[WN] Ex - engels/dressuur mutsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:27

Roane schreef:
De Haflinger is de budget-QH _O- :))
haha, ze noemen hem niet voor niets "Alpenquarter" :D

SandravdB

Re: Ex - engels/dressuur mutsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:50

Ik rijd nu sinds maand of twee western, bevalt me wel maar moet echt wennen, heb een appaloosa die van stalgenootje was gekocht en die is al western gereden en modder wat aan met mijn andalusier die ik al had.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:02

Mayflower schreef:
Roane schreef:
De Haflinger is de budget-QH _O- :))
haha, ze noemen hem niet voor niets "Alpenquarter" :D

Precies! :D

En Wendy; daarom zeg ik toch sommigen? :P Ik kan bijv. geen QH betalen, en neem (zeer veel :D ) genoegen met mijn alpenquarter :P

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:14

waar ik op stal sta ben ik de enigste die western rijd. stalman vind het maar raar dat ik met zo'n lange teugel aan het rijden ben, en dan ook vooral in de galop. Zo gaat ze toch veel te hard volgens hem. Maar dat is ook nog een beetje ons probleem haar tempo is nog veel te hoog. Ze is altijd engels gereden, en de eerste keer dat ik de teugels losliet was het ZOEFFFFF weg was de alpenquarter, hahaha. Ik vond haar vandaag juist lekker ontspannen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:02

Ik rijd nu een paar jaar engels met mijn welshvuilnisbakkie. Helaas met heel veel tussenpozen (in de winter rijd ik nauwelijks) en zonder les. Wat ik moeilijk blijf vinden zijn de hulpen. Als iets even niet wil lukken, ga ik snel weer te engels rijden zeg maar. Amber vindt het tempo lastig, in galop gaat ze graag hard.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:37

Hi, ik ben ook de enige op stal en mensen vinden het allemaal raar, zadel, hoofdstel, bit, losse teugel..is toch geen rijden..?? en die van mij is wel western ingereden maar gaat ook knoerthard, het is heel lastig om een beschaafde galop eruit te wurmen, dat is doelstelling voor de zomer!!:-) vandaag lekker 2 uur buiten gecrossed en GENOTEN!!! Superbraaf (wel hard, maar beheersbaar!!) ben een blij mens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:57

Mijn westernpoownie heeft gisteren op een plaatselijke dressuurwedstrijd laten zien dat het geen barst uitmaakt wat je rijdt, door het hoogste dagtotaal bij elkaar te rijden in een dressuurproefje. Yep, de jongste notabene. Nog volledig in de basis bezig en alleen maar ingeschreven om wat ervaring op te doen.
Ik had al lang "gewonnen" en was al apetrots voor ik de punten wist, want ze raakte niet in paniek toen de andere paarden weggingen, ging braaf langs het juryhokje, en bleef keurig bij me in de proef. De hoge jurywaardering en het leuke commentaar waren een soort van 'bonus' voor me.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:44

Sonja schreef:
Mijn westernpoownie heeft gisteren op een plaatselijke dressuurwedstrijd laten zien dat het geen barst uitmaakt wat je rijdt, door het hoogste dagtotaal bij elkaar te rijden in een dressuurproefje. Yep, de jongste notabene. Nog volledig in de basis bezig en alleen maar ingeschreven om wat ervaring op te doen.
Ik had al lang "gewonnen" en was al apetrots voor ik de punten wist, want ze raakte niet in paniek toen de andere paarden weggingen, ging braaf langs het juryhokje, en bleef keurig bij me in de proef. De hoge jurywaardering en het leuke commentaar waren een soort van 'bonus' voor me.

Super , gefeliciteerd Sonja. +:)+
Dit is de beste en leukste manier om aan te tonen dat de basis het belangrijkste is.
Je mag met recht trots zijn. :j

selma_rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 07:21

Gefeliciteerd Sonje, dat is idd dubbelop winnen!!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 09:18

Gefeliciteerd, super presentatie zeg! :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:24

Heb dit topic helemaal over het hoofd gezien :? wat een leuk onderwerp :j

He Son, van harte :))

En zo is het maar net! Dressuur en western ontlopen elkaar niet zo veel.
Sterker nog; de westernsport gaat steeds meer dressuur rijden. Kijk naar Lyn Palmer, die doet allebei.
Ook in de artikels van de Horse & Rider komt steeds meer dressuurmatige uitleg in voor. En gelukkig maar!
Een prachtig voorbeeld van een multitasker Quarter is ook wel Rugged Lark (http://www.bobettfarm.com/index.php?opt ... &Itemid=31 ).
Hopelijk zullen we steeds minder stijve en 'kreupele' paarden op de shows zien.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:50

Sonja, geweldig joh! gefeliciteerd!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:33

Hier nog een overstapper. Jaren heb ik "engels" gereden, tussen haakjes want ik heb nu ondekt dat ik toen niet veel geleerd heb. Dan ben ik buitenritten gaan doen op een westernzadel, dan toch eens echt westernlesje, dan een cursus Amerikaans Rijkunst (nu het derde jaar) en nu, sinds een jaar, mijn eigen jonge paard aan het opleren tot all round western paard. Wel onder professionele begeleiding en ik heb soms nog het gevoel dat ik er niet van bak. Tot dat ik sommige anderen bezig zie ;)

Ik heb er nog geen moment spijt van gehad! En dat je hard moet werken om tot die ontspanning en losse teugels te komen, dat neem ik er maar bij. Want als mijn paard "ineens" netjes loopt op de minste hulpen, weet je dat je goed bezig bent.
Ik ben eindelijk aan het leren paardrijden!
En ja, in een stressy situatie ga ik over naar onnodig teugelhulpen (als je dat hulpen kan noemen :P ) en word ik ook soms zenuwachtig van mezelf, die domme oude gewoontes!!

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:01

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste westernles gehad na jaren dressuurrijden (met tussenpozen). En wat ik vooral heb geleerd is veel over mezelf.

Ik merk nu dat ik een enorm harde hand heb, en had het dan ook erg moeilijk met het loslaten van de teugels, ik wilde contant controle op een verkeerde manier. Aan het einde van de les ging het al wat meer ontspannen naar mijn mening, maar het afleren van de "dressuurmanier" van tegels beethouden zal toch nog wel een paar lessen duren :). Ik heb heel vaak in de les gehad: HANDEN NIET OVER DE HALS, HANDEN LAAG, HANDEN UIT ELKAAR, HANDEN TER HOOGTE VAN JE KNIEEËN. :o

Ik les op Trainingsstal Starnmeer en wat mij opviel is hoe fijn de paarden zijn gereden! Alleen al op je zit, je stem, je gewicht en hele fijne teugelhulpen, reageerde het paard direct. Dit men ik totaal niet gewend met de manegepaarden van 'vroegah' op de manege.

Ik hoop dat ik veel kan leren met m'n lessen, want nu ik eenmaal heb geproefd van het westernrijden, heb ik er nog lang geen genoeg van! :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:08

Zo jij lest een aardig eindje uit de buurt!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:12

Dat wou ik net zeggen :j

Nou heb ik ook alleen maar fijne berichten gehoord over die stal en ben dan ook ronduit besloten om daar mijn lessen te gaan volgen :j

Misschien zelfs wel mijn paard eerst te laten trainen en ik zelf te lessen op 1 van hun paarden voordat ik op mijn eigen jonkie stap!
Ik heb nog 3 jaar :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:25

Vende schreef:
Ik heb heel vaak in de les gehad: HANDEN NIET OVER DE HALS, HANDEN LAAG, HANDEN UIT ELKAAR, HANDEN TER HOOGTE VAN JE KNIEEËN. :o

:o?
Ikke nie snap... ik mag dus absoluut niet mijn handen laag zetten.

zo zie je maar... ook binnen western zijn er enorme verschillen :j

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:32

Handen ter hoogte van je knieen :?
Ik neem aan dat ze dat in Starnmeer niet gezegd hebben?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:33

Ik had echt giga moeite om uit die engelse armhouding te komen (lees; ellebogen in je zij) en dan handen wijder dan je met Engels doet, en daar houden.
En idd, niet over de hals :')

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:37

Vera schreef:
Handen ter hoogte van je knieen :?
Ik neem aan dat ze dat in Starnmeer niet gezegd hebben?

Of ik heb het verkeerd begrepen (of uitgelegd). :D
Als ik een scherpe wending of een volte moest rijden moest ik mijn binnenteugel korter nemen
en mijn hand ter hoogte van m'n knie houden..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:52

Zo zie je maar weer, western niet overal western ;)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:19

Op welke manier doen jullie het dan? :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:32

Met rijden heb ik mijn handen ter hoogte van de knop ongeveer, mss iets lager. Met sturen de buiten hand tegen de hals en de andere naar binnen brengen en dan iets hoger dan de buitenhand. Niet naar de knie toe dus :) Zo doe ik het ook bij een scherpe wending of volte.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:53

Ik heb ondertussen van drie trainers les gehad (niet expres trouwens, liep nu eenmaal zo), eentje zei binnenhand naar je knie, eentje zei binnenhand omhoog en eentje zei binnenhand een beetje naar binnen..

Tja, wat moet een beginner daar nu uit concluderen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:38

Dat 'ie eerst goed moet zoeken naar goede begeleiding :D