[WN] 'tailblock'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:07

Wendy schreef:
Pienb schreef:
uhm nee hoor, bij western (pleasure, reining) horen ze de staart gewoon plaat aanliggen te hebben.

Dan wil ik wel eens zien hoe je dat bij een arab voor elkaar krijgt :D
Staart strak langs de kont vind ik niet 'normaal'

arabier is ook geen (van origine!) western paard.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:09

jaa dat is het filmpje wat ik zocht.. scheelt weer zoeken aangezien ik niet naar 2 dingen tegelijk kijken en bones vind ik leuker.

ook is er een slecht nieuws uit afghanistan. ik hoop niet dat hier mensen zijn die daar een geliefde of bekende heeft zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:10

Idd, arab's zie je toch nooit op het niveau waarbij de staarten geblockt worden.

En als ik eerlijk ben, ik zie liever een paard met zijn staart op de kont (maar dan niet geblockt) dan zo'n staart: http://www.youtube.com/watch?v=K0rx4jD29KE

Paintless

Re: 'tailblock'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:12

oohw dat staartje zou ik gelijk dood gespoten hebben.. (geintje, grapje, niet serieus...)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:17

nou ik wel haha.
nee, vind dat geen porem zo'n staart omhoog. als ik dat wil kies ik wel een andere tak van de paardensport.

conclusie als we alle filmpjes hebben: alle paarden in de top (op enkele uitzonderingen na) hebben de tail gefixt. (bij NRHA!)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:20

Pienb schreef:
conclusie als we alle filmpjes hebben: alle paarden in de top (op enkele uitzonderingen na) hebben de tail gefixt. (bij NRHA!)

Da's toch droevig? -O-

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:23

dat vind ik niet droevig, dat vind ik beschamend.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:27

Daarom zit ik ook lekker NCHA te kijken, paard ziet koe, staart omhoog, poepen en aan het werk.
@anya, eerst nog m'n achter spatbord fixen. 8-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:57

:D oke dan..
Die Arabier vind ik ook weer niet zo mooi, die draagt de staart wel heel hoog. Maar goed, dan moet je zo'n paard niet kopen. Er zijn meer dan genoeg mensen die dat juist prachtig vinden :j

Maar ik vind het inderdaad beschamend hoe makkelijk met welzijn van dieren omgegaan wordt.

Maar ach niets nieuws onder de zon. De sectorraad paarden kan ook alleen met de vinger naar de hobby-houders wijzen zodat ze de eigen zwarte balk van pakweg de aangesloten maneges niet hoeft te zien. Wat dat betreft hoeven we niet zo ver van huis te kijken.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:36

Leuk filmpje Paintless!
Die arabier kan wel lekker 'aantreden'. :D :D dat vinden wij dressuurprikkers dan weer leuk hè.... *D :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:38

weet niet eens wat je bedoeld maar weet nu al dat het iets is wat ik juist niks vind :-)

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:30

Hmmm lekker kort door de bocht.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:31

Pienb schreef:
weet niet eens wat je bedoeld maar weet nu al dat het iets is wat ik juist niks vind :-)

hm, beetje vreemd :?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:44

Nou er is een (of eigenlijk heel veel) reden waarom ik voor western ben gegaan en niet engels/dressuur.
Dat houd in dat ik veel zaken die men bij dressuur wil zien juist niet mooi vind.
De hoge halsaanzet, de krul, de knieactie, hoog optrekken van de benen, afstaande staart, briesende neusgaten, teugelcontact, continu aansporen en ga zo maar door.
Volgens mij doelde ze op iets met de gangen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:48

continu aansporen is iig al niet waar ;) en verder doe je wel erg negatief, maar goed.

Aantredend achterbeen is een been dat actief en met kracht iedere pas weer onder de massa wordt gezet. Een goed werkende motor dus. Niet iets dat IMO met gangen te maken heeft maar met goed gereden worden (of natuurlijke aanleg).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:53

Sorry, maar het is mijn smaak.
Tuurlijk moet een paard van achter lopen maar dan kan met opgetrokken been of vlak. Ik ben voor vlak want vind opgetrokken gewoon niet mooi. K weet dat men het hier nooit zo leuk vind als je eerlijk zegt dat je iets niet leuk of mooi vind maar ik ben gewoon eerlijk, dat vind ik nu eenmaal, ieder zijn smaak.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:58

ik heb het toch niet over vlak of opgetrokken gehad? Ik heb het over kracht en onder de massa.

Ik heb helemaal geen problemen met eerlijkheid, wel met slecht lezen ;) Dan valt nl een discussie dood.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:32

Maar goed, laten we weer on topic gaan. De tailblock.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:48

MidnightPSan schreef:
Daarom zit ik ook lekker NCHA te kijken, paard ziet koe, staart omhoog, poepen en aan het werk.

Hier heb je dus dé manier gevonden om te kontroleren of een staart gespoten is of niet. Voortaan mogen starters pas de ring in als het paard met opgeheven staart gepoept heeft :)

Zonder dollen... een paard met een normale staart heeft dus zo zijn dingetjes waar hij op reageert, dat heeft niets met training en platliggende staart te maken.
Bij krabbelen onder de billen zal het de staart aan de kant of iets omhoog doen, bij iets ongemak (prikkelen/steken) zal het met de staart zwaaien.
Dat is natuurlijk gedrag en kan elke ringmeester/jury doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:50

Dat KUNNEN ze inderdaad wel, maar dat zijn GEEN veeartsen dus niet bevoegd om enige uitspraak over de medische toestand van een paard te doen ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:53

Maar een 'kreupel' paard mogen ze er wel uitsturen... hoeft daar geen veeartsen mening bij te komen dan ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:58

Mensen die dat 'tailblocken' normaal vinden moeten misschien maar gewoon op een motor gaan rijden ofzo.....daar kan je ongestoord onderdelen van vervangen of veranderen....

Een paard is geen machine, daar hoor je niet op die manier aan te sleutelen....

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:19

Pienb schreef:
Sorry, maar het is mijn smaak.
Tuurlijk moet een paard van achter lopen maar dan kan met opgetrokken been of vlak. Ik ben voor vlak want vind opgetrokken gewoon niet mooi. K weet dat men het hier nooit zo leuk vind als je eerlijk zegt dat je iets niet leuk of mooi vind maar ik ben gewoon eerlijk, dat vind ik nu eenmaal, ieder zijn smaak.

Tuurlijk mag je eerlijk zijn maar het is meer de manier waarop je dingen brengt.
Jij denkt duidelijk anders over dieren welzijn dan de meeste hier en dat neem ik je wel kwalijk.
Dat je helemaal verzot op de western sport bent vindt ik helemaal top(ik vindt het ook erg intressant en daarom zit ik hier)
Maar ik ben nou eenmaal dressuurprikker in hart en nieren en vindt het niet echt leuk als ik op dit topic het gevoel krijg dat ik allemaal achterlijke dingen met mijn paarden aan het uithalen ben.
Verschil van mening is prima maar we doen het allemaal omdat we van paarden houden(neem ik aan!)en hebben het beste met ze voor.
Ik laat jou ook in je waarde,doe dat ook bij mij ok?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:25

Als het dan toch zo vaak gebeurd, wil het zeggen dat er veel paarden zijn (lees: alle) die met hun staart zwieperen... Waarom wordt daar trouwens zo fel op gelet? Een paard zwaait nu eenmaal met zijn staart?
In ieder geval, mij stoort zo'n staart niet. Er mag wat "leven" inzitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:30

@Gleyla : het zwiepen van de staart wordt gezien als een teken van verzet. Dus de ruiter doet iets wat het paard niet zint. Ipv dit op een goede rijtechnische manier op te lossen kiest men voor de weg met de minste weerstand ; zorgen dat een staart niet meer kán bewegen.