Volgende week maandag heb ik een proefles western bij Wendy van Osch in Venhorst, op 1 van haar paarden. Ik heb er super veel zin in!
Tot nu toe heb ik les gehad op mangeges, toen een puberpauze
, en een jaar priveles klassieke dressuur op mijn oude bijrijtinker.. Ik ga western uitproberen omdat het me erg leuk en relax rijden lijkt, ook voor het paard / de pony. Ik heb sinds januari een eigen pony en zoek nu uit in welke stijl ik hem later in ga rijden, wat voor zadel er moet koment etc.. Ik zit nog steeds met een hele hoop vragen, misschien kan 1 van jullie er een antwoord op geven?Hoe zorgen jullie als western ruiters voor de verzameling van je paard en voor het rechtrichten terwijl je toch met losse teugels rijdt? Volgens een vriendin (die fanatiek aanhangster van de klassieke methode van de both is) zou dat niet kunnen, volgens Hempfling bijvoorbeeld weer wel.. Ik wil mn pony gewoon voor de lol in het bos gaan rijden, geen wedstrijden o.i.d., maar dus wel verzameld en recht.. En hoe zit het met de steun voor de knieen? Bij een engels zadel heb je daar meestal wrongen zitten, die bij een westernzadel ontbreken. Hoe ga je daar in de praktijk mee om, heb je daar last van en zit je, ondanks het grote zitoppervlak, wel stevig?
Misschien ook handig om te vermelden: ik ben groot voorstander van bitloos. Of ik nu klassiek of western ga rijden, bitloos wil ik toch
. Oja, aan grondwerk ben ik met mn pony al begonnen (mix van allerlei NH methodes).Alvast bedankt voor de antwoorden!

En ik was een dressuurzadel gewend met veel wrong.
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad, dat je net niet het zadel/paard onder je had wat je ligt. Wellicht met een ander paard/zadel had je wellicht wel die klik met de western gehad.