[WN] mijn brief aan de WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:12

Zullen we even a la MidnightPSan's plaatje wat voorbeelden mét bit laten zien 8-) MOet niet zo moeilijk te vinden zijn.

Goeie en slechte stops heb je met en zonder bit.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:14

Wranglerbutt schreef:
M.a.w. de optoming maakt in deze geen donder uit :+

Juist,maar dat schrijf ik al in mijn eerste post.
je mag je wel afvragen op welke manier men tot dat punt is gekomen 8-)
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 05-05-09 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:15

Gezien de typefout heb je vast wel iets in gedachten ;)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:16

hahaha nee hoor gewoon tiepfout 8-)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:20

nou , dan zijn we het hier al aardig eens.
een vrije optoming 8-)
ik :+: van BOKT :D

MidnightPSan

Re: mijn brief aan de WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:24

1, Fred was(is) wereld top
2, een voor de deur en een voor kontrole
3, je kan heus je paard wel op een stroo touwtje rijden, Fred zeker

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:43

smax schreef:
Kan het misschien zijn dat het ook een klein beetje met nalatigheid te maken heeft van de ringstewards??? Niet om iemand tegen het been te stoten, maar die moeten toch ook een beetje alles in de gaten houden...wat niet gemakkelijk is op een grote show!
Ik heb 2 ruiters in Oosterwolde zien inrijden in de buitenbak.. okay wel geen bebloede mondhoeken, maar als er een opzichter geweest was of een jurylid zou er zeker weten wat van gezegd zijn.. wij als toeschouwers hebben geen recht van spreken..
Ik denk wel dat het nut heeft om een brief te schrijven, dus een goed idee van Jos!!!
Ik hoop dat je gehoor op je mailtje krijgt.

Ik ben trouwens een enorme voorstander net zoals velen voor meer toezicht in inrijbakken en buitenbakken!!
Ik heb op het NK iemand gezien... zal geen namen noemen, maar die was niet zo tevreden met zijn plaatsing in de Halter..
groom liep braaf mee, toen zei meneer blijf jij maar even hier, want wat ik nu ga doen wil jij echt niet zien en hij lachte....
zulke lui......... hoop poen en nog groter ego :r
volgende keer loop ik erachter aan om foto`s te maken, hoor of zie ik weer zoiets, in de hoop mensen wakker te schudden, nee idd geen leuke promotie voor de westernsport :(

EDIT sorry ringstewards in Oosterwolde!!! Ik bedoelde het niet persoonlijk, bedoelde eigenlijk meer de doormannen, of mensen die het gewoon in de gaten houden, dat een jury en ringsteward dat niet kunnen doen, lijkt me vrij logisch!!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:01

DubbelDun schreef:
Citaat:
En een goed gereden paard, dat afbuigt op het gewicht van het bit, zonder dat er echt contact is, is een lust voor het oog.
Waar, maar hetzelfde paard hetzelfde zien lopen op een bitloze optoming is nog knapper ;)
Die doet het nl voor je zónder dat gewicht van het bit.

Dat doet er niet toe. Feit is dat je met een shanks bit MOET rijden. Dus is het mooi als het paard al afbuigt op "het gewicht van het bit". En als hij dat doet is dat inderdaad heel fijn. Mijne doet het niet alleen op het gewicht van het bit, maar ook in bitloze optoming en zelfs ZONDER optoming. Geloof mij, een paard dat zo licht afbuigt, heeft geen bitloze optoming NODIG ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:06

Wil er nog even aan toevoegen dat ik geen problemen heb met bitloze optomingen of boomloze zadels. Wel heb ik er een probleem mee dat het -loze maar al te graag gezien wordt als oplossing voor alle problemen. Bij het voorbeeld in de brief van de TS kan ik zo al voorspellen dat bitloos daar géén oplossing zou zijn. Ruwe handen aan het bit = ruwe handen aan de bitloze optoming. Géén oplossing dus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:08

Pienb schreef:
Jos: is een voorbeeld, was niet de bedoeling iedereen die pro-boomloos is meteen op de tenen te trappen :-)
Wat ik pobeer te zeggen is dat ieand die wil gaan westernrijden omdat het zo lekker paardvriendelijk is en ' natuurlijk' een fout beeld hebben van western.
Western is net zo vriendelijk of niet als dressuur en springen, alleen op een hele andere manier.

Als je wilt gaan voor het meest natuurlijk en diervriendelijk moet je dat zeker doen en als je dat graag op een westernzadel met lange teugel wil doen prima.
Maar noem het niet western maar ' natural' ofzo

Dat is de groep die ik bedoel

Dat is idd al heel anders. Ik denk wel dat mensen hun best doen die bij de WRAN starten. Het is net als bij dressuur, je moet beginnen bij het begin natuurlijk. En aan de andere kant, heb je net zoveel nare figuren helaas..........Dit is misschien niet eens ras of vereniging afhankelijk. Wel denk ik dat mensen die een QPA aanschaffen en serieus lessen en starten ook meer erin stoppen, om niet serieus bezig te zijn. daarin verschilt het wel met een keer proberen met een haf, tink, etc etc............

Geef dus ook wel toe dat ik het idd anders opvatte van jou PienB na aanleding van andere reacties.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:13

Dank je voor de eerlijkheid.
Snap alleen je punt met quarters en haf/tink niet helemaal

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:16

Pienb schreef:
Snap alleen je punt met quarters en haf/tink niet helemaal

Ik ook niet 8-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:21

Al de andere rassen die nooit bij de NQHA zullen starten. Waar evt de mensen tussen zouden zitten die alleen teugeltje losgooien, westernzadel erop gooien en eens kijken.........Wat niet voor iedereen bij de WRAN geld met een ander ras, maar waar het dus even over ging.............

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:25

Nog steeds niet 8-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:27

Hier ook niet.... Sorry

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:31

Er zijn genoeg mensen met een QPA die nu geen rassenwedstrijden rijden omdat de regels voor hun het starten onmogelijk maken. De WRAN zóu hier een uitkomst kunnen zijn juist doordat die niet vastzitten aan de Amerikaanse regels.
Dat mensen met een QPA dus per definitie 'serieuzer' zouden zijn onderstreep ik dus niet.

Je valt voor een ras omdat dat uitdraagt wat je zoekt. Dat het helaas meer kost houdt niet in dat je er dus ook altijd meteen het wedstrijdcircuit mee in wilt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:48

DubbelDun schreef:
Dat mensen met een QPA dus per definitie 'serieuzer' zouden zijn onderstreep ik dus niet.
Soms zelfs minder serieus :D omdat het *makkelijker* is 8-)
Je valt voor een ras omdat dat uitdraagt wat je zoekt. Dat het helaas meer kost houdt niet in dat je er dus ook altijd meteen het wedstrijdcircuit mee in wilt.
Of je wordt er mee *opgescheept* en blijkt het toch te kunnen *D
Derhalve zijn de kosten niet inherent aan het ras

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:19

waar zijn die mondhoekken, en bitloos opgetoomde paarden nu ineens heen?
Weet dus ook niet hoe vaak dit voor komt, jammer dat als je een vraag stelt, dat er geen antwoord komt.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:50

MidnightPSan schreef:
waar zijn die mondhoekken, en bitloos opgetoomde paarden nu ineens heen?
Weet dus ook niet hoe vaak dit voor komt, jammer dat als je een vraag stelt, dat er geen antwoord komt.

.............die waren even lesgeven . er moet ook brood op de plank :Y)
ik weet niet hoevaak dit voorkomt, ik denk niet vaak .
maar zoals ik al schreef, ben ik door dit geval me weer even gaan verdiepen in het fenomeen bit
en je ziet toch wel veel paarden 'vervelend" reageren op een bit.
bij een aantal andere takken van de paarden sport is het inmiddels wel toegestaan om bitloos te rijden , vandaar dus mijn vraag aan de WRAN.
de illusie om de wereld te verbeteren heb ik nooit gehad.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:05

andere takken van de paardensport? dressuur?
nee laten we dat als vorbeeld gebruiken voor WESTERN....
i rest my case....

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:06

Dank je, als iedereen toch gewoon 25% hand en 75%been zou rijden en met een broke paard komt zou het al een hoop schelen.
Jammer toch dat er zo veel trainers zijn die je na 500 lessen niets geleerd hebben alleen om je munten maar binnen te slepen.
ik heb contakt met Hackamore trainers in VS, omdat het niet zo maar een vervanger is voor een snafle,iets wat veel mensen hier wel denken.
Ach, zolang we ons eigen wereldje maar proberen te verbeteren.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:13

ik schreef ook al dat een bosal/hackamore niet het ideale middel was.
wij 'rijden' er zelf mee , maar 'trainen' er niet mee .
ik noemde niet voor niets de sidepull als optie.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:23

wij starten het jonge spul op een rope bosalito met katoenen teugel, als ze er aan toe zijn om naar beneden te gaan met een normale bosal, heeft van af het begin toch een betere werking dan de neus in de rij richting trekken imo.
Ik hoop dat die ''winaar'' langenoeg rijd om over zijn prijs na te denken, of is het ook een les gever?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:28

Jos de KNHS is geen voorstander van bitloos, ze hebben het jaren en jaren tegengehouden en zijn nu pas wat aan het bezwijken voor de druk van een groep ruiters die vinden dat het ook in de dresuur moet kunnen (springen mag al wel met een hackamore (moordwerktuig in de hand van sommige ruiters).

Ik lees nu al enige jaren alle bitloos rijden posts mee op het NH forum en de onderzoeken waar zij mee aankomen zijn slechte onderzoeken.

Ik kan ook de kaken van 100 paarden uit de 16e eeuw onderzoeken en dan constateren dat ze vervormd zijn door slechte bitten of slecht bitgebruik. Paarden werden in dit tijd anders gebruikt.

Dus tenzij je de hoofden van pakweg 100 netjes met bit geregen en 100 netjes bitloos gereden paarden postuum vergelijkt, doe ik dat soort zieltjeswinnende onderzoeken af als niet significant en slechte onderzoeksopzet.

Nu zijn er vast paarden die fijner lopen zonder bit, maar in de meeste gevallen heb ik toch meer de indruk dat er veel paarden zijn die fijner bitloos lijken te lopen omdat de betreffende ruiter inderdaad helemaal niet toe is aan een bit en je ze eigenlijk gewoon de teugels moet afpakken. Ieder paard dat opeens een ruiter op zich heeft zitten die zich niet aan het bit in evenwicht hoeft te houden zal helemaal happy bitloos lopen.

Daar zit ook vaak al een denkfout. Er zijn nogal wat mensen die denken dat zonder bit rijden moeilijker is.

Ben ik tegen bitloos rijden bij wranwedstrijden?? Nee, van mij mag het. Net als starten op een snaffle op een seniorpaard, maar dan op één hand. Dat is ooit weggestemd omdat de juryleden aanwezig aangaven dat ze dat heel moeilijk vonden met jureren.

Ik ben wel tegen bitloos toestaan omdat ergens iemand de mondhoeken van een paard stuktrekt. Die persoon moet van zijn paard getrokken worden en zelf met een correctional rond getrokken worden, maar dat is geen reden om bitloos toe te staan. Het is een reden om nog beter op te letten in de inrijbak en tijdens het showen.

Los daarvan: als iemand met bitloze optoming (western bitloos dan wel) wil starten... heb ik geen probleem mee. Behalve dan dat met bit óf zonder bit. iedere optoming een vorm van druk met zich meebrengt. Een rotzak kan ook bitloos schade (en veel schade) toebrengen.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:38

Een mechanische hackamore bedoel je?,die moeten ze uit de handel nemen.
Wie gaat mij eens uitleggen waarom zo'n bit een correctional heet, oh ja vanwege die U ondersteboven.