[WN] Wat moet ik hiermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

Wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 23:14

Hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat, hoop het wel.

Sinds een paar weken mag ik van mijn ouders eindelijk na jaren zeuren een paard kopen! Natuurlijk
zoals iedereen die met dit virus besmet is geraakt ben ik ontzettend blij dat het eindelijk mag en
financieel ook kan!

Dus ik dagen, uren lang op internet gezocht naar een leuk paardje. Ik zat erg te twijfelen of ik voor
western of toch de dressuur kant opga, want het spreekt me allebei heel erg aan ook al is het zo
verschillend. Dus ik gezocht op internet. Kom ik een paar dagen geleden een advertentie tegen van
een mevrouw die haar arabier te koop heeft gezet. De advertentie sprak mij aan en na enig overleg
thuis heb ik vandaag een afspraak gemaakt met de mevrouw om haar te bewonderen en een stukje
te rijden.

Pluspunten:
* Het is een merrie, wat ik het liefste wil heb toch altijd wel in mijn achterhoofd van áls ik een veulen
eruit wil halen dan kán dat… Niet dat het zeker is dat dit gaat gebeuren maar toch…
* Een mooie leeftijd, afgelopen maand 6 jaar geworden.
* Is door die eigenaresse zelf gefokt en kent dus de hele geschiedenis van haar. En we zitten ook
voor het grootste gedeelte op dezelfde denklijn hoe we met paarden omgaan.
* Ze is gevoelig en ze let erg op mij.
* Goedkoop paard.
* In verhoudingen past het plaatje helemaal
* Ze is western ingereden, hier ga ik dan ook mee door.
* En als laatste maar zeker niet het onbelangrijkste! Dé klik is er het voelde gelijk goed! Alsof het
altijd mijn maatje al was.

Nadeel zuigt
* Ze zuigt lucht. Niet heel erg maar wel zo af en toe, de eigenaresse heeft een nekband(weet niet
hoe het heet) geprobeerd, maar dat vond ze er erg zielig uitzien. Dus nu loopt ze zonder en ze
doet het gelukkig niet in het weiland.

Nou heb ik dus echt dé klik met deze merrie en wil ik haar graag kopen het enigste wat me er nog een
keer over laat denken is dat ze lucht zuigt. Nu zou ik graag van mensen willen weten die zelf ook een
paard hebben gehad of er veel vanaf weten of dat er bij hun paard iets hebben gedaan waardoor het
minder is geworden of zelfs is gestopt! (Operatie, medicijnen, kruiden, therapieën enz.) Ook zou ik de
gevolgen op de lange termijn willen weten.

Ik hoop dat ik veel reacties krijg waar ik wat aan heb.

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Melissa

rina

Re: Wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 23:21

Dit is niet echt een western vraag. En Bokt heeft een heel topic over luchtzuigers en het wel en wee. Mss moet je daar je vraag eens stellen. [MD] centraal topic over luchtzuigen

Als je mij zou vragen of ik persoonlijk dat paard zou willen kopen, was mijn antwoord nee. Ik wil absoluut geen luchtzuiger op stal. Niets tegen de mensen die er wel 1 hebben, maar ik zou er gek van worden. Dus men hoeft nu niet te komen van ja maar enz enz. Dit is mijn persoonlijke mening.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 00:01

Ow wat stom! Dan had ik daar overheen gelezen

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:05

Hoe erg is het luchtzuigen? En gaat ze bij jou veel in stal staan of juist veel buiten?

Ik denk dat je hier ook naar moet kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:08

Ik zou het ook niet doen, zoiets kan volgens mij alleen maar erger worden. Ik heb nog nooit gehoord van een paard wat ermee gestopt is.

Kijk gewoon even verder, ga bij een paar andere paardjes op bezoek, als je er nog 2 of 3 hebt gezien kun je nog een keer gaan nadenken welke je nu echt wilt. Ga zeker niet over een nacht ijs en nu al beslissen zonder je meer paarden gezien hebt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:21

Ik heb ook een luchtzuiger gekocht. Het luchtzuigen zelf vind ik niet zo'n probleem, maar het gezeur van andere mensen dat je erdoor krijgt heb ik destijds zwaar onderschat. Toch, als ik het over zou kunnen doen, zou ik weer voor de luchtzuiger kiezen, want ik heb van hem zo ontzettend veel geleerd over paardenwelzijn en ook over mezelf. Dat had ik nooit willen missen.

Ik had dit paard nooit kunnen betalen als het geen luchtzuiger was geweest. Zo te horen geldt dat voor jou ook. Een paard met die kwaliteiten vind je nergens anders voor die prijs.

Ik zou zeggen, als je zin en tijd hebt om je te verdiepen in het luchtzuigen, en je vindt het een uitdaging om je paard zo gelukkig mogelijk te maken, ga er dan voor. Heb je daar geen zin in en interesseert het je niet, begin er dan niet aan.

PS. Doe het paard alsjeblieft geen band om. Dat is alleen maar een symptoombestrijder, een dwangbuis eigenlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:28

LindyH schreef:
Ik heb ook een luchtzuiger gekocht. Het luchtzuigen zelf vind ik niet zo'n probleem, maar het gezeur van andere mensen dat je erdoor krijgt heb ik destijds zwaar onderschat. Toch, als ik het over zou kunnen doen, zou ik weer voor de luchtzuiger kiezen, want ik heb van hem zo ontzettend veel geleerd over paardenwelzijn en ook over mezelf. Dat had ik nooit willen missen.

Ik had dit paard nooit kunnen betalen als het geen luchtzuiger was geweest. Zo te horen geldt dat voor jou ook. Een paard met die kwaliteiten vind je nergens anders voor die prijs.

Ik zou zeggen, als je zin en tijd hebt om je te verdiepen in het luchtzuigen, en je vindt het een uitdaging om je paard zo gelukkig mogelijk te maken, ga er dan voor. Heb je daar geen zin in en interesseert het je niet, begin er dan niet aan.

PS. Doe het paard alsjeblieft geen band om. Dat is alleen maar een symptoombestrijder, een dwangbuis eigenlijk.

Dat vind ik toch niet zo'n goede motivatie, eerder een slechte zelfs. Als je je had verdiept in paardenwelzijn (waaronder luchtzuigen) dan weet je dat dat nogal wat nadelen met zich meebrengt.

En simpel zeggen; ik heb niet genoeg geld voor een topper dus koop ik een topper met een gebrek vind ik helemaal niet slim want zo'n gebrek kan je uiteindelijk nog wel meer gaan kosten aan DA kosten ed.
Lijkt me veel slimmer om een ouder ervaren paard te kopen waar je ervaring mee op kunt doen, of, als je wat meer ervaring hebt, een jong getalenteerd paard wat je zelf kunt opleiden.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:29

Er is 1 HEEEL belangrijk punt waar je over na MOET denken... Knipoog Hoelang wil je dat paard houden, want als je het dier wil verkopen, raak je hem bijna niet kwijt omdat hij luchtzuigd. Daarbij komt dat veel paarden gaan luchtzuigen dooor maagproblemen..... Dus ik zal er als ik jou was HEEEL goed over nadenken!!:)

Succes..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:32

Je paard zuigt alleen lucht op stal. Dus als je een stal zoekt met veel weidegang heb je er weinig last van. Bij ons op stal staan de paarden vanaf april tot wanneer het kan 24/7 op het land. En in de winter alleen s'nachts op stal. Ze gaan dan om 10.00 uur naar buiten en worden tussen 6 en 7 binnengezet. Wij hebben 1 luchtzuiger op stal gehad, die bleef wat langer buiten in de paddock met wat geitjes.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:32

ik heb ook een luchtzuiger, ze is het bij mij gaan doen maar als ze het van te voren al deed zou ik er toch goed overnadenken.
alleen nu di evan mij het doet vind ik het geen probleem heb ook geen band of iets anders om mijne doet het alleen binnen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:37

Wij hebben op de manege verschillende luchtzuigers (gehad). Eentje daar van deed het ook alleen op stal. Daarnaast is het beestje nog heel oud geworden namelijk 38 jaar. Je hebt verschillende type luchtzuigers en als ik zo het verhaal van de TS lees valt het bij die merrie nog wel mee. Wat hier ook staat gewoon zo veel mogelijk buiten houden en ander een band ook. Hoe zielig het er ook uit ziet. Het paardje zelf heeft er alleen maar profijt van.

Desapaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 01:01

Ik zou blijven verder zoeken, meid Ach gut
Alleen qua gezondheidsproblemen zou ik het niet doen.

En een paard toch kopen omdat het goedkoop is ...
is geen goede motivatie!

Meestal is er een heel goed reden dat hij/zij zo "goedkoop" is
Om verdere probleemen te vermijden zou ik verder zoeken.

veel succes!!!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 02:36

Ik zou ook verder zoeken... er gaan namelijk stallen zijn waar ze je weigeren met een luchtzuiger. En dat is nu misschien nog geen probleem, maar over een jaar of wat? Stel dat je (moet) verhuizen? In mijn ogen is een paard "voor het leven", en je moet voordat je een paard koopt ook naar de toekomst kijken. Ze kan nu misschien veel op de wei, maar kan ze dat van het winter ook? Of wanneer jij op kamers gaat om te studeren? Of wanneer je naar een andere stal (moet) verhuizen?

Bovendien, fokken met een luchtzuiger? 99% kans dat het veulen het ook gaat doen (het voorbeeld staat bij mij op stal, een meisje dat met haar kwpn-merrie een veulen heeft gefokt, en het veulen zuigt nu ook)...

Hoe leuk het paard ook is, denk er HEEL goed overna...

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:48

blijft moeilijk, ik zou er zelf geen luchtzuiger willen hebben/kopen... maar als ik bedenk dat mijn haflinger die ik nu 17 jaar heb ineens zou gaan luchtzuigen.... of ik hem dan verkoop, NEE
Dus ik denk dat het een keuze is die je eheel zelf moet gaan maken, verdie je er eens goed in, en surf ens op het web, of hier op Bokt erzijn vast genoeg mensen die ervaringen hebben met luchtzuiger, zowel goede als slechte ervaringen.
Heel veel succes, en vergeet niet naar je EIGEN gevoel te luisteren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:59

Ik heb geen probleem met een luchtzuiger.
@TS: lees het luchtzuigtopic eens door dan haal je daar een hoop goede info uit, waar een luchtzuiger goed oud mee kan worden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:03

Ik zou er ook geen problemen mee hebben. Mijn paarden staan 24-7 buiten, dus luchtzuigen doen ze dan eigenlijk niet meer. Heel erg vaak is het een probleem met de maag, dus als je daar ook wat aan doet heb je grote kans dat het over is. En je voerbeleid aanpassen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:29

Ik heb ook vaak gehoord dat het een gevolg is van maagproblemen, maar de paarden die ik ken die luchtzuigen, waarbij ook goed naar de maag gekeken is en daarbij ook alles geprobeerd is, zijn nooit gestopt met luchtzuigen. Volgens mij wordt het een soort van gewoonte voor ze, net als dat mensen nagelbijten.

Ik persoonlijk zou er ook niet een kopen. Wie weet wat voor kosten er nog achter vandaan komen, stallen die je niet willen hebben, je hebt een buitenbeen die langer buiten moet blijven staan. Als ik al die dingen op tel zeg ik nee. Er zijn genoeg paarden te koop. Je zegt zelf dat je pas een paar weken aan het kijken bent. Neem de tijd!

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:54

Voorheen had ik een draver die dat ook deed. Ik had hem alleen al om die reden zoveel mogelijk buiten staan met schutstal. De stalwanden van de schutstal had ik glad gemaakt met houten platen zodat er gewoonweg geen mogelijkheid was voor het luchtzuigen. Destijds wist ik niet dat paarden die luchtzuigen heel vaak een maagzweer hebben of gehad hebben.

Het enige grote nadeel wat wij hadden was dat als we eens op wedstrijd gingen en hij op stal moest, moest ik het er natuurlijk bij vertellen. Vaak mochten we dan niet komen of werd hij achteraf in een stalletje gezet. Overigens is het achterhaald dat het gedrag is wat nagedaan wordt door andere paarden.
En, tegenwoordig wordt er toch minder moeilijk gedaan over paarden die luchtzuigen. Maar commentaar van anderen zul je ongetwijfeld krijgen en moet je wel kunnen incasseren.

Voor mij zou het een probleem zijn omdat ik denk dat als hij maagproblemen heeft hij zijn voeding minder goed kan opnemen, dat is ten nadele van sportprestaties. Maar, als je vooral recreatief met zo'n paard wilt rijden en geen hoge wedstrijdambities hebt... geen probleem.
Wel zou ik hem laten onderzoeken v.w.b. zijn maag en spijsverteringsgestel.
succes met je beslissing.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:59

Heb een menpaard mee gemaakt die het ook deedt en toch nog tot z'n 20 ste
op hoog niv mee gelopen heeft en nooit geen maag klachten of voedings problemen
had.......Blijft moeilijk maar denk dat het per paard verschillend is en je het zo
ook moet bekijken....

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:16

Heb Speckie ooit op foto gekocht en 3 maanden op proef gehad.
Door de stress en lange reis(Nebraska) was ze gaan luchtzuigen.
We mochten haar ruilen voor een van de paarden die meegekomen waren met het zelfde transport.
Ben tot op de dag van vandaag nog steeds blij dat ik haar niet geruild heb.
Ze heeft inmiddels 13 veulens gehad, en niet een is gaan zuigen.
Zij zelf heeft nooit koliek of andere problemen erdoor gekregen, alleen inmiddels wat korte voortanden.
Ze is nu 24 jaar en nog steeds een van mijn beste en gezondste lespaarden.
We laten haar nu nog eenmaal dekken voor de eigenaar van haar eerste veulen die inmiddels 18 jaar is.
Het leek die mevrouw een leuk idee dat het eerste en laatste veulen van Speck van dezelfde eigenaar zou zijn.
Dus meid ,volg je hart
Ben in ieder geval blij dat ik dat toen gedaan heb.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 13:41

Hallo,
Bedankt voor al jullie goedbedoelde reactie! Hierdoor ben ik toch tot de beslissing gekomen dat ik de merrie, als ze word goedgekeurd, koop.

Nu heb ik wel een echte westernvraag. Zij is western ingereden en hier wil ik mee doorgaan maar omdat ze vrij onbespierd is wil ik een boomloos western zadel aanschaffen. Wie weet welk merk goed is en niet té duur?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:03

spaar ff door en koop ene bob marshall zadel
wbt het luchtzuigen niet te druk om maken
mijn eerste paard was ene luchtzuige, behalve dat ze eens in het half jaar naar d etandarts ging ipv eens per jaar heb ik noot problemen er mee gehad...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:07

@melissa_b : van boomloos heb je tegenwoordig meerder merken die goed zijn. Elk met hun eigen kwaliteit /prijsverhouding.
Zelf heb ik ook een Bob Marshall en ben daar erg tevreden over. Van o.a. de BareFoot en Torsion kun je testzadels uitproberen.
Als je een BM wilt proberen zul je iemand in je buurt moeten zien te vinden die er ook eentje heeft.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 15:08

@ susan, heb je misschien ook een link waar ik meer informatie en fotos van deze zadels kan vinden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:10