[WN] Koe overleden bij NK cowclasses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jos

Re: Koe overleden bij NK cowclasses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:50

als iedereen het er al lang over eens was dat er te weining koeien waren. waarom dan niet eerder gestopt. en waarom dan doorgaan tot ze te moe waren en daardoor gedesorienteerd en op elkaar klapten.
daar zijn mensen toch voor om beslissingen te nemen voor dieren . toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:50

@jos: amen..

dds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:24

Geregeld sta ik langs de kant naar het teampennen te kijken, het grootste gedeelte van de ruiter vind paard en/ of koe toch echt wel belangrijker. De ruiters zelf geven geregeld aan het DTA bestuur dingen aan om de sport te verbeteren en compliment voor het DTA bestuur zij werken er ook heel hard aan om van alles te verbeteren, het NK op zicht liep heel mooi er werd streng en goed gejureerd, er waren 3 kuddes en nog wat reserve koeien. Er was een goeie ruimte voor de koeien ze kregen voldoende water en eten. Inderdaad geldt dat er zoveel kudde's op zoveel teams moeten zijn. De meeste ruiters gaan helemaal voor de dieren en de dieren staan zeer zeker op de 1e plaats ook al zijn er soms spannende momenten in de wedstrijd, maar als een koe of paard valt staat men direct naast hun paard om te helpen. De hele wedstrijd liep mooi en pas in de 2e run van de teampenning viel een koe om, meteen 3 runs achter elkaar, maar met de koe eruit gehaald te hebben en meteen te wisselen, bleek dat het toch niet ging is de wedstrijd gestaakt en later besloten de wedstrijd naar een volgende keer te verschuiven en dan de wedstrijd af te maken. Ik heb geen ruiter horen zeggen dat ze perse nu de wedstrijd af wilden maken en natuurlijk vinden ze het jammer dat ze niet door konden gaan maar belang van de dieren gaar voorop.
Dus om nu meteen te zeggen dat wij slecht met koe en paard om gaan vind ik zeer grof gezegd. Waarschijnlijk gaan wij met dieren stukken beter om dan menig ander omdat ze voor ons juist waardevol zijn
Later gaf de dierenarts ook aan dat dit ras koe nu eenmaal een pittig ras is dat helaas doorgaat tot ze niet meer kunnen, dat was dus tot op dat moment. Verder zijn er wel nog een stuk of 5 koeien naar buiten gebracht maar dit was niet omdat zij iets mankeerde maar omdat zij geen nummer meer op hadden!

Mire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:54

Jeetje wat een discussie... heftig! Wel goed om verhalen van verschillende kanten te horen, maar ik ga me in ieder geval niet mengen in de discussie door mijn mening te geven, ik was er niet bij dus ik kan er niet over oordelen.

Echter, als bijna dierenarts zou ik wel een aantal dingen kunnen bedenken die mogelijk de situatie van de koeien zouden kunnen verbeteren. Waarschijnlijk hebben jullie aan veel van deze dingen zelf ook al gedacht of wordt dat inmiddels al gedaan! (Ik ga ook zeker de organisatie niet in twijfel trekken, ik geloof dat ook zij hun uiterste best doen om het zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen) Zelf ben ik ook een fan van de cowhorse classes maar het moet wel waardig blijven.
En ik ben van mening (oeps nou doe ik het toch een beetje) dat wanneer meerdere dieren aangeven dat het te zwaar is op wat voor manier dan ook dit de volgende keer zeker in acht genomen dient te worden. Ik vind het daarom ook goed van de organisatie dat men de wedstrijd heeft gestaakt om een andere keer verder te gaan.

Maar goed MOGELIJKE verbeterpunten zouden kunnen zijn (en daarmee zeg ik NIET dat de organisatie er niets aan gedaan heeft, begrijp me goed):

1. Transport: ook transport is stressvoll voor de dieren, wat voor dieren dan ook. Het meest ideaal zou het zijn dat het transport van de koeien enkele dagen voor de wedstrijd plaatsvindt zodat de dieren zich voldoende op hun gemak kunnen voelen en kunnen herstellen.

2. Geef de koeien genoeg tijd om zich te settelen op lokatie, in de bak enz enz zodat ze weten hoe alles eruit ziet en ze zich ook veilig voelen op een bepaalde plek. (volgens mij hebben ze daar ook al wel rekening mee gehouden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:57

@Mire: bestaat er voor koeien ook zoiets als een kritieke hartslag. Zodat bij de 'rust' koeien vast te stellen is of ze al weer toe zijn aan 'aktie'??

Mire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:06

OEPS perongeluk op verstuur gedrukt.... maar hier het vervolg

3. Ik neem aan dat ook de gezondheid van de koeien van de voren wordt gecontroleerd (zoals ik heb gelezen is ook dit gedaan). Nou kun je natuurlijk niet iedere koe individueel heel uitgebreid gaan onderzoeken maar er zijn toch een aantal dingen die je aan de buitenkant en het gedrag van de koe zou kunnen zien.

4. Kies idd een rustig ras koeien. Nu heb ik daar niet zo heel veel verstand van maar er zijn er vast onder ons die dat wel hebben.

5. Ook de temperatuur is een probleem voor koeien. Koeien doen het het beste bij -4 graden celcius. Zeker voor volwassen melkkoeien (maar die gebruiken we hier niet) is elke graden meer al onaangenaam en kost energie. Maar goed ik geloof dat iedereen wel kan bedenken dat je uit moet kijken wanneer dieren veel inspanning moeten leveren bij >20 graden of zo.

6. Voldoende kuddes zodat er veel gewisseld kan worden tussen kuddes. Kuddes die zijn gebruikt moeten kunnen terugkeren naar een plek waar ze zich prettig, rustig en veilig voelen. Daar moeten ze ook voldoende lang kunnen blijven staan om bij te komen.

7. Kuddes moeten voldoende groot zijn. Koeien zijn kudde dieren en vluchtdieren ze voelen zich prettig en veilig in een groep. Hoe groter de groep des te beter zeg maar.

8. Dan tenslotte is het natuurlijk beter als er gebruik wordt gemaakt van koeien die het gewend zijn om te werken met paarden/mensen. Zelf doe ik regelmatig ook lessen in koeiendisciplines en de koeien die wij gebruiken zijn het duidelijk gewend. Ze laten zich niet zo makkelijk kisten en zijn ook niet bang van de paarden (soms moet je ze zelfs aanduwen ha ha). Stress wordt dan zoveel mogelijk gereduceerd.

En natuurlijk veterinaire zorg en daar hebben jullie zeker in voorzien. En hoe meer ogen hoe beter dus bij deze wil ik mezelf ook wel aanbieden om een extra oogje in het zeil te houden de volgende keer. Gewoon om in de gaten te houden hoe het met de dieren gaat en eventueel eerder in te grijpen wanneer een koe wat minder lijkt.

DUS SAMENVATTEND BUNDEL DE KRACHTEN EN DE KENNIS VAN IEDEREEN en als we allemaal ons best doen en niet zo lelijk tegen elkaar doen (af en toe) dan kunnen we en de sport leuk houden en het allemaal zo goed mogelijk laten verlopen. En ongelukken kunnen natuurlijk altijd gebeuren, maar als we allemaal ons best doen om het zo goed mogelijk te doen kunnen we dat wel zoveel mogelijk beperken.

Hihi zit niet zo vaak op bokt en eigenlijk heb ik zelden wat gepost maar ik kon het niet laten srry.

En nogmaals no affence tegen wie dan ook. Ik begrijp ieders standpunten.
(En nee het is zeker verschrikkelijk dat het zo moest aflopen voor die koe.)

Groetjes

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:21

CattleBitch schreef:
* Ik vind de Piggeljayreactie erg hypocriet. Vooral veel onzinnig geleuter, maar dat schijnt normaal tezijn in dit forum, meteen ook dé reden waarom ik hier zo weinig verschijn.

Hypocriet? Verder nergens om, maar jij hoort niet tot mijn uitzonderingen Cool

specialA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:47

CattleBitch schreef:
Ik was omroeper en ik zag het gebeuren. Er was NIETS aan de hand van te voren, de koeien waren fit en supersnel. De jury gaf regelmatig warnings, zodat er niet teveel druk op de koeien kwam.
De koeien stonden onder optimale omstandigheden, hadden voer en water.
De sport was eerlijk en er was niks aan te merken.

Het volgende gebeurde: Er was een team bezig en een koe ging liggen, een van de teamleden stak meteen zijn hand op en staakte de rum. De koe stond op en zakte wederom door de achterpoten. Er werd meteen naar de veterinair geroepen en die was er binnen de minuut. Deze heeft de koe nagekeken en een spuit gegeven. De koe stapte op en liep weer rond, De koe is meteen naar buiten gedreven en de run werd opnieuw gereden. Toen een tweede koe ging liggen (let op, liggen, niet door de poten zakken) werd de run opnieuw door de ruiters gestaakt. Toen is er meteen van kudde gewisseld om risico te vermijden. De koeien waren op dat moment nog steeds ogenlijk fit. Na enkele runs ging er weer een koe liggen en is naar aanleiding daarvan de hele wedstrijd gestaakt. Vooraleerst voor een uur maar daarna zelfs helemaal. Op dat moment was er nog niks aan de hand.

Later hoorde we dat er een koe was overleden, maar het is niet duidelijk dat het dezelfde koe was. Er is veel gespeculeerd wat er nu precies gebeurd was, ook de dierenarts kon geen verklaring geven. Te harde sport kan het eigenlijk niet geweest zijn, ik denk dom toeval. Die koe was niet goed en dat is niet opgevallen.

Maar nu over deze discussie, want de sport zelf is natuurlijk de dupe van dit incident en dat mag eigenlijk niet gebeuren...
* Zielig voor deze koe, maar ik had de dag ervoor veel meer medelijden met de manier waarop sommige ruiters met hun paard omgaan (working Cowhorse). Zo mag die Ab Bakker van mij meteen al zijn licenties inleveren en voor het leven uitgesloten worden van elke paardensport. En Amy Notten mogen ze de sporen ook wel afpakken. Zelf was ik verbaasd dat jury Simone de Geus deze mensen niet meteen de ring heeft uitgezet wegens dierenmishandeling!!!
* Ik vind de Piggeljayreactie erg hypocriet. Vooral veel onzinnig geleuter, maar dat schijnt normaal tezijn in dit forum, meteen ook dé reden waarom ik hier zo weinig verschijn. Iedereen weet het hier altijd beter. En Piggeljay gaat nu nooit meer een koeienwedstrijd organiseren dan?? Of kan er vanaf nu daar niet meer getraind worden?? Nee, dat denk ik niet. Het leven gaat door. Raar dat AO-K het voorstel deed om de NK daar te houden... Raar dat de NK daar niet gekomen en is en dat Piggeljay nu zo'n vreemd commentaar op het NK gebeuren moet gaan geven...
* Dit NK Cowclasse was zonder meer de beste wedstrijd op dit gebied, vergelijkbaar met alle andere NKs, waar de koeien altijd maar een aanhangsel leken van de reining en de halterklas. Er zijn kosten nog moeite gespaard om het 100% goed te doen, er was zelfs een speciale tent gehuurd om de koeien optimaal in onder te brengen. Alles is in opverleg gegaan met de boer en de dierenarts en dit had niet voorkomen kunnen worden.
* De ruiters hebben geen van allen geklaagd over dit evenement en dat is uniek.

Discusseer nog maar even vrolijk verder, maar nu weten jullie meer hierover en speculeren hoeft dus niet langer. Het is gewoon oliebol dat het gebeurd is, maar dit had ook thuis in de wei kunnen gebeuren, tijdens transport, etc. De sport of de NK-organisatie treft geen schuld. De ruiters hebben op tijd aangegeven dat er iets mis ging en dat geeft al aan dat de koeien belangrijker zijn dan de tijd. De jury heeft goed opgelet op het welzijn van de koeien en op tijd ingegrepen door warnings te geven
Het is een mooie sport en dat moet zo blijven.

Gr, CattleBitch

volledig mee eens ik was er ook 2 dagen lang,en jullie bekommeren je om de koeien??????als er ergens om gedacht word 24/7 zijn het de koeien,run na run voor the game and after....goeie beslissingen door de jury.....maar de ruiters op hun paarden?daar let niemand op en zegt niemand wat van,ook ik zelf wil in het heetst van de strijd wel eens iets doen wat ik eigenlijk niet wil ,maar zoals daar sommige ruiters reden en deden,geen woorden voor....zou wat zijn een bit en sporengaten controle na de workingcowhorse.....DQ's in de teampenning wegens roughing van je paard !!!!!!!amen!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:49

Er was een sporengatencontrole na de working cowhorse...

specialA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:54

crazycactus schreef:

maar ook van de jury?

specialA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:02

en er waren te weinig koeien,maar ook daar is de DTA zich van bewust en werkt eraan,we kunnen beter met zijn allen praten over hoe t dan wel moet en dat voorleggen aan de DTA zodat deze mooie tak van westernsport door kan gaan!!!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:04

specialA schreef:
crazycactus schreef:

maar ook van de jury?

Nee maar ja dat is ook erg lastig he. Dat is er trouwens nooit bij de w.c. althans ik heb het nog nooit meegemaakt. Mag van mij best... als ik gaten maak met mijn botte sporen heb ik wel heeeeeel driest mijn benen gebruikt.

specialA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:40

ach weet je er is altijd wel overal iets over te banketstaaf,maar het is gewoon zo dat de koeien ondrdelen weer steeds populairder worden,dus moet ook de organisatie daarvan met de tijd mee en leren van wat er verkeerd gaat.negatieve kritiek is altijd makkelijk vooral van mensen die er niet waren.
was ook bij het WK en wat ik daar gezien heb slaat alles,dit was goed geregeld en iedereen lette goed op,behalve het aantal koeien dan.....

o zie net dat banketstaaf gebruikt word voor niet netjesse woorden,haha lache

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:44

De foto's van het WK stemde mij ook niet vrolijk, voor mij een reden om geen teampenning te starten. Ook al zijn er wel nette ruiters, ik weet hoe het gaat in het heetst van de strijd.
Ben sowieso geen teamplayer Knipoog

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:57

erg eigenlijk dat er bij western een sporengatencontole uitgevoerd moet worden
als ik dit zo lees dan walg ik van de sport die ik zelf doe Huilen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:58

Daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in Jos... tis eigenlijk te triest voor woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:04

Jos schreef:

Aan de ene kant wel Jos, maar er zijn altijd nog heeeeeeeeel veel meer ruiters waarbij er nooit ingegrepen hoeft te worden, dan waarbij het wél moet.
(en wat denk je dat er uit zou komen als je bij de engelse ruiters een 'blauwe plek op de sporenplek-controle' zou houden??)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:28

Jos schreef:

Er zijn ook aardig wat dressuur ruiters die hun paard open rijden met hun spoor.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:05

Maakt het het daarom minder erg?
Triest! erg triest! Zowel het voorval als sommige reacties!
Van mij mag het afgeschaft worden! De paarden vragen er al niet om maar de koeien al helemaal niet om door een stelletje amateuristische wannabee-hobby-weekendcowboys in de stress (en erger dus) gejaagd te worden!
Ik hoef het niet meer te zien! Misselijk

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:31

sflj schreef:
Van mij mag het afgeschaft worden! De paarden vragen er al niet om maar de koeien al helemaal niet om door een stelletje amateuristische wannabee-hobby-weekendcowboys in de stress (en erger dus) gejaagd te worden!

Helemaal mee eens. Iedereen kan het overigens wel proberen goed te praten voor de organisatie, maar feit blijft dat er koeien 'ingestort' zijn en als je weet dat je te weinig koeien hebt, dan is het mijns inziens de organisatie die daar wat aan moet doen.

Je kunt wel leuk zeggen dat het goed is dat de wedstrijd gestaakt is, maar mijn mening is dat dit mosterd na de maaltijd is, dan ben je gewoonweg te laat.

En als je je in het heetst van de strijd niet kunt beheersen, dan moet je lekker thuis blijven. Eén van de redenen dat ik een hekel heb aan cowclasses, barrelrace en veel reiningruiters. Niet dat je in andere klassen altijd alleen maar vriendelijke ruiters tegenkomt, maar je komt de meeste 'dierenbeulen' toch tegen in deze onderdelen, tenminste, dat vind ik.

Ik kijk er niet meer naar, ik word er kotsberoerd van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:37

dds schreef:
Later gaf de dierenarts ook aan dat dit ras koe nu eenmaal een pittig ras is dat helaas doorgaat tot ze niet meer kunnen, dat was dus tot op dat moment.

Betekent dit dat als het een ander ras was geweest er nog eerder danwel nog meer slachtoffers gevallen waren?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:47

Juist niet Sonja, als een rustiger ras er geen zin meer in heeft gaan ze gewoon liggen (dus niet neerstorten) en doen ze het gewoon niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:51

Dat lijkt me dan een stuk geschikter.
Heb ik op het NK in Mariënheem wel eens gezien trouwens ja, beestjes die in de ring gewoon gingen liggen, ondanks alle drukte er omheen. Kwam me eerlijk gezegd wat tegennatuurlijk over voor een prooidier, maar daar heb ik me dus blijkbaar in vergist?
Weer wat geleerd Ja

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:57

je moet dus gewoon 'quarter' koeien hebben. Pling
gek eigenlijk dat mensen op een quarter vallen om zijn coole karakter, maar als ze er zelf op gaan zitten zijn ze soms verre van dat.
o ja . soms wel . tijdens het wachten .peuk in mond en nonchalant hangend op het paard.

Cowboy_jc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:20

XoNo schreef:
sflj schreef:

Helemaal mee eens. Iedereen kan het overigens wel proberen goed te praten voor de organisatie, maar feit blijft dat er koeien 'ingestort' zijn en als je weet dat je te weinig koeien hebt, dan is het mijns inziens de organisatie die daar wat aan moet doen.

Je kunt wel leuk zeggen dat het goed is dat de wedstrijd gestaakt is, maar mijn mening is dat dit mosterd na de maaltijd is, dan ben je gewoonweg te laat.

En als je je in het heetst van de strijd niet kunt beheersen, dan moet je lekker thuis blijven. Eén van de redenen dat ik een hekel heb aan cowclasses, barrelrace en veel reiningruiters. Niet dat je in andere klassen altijd alleen maar vriendelijke ruiters tegenkomt, maar je komt de meeste 'dierenbeulen' toch tegen in deze onderdelen, tenminste, dat vind ik.

Ik kijk er niet meer naar, ik word er kotsberoerd van.

Ik begrijp dat deze mensen enkel naar dressuur proefjes kijken die perfect uitgevoerd worden.
en niet naar:
men Marathon, want die mensen raggen die arme paarden ook overal maar doorheen.
of naar military/cross-country, want daar worden die paarden ook maar door elke soort hindernis heen gedramd.
of die vervelende springers die hun paarden op hindernissen laten vallen.
of ..... (nou vul zelf maar verder aan.)

Moeten we nu dus alles maar afschaffen omdat het helaas ook wel eens mis kan gaan.
Waar je ook kijkt (in welke tak van sport ook) zijn er rotte appels en/of gaat er wel eens wat mis.
Maar om nu direct te gaan beweren dat wij dierenbeulen zijn dan ga je naar mijn mening toch te ver.

(bijna vergeten. op de voorpagina staat volgens mij een bericht over een amazone die haar paard mishandeld. Dus afschaffen die tak van sport)