[WN] keuring quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: keuring quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:51

dan is het dus geen verveling.. want ze zien genoeg daarzo.. ze hebben alleen geen plekkie voor hunzelf.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:55

nou ik zeg je, ik zou ook helemaal tureluurs worden als ik daar stond... is zo'n hectische 'cowboy-stal' waar ze cutting doen en verder vooral heel veel hysterisch gedoe..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:57

ja ik dus ook. ik ken een paard die zo verslaafd was aan t zuigen dat ze zelfs buiten op de andere paarden zoog.. en die had geen stress

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:58

Pienb schreef:
nou ik zeg je, ik zou ook helemaal tureluurs worden als ik daar stond... is zo'n hectische 'cowboy-stal' waar ze cutting doen en verder vooral heel veel hysterisch gedoe..
zullen ze ook wel last hebben van de stof denk ik of houden ze de bak goed vochtig?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:05

Sassy4barrel schreef:
Pienb schreef:
zullen ze ook wel last hebben van de stof denk ik of houden ze de bak goed vochtig?

Dat was daar ook.. waar ik die vele luchtzuigers trof.
Het ziet er wel leuk uit en denk je de paarden er een plezier mee te doen; stallen langs de bak..
Maar ondertussen is het stof happen. :=

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:07

en geen plekje voor hunzelf.. als jij in je slaapkamer ligt wil je ook niet dat de hele straat dat zien kan...
ook paarden willen prive..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:15

Paarden willen gewoon lekker buiten lopen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:52

Pienb schreef:
ja precies.... en anderen nemen het dan ook snel over...

Er loopt een speciaal luchtzuigtopic op Bokt waar mensen wetenschappelijk onderzoek gedaan hebben naar het wel en wee van luchtzuigers.
Ze nemen het dus NIET van elkaar over.
Dat is net zo'n hardnekkige verkeerde opmerking als 'een westernzadel past op elk paard' 8-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:51

Sassy4barrel schreef:
ik weet er zo een paar te staan, maar dan kies je voor een paard met handicap, bijv. actrose, ik weet een ruin met een dikke knie die hier niet kreupel op loopt, was een super sportpaard maar heeft klap gehad van een ander paard, loopt niet kreupel maar hard werken word afgeraden. Degene van wie hij is wilt een goed tehuis voor hem (zij heeft een stal vol met sportpaarden en geen tijd voor een recreatiepaard) en geeft hem voor onder de 500 euro af. Zo een paard moet je echt voor kiezen. Je weet van te voren dat je niet alles met hem kunt doen, dat hij extra supplementen nodig heeft en eerder kans op blessures. Hij is wel super braaf en heel fijn met buitenritten. Ligt er ook net aan wat je met hem wilt gaan doen..

In principe is dat geen paard met een handicap, maar gewoon een paard wat niet goed gezond is.
Daar kun je simpelweg niet meer voor vragen dan de slachtprijs...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:53

bij ruin is zoiets inderdaad erg jammer... bij een merrie kan ze nog steeds heel waardevol zijn in de fok indien ze goede papieren heeft

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:59

Voor iemand die buitenritten wilt maken en een braaf beginnerspaard zoekt kan hij nog heel waardevol zijn.
Dierenarts zei hij mag nog vanalles doen, maar niet meer hard werken. Geen barrel wedstrijden dus meer.
Ik heb hem vorig jaar de hele zomer buitengereden, iedere dag zeker een uur. Hij loopt gewoon goed.
Hij blijft in ieder geval bij Shannon totdat ze een goed tehuis voor hem heeft gevonden. Hij heeft veel voor
haar gedaan en al heel veel gewonnen. Zelfs al vind ze niemand voor hem, hij heeft qua prijzengeld z´n vervroegd pensioen
al lang terug verdiend :) Ze heeft ook een merrie staan met handicap, die heeft ze met een blessure gekocht maar die heeft
zulke goede papieren dat ze die alleen voor de fok gekocht heeft. Deze 2 paarden staan samen, loopstal en wei. Toch zou voor
de ruin liever een goed tehuis vinden want hij krijgt graag aandacht en gaat graag buitenrijden. Deze zomer zijn er stagaires dus
gaat dat wel lukken met de aandacht en buitenritten :)
Wat ik zo begrijp van de Topic starter zijn er veel paarden die niet goed gekeurd worden door de DA. Deze paarden worden niet
zonder reden afgekeurd. Zijn dus veel paarden te koop voor een hoop geld die eigenlijk net zoals het paard hierboven die niet helemaal gezond zijn en niet zoveel ´waard´zijn. Maar de koopprijs van een paard zegt natuurlijk ook niet alles over zijn waarde. Zoals ik
al zei ik ken paarden die voor niets of voor onder de 500 euro afgegeven worden maar die voor hun nieuwe baasje heel waardevol zijn :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:52

Pienb schreef:
bij ruin is zoiets inderdaad erg jammer... bij een merrie kan ze nog steeds heel waardevol zijn in de fok indien ze goede papieren heeft

Persoonlijk zou ik dan toch wel graag willen weten of het euvel erfelijk is of niet.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:25

Wat moet erfelijk zijn "een klap van een ander paard op zijn knie" ;)
Luchtzuigen is in principe niet erfelijk, maar in sommige lijnen komt het wel meer voor. Stress, maagzweren... of eerst de zweer en dan de stress.
Beengebreken zullen sneller erfelijk zijn maar dan heb je het over OCD OC en HKO, slijtage door heftig gebruik is niet erfelijk in principe.
En nog even een opmerking paarden worden NOOIT gekeurd op een volte van 4 meter..... maar op 10 meter. Als een paard een gevoelige zool heeft hoeft dat niet een probleem te zijn. De smid moet hier rekening mee houden en de hoef aan de onderkant niet "uit te hollen" je kan dan heus lekker rijden zonder ijzers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:32

Nee een klap op de knie is niet erfelijk :D , maar andere beengebreken wel en bij een kombinatie van verkeerd gebruik of hard werken kan dat tot snellere slijtage leiden, zeker als dit op jonge leeftijd gebeurd. Zelfs een verkeerde beenstand kan dat al.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:29

Als je een paard koopt wil je gewoon dat het 100% gezond is en geen gevoelige zolen, lucht zuigen of één of andere vage blessure!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:30

soms kun je dat accepteren voor de juiste prijs.....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:31

Of gewoon verder zoeken tot je wel een gezond paard treft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:32

Er is geen 1 paard wat helemaal perfect is (net als mensen). Elk dier heeft wel een klein mankement.

Bijv gevoelige zolen. Daar hebben wij 1 paard van gehad. Was niks aan de hand als je gewoon een ijzertje onder de hoef deed. Om zoiets laat ik een paard niet staan :)

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:03

ben ik helemaal mee eens!!!!!!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:09

jep me too.
en ook als het paard helemaal gezond is/lijkt als je het koopt kan het 1 dag later al iets ontwikkelen....

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:17

Niels schreef:
Bijv gevoelige zolen. Daar hebben wij 1 paard van gehad. Was niks aan de hand als je gewoon een ijzertje onder de hoef deed. Om zoiets laat ik een paard niet staan :)

...of gewoon zonder ijzers..eventueel bij buitenritten een hoefschoen....
:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:09

Mijn paarden gaan toch op ijzers dus hoefschoenen zijn onzin. Sowieso vind ik hoefschoenen niet prettig werken. Doe voor mij maar gewoon een stel ijzers ;)

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 18:28

Niels schreef:
Er is geen 1 paard wat helemaal perfect is (net als mensen). Elk dier heeft wel een klein mankement.

Ik heb een paard afgekeurd meegemaakt waarbij de arts zei; gevoelig voetje !?
IJzer eronder en dan is het meestal verholpen...

Ik heb toen mijn eigen zeer ervaren hoefsmid geraadpleegd en die zei: het kan een gevoelig voetje zijn maar denk er om, het kan ook aan de pezen of banden liggen dat hij niet goed liep......
Het ging hierbij om een 2.5 jarig paardje. Wil je die dan al gelijk op ijzers hebben op die leeftijd !???

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:15

Maar je kan er wel een keer Sole Guard in laten spuiten, maar ook de zool niet te veel uithollen.
In de VS halen ze haast nooit de zool er uit zo als hier.

kieran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:38

I find it very dissapointing what I'm reading. I hear this a lot in Europe, things such as, QH have bad legs, bad this, bad that, always fail vet checks, blah blah blah ...I even read here that people dare say 90% of QH are "bad" ( jesus, please where are you getting this figure??? ) .....I can honestly say that in the States and yes I am American and have been working and training QH my whole life, QH that are well bred rarely "fail" a test in the states. In fact it isnt the job of the vet to fail or pass a horse it is his job to tell the prospective buyer what is "wrong" with the horse and he leaves it up to them to decide if they can live with it or not. The problem here is people want PERFECT. Sorry folks but that does not exsist. Every single horse will "fail" a vet check done by a reputable vet, once again its his/her job to find the faults and every horse has them including AQHA World Champions, FEI Grand Prix Dressage Horses, Grand Prix Jumpers and backyard best friends. It all depends on use and what your going to do with them. I agree with some of the posters that circles and flex tests are a bit archaic in the modern world. Anybody can make any horse lame on a flex test and a circle if done wrong. I have had horses that have responded HORRIBLLY on a flex test but had excellent xrays and were never lame a day in their life and are still going strong today........
So the million dollar question is: Are Quarters bred bad? Not anymore than any other breed including Europes top warmbloods. Problems are in every breed not just our QH. Look at the OCD problem that warmblood breeders are faced with and they have major breeding stock evaluations every year. OCD is a problem that rarely shows up in a QH. Of course it happens but not near like the warmbloods. Are QH bred purely for their show ring accomplisments?.... Of course!! just like most breeds, doesnt everybody want a son or daughter of a world champion? My experience here is alot of (Benelux ) vets are not familiar with the breed. They move different and are built differently than your average warmblood. The same holds true for the vets in the states. 80% of their clientele are QH so you cant expect them to appreaciate the movement and build of a European warmblood.
So my advice for those looking for a new horse and requiring a vet check:
1. Make sure your vet understands and knows the breed you are evaluating AND understands the sport you will do with it.
2. Look at the breeder or owner and evaluate how the horse was raised and ridden. Was he broke young? Was he left to graze untill he was 3? Did he ride the futurities?
3. If the horse "fails" dont sign him off...think about what you will be doing with him and remember no horse is perfect.
4. decide before you vet him out what problems you can live with and those you cant.

Sorry if I offended anyone but I just couldnt quietly read this post anymore I had to answer.....I am very proud of this breed, they have been a part of my life for as long as I can remember. I consider myself very lucky to be able to ride them everyday.

Eron Dampier