Mijn reactie was op een berichtje van Wimpy/Blaze, dat het vaak aan de begeleiding zou liggen, en dat je als beginner niet weet wat een goede instructeur is.
Komt 'ie:
Maar hoe weet ik nou (idd als beginner) wat een goede instructeur is? Is dat iemand die een leerling in no time showklaar kan maken? Of iemand die het leuk houdt voor leerling EN paard? En moet een instructeur per se z'n sporen in de sport verdiend hebben? Want dat zegt nog niks over z'n vermogen om kennis over te dragen.....
Waar ik dus best eens tegenaan zou KUNNEN gaan lopen (ben realistisch genoeg om dat in te zien) is dat ook niet alle instructeurs zullen willen lesgeven aan iemand met een niet-standaard-westernpaard zoals mijn Fjord, terwijl ik ook nog eens geen wedstrijdambities heb? Misschien hebben de Tinker en WPN-mensen hier daar ervaring mee???
Ik heb dus een tijdje les gehad van een instructrice, die ik tegenkwam toen we ons net voor het western begonnen te interesseren. Zij was de eerste en enige in onze omgeving die er mee bezig was, dus ik hing aan haar lippen. Dus begonnen we bij haar te lessen en ik werd weer steeds fanatieker.
TOT je dan iemand anders ziet rijden.... (paar weken terug, toen Jouke bij ons op stal kwam). Dan zie je ineens dat het ook anders kan dan op de manier die het je geleerd wordt.....
Momenteel rij ik niet fanatiek, omdat ik bang ben dat ik fouten in de basis erin rijd, die ik er later misschien niet meer goed uitkrijg.
Niet dat ik alles verkeerd geleerd heb hoor, ik wil niet met modder gooien naar m'n ex-instructrice, want ze heeft me ook dingen goed aangeleerd. De jog zit er mooi in (ben ik ook heel trots op, want zit er van nature bepaald niet in bij een Fjord) en ook de basis van het spinnen zit er na veel bloed, zweet en tranen in (basis verschilt van de wending om de achterhand, zoals we die in de dressuur maakten) en het binnenachterbeentje blijft keurig staan.
Maar nu loop ik dus tegen dingen aan als:
*hoe krijg ik dat "springen" uit de spinn?
*hoe wordt m'n stop beter? (ja, minder teugel en achterhand er beter onder, maar HOE dan???)
*"straffen" door achteruit te zetten, of juist absoluut niet?
Enzovoort enzovoort....
HOE vind ik een instructeur, die iemand met een niet-standaard-westernpaard wil begeleiden, die ook nog eens geen enkele wedstrijdambitie heeft??? Ik wil het gewoon op recreatief niveau zo goed mogelijk doen, en best eens een clinic ofzo rijden om eens te kijken hoe ik het doe in vergelijking met anderen, maar wedstrijden? No thanks!
WIE OH WIE gaat me de gouden tips geven???
(voor eventuele bijdehandjes: fjord verkopen en quarter kopen is GEEN optie

Grtz, Sonja
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-06-26 11:07 ]</font>