[WN] wat is het beste westernras? hier mag het!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat is het beste westernras? hier mag het!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:54

Nee klopt, een goede combi hoeft ook op het hoogste niveau niet over lijken te gaan. Maar stel dat IK me daaraan zou willen meten, met mijn (gebrek aan) talent en met mijn niet-QPA-ponies, dan zou ik dat WEL moeten.
Zou dus wat mij betreft niet realistisch zijn, omdat dat niet past bij mijn manier van wat leuk is om met je paard te doen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:56

trouwens pienb, ik hoop je eens op show tegen te komen want ik vind je persoonlijk wel erg arrogant en hoog van d etoren blazend overkomen.
ergens heb ik het idee dat het niveau van 10 jaar terug en nu best wel verschilt...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:03

susan, jammer dat je dat vind. ik ben gewoon trots op wat ik vroeger (zelf) heb bereikt. en als dat verkeerd is omdat wij in nederland niet trots mogen zijn op onszelf als we iets bereiken is dat maar zo.
en ik vind het niveau in nederland juist niet zo veranderd in die 10 jaar.
wil niet zeggen dat ik dalijk meteen weer alles ga winnen (eerst paardje hierheen halen, dan trainen ed, zal ook niet zo goed zijn in begin als het paardje wat ik had).
maar ik heb mijn idealen, en het is al duidelijk dat die door de meesten hier niet gedeeld worden (grote AQHA shows).
heb jij 10 jaar geleden de aqha shows in nederland goed gezien? en nu? ik vind er niet zoveel verschil hoor.... maar ook dit is mijn mening :-).

een ding kan ik je wel vertellen; als het dalijk eindelijk zo ver is en ik kan een showtje doen (ook ik heb helaas geen geldboom dus het zullen niet tig shows in een jaar worden) zal mijn outfit goed zijn, anders show ik niet :-) (iig niet aqha, om eens te oefenen ergens is wat anders).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:09

Dan wil ik toch even opmerking dat de foto's van de shows die je had geplaatst qua outfit niet meteen opvielen als "goed".

Ik vond het in ieder geval niet mooi wat je aanhad ;)

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:12

Romkabouter schreef:
Dan wil ik toch even opmerking dat de foto's van de shows die je had geplaatst qua outfit niet meteen opvielen als "goed".

Ik vond het in ieder geval niet mooi wat je aanhad ;)

:Y)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:17

Waarom is je profiel opeens leeg Pienb?
Ik wilde ff naar je foto's kijken.... :?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:16

Ik denk overigens wel dat heel veel mensen het wel mooi vonden hoor, maar smaken verschillen nu eenmaal. Gelukkig :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:32

10 jaar geleden was dat de mode, glitterjasjes, tuxedo hemden en dan roosje om je nek of broche om het af te sluiten.
Jasjes voor horsemanship/showmanship/pleasure ed en voor de rest een hesje met hemd eronder.
Zou er nu ook niet meer dood in gevonden willen worden maar toen was het in.
Profiel is leeg omdat ik de sfeer niet meer zo vond dat ik mijn prive zaken en gevoelens hier wilde delen.
Als je deze vanuit de juiste gedachten wl zien kan ik je de link via pb sturen. Als je het wilt zien om negatieve redenen dan laat maar, daar is het te prive voor. Ik hoor het wel welke het is :-)

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:56

voor mij is de haflinger het beste ras, is nog een jong beestje van net 4 en we zijn hem western aan het inrijden..
lekker koel in het hoofd, wel lekker vlot, niet zo absurt duur als de qarters, en een heerlijk paard over het algemeen.
ik rijd voor mijn plezier, wil misschien eens een wedstrijdje starten, maar heb absoluut geen ambities om hoog in de sport mee te draaien!!
haflinger rules!!!!!!!!!! :P

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:14

tuurlijk mag je trots zijn op wat je vroeger bereikt heb, zal ik ook zijn :j
maar om het tot in den treure in elk topic maar weer te benoemen dat je jezelf zo goed vind nee dat is gewoon iritant en wekt iig als het geschreven woord (zonder intonatie) een beeld op van arrogantie van de schrijver.
bijde rest vanhet gepeupel (waar ik mezelf ook zeer zeker onder schaar)hier die blijkbaar niet zo goed zijn maar wel lol hebben in hun sport wekt het gewoon iritaties zoals je ook uit eerdere berichten kunt lezen
als ik in een ander topic lees dat iemand niet meer durft te gaan starten omdat ie denkt dat ie uitgelachen wordt om zijn outfit dan vind ik dat wel erg triest, zonder aanwas houden ook de 'grote' shows vanzelf wel op met bestaan namelijk ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:37

Heb je ook mijn commentaar gelezen bij die persoon die niet durft te starten? En dat kwam echt niet door mij maar de mensen die ze in het publiek had gehoord.
Dus laten we nu niet van alles mij de schuld gaan geven he.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:39

Laten we 'die persoon' maar gewoon Paintlinger noemen.... ;)

En even voor duidelijkheid.... ik durf wel, ik vind het alleen triest dat mensen zo minachtend kunnen doen.... voorlopig komt er bij mij namelijk echt geen duur showzadel.... :n
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 24-02-09 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:40

Dat wordt niet gezegd Pien ;)

Het is wel zo dat er dus mensen zijn die denken dat je perse in dure showkleding met starten, terwijl dat om te beginnen helemaal niet nodig is.
Gewoon netjes is goed genoeg :)

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:48

Ik vind de foto`s van PienB in een ander topic niet erg uit de tijd zeg maar, glitters zie je nu ook nog, als je het figuur er voor hebt, zeker aandoen, en staat ook mooi. Maar het gaat ook om het hele plaatje, ik show niet in glitter en slinky`s, wil geen reklame maken voor michelen :+ Maar een nette schone gestreken blouse kan ook mooi zijn in de pleasure en HMS, Chaps.... levens gevaarlijk die dingen, ik heb erin geshowt nu niet meer, altijd al haastend die dingen dicht ritsen.. velletje ertussen of de franjes...
Ik vind het persoonlijk ook mooier staan maar dan als het ook bij de combinatie past ;)
Ik ben makkelijker, doe niet zoveel moeite en heb er zelf ook geen zin in, maar heb nog nooit commentaar gehad over mijn outfit,
dus blijkbaar als het gehele plaatje er netjes en verzorgt uitziet komt het ook wel goed ;)
en commentaar van de bakrand... dat heb je altijd en dat zal er altijd blijven, soms negatief maar ook positief.

Over wat is het beste westernras....
Ik ben zeer tevreden met mijn Haflinger, die al sinds 95 braaf zijn showtjes loopt, Ben er 5 jaar tussenuit geweest en het daarna weer opgepakt en ja alle knoppen zitten er nog op. Of hij nog beter kan worden, ja dat kan hij en heeft hij zeker ook laten zien.
Maar ik heb die ambitie niet met hem, ik denk ook aan zijn leeftijd en kan enorm genieten van het feit dat ik zo af en toe een nieuwe ruiter in de L5 laat starten op hem, zodat ze een fijne eerste wedstrijd ervaring op kunnen doen.
Dit jaar ga ik hem zelf weer showen, en maar kijken hoe het gaat, maar ben wel realistisch.. de top?? Waar ligt die?? Na al die jaren met hem, heb ik voor mijn gevoel alles al bereikt, meer dan ik verwacht had, en ik ben trots een Smax bezitter te zijn!!!

Mijn quarter heb ik helaas nooit kunnen rijden, was een uniek paard alleen helaas door een ongeluk moest hij ingeslapen worden.
De quarter die ik nu rij, is een heel fijn en lief paard.
Ik vind het een geweldig ras!!
Maar ik vind zoveel paarden geweldig, niet naar het ras kijkend ;)

Dus op de vraag wat is het beste ras?
Daar kan ik helaas geen antwoord op geven.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:04

Ik vind ook de QPA's, maar voor nederlandse wedstrijden kunnen andere westernrassen ook goed meelopen.
Ik vind ook dat het paard flink wat karakter moet hebben, want als er niets in zit kan je er ook niets uit halen!
Maar dat is niet rasgebonden haha!
Alhoewel... appies .... (6)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:04

ik denk dat Pienb teveel een purist is, dat is her in nederland niet altijd een pre.
als ik het zo lees heeft ze aan de andere kant van de plas de QH wereld geroken en dan veranderd je beeld.
ik had ook al een opmerking gekregen over een uitspraak van een zadel maker uit de V.S. die ik in een ander topic heb door gegeven(you don't ride a draft horse, and pull you wagon with a saddle horse) .
veel mensen hier kopen een tinker of ander paard voornamelijk voor de prijs of de aai factor, en dan hier op bokt vragen stellen over hoe en waar ze in hemels naam een passend zadel van daan moeten halen.
''A $500 horse and a E 3000 saddle" dhua.
de trainability van die paarden voor wat ze (later toch) willen is ook anders dan bij een Q of Q/P.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:28

Wranglerbutt schreef:
......Arabieren, Haflingers en Fjorden doen het in een aantal onderdelen al jaren beter dan menig Quarter of Paint en de Tinkers zijn de laatste jaren ook flink in opkomst! :P
......

Inderdaad! Respect voor m.n. deze paarden, want het percentage starts dat zij innemen tov bv de Quarters is beduidend lager en toch weten ze zeer regelmatig te winnen!!

_/-\o_

Oh ja....en ook nog te bedenken....dat deze rassen niet jarenlang specifiek voor western riding gefokt zijn. Wil je wat bereiken dan vergt dat natuurlijk wel jaren training, maar dat geldt voor elke sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:39

Ach, het is wat je wil en niet.
Ik wil graag wedstrijden bij AQHA/DRHA gaan starten en tja, dan is een quarter toch het fijnst. Ook heb ik gewoon het vaker een klik met een Quarter of Paint (want die zou ik net zo lief hebben als een QH) dan met andere rassen.

Echter, als je op een basislevel rijdt en geen ambitie hebt om op een dusdanig niveau te komen dat een Quarter/paint fijner is, zie ik niet in waarom je geen tinker/haflinger etc kan kopen.

Ik heb ook veel respect voor degene die toch met een niet QPA op een hoger niveau kunnen presteren :j Toch heb ik liever een Q/P.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:45

Hoi Niels....Pas op wat je zegt over haflinger hoor....Vlak ze niet uit.....Want die haflinger loopt wel mooi NRHA wedstrijden en steelde ook dit weekend in Bremen de show ;-). Ze verwachten juist geen Haflinger in de ring, maar laat deze nou wel super glijden, spinnen etc. Des te fantastischer vindt men het. Ook deze loopt al menig jaartje mee en dus ook qua training.

Maar ben met je eens hoor.....je kiest gewoon het ras waar je voorkeur naar uit gaat. In elk ras is wel een paard te vinden dat qua bouw aantrekkelijk genoeg eruit ziet om goed mee zou kunnen in de sport.
Laatst bijgewerkt door CounTree op 24-02-09 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:48

Daarom, maar ik zeg ook dat ik veel respect heb voor degene die toch goed presteren met een niet-qh.
Haflinger Wringley oid toch? Ook op het Nk, echt een leuk en goed paard :j

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:51

Ja die....terug van weggeweest, jarenlang niet in de westernring geweest en sinds een aantal jaar weer helemaal terug en hoe! En DAT valt op!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:01

Eigenlijk vind ik het beste westernras een paard met een goed western karakter!

Niet voor niets zeggen ze 'een goed paard heeft geen kleur' en dat geldt ook voor westernrijden. Bepaalde rassen zullen westernoefeningen makkelijker doen dan andere, QPA zijn meer gebouwd voor specifieke takken van westernsport, maar zonder een goed karakter kom je er nergens mee! :n

Ook een super quarter of paint waar je geen klik mee hebt of die niet voor je wil werken komt niet aan de top, zo simpel is dat.

Daarom zou ik vooral een paard selecteren op karakter en bouw en de ambitie van het paard. Want wat jouw ambitie is als ruiter hoeft niet ook de ambitie te zijn van je paard! Daar wordt naar mijn mening ook veel te weinig naar gekeken. Niet elke QPA heeft wedstrijdambities! (Mijn paintmerrie ook niet namelijk, die zou daar zeer ongelukkig van worden).

Dus als je vraagt "Wat is het best gebouwde ras voor westernsport op hoog nivo" zou ik inderdaad QPA antwoorden, maar voor alle paarden die daaronder presteren gaat het om inzet en karakter. :D
En dat kan op heel veel soorten!

(PS Wat ik het mooiste westernras vind? Paints uiteraard ;) )

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:14

Niet alle Quarters zijn leuk, niet alle paints zijn leuk, niet alle (heel veel :P) appies zijn leuk.. etc. en ligt voor een deel ook aan de opvoeding, de manier waarop je rijdt en ga zo maar door.

wie vind ik leuk? DANA mijn tinker!!!

Heb toch nog steeds een droom en hoop dat die toch nog uitkomt, wij hebben ook niet kunnen trainen vanwege prolemen bij Dana. maar hoop dat we toch nog weer op de wedstrijden mee kunnen rijden, zo hoog mogelijk, ook al is ze 15 de ambities zullen voorlopig nog niet stoppen! ook al is ze 20. Zo'n paardje als Dana krijg ik nooit weer.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:47

Pienb schreef:
ik ben gewoon trots op wat ik vroeger (zelf) heb bereikt. en als dat verkeerd is omdat wij in nederland niet trots mogen zijn op onszelf als we iets bereiken is dat maar zo.
en ik vind het niveau in nederland juist niet zo veranderd in die 10 jaar.
Ik ben ook trots op wat ik ZELF bereikt heb, maar dat ga ik toch ook niet telkens weer noemen? Ik begin me ook te ergeren aan het feit dat je nog maar net op bokt komt kijken en bladiebladiebla van de toren blaast en meent dat jij het allemaal wel weet. Jij leeft nog in het verleden lijkt het wel en het nivo is wel dégelijk verandert na 10 jaar, want ja: zo lang rij ik ook al mee :j

Deze discussie over met meest geschikte Westernras is al zó vaak op bokt langs gekomen (kijk maar eens in de zoekfunctie) en elke keer eindigt het weer hetzelfde. Iedereen heeft zijn eigen mening en dat is helemaal prima. QPA worden toch het meest gezien als Westernras en daar ben ik het persoonlijk ook mee eens. :j
Om dan ook maar even over mijn eigen paard op te scheppen: hij WAS een gewoon paardje zónder papieren, maar nu is hij geregistreerd in Amerika en IS hij een Amerikaanse Appaloosa mét papieren en sinds die 2 jaar staat hij al in de International Top Ten Non Pro Trail en heb ik 2 NK-titels en een bronzen EK medaille hier in de kast hangen :j

Dus: Appie's rule! (met of zonder papieren :D ) :P

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:48

Pienb, in jouw glorietijd 10 jaar geleden had ik ook mijn glorietijd met mijn paard: een haflinger.
Menig QAP heb ik achter me gelaten.
Heel veel prijzen en titels heb ik gewonnen met hem.
En niet alleen in Nederland, maar ook in Belgie en Luxemburg.
De Wran vroeg me in het Nederlandse team mee naar de landenwedstrijd in Luxemburg. Zegt toch wel wat.

Toen ben ik over gestapt op een specifiek westernras.
Maar niet een quarter, zoals veel mensen mij adviseerden. Het werd een appaloosa.
En ook daarmee heb ik heel wat goede resultaten behaald, oa. all round kampioen bij de Wran.
En weer heel wat quarters achter me gelaten.
Nu heb ik sinds een jaar een nieuw paard, weer een appaloosa.
En ik ben het nog een keertje van plan: all round kampioen bij de Wran.
Lijkt me toch heel gaaf. 3x Ned. kampioen met 3x een anders paard (geen quarter).

Wat het beste westernras is, dat hebben een heel aantal mensen hier al heel mooi verwoord.
Ik wil met mijn bericht alleen maar aangeven dat je de quarter niet zo moet ophemelen.
Er zijn genoeg andere rassen die ook heel goed kunnen meedraaien in de sport.