb er veel uit kunnen halen, maar niet alles. Zijn natuurlijke instinct is erg sterk, en daar is niks mis mee, als je er maar rekening mee houdt, dat hij niet is als een normaal gedomesticeerd paard. mensen maken vaak de vergissing om hem te vergelijken met een gewoon paard, dit is echter wel gevaarlijk als je ook zo denkt met de omgang van hem. hij zal altijd instinctief reageren op dingen en daar moet je je van bewust zijn. anders is het gewoon gevaarlijk. verder is het een super paard.
Maar wat mensen zeggen dat als je een jong paard minder erg is is natuurlijk ook niet waar... het natuurlijke instinct blijft..
Daarnaast heeft het me jaren gekost om zo ver met hem te komen. Hij blijft onvoorspelbaar. dat is jammer. Op wedstrijd laat hij het soms ook afweten, meer vanwege het feit dat hij, voordat wij hem kochten veel meegemaakt heb zo ook blijkbaar tijdens wedstrijden, daarnaast heeft ie ook verlatingsangst. daar zijn we nu nog mee bezig om het te verminderen. en daarnaast heeft ie een hekel om vervoerd te worden dit weer vanwege dat ie van zijn leven nog meer gezien heeft dan ik zelf. Maargoed, het is een werk in uitvoering zeg ik altijd maar, maar het is wel de beste vriend voor het leven. Via hem heb ik heel veel geleerd en leer ik nog steeds.
Hij voelt mij beter aan dan wie dan ook, en daarnaast kan ik ook heel erg met hem lachen, op dit moment heeft hij een ijsjes tick, en wil hij alleen maar ijsjes eten.
daarnaast heeft hij mij ook laten zien dat ik gewoon met Mustangs wil werken en eventueel de probleem paarden. Het mooie hem vind ik dat je zijn natuurlijke instinct in heel veel dingen blijft terug zien. Het is soms net als dat ik naar een documentaire zit te kijken op Discovery.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:27

Wat maakt een paard uit Argentinië een mustang? Ik heb ook een argentijns paard, via Italië geimporteerd, zo komen ongeveer 2500 Argentijnse paarden per jaar naar Europa.

Ik ben wel heel nieuwsgierig wat jouw paard van deze paarden onderscheid.
Bij mijn paard staat in het paspoort "mestizo" spaans voor kruising, de benaming die Argentijnen gebruiken voor de paarden die afstammen van de spaanse paarden en vaak uit het wild worden gevangen of in halfwilde staat rondlopen op de uitgestrekte vlakten van Argentinië.
Mijn paard is ook als driejarige gevangen en op z'n argentijns getemd, dus ook heel schrikachtig in het begin, eigenlijk hetzelfde wat jij omschrijft bij jouw paard. Hij heeft de appaloosa kleur, die net als bij de noord-amerikaanse appaloosa's afstamt van de Spaanse paarden.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:10

@WaiMomi:Maar bij de Extreme Mustang Makeover contest,krijg je een mustang toegereikt hè,dat kan niet met je eigen..
En er is wel degelijk een fokkerij,in duitseland is er eentje die er mee wil beginnen te fokken.

WaiMomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:01

Een Argentijns paard onderscheiden van een Mustang, das op zich een heel goeie vraag, Ook in Argentinie zijn mustangs, ook wel de Argentijnse Berg Mustang, niet elke Argentijns paard is dan ook een mustang, net als elk ander paard, heeft het paard bepaalde kenmerken, bijv. een aalstreep bij een fjord etc. etc. etc, daarnaast is ook exterieur van belang, Argentijnse mustang zijn bijvoorbeeld wat groter dan een mustang uit de US. Maar qua exterieur komen ze vrijwel gelijk overeen. Ik heb mijn paard laten testen, op exterieur, spieropbouw, kenmerken etc etc. Ik wist toen ik dit paard kocht namelijk helemaal niet dat hij een mustang was, alleen dat hij uit het wild kwam, veel meer van de wereld gezien heeft dan ik, en dat zij van hem af wilden omdat hij gevaarlijk en niet te vertrouwen was. Mensen hier in Nederland hebben mij geholpen met het uitzoeken wat voor paard het was, ik was immers 7 jaar geleden nog vrijwel een leek. Vandaar dat ik dan weet dat het een Argentijnse Mustang is. Toen mijn trainer uit Amerika kwam, wist hij hem er zo uit te halen, immers hij werkt zijn hele leven al met Mustangs, dus dit was een extra bevestiging. Ik ben er 3 jaar geleden pas achter gekomen dat mijn paard dus gewoon een Mustang was, en ja, het was me wel opgevallen dat dit paard heel anders was dan andere paarden die je hier tegenkomt, maarja.. wist ik veel. Hierna ben ik me ook gaan verdiepen in dit soort paard, en wil ik hier ook mijn werk van maken, samen met mijn trainer uit Amerika wordt ik nu opgeleid om met deze paarden te werken. Want in de zeven jaar dat ik dit paard heb, hem zelf vooral onbewust dingen geleerd heb, staat mijn manier van trainen mijn trainer aan, en ben ik zo uitgenodigd om mee te doen aan EMMC. Natuurlijk wel met wat begeleiding van mijn trainer, want ik heb nog veel te leren, maar inde paardenwereld ben je dan ook nooit uitgeleerd. Als je aan de EMMC mee doet, krijg je inderdaad een paard aangewezen, dat is het doel ook van de wedstrijd, een wild paard in 100 dagen showklaar te maken, om vervolgens op de laatste dag, dag 100, het paard uit te brengen. Daarna worden de paarden geveild voor het goede doel, dus een uitdaging om aan mee te mogen doen.
Ik zat er zoiezo wel aan te denken om mijn Mustang mee te nemen, om hem daar in training te zetten, maar ik ben bang dat hij de trip niet zal overleven. het past gewoon niet in zijn plaatje, dus laat ik hem met pijn in mijn hart drie maanden thuis, wel bij mijn moeder, maar toch... je vind dat je hem toch altijd beter verzorgt dan iemand anders. Je mag gewoon niet egoistsch zijn....

WaiMomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:03

Dat wist ik niet, weer iets erbij geleerd... maar ik zou het wel jammer vinden, deze paarden zijn de wilde paarden zoals wij kennen, als wij er mee gaan fokken, wordt het ook weer een standaard paard net zoals kwpners friezen, etc, ze zouden dan niet meer uitblinken...
maar dat is mijn mening....

WaiMomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:15

Ik heb een hekel aan het woord op zijn argentijns getemd, ik had geen paard toen ik hem kocht. het was rond recht uit zielig.
zo bang, en meteen in de aanval als hij zich bedreigd voelde, ik ben er 5 jaar mee bezig geweest om het paard zich weer paard te laten voelen.
Ik ben zodanig ver terug kunnen gaan met rondbellen enzo, dat ik weet dat ze mijn paard in Argentinie vastgebonden hadden aan zijn benen en hoofd, dat als ie zich zou bewegen dat ie haast zijn nek brak. Niet echt diervriendelijk, daarnaast zijn wij in Nederland ook niet echt diervriendelijk bezig...
Wij zijn voor het eerst ergens koplopers in... De gemiddelde leeftijd van het paard hier ligt het laagst van de wereld. Diep triest.
Misschien een mooie oog opener voor iedereen, die van dieren houdt... Erg spijtig.

Mijn paard is vanaf veulen gevangen, dit weten we omdat we natuurlijk gebeld hebben etc, maar ook omdat hij in zijn gedrag en eten niet de ervaring had, zal ik maar zeggen..
Hij kon geen voedingsstoffen opnemen uit gewoon voer, wat dan weer terug gaat naar een stukje opleiding in zijn jeugd...
Ik heb heel verbaasd staan kijken toen meneer weer opnieuw ging puberen, een stukje gemiste de jeugd bleek achter af.

Nee ik vind het hele fijne paarden, en dat is dan ook uitgegroeid tot mijn passie, wat ik waarschijnlijk mee zal nemen in mijn graf.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:52

heb je 1 of meerdere mustangs :D ?

echt zielig van die arfentijns getemd . !

WaiMomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:49

Ik heb een Mustang en een Andalusier.
De mustang is nu 12 en de Andalusier 6.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 17:08

Leuk :D!!

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:41

niemand meer iets te vertellen ;( ?

JodiGloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:08

Mustangs zijn inderdaad de "verwilderde" paarden uit America. Toen ik op een ranch in New Mexico was, had de eigenaar er ook een. Hij vertelde mij dat deze paarden gevangen worden omdat er anders te veel van komen. Zij kunnen inderdaad worden geadopteerd, maar blijven eigendom van volgens mij de staat.

Het verschil met de gangbare rassen uit Amerika is toch wel zichtbaar als je ze live ziet. Hun beenwerk is heel erg stevig.Wat grotere hoeven. Ook het hoofd is iets grover als van de Amerikaanse rassen. Hun lijf is meer gedrongen en anders bespierd. Wel zijn ze ongeveer net zo groot als de Amerikaanse rassen. Als je ze in het wild ziet, zie je ook het meest de donkere kleuren. Lichtere paarden (schimmelkleur en palomino) zie je minder. Dit heeft te maken met de natuurlijke vijanden van de mustangs. Poema's, coyote's etc. Zij vallen meer op en worden dus eerder aangevallen.

Hopelijk kun je er iets mee, ze zijn inderdaad wel prachtig en stoer.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 11:16

zeker dat ik er iets mee kan!
ze zijn zeker prachtig en stoer :D

JodiGloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:35

Hallo, WaiMomi, staat jou mustang ook in Alphen? Ben erg benieuwd hoe hij er uit ziet?

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:13

@waimomi: in je profiel staat dat je 19 bent, dus toen je mustang kwam, wild en gevaarlijk, was je nog maar 12/13??

WaiMomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:40

Hallo allemaal,

ik ben een tijdje weg geweest vandaar dat ik nu pas kan antwoorden. Ik vond het een mooi antwoord over de Mustangs in Mexico, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Neej het klopt dat ik pas 12 was dat ik hem kreeg, maar tegenwoordig is dat niet zo raar hoor... ik zie kinderen van 6 al een pony krijgen, en de ouders gaan gezellig wat anders doen... Neej ik heb alles zelf moeten doen, elke dag een half uur heen op de fiets en weer een half uur terug, daarnaast zelf mesten, de hoefsmid bellen, etc. Maar ik reed verder al paard sinds ik 4 jaar oud ben, ben een beetje ermee opgegroeid.
Nee mijn paarden staan niet in Alphen, ze staan in Rijpwetering, half uur met de auto van huis.

groetjes

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:48

heb je ook een mooie foto van je mustang dan WaiMomi?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:55

Kleine aanvulling:
De Mustang is geen afstammeling van de Andalusier, maar van het Iberische paard. In de tijd dat de Spanjaarden ( Iberiers) voet aan wal zetten in de Amerika's bestond er alleen nog het Iberische paard, wat later is opgesplitst in de 2 belangrijke rassen (en stamboeken) : de Lusitano ( Portugees) en de Pura Raza Espanola ( PRE. Spaans).
Andalusier is geen ras, maar een verzamelnaam voor paarden die uit Spanje komen.
De Lusitano en PRE zijn verwant, en dat zijn dus de rassen ( en vast nog wel wat andere "niet Raspaarden uit Iberie) waar de Mustang vanaf stamt. In de Amerika's zijn die dieren toen verwilderd en gekruist met andere ( door o.a. de Engelsen/ Fransen) meegenomen en verwilderde dieren.
Overigens bestaan er wel degelijk fokkerijen, vooral voor de zgn. Kiger mustang, waarvan gezegd wordt dat deze vrijwel geheel zuiver Iberisch bloed voert, wat ook wel te zien is aan het vrij barokke type van dit ras.
De mustangs die nog echt vrij rondlopen zijn een allegaartje van diverse rassen geworden, want in de loop van de jaren zijn er nog wel andere rassen mee gemengd. Het zijn mede daardoor wel hele sobere, harde paardjes. Maar wel echt wild en dus niet voor iedereen geschikt.
De Kiger is wel veel meer gedomsticeerd.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 20:59

Ja ik ben beniewd naar een foto van WaiMomi!

Intressant ElCid!!

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 15:57

Ben maar over mijn droom heen, haha.

gewoon een normaal ras uit nederland? . ;)

dromen zijn bedrog :P

WaiOmi ? Heb je miss. foto's ?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:50

rooslinde24 schreef:
Ben maar over mijn droom heen, haha.

gewoon een normaal ras uit nederland?
. ;)

dromen zijn bedrog :P

WaiOmi ? Heb je miss. foto's ?

Een Fries? :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:01

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 15:27

Citaat:
Een Fries? :D

Hahah, ik weet het nog niet ben nu wel heeel verliefd op een veulen, en ik ga nu ook sparen dus als ik geluk heb ..... haha. :D !
en dat is een KWPN, de allerliefst kwpn van heel de wereld. :P