Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
CattleBitch schreef:* Ik vind de Piggeljayreactie erg hypocriet. Vooral veel onzinnig geleuter, maar dat schijnt normaal tezijn in dit forum, meteen ook dé reden waarom ik hier zo weinig verschijn.
CattleBitch schreef:Ik was omroeper en ik zag het gebeuren. Er was NIETS aan de hand van te voren, de koeien waren fit en supersnel. De jury gaf regelmatig warnings, zodat er niet teveel druk op de koeien kwam.
De koeien stonden onder optimale omstandigheden, hadden voer en water.
De sport was eerlijk en er was niks aan te merken.
Het volgende gebeurde: Er was een team bezig en een koe ging liggen, een van de teamleden stak meteen zijn hand op en staakte de rum. De koe stond op en zakte wederom door de achterpoten. Er werd meteen naar de veterinair geroepen en die was er binnen de minuut. Deze heeft de koe nagekeken en een spuit gegeven. De koe stapte op en liep weer rond, De koe is meteen naar buiten gedreven en de run werd opnieuw gereden. Toen een tweede koe ging liggen (let op, liggen, niet door de poten zakken) werd de run opnieuw door de ruiters gestaakt. Toen is er meteen van kudde gewisseld om risico te vermijden. De koeien waren op dat moment nog steeds ogenlijk fit. Na enkele runs ging er weer een koe liggen en is naar aanleiding daarvan de hele wedstrijd gestaakt. Vooraleerst voor een uur maar daarna zelfs helemaal. Op dat moment was er nog niks aan de hand.
Later hoorde we dat er een koe was overleden, maar het is niet duidelijk dat het dezelfde koe was. Er is veel gespeculeerd wat er nu precies gebeurd was, ook de dierenarts kon geen verklaring geven. Te harde sport kan het eigenlijk niet geweest zijn, ik denk dom toeval. Die koe was niet goed en dat is niet opgevallen.
Maar nu over deze discussie, want de sport zelf is natuurlijk de dupe van dit incident en dat mag eigenlijk niet gebeuren...
* Zielig voor deze koe, maar ik had de dag ervoor veel meer medelijden met de manier waarop sommige ruiters met hun paard omgaan (working Cowhorse). Zo mag die Ab Bakker van mij meteen al zijn licenties inleveren en voor het leven uitgesloten worden van elke paardensport. En Amy Notten mogen ze de sporen ook wel afpakken. Zelf was ik verbaasd dat jury Simone de Geus deze mensen niet meteen de ring heeft uitgezet wegens dierenmishandeling!!!
* Ik vind de Piggeljayreactie erg hypocriet. Vooral veel onzinnig geleuter, maar dat schijnt normaal tezijn in dit forum, meteen ook dé reden waarom ik hier zo weinig verschijn. Iedereen weet het hier altijd beter. En Piggeljay gaat nu nooit meer een koeienwedstrijd organiseren dan?? Of kan er vanaf nu daar niet meer getraind worden?? Nee, dat denk ik niet. Het leven gaat door. Raar dat AO-K het voorstel deed om de NK daar te houden... Raar dat de NK daar niet gekomen en is en dat Piggeljay nu zo'n vreemd commentaar op het NK gebeuren moet gaan geven...
* Dit NK Cowclasse was zonder meer de beste wedstrijd op dit gebied, vergelijkbaar met alle andere NKs, waar de koeien altijd maar een aanhangsel leken van de reining en de halterklas. Er zijn kosten nog moeite gespaard om het 100% goed te doen, er was zelfs een speciale tent gehuurd om de koeien optimaal in onder te brengen. Alles is in opverleg gegaan met de boer en de dierenarts en dit had niet voorkomen kunnen worden.
* De ruiters hebben geen van allen geklaagd over dit evenement en dat is uniek.
Discusseer nog maar even vrolijk verder, maar nu weten jullie meer hierover en speculeren hoeft dus niet langer. Het is gewoon oliebol dat het gebeurd is, maar dit had ook thuis in de wei kunnen gebeuren, tijdens transport, etc. De sport of de NK-organisatie treft geen schuld. De ruiters hebben op tijd aangegeven dat er iets mis ging en dat geeft al aan dat de koeien belangrijker zijn dan de tijd. De jury heeft goed opgelet op het welzijn van de koeien en op tijd ingegrepen door warnings te geven
Het is een mooie sport en dat moet zo blijven.
Gr, CattleBitch
crazycactus schreef:Er was een sporengatencontrole na de working cowhorse...
specialA schreef:crazycactus schreef:Er was een sporengatencontrole na de working cowhorse...
maar ook van de jury?
Jos schreef:erg eigenlijk dat er bij western een sporengatencontole uitgevoerd moet worden
als ik dit zo lees dan walg ik van de sport die ik zelf doe
Jos schreef:erg eigenlijk dat er bij western een sporengatencontole uitgevoerd moet worden
als ik dit zo lees dan walg ik van de sport die ik zelf doe
sflj schreef:Maakt het het daarom minder erg?
Triest! erg triest! Zowel het voorval als sommige reacties!
Van mij mag het afgeschaft worden! De paarden vragen er al niet om maar de koeien al helemaal niet om door een stelletje amateuristische wannabee-hobby-weekendcowboys in de stress (en erger dus) gejaagd te worden!
Ik hoef het niet meer te zien!
dds schreef:Later gaf de dierenarts ook aan dat dit ras koe nu eenmaal een pittig ras is dat helaas doorgaat tot ze niet meer kunnen, dat was dus tot op dat moment.
XoNo schreef:sflj schreef:Maakt het het daarom minder erg?
Triest! erg triest! Zowel het voorval als sommige reacties!
Van mij mag het afgeschaft worden! De paarden vragen er al niet om maar de koeien al helemaal niet om door een stelletje amateuristische wannabee-hobby-weekendcowboys in de stress (en erger dus) gejaagd te worden!
Ik hoef het niet meer te zien!
Helemaal mee eens. Iedereen kan het overigens wel proberen goed te praten voor de organisatie, maar feit blijft dat er koeien 'ingestort' zijn en als je weet dat je te weinig koeien hebt, dan is het mijns inziens de organisatie die daar wat aan moet doen.
Je kunt wel leuk zeggen dat het goed is dat de wedstrijd gestaakt is, maar mijn mening is dat dit mosterd na de maaltijd is, dan ben je gewoonweg te laat.
En als je je in het heetst van de strijd niet kunt beheersen, dan moet je lekker thuis blijven. Eén van de redenen dat ik een hekel heb aan cowclasses, barrelrace en veel reiningruiters. Niet dat je in andere klassen altijd alleen maar vriendelijke ruiters tegenkomt, maar je komt de meeste 'dierenbeulen' toch tegen in deze onderdelen, tenminste, dat vind ik.
Ik kijk er niet meer naar, ik word er kotsberoerd van.