[WN] Is western beter voor je paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hobbelheks

Re: Is western beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:59

en hoeveel van die paarden lopen op hun 18e nog vrolijk mee ind e sport? mijn doel is om mijn paard zo lang mogelijk hel en plezierig te houden maar goed dat gaat niet altijd samen met presteren lijkt het soms wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:59

Gelukkig is mijn reet toch al te dik om in een hokje te passen, dus hoef ik niet in jouw Western-stramientje :D

Je zit trouwens wel verrekte veel op Bokt voor iemand met zulke enorme ambities. Hoef jij nooit te trainen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:04

Susan, er zijn echt wel voorbeelden, listo lena, doc cinch bet, check it hot (is een pleasure merrie die 13 jaar geleden al shows liep en nu nog steeds goed geswchowt wordt op aqha).
maar over het algemeen halen ze dat inderdaad niet.

maar hoeveel topsporten beoefenen nog topsport op hun 50e? zijn er ook niet veel... het zijn de keuzes die je maakt.

Sonja, ik werk gewoon overdag en heb een blackberry waarop ik kan 'bokken' ed.
en met 1 driejarige valt weinig de hele dag te trainen, dat zou ook zielig zijn :-)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:09

klopt pienb dat zijn idd keuzes die je maakt en ik hoop dat ik dan nog op mijn merrie rondhobbel en dat ik goed op mijn paard gepast hbe maar ja dat zal de toekomst uitwijzen...
maar goed ik vind topsport nooit gezond niet voor dieren en niet voor mensen (die tenminste zelf de keuds nog kunnen maken maar dat etrzijde)

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:25

western beter voor je paard, NEE echt niet. Als ik western met Lacy zou hebben gereden was ze al helemaal KAPOT geweest. Ik heb haar als 18 jarige met een ernstige blessure (tgv reining!!!!) kocht. Ben gewoon gaan paardrijden en ben voorwaarden aan het creeren in de training om haar werkelijk verzameld aan een losse te te kunnen rijden. Ze is inmiidels 21 jaar en superrrrrr fit en niet meer kreupel of onregelmatig. Nee, westernrijden geef mijn bakje met voer maar aan Fikkie.
Vind alleen de onderdelen en de patterns erg leuk maar veder is western rijden niks meer dan "hoe help ik mijn paard zo snel mogelijk mentaal en lichamelijk aan gort!!!!!!!! "

Met vr.gr. Johanna Vellinga

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:48

Pienb schreef:
i like de alternatieve manieren, laat het het paard maar zelf uitvogelen ipv hem de dwingen, trekken, duwen of lief vragen of die niet asjeasjeasjelieft.....

Vastbinden is geen vorm van dwingen bedoel je :?

Pienb schreef:
ik weet dat ik nu weer geen vrienden maak maar ik vind met 2 jaar inrijden echt geen probleem als het maar ok gebeurd.

Tja...... laat maar ook :Z

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:49

Pienb schreef:
het zijn de keuzes die je maakt.

Dat klopt.

Tussen gebruiksdieren en verbruiksdieren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:03

johanna29 schreef:
western beter voor je paard, NEE echt niet. Als ik western met Lacy zou hebben gereden was ze al helemaal KAPOT geweest. Ik heb haar als 18 jarige met een ernstige blessure (tgv reining!!!!) kocht. Ben gewoon gaan paardrijden en ben voorwaarden aan het creeren in de training om haar werkelijk verzameld aan een losse te te kunnen rijden. Ze is inmiidels 21 jaar en superrrrrr fit en niet meer kreupel of onregelmatig. Nee, westernrijden geef mijn bakje met voer maar aan Fikkie.
Vind alleen de onderdelen en de patterns erg leuk maar veder is western rijden niks meer dan "hoe help ik mijn paard zo snel mogelijk mentaal en lichamelijk aan gort!!!!!!!! "

Ik denk dat als je dit hele topic doorleest zult ontdekken dat er niet zo iets is als 1 type westernrijden (en westernruiters)...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:16

johanna29 schreef:
maar veder is western rijden niks meer dan "hoe help ik mijn paard zo snel mogelijk mentaal en lichamelijk aan gort!!!!!!!! "

Hè? Leren ze je dát in Deurne?

Volgens mij bestaat er verschil tussen goed (western)rijden en weten waar je mee bezig bent, en je paard aan (vooral!!) een losse teugel op de voorhand laten sjokken en niks vragen, en hem/haar zo de vernieling in helpen. Want volgens mij gaan er meer paarden stuk omdat er niets van ze gevraagd wordt dan dat er paarden stukgaan van hard werken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:33

Romkabouter schreef:
Pienb schreef:
i like de alternatieve manieren, laat het het paard maar zelf uitvogelen ipv hem de dwingen, trekken, duwen of lief vragen of die niet asjeasjeasjelieft.....

Vastbinden is geen vorm van dwingen bedoel je :?

Pienb schreef:
ik weet dat ik nu weer geen vrienden maak maar ik vind met 2 jaar inrijden echt geen probleem als het maar ok gebeurd.

Tja...... laat maar ook :Z

Idd Rom.... :j
Ik dat we van 2 verschillende planeten komen Pienb......
Ben geen fan van de methodes en mijn paarden ook niet denk ik........en tóch heb ik brave en goed opgevoedde paarden...hoe is het mogelijk???

Ohja, ik weet het al, ik heb er tijd in gestoken ipv meteen een oplossing te willen.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 26-02-09 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:39

johanna29 schreef:

*zucht*

Mag ik even..... :r

Ik wordt altijd zo misselijk van die vooroordelen....

Generaliseer er maar een eind op los hoor.....maar er zijn ook mensen die het allemaal zo goed mogelijk proberen te doen........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:24

Paintlinger schreef:
Ik wordt altijd zo misselijk van die vooroordelen....

Generaliseer er maar een eind op los hoor.....maar er zijn ook mensen die het allemaal zo goed mogelijk proberen te doen........

Weet je, die vooroordelen zitten overal in de paardenwereld en vaak met een duidelijke oorzaak. Ook hier op de westernhoek van Bokt stikt het van de vooroordelen, waaronder de zeer gangbare "wij doen het beter dan zij" (vul zelf maar in wie "wij" en "zij" zijn, want het is over heel Bokt breed inzetbaar).
Punt is wel dat er behoorlijk wat is aan te merken op het westernrijden dat je in Nederland tegenkomt, er zijn uitzonderingen maar de tendens is zeker niet positiever dan bij de gangbare dressuur/ponyclubruiter.
Uiteindelijk gaat het allemaal om kennis van zaken en er zijn niet veel mensen die de moeite nemen om echt te leren hoe een paard in elkaar zit en hoe je daar het beste mee om kunt gaan (zowel fysiek als mentaal). Daarbij telt heel zwaar mee dat degenen die lesgeven al geen flauw idee hebben hoe het zit en maar wat roepen wat ze zelf gehoord hebben. En zolang de mensen die les hebben niet eisen dat het kennisniveau van de lesgevers omhoog gaat, zal het algemene niveau van paardrijdend Nederland bedroevend blijven.
Positieve kant is dat je toch, als je goed rondkijkt, mensen wel heel goed en verantwoord ziet rijden, zowel western als dressuur en de rest. Daar kan ik dan ook echt van genieten en heb ik weer stimulans om zelf ook beter te willen worden.

Enne Pienb, een 2 jarige berijden is baby-arbeid, misschien vind jij het normaal om baby's en kleuters werk te laten verrichten, maar het heeft een goede reden waarom dat in Europa ondertussen verboden is. Het is namelijk echt aantoonbaar slecht voor groeiende lichaam om al belast te worden.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:33

johanna29 schreef:

Heel apart om zo'n bericht te lezen van iemand met zó een onderschrift: Gekwalificeerde western instructie/training voor ruiter en paard ..
Lijkt me heel gezellig en leerzaam :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:31

Moderatoropmerking:
Met een flinke discussie is niets mis, maar houdt het inhoudelijk en ga niet op de man spelen of naar elkaar sneren :)

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:20

Je bent van harte welkom hoor Miss PK!!!

Wordt erg moe van dat getik, gevlos, het ruk/pluk, paarden opbinden, geintimideerde paarden enz. En ja, dat is wat in Deurne helaas gepredikt wordt en in de wedstrijdsport mee weg komt! Dit heeft helemaal niks met generaliseren te maken maar het zijn gewoon feiten die je kunt constateren al je je er voor open stelt en in verdiept!

Einde bericht!

Met vr.gr. johanna vellinga

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:25

@Johanna29: En jij denkt nu dat dát western is en dat alle westernruiters dat doen :?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:31

johanna29 schreef:
Je bent van harte welkom hoor Miss PK!!!

Wordt erg moe van dat getik, gevlos, het ruk/pluk, paarden opbinden, geintimideerde paarden enz. En ja, dat is wat in Deurne helaas gepredikt wordt en in de wedstrijdsport mee weg komt! Dit heeft helemaal niks met generaliseren te maken maar het zijn gewoon feiten die je kunt constateren al je je er voor open stelt en in verdiept!

Einde bericht!

Met vr.gr. johanna vellinga

Waarom zoveel kwaadheid naar de westernbokkers ?? Het spijt me maar je hebt je echt niet genoeg in de zaken verdiept. Maar goed blijkbaar is het jouw stijl om je te mengen in een discussie met als enige doel een statement neer te smijten en vervolgens als de wiedeweerga hem te smeren (of is dat niet wat je bedoelt met je 'einde bericht" ?).

Vind dit een beetje wonderlijk.... :o?

(Mijn excuses als dit als persoonlijk geinterpreteerd wordt maar ik vindt het nogal wat om alle westernbokkers als paardenmishandelaars neer te zetten...)

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:47

De vraag van de TS is: is western beter voor je paard???
Aangezien we in een vrij land leven mag ik mijn eigen meening geven. Mijn antwoordt op de vraag is nee, western is niet beter voor je paard. Ik loop nog maar een "paar" jaartjes mee. (Oeps nee het is inmiddels al ruim 15 jaar) Heb te veel ellende gezien en meegemaakt om te kunnen stellen dat western wel goed is voor je paard. Maar goed dat is mijn eigen, misschien voor sommige mensen, kritische meening.

I LOVE BOKT

met vr.gr. johanna

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:50

Johanna29:

Western is niet per definitie datgene wat die slechte excessen laten zien...
Gelukkig proberen ook velen van ons het gewoon eerlijk en goed te doen...

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:04

Paintlinger mag ik je een hele dome vraag stellen???? Wat is volgens jouw dan westernrijden??

gr. johanna

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:05

Paintlinger mag ik je een hele domme vraag stellen???? Wat is volgens jouw dan westernrijden??

gr. johanna

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:06

johanna29 schreef:
Wordt erg moe van dat getik, gevlos, het ruk/pluk, paarden opbinden, geintimideerde paarden enz. En ja, dat is wat in Deurne helaas gepredikt wordt en in de wedstrijdsport mee weg komt!

Ik kan me écht niet voorstellen dat dat in Deurne "gepredikt" wordt. Volgens mij heb JIJ een gekleurde bril op.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:08

johanna29 schreef:
Paintlinger mag ik je een hele dome vraag stellen???? Wat is volgens jouw dan westernrijden??

gr. johanna

Nou ja, Ik probeer hetzelfde resultaat te bereiken, maar dan met eerlijke training, geduld en tijd....

Ik denk niet dat ik de enige ben...toch?

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:11

storrum schreef:
johanna29 schreef:
Wordt erg moe van dat getik, gevlos, het ruk/pluk, paarden opbinden, geintimideerde paarden enz. En ja, dat is wat in Deurne helaas gepredikt wordt en in de wedstrijdsport mee weg komt!

Ik kan me écht niet voorstellen dat dat in Deurne "gepredikt" wordt. Volgens mij heb JIJ een gekleurde bril op.

Ben je er als eens geweest?????

Paintlinger wat probeer je dan op een eerlijke manier te bereiken??

gr. johanna

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:13

Johanna29: Ik probeer hetzelfde eindresultaat te bereiken, zoals ik al zei....

Dus de 'excessen' bereiken hun doel met geweld en in korte tijd.........Ik wil het bereiken op een eerlijke manier, het duurt alleen iets langer..

Maar dat vind ik niet erg ;)