[WN] DSBA stopt?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: DSBA stopt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:08

:n kijk maar op de site, alleen de WRAN is kennelijk nog aangesloten....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:11

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:12

ik zie wran, paints en arabs.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:22

De Paint- & Arabierenplaatjes laden wat langzamer dan die van de WRAN :P

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:50

_O- vast een teken aan de wand :P

Maar wat ik ook doe, bij mij blijft het alleen bij de WRAN, meer plaatjes komen er niet....onderaan staat ook keurig 'gereed'.
Ik loop vast vooruit op de zaken zeker :? :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:58

Bij 'Verenigingen' kun je ook meer info vinden over de aangesloten verenigingen, daar staan ze ook netjes alle 3.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:19

Ik vind het overigens vreemd dat de AQHA uit historisch oogpunt deel kan nemen aan het NK, maar dat de DSBA niet deel kan nemen om de groei van de sport te bevorderen. Meten met 2 maten noem ik zoiets. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super dat de AQHA deelneemt aan het NK, maar ik begrijp niet waarom een historisch oogpunt zwaarder weegt dan het verbeteren en bevorderen van de groei van de westernsport. De oprichting van de DSBA vond en vind ik nog steeds een geweldig initiatief!

En iets wat ik niet helemaal begrijp, waarom moet het aantal onderdelen wat door de NRHA wordt uitgeschreven gelijkstaan aan het aantal onderdelen van de DSBA? Mijns inziens staan deze 2 verenigingen volledig los van elkaar. Of niet?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:20

Jij zegt het Xono. Twee vragen die mij ook opkwamen. Ik zie de logica hier ook niet echt achter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:27

en waarom geld dat dan ook niet voor de AQHA
voor hun ook alleen een onderdeel als de DSBA of NRHA een onderdeel mogen

johnpppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:33

IK vind het stom dat je zoveel groepjes hebt en dat ze eigenlijk allemaal hetzelfde doen bij de western.Bij de dressuur heb je toch ook aleen de knhs en die regelt het prima en het komt toch op onze rug.Dan heb je ook nog eens andere regels dan bij het andere groepje op een hoop dan !!!!
john

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:40

Dat komt omdat het deels rassen verenigingen zijn, en deels sport verenigingen ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:42

De KNHS heeft ook nog steeds rassenshows Jeddah. Bijvoorbeeld speciaal voor Friezen.

En John het verschil is dat heel veel verschillende disciplines bij de KNHS zitten, met eigen regels, eigen jury's, eigen opleidingen. Dus zo eenduidig als jij zegt is het niet. De KNHS is niet alleen dressuur.

Maar ik heb nu ik er over nadenk dezelfde vraag als Xono.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:49

Ja, dat hebben ze ook voor Arabieren, maar zijn dat niet juist Friezen/Arabieren shows die vereden worden onder de reglementen van de KNHS? Dus net andersom?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:10

ja ze hebben zich aangesloten, maar je kunt wel wedstrijden uitschrijven alleen voor dat ras. En de jury weet ook hoe dat ras loopt en wat ze kunnen presteren.

Maar er zijn ook nog steeds wedtrijden van de fokverenigingen, los van de KNHS. Tenminste 3 jaar geleden i.i.g. nog.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:01

Ja, maar ze hebben dus, ónder de KNHS vlag niet andere regels als wat de KNHS heeft voor de sport. De Paints en Quarters en Appy's hebben namelijk niet allemaal precies dezelfde regels en/of klasses, en al helemaal niet dezelfde regels als de NRHA of WRAN.

Los van de KNHS willen "wij" inderdaad ook nog gewoon onze Rassenwedstrijden houden, maar daar gaat dit juist ook deels om ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:04

...en zo gauw een discipline onder de knhs valt, is het de knhs die de regels bepaalt. ;) dus lijkt het mij maar beter dat een rasvereniging nooit onder de knhs gaat vallen. maar da's off-topic.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:19

Nou sflj, de KNHS KAN gewoonweg niet altijd de regels bepalen als deze in strijd zijn met de regels van het (vaak buitenlandse) stamboek ...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:49

Precies Mac :j Stel de KNHS zou dat doen, dan zit er niks anders op dan buiten de KNHS weer wedstrijden te houden, of géén wedstrijden te houden omdat die wedstrijden dan toch niet voor punten zouden tellen bij de Amerikaanse hoofdverenigingen. Maar zoals ik al zag op de site, de Reining valt er gewoon onder en hun regels staan zelfs in Engels, overgenomen van de NRHA en FEI.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:53

Mac schreef:
Nou sflj, de KNHS KAN gewoonweg niet altijd de regels bepalen als deze in strijd zijn met de regels van het (vaak buitenlandse) stamboek ...

Dat vraag ik me sterk af. Denk alleen maar aan het fokverbod met Frame in Zweden. Nu is de KNHS weliswaar niet de regering :D maar als er regels komen bijv nav de nieuwe Dierwelzijnswet en de KNHS neemt die op in hun regels dan kan elk stamboek hoog en laag springen, maar die worden dan IMO toch echt overruled.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:47

Dat fokverbod met Frame in Zweden is een heel ander verhaal. Is wel van overheids wege genomen maar heel eenzijdig. Kan de ins en outs wel vertellen maar gaat érg off-topic maar komt er op neer dat die beslissing los staat van welke welzijnswet of wat ook en inmiddels al op het punt staat terug gedraaid te worden (aangezien fokken met HYPP, HERDA en elke andere genetische afwijking wel gewoon mag).
Maar nogmaals, da's erg off topic.

Los van de KNHS, in de regels van de Amerikaanse rasverenigingen staat dat de landelijke wetten van een bepaald land altijd boven de regels van de rasvereniging gaat. Zo mag je bijv. van de Amerikaanse rasvereniging tastharen scheren (mág? 't is nog nét geen geschreven regel), maar mag dat in Duitsland dus vanwege een landelijke wet niet, dan moeten judges die wet respecteren en mogen ze mensen dus niet uitsluiten of lager plaatsen omdat ze niet scheren (of dat ook gebeurd is een tweede, maar regelementair gaat de wet dus boven de regel).

Dus, zou de KNHS lándelijke wetten volgen, dan kan een aangesloten rasvereniging met Amerikaans stamboek die gewoon volgen.
Het is wat anders als het om regels van de KNHS zélf gaat.

Maar goed, dat hoeft dus allemaal helemaal geen issue te zijn, kwestie van niet aansluiten en als amerikaanse rasvereniging gewoon zelfstandig wedstrijden organiseren die gewoon volgens de regels van 't Amerikaanse stamboek gaan, uitgezonderd van eventuele landelijke wetten waar iedereen zich aan dient te houden. En 3 kleine rasverenigingen kunnen samen bést leuke rassenshows neer zetten, zo zijn we tenslotte ook ooit begonnen. Gooi daar dan nog 1 of 2 diciplineclubs bij en de 'Amerikaanse Federatie' ;) is groter dan de hele FNW.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:54

Wat ik alleen begrepen heb is dat de meeste faciliteiten, vooral die met een veiligheidscertificaat van de KNHS, alleen wedstrijden mogen organiseren op hun terrein aan verenigingen die bij de KNHS zijn aangesloten. En dan hebben "we" een probleem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:57

Er zijn nog genoeg faciliteiten die geen certificaat hebben en ook niet willen. Vraag is allen of die er op zitten te wachten westernwedstrijden te organiseren zékér als daar ook reining gestart gaat worden (want dat is bij veel bakken/bodems de bottleneck).

Edit: net even zitten googlen en wat ik nu tegenkom }>
Ik heb geen idee hoe oud dit is c.q. of het al niet achterhaald is. Maar dat zouden dan minstens de leden wel moeten weten 8-)
http://www.veiligpaardrijden.nl/News.as ... 041&CatID=
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 22-01-09 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:01

Jeddah schreef:
Wat ik alleen begrepen heb is dat de meeste faciliteiten, vooral die met een veiligheidscertificaat van de KNHS, alleen wedstrijden mogen organiseren op hun terrein aan verenigingen die bij de KNHS zijn aangesloten. En dan hebben "we" een probleem.

Ja die zullen er vast zijn, maar er zijn er ook zat die dat niet gaan doen. Omdat ze geen rijhal van de KNHS of van een aangesloten vereniging zijn. Voorbeeld. Bij ons wordt een prachtige nieuwe binnenbak gebouwd. Die gaat echt niet met dat veiligheidscertificaat mee. Dat geldt vooral voor hallen met de combi manege/pensionstal/fnrs gebeuren. En niet voor de privéstallen. En daarvan zijn er in deze regio i.i.g. nog best veel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:04

Tuurlijk zullen er vast zat zijn die het niet doen, maar het is nú al moeilijk om geschikte lokaties te vinden vooral voor de grotere meerdaagse wedstrijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:06

als je de niet reiningonderdelen/koeienonderdelen outdoor doet en de rest binnen zijn er zat lokaties. Wij zijn ook wel verwende sikjes met zijn allen om persé binnenakkommodaties te willen.

Maar ik ken er nog wel eentje hoor.. aan de a1 bij IKEA, weet niet hoe lang het nog bestaat, maar met regelmaat vinden er grote evenementen plaats. Fokevenementen, Expo on horse (springrubrieken met grote namen).
Laatst bijgewerkt door Anya op 22-01-09 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt