[WN] overbouwde Quarter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YOYO

overbouwde Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:34

Het paard waar in naar ben wezen kijken is overbouwd. (echt achter een centimeter of 3 hoger dan voor)
Volgens de eigenaar geen reden om niet te kopen want het zou geen enkele invloed hebben op de sport.

Hij is 9 jaar en zet wel goed zijn achterbenen eronder om te stoppen en kan ook een paar meter glijden. Spin kan hij ook, maar laat niet helemaal zijn binnenachterbeen staan, draait ook wel op het buitenachterbeen.

In zijn gangwerk is hij houterig en zit daardoor niet confortabel, maar met de juiste training, hij heeft een half jaar stil gestaan vanwege tijdgebrek, zou dat beter moeten worden volgens de eigenaar.

Ik heb mijn twijfels en koop dit paard niet. Zeker omdat ik er echt niet lekker op zat. Ik kon nauwelijks mijn kont in het zadel houden in de lope.

Wat vinden jullie hiervan.
Heeft overbouwd zijn wel of geen invloed op het gangwerk van een westernsportpaard?

aerdenhout1

Re: overbouwde Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:37

Door de sterke achterhand zijn de meeste Quarters toch enig sinds overbouwd? Is dat niet een van de kenmerken?
Misschien ben ik nu heel blond hoor, ben niet echt thuis in het western gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:01

Overbouwd zijn kan het verzamelen wel tegenwerken, maar als het paard niet gewerkt heeft kan stijfheid de beoordeling van het gangwerk wel degelijk beinvloeden. Verder is het de vraag welke discipline je wilt gaan doen. In de reining wordt tijdens de proef alleen maar galop gevraagd.

Een succesvol sportpaard is meer dan gangen alleen, verkeerd pivotbeen in de spin kan met snelheid opgelost worden. Maar als een dier voor jouw niet lekker zit, en je je realiseert dat je meer tijd kwijt bent aan trainen dan die paar minuten dat je in de wedstrijdring vertoeven mag, kan ik me voorstellen dat comfortabele gangen bij de beslissing om een paard te kopen mee gaan spelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:29

Een paard wat goed in balans gebouwd is hoort niet overbouwd te zijn. Wél kun je idd door de spieren een vertekend beeld krijgen. Voel dus waar de heupbotten bovenop zitten. Zitten die vlak onder het oppervlak dan is het paard overbouwd. Moet je flink duwen om die te voelen dan heb je een stevige laag spieren.

Ik neem aan dat 'stilstaan' niet écht stil staan betekend en dus is het onzin dat een paard houterig zou zijn wegens stilstaan. Als ze loslopen geven ze zichzelf genoeg beweging om soepel te blijven.

Hoe voelen de spieren aan op de achterhand; hard en weinig meegaand of soepel en meeverend als een goede biefstuk Haha!
Dát kan alles te maken hebben met hoe het paard beweegt.

Niet elk paard heeft een lekkere gang van nature.
Als die gang niet bij jouw past kun je trainen wat je wilt, maar je zult het er nooit uitkrijgen, hooguit raak je er zelf iets aan gewend.

Persoonlijk zou ik nog naar wat andere paarden gaan kijken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:26

Mooi verkoopverhaal maar zou dr niet intuinen. Overbouwd is overbouwd en dat wordt door training niet minder of beter.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:26

vippie, no offense maar een quarter is nou eenmaal anders gebouwd dan een fjord Lachen, ik ga met het verhaal van DD mee.
YOYO, als het paard zit alsof je constant heuveltje af aan het galopperen bent dan niet kopen.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:47

Ik heb een behoorlijk overbouwde merrie van 12, die rijd het lekkerst van allemaal!
Ze heeft hele ruime gangen en is allesbehalve houterig.
Verzamelen is erg makkelijk, even de schouders activeren en voila!
Als een paard wel kan stoppen en toch houterig is zou ik inderdaad verderkijken dan m'n neus lang is.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:49

Mijn quarter is ook een paar cm overbouwd. Enige dat ik ervan merk is dat het daardoor meer moeite kost dan bij een niet overbouwd paard, om haar helemaal verzameld op de achterhand te krijgen.
Verder merk ik geen enkel verschil. Maar houterig lopen heeft naar mijn mening niks ermee te maken dat hij overbouwd is... Dat heeft die van mij ook niet gedaan..

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:57

Bijna iedere quarter is overbouwd. Dat komt niet door de bouw maar vooral door de spieren van de achterhand!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:15

Splash: die LIJKEN overbouwd, maar zijn het niet!

Ik zou NOOIT een overbouwd paard kopen. Ik heb in Amerika ook een overbouwd paard 'getraind' en dat was toch een heel stuk moeilijker om die op hetzelfde niveau te krijgen als een vergelijkbaar paard die niet overbouwd is.
Laatst bijgewerkt door XoNo op 12-07-08 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:29

@XoNo, waarom niet? Misschien ook leuk als je dat even uitlegt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:37

Sorry, heb hem even aangepast Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:50

Een paard loopt van nature op de voorhand, als ruiter ben je bezig om dat zwaartepunt te verplaatsen naar de achterhand. Omdat samen met het gewicht van de ruiter erbij op de voorhand je paard eerder problemen gaat krijgen in voorbenen/hoeven en schouders wegens overmatige slijtage.

Als je dus een overbouwd paard hebt zal er nóg meer gewicht op de voorhand zijn en is het risiko op blessures dus ook groter.
Wil je je paard lang heel houden dan is een goede bouw dus erg belangrijk.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 02:11

XoNo schreef:
Splash: die LIJKEN overbouwd, maar zijn het niet!

Ik zou NOOIT een overbouwd paard kopen. Ik heb in Amerika ook een overbouwd paard 'getraind' en dat was toch een heel stuk moeilijker om die op hetzelfde niveau te krijgen als een vergelijkbaar paard die niet overbouwd is.

Dat bedoelde ik ook. Door de spieropbouw in de achterhand lijken ze vaak overbouwd!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:29

DD: precies, je moet ze naar de achterhand rijden, met een overbouwd paard wordt dat gewoon veel moeilijker. Daarom zou ik inderdaad nooit een overbouwd paard kopen Lachen

Splash: sorry, dan is het goed Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:50

Splash schreef:
Dat bedoelde ik ook. Door de spieropbouw in de achterhand lijken ze vaak overbouwd!
En hoeveel mensen hebben de kijk erop om te zien of een paard overbouwd is of dat het spieren zijn?? Hoeveel mensen 'kicken' niet op een stevige kont?? Hoeveel mensen denken c.q. laten zich wijs maken dat het bij het ras hoort c.q. dat het nodig is voor bepaalde wedstrijdonderdelen...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:05

cissy schreef:
vippie, no offense maar een quarter is nou eenmaal anders gebouwd dan een fjord Lachen

No offence maar dat ik een fjord heb wil niet zeggen dat ik geen verstand heb van andere rassen Dromen

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:10

DubbelDun schreef:
Splash schreef:
En hoeveel mensen hebben de kijk erop om te zien of een paard overbouwd is of dat het spieren zijn?? Hoeveel mensen 'kicken' niet op een stevige kont?? Hoeveel mensen denken c.q. laten zich wijs maken dat het bij het ras hoort c.q. dat het nodig is voor bepaalde wedstrijdonderdelen...

Teveel!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:17

XoNo schreef:
DD: precies, je moet ze naar de achterhand rijden, met een overbouwd paard wordt dat gewoon veel moeilijker. Daarom zou ik inderdaad nooit een overbouwd paard kopen Lachen

Volgens mij rijd je juist naar de voorhand, namelijk van achteren naar voren! De kracht moet van achteren komen, dus eerst moet de achterhand aan het lopen komen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:18

TS: o.g.v. jouw verhaal zou ik met dat overbouwd zijn nog niet zo erg zitten, maar wel met het feit dat hij een halfjaar heeft stilgestaan. Uit ervaring weet ik dat een halfjaar niet werken (bijv weidegang) een hele hoop werk (tijd, moeite, inspanning zowel van jou als het paard) vraagt om je paard weer in conditie te krijgen!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:01

Splash schreef:
Bijna iedere quarter is overbouwd. Dat komt niet door de bouw maar vooral door de spieren van de achterhand!

En dan hebben 8 van de 10 ook nog eens geen tot nauwelijks een schoft wat de boel nog eens extra vertekend.

Als je wil weten of een paard kwa skelet overbouwd is moet je een denk beeldige lijn trekken van de top van de schouder naar de top van de heup. Is die lijn horizontaal is het dier niet onder of overbouwd.

Verder is er een onderzoek gedaan door Utrecht naar de gewichts verdeling bij Quarters en andere rassen. Quarters zijn een van de weinige paarden rassen die van nature 50% voor en 50% gewicht achter dragen. Dus niet 66% voor en 33% achter als bij een WPN-er bv
Dit heeft in zo verre gevolgen dat een quarter van nature makkelijker in balans loopt, dat zijn achterhand sterker ontwikkeld is en meer kan dragen. Maar heeft als nadeel dat verkeerd rijden, op de voorhand rijden, extra veel gevolgen kan hebben omdat dit ras daar niet voor gebouwd is.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:35

simodi schreef:
XoNo schreef:

Volgens mij rijd je juist naar de voorhand, namelijk van achteren naar voren! De kracht moet van achteren komen, dus eerst moet de achterhand aan het lopen komen.

Dat begrijp ik, maar als je een paard hebt die overbouwd is en dus 'naar voren' is gebouwd, dan wordt het moeilijker om die achterhand er onder te krijgen. We zeggen het anders, maar bedoelen hetzelfde geloof ik!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:56

@xono: OK, ha ha! Haha!

smartchic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:29

Misschien overbodige informatie, maar overbouwd wil nog niet zeggen dat een paard per definitie slecht is. Kijk naar Wimpys little step. Heeft de futurity gewonnen en is zwaar overbouwd. Ook een aantal van zijn nakomelingen zijn overbouwd maar doen het heel goed in de sport.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:09

Maar hoe oud worden ze er mee en hoe lopen ze dan??

Het gevaar van dit soort paarden is dus júist dat er met overbouwde paarden doorgefokt gaat worden 'omdat ze het zo goed doen'.
(En als ze op zijn nemen we een nieuwe...)

Het Quarterras gaat al zo de kant op van specifiek gefokt voor bepaalde performance ipv goed in balans gebouwde paarden die geschikt zijn voor allround zaken.