[WN] fries paard binnen de westernsport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

fries paard binnen de westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 07:51

Ik ben nu een tijd bezig met westernrijden en moet nog veel leren (ha ha ha) maar vindt het wel zo leuk dat ik aan het denken ben wat voor paardje ik op termijn (als ik goed genoeg ben voor mijn gevoel) zou willen kopen. Vanaf kind af aan heb ik altijd Friese paarden ontzettend mooi gevonden en ook een geweldig karakter vinden hebben maar ja, zijn die eigenlijk wel geschikt als westernpaardje? Dus dat is mijn vraag, zijn er hier mensen die ervaring hebben met western friesjes? En zou je het aan of afraden?

Alvast bedankt!

MandyL

Re: fries paard binnen de westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:53

ik denk niet dat een fries echt geschikt is.. ze zijn niet zo snel met bewegingen maken.
misschien voor de lol dat het wel leuk is maar voor wedstrijden denk ik niet dat dit een geschikt paard is

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:01

Ik zou niet weten waarom niet. De snelle bewegingen vind je vooral terug in reining en dat zou misschien idd niet echt gaan, maar er zijn ook nog een hoop andere leuke takken in de western, zoals bijvoorbeeld pleasure. Maar ik zou het gewoon proberen. Ik rijd western met een paard van 1.68, een echt kasteel vergeleken bij quarters. Maar toch kan hij me iedere keer weer verrassen met wat hij toch nog allemaal kan. Zo snel en wendbaar als een quarter zal hij echter nooit worden. Maar ik wil toch geen wedstrijden rijden, dus voor mij maakt dat niet zo uit. We hebben plezier, en dat is het belangrijkste Haha!.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:02

Ik ken een aantal Friezen die western zijn beleerd, het kan dus wel, alles is te leren uiteraard. Alleen heeft de Fries in deze de bouw van zijn hals tegen, het is een van nature meer opgericht paard qua hals dan dat ie stofzuigerd wat ze in de western graag zien. Maar goed, er werdt ook gezegd dat de Fries geen dressuur kon, en er rijden er ondertussen ook Prix st. George etc. Dus als je wilt, gewoon doen!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:04

Hangt er een beetje vanaf welke tak je wilt doen, voor reining zijn ze niet behendig genoeg denk ik. Maar de ene Fries is de andere niet. Persoonlijk vind ik een Fries een prachtig koetspaard, maar onder het (western)zadel zie ik toch liever een quarter/paint/appaloosa

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:03

Er zijn nog wel meer rassen beter geschikt voor de western dan een Fries, Hafjes doen het ook prima! Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:04

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:07

ik vind het er niet uit zien maar dat is mijn mening! als je nu de keus nog hebt en je echt wil western rijden zou ik een geschikter paard daar voor kiezen!

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:08

Mijn paardje is 3/4 fries en hij doet het prima. Haha!
Mijn doel is wel niet om hoge ogen te gooien Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:10

Wat ontzettend leuk om te zien!! Ik heb zelf ook een Fries, niet voor de western maar voor recreatief/dressuur maar zie dat het dus best kan. Volg je gevoel TS en doe waar je zin in hebt!

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:15

Voordat ik het filmpje zag, dacht ik waarom niet. Maar nee, nu ik het gezien heb, vind ik het er echt niet uitzien. Buiten dat, friezen gooien vaak toch wat hoger op, in de westernsport wordt er niet lichtgereden. Dit zou voor mij iig de doorslag geven om het niet te doen.

Overigens vind ik friezen gewéldige paarden en van westernrijden heb ik geen kaas gegeten.

En je moet vooral doen wat je zelf wilt, gezien het filmpje kan het dus wel. Het gaat met name om jouw paard en jullie plezier!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:33

ik denk op zich als je goed oplet met het kopen en een paard koopt dat al ingereden is, het best kan, je moet opletten dat het paard niet te hoog opgooit.

Je kan ook trail gaan rijden, de meeste friesen houden hun hoofd namelijk wel koel, en dat is wel handig.

Reining weet ik niet, ik denk dat een fries daar niet snel genoeg voor is.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:38

ik denk dat je zelf moeten weten wat je wilt doen.

maar ik zou er nooit voor kiezen , ik vind b.v. ijslanders weer heel gaaf maar echt spring paardjes zijn het niet dus ik zal nooit een ijslander kopen. omdat ik een springruiter ben.

en ik vind die friese paarden nou niet echt mooi voor het western.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:41

Lijkt me wel cool om te zien Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:48

Je hebt het met een niet westernras al moeilijk in de westernsport. Halshouding, gangen worden toch meebeoordeeld met een quarterhorse als uitgangspunt.

Friezen hebben de hals er behoorlijk op. Dat maakt onderdelen als pleasure al zo goed als onmogelijk voorbij de eerste klassen. Hetzelfde geldt voor de knieactie van Friezen. Mooi om te zien, niet gewenst in de westernonderdelen. Dus het kán wel. Je kunt ieder paard western rijden, maar naarmate je verder komt, kom je jezelf tegen (of eigenlijk loop je tegen de beperkingen van je paard voor díe tak van sport aan). En daar moet je wel vooraf goed over nadenken.

Succes!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:50

Als je er echt de sport mee in wilt, denk ik dat het niet makkelijk zal zijn om eerder genoemde redenen. Voor de sport moet je een paard zoeken wat beter aansluit bij wat er van een paard verwacht wordt. Wil je lekker western rijden en af een toe een onderling wedstrijdje mee doen, kan dat natuurlijk prima, maar je moet je doelen reeel stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:55

Eerlijk gezegd zou ik never een fries kopen om er vervolgens mee western te gaan rijden.
Koop dan een quarter/paint.

Ik ben het totaal niet eens met Onedesire die zegt dat je wel pleasure zou kunnen. Daar hebben ze te veel knie-actie voor.

Tja, ik heb er wel 1 gezien in Oosterwolde dit jaar, maar ik zou daar niet voor kiezen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:11

pri_lady schreef:
n de westernsport wordt er niet lichtgereden.

Ik zou niet weten waarom niet hoor Haha!
In de wedstrijd niet nee, maar verder wel hoor Knipoog

western met een fries? Als jij en je paard het leuk vinden, dan vooral doen. Als je paard netjes en constant voor elkaar hebt rijdt je al heel veel mensen eraf Lachen

Friezen hebben wel vaak een opgerichte gang en halshouding en vaak is verzamelen een lastige opgave. Maar ook dit is per Fries verschillend.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:16

Anya schreef:
Friezen hebben de hals er behoorlijk op. Dat maakt onderdelen als pleasure al zo goed als onmogelijk voorbij de eerste klassen.

Sorry Anya, maar dit is toch echt niet waar. Als jij je Friese paard constant en netjes laat lopen dat laat je heel veel QPA's achter je.
Ik zie regelmatig arabieren hoog eindigen in de pleasure namelijk en die hebben ook niet echt een lage halshouding Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:21

Rom tuurlijk kun je hoger eindigen in de pleasure met een hogere halshouding, maar een bekend jurylid heeft mij eens uitgelegd dat dat veel te maken heeft met dat de paarden met de aangeboren pleasuregangen een fout maken, waardoor je met de hogere halshouding een plekje opschuift omhoog.
Ik ben die jury nog steeds heel dankbaar voor dat eerlijke antwoord.

We kunnen wel met zijn allen doen of de bouw van een niet qpa paard er niet toe doet, want immers de wran is voor alle rassen. Maar de praktijk ziet er toch even nét iets anders uit.

Je hoort mij niet zeggen dat het niet kan. Hallo, ik ben een van die mensen die zelfs met een paard van 1.80 nog gaat western rijden. Maar ik vind wel dat we eerlijk moeten blijven hier. Iemand vraagt immers om een eerlijke mening. En die is: je gaat het behoorlijk moeilijk krijgen vanaf pakweg de level 2 met een dergelijk type paard. En een Fries lang en laag rijden.. tuurlijk.. dat kan iedereen.. maar er dan de achterhand nog bijhouden... Dat wordt moeilijker. Kieperen ze stofzuigend op de voorhand.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:25

Ik sluit me aan bij Romkabouter.

Ik weet niet ofdat je echt wedstrijdambities hebt of hoe ver je wilt komen met je paard. Maar als het recreatief is of om eens een amateurwedstijdje te rijden, waarom neit? Zorgt alleen maar voor variatie binnen het westernrijden. Zolang jij en je paard maar fun hebben!

Ik krijg wel wat kriebels dat men steeds zegt dat alleen quarters en paints western kunnen worden geleerd. Ja op hoog niveau heb je met deze paarden een grote voorsprong. Maar de recreatieruiters zijn nog steeds véél méér vertegenwoordigt dan dat kleine topje westernruiters die wedstrijden willen rijden.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:38

Romkabouter schreef:
pri_lady schreef:
n de westernsport wordt er niet lichtgereden.

Ik zou niet weten waarom niet hoor Haha!
In de wedstrijd niet nee, maar verder wel hoor Knipoog

oh gelukkig had ik al vermeld dat ik er geen kaas van had gegeten.... :D

Ik heb voor buiten wel een western zadel en voel me altijd zo voor l*l zitten als ik automatisch lichtrijd, haha. Staat nl veel cooler om door te zitten en twee teugels in één hand, dat laatste lukt wel maar ben dan wel stuurloos. Kortom, voel me een echte kneus als ik buiten rij maar lach zelf het hardst om het plaatje.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:42

Anya schreef:
Rom tuurlijk kun je hoger eindigen in de pleasure met een hogere halshouding, maar een bekend jurylid heeft mij eens uitgelegd dat dat veel te maken heeft met dat de paarden met de aangeboren pleasuregangen een fout maken, waardoor je met de hogere halshouding een plekje opschuift omhoog..

En hoeveel paarden met aangeboren pleasuregangen ken je die geen fouten maken?
Om te winnen in de pleasure moet je constant en correct lopen en kun je je weinig fouten permiteren, met of zonder QPA.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:16

Ja Niels die fries in Oosterwolde heb ik ook gezien maar ik vond dat zij hem knap rondstuurde in de reining. Ja .
Maar het is zeker zo dat als je serieus verder wilt in de wedstrijden je beter geen fries kunt kopen, maar om af en toe een wedstrijdje mee te pikken.. waarom niet.
En als je een jong paard hebt onder de 6 jaar hoef je ook nog niet op één hand te rijden. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:18

troi schreef:
En zou je het aan of afraden?

Afraden.
Als je met een westernzadel reacreatief wilt rijden voorzie ik geen problemen, als je (op wedstrijdniveau) western wilt rijden wel. Ze zijn bijna allemaal al genoemd: teveel front, teveel knieactie, en persoonlijk vind ik het gemiddelde (!) achterbeen- en ruggebruik van een Fries totaal ongeschikt om 'm laag en lang ingesteld te laten lopen. Ook met de gemiddelde (!) galoppade van een Fries kom je niet ver; veel te opwaarts.

De Friezen die je op niveau in de westernsport ziet lopen zijn de uitzonderingen. OF hun ruiters Knipoog