[WN] bitloos western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marilyn_TIE

bitloos western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 18:05

Omdat ik zelf een voorstaander ben van bitloos rijden wil ik graag jullie mening over de combinatie western en bitloos horen.

gooi het er maar uit

xxxxxxxx

Anya

Re: bitloos western

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:49

Ik moet zeggen de melding "gooi het er maar uit", is niet direct uitnodigend.

Maar de westernstijl en de westernsport kent diverse vormen van bitlose optoming (bosal, sidepull). Het is op wedstrijden toegestaan junior paarden bitloos te showen.

En ik ken vrij veel westernruiters die geheel of gedeeltelijk bitloos rijden (dus bit en bitloos rustig en zonder problemen afwisselen).

Maar gezien je onderschrift is dat wellicht niet helemaal het antwoord waarop je zit te wachten?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:37

Als mijn paard op m,n rug zit wil ik graag bitloos bereden worden. Ik kan dat bit nl. nooit tussen m,n mondhoeken houden........ (als ik van onderschrift TS uitga)..... Haha!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:07

Ik vind bitloos erg oke!
Ik rijd soms dan ook alleen maar met een touw om d'r hals of met een halster, gewoon in de bak.
Op wedstrijden rijd ik met een bit omdat ik niet op een bosal meer mag Haha!

Ik vind zowel met bit oke, mits er natuurlijk ook op een normale manier (losse teugel) mee wordt gereden en zonder bit is ook prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:53

Ik ben zo'n wisselaar. Ik train met bit, en als ik voor de lol het bos in ga of gewoon zin heb ik hobbelen dan rij ik vaak bitloos. Het maakt mijn paarden helemaal niks uit of ze een bit in hebben of niet, ze lopen net zo lekker op bit als op trens als op bosal of op rijhalster.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:04

ik ben ook een wisselaar Lachen Banjer en ik wisselen bit af met bosal.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:52

TS ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je kunt met onze antwoorden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:09

Sonja schreef:
TS ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je kunt met onze antwoorden...

ja daar ben ik ook benieuwd naar.
Overigens ook wisselaar. Ene paard met shanks, andere paard met gebroken bitje. Oudste paard ook met parelli-halster bitloos. Jongste paard (nog) niet.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:09

Ik ben gewoon heel blij al dat er toch veel van jullie bitloosrijden. Ik had zo een idee dat de meeste toch heel fel er tegen waren. Ben dus super blij met jullie reacties. Zelf rijdt ik nog niet geod genoeg voor met bit te rijden vindt ik, ik houd nog niet altijd mijn handen stil genoeg. Dus vindt ik het eerlijker om mijn paard dan nog bitloos te rijden. OOit hoop ik wel wat dressuurmatiger te rijden en zal dan wss voor een heel licht bit kiezen omdat je op de juiste wijze wel net iets duidelijker bent denk ik.

En dat van gooi er maar uit was niet slecht bedoeld ofzo hoor, maar soms staan hier berichten en dan willen ze precies enkel antwoorden die hun weg volgen, maar mij mag je gerust ook tegen spreken, ieder heeft recht op zijn eigen mening he!!!! Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:21

Ik rijd mijn paint van 14 nu een jaar bitloos en wil niet meer terug naar een bit! Het bevalt me super (en mijn paardje ook). Ze is altijd op shank en trens gereden, maar omdat ze vorig jaar nogal in protest ging vanwege diverse andere lichamelijke klachten en ik een hele tijd alleen mocht stappen leek me dat het moment om eens bitloos te proberen. Nou, vanaf moment 1 ging dat super, ze loopt er heel fijn mee, gaat netjes nageeflijk, achteruit etc. Toen ik voor het eerst weer naar buiten ging een bit in gedaan, maar achteraf vond ik dat zo'n onzin want als ie echt aan de kletter gaat hou je 'm toch niet, bedacht ik, dus de keer daarop gewoon bitloos en niks aan de hand.
Zelf vind ik het heerlijk, als ik perongeluk eens een onverhoedse beweging maakt doordat ze jolig doet of schrikt, weet ik in elk geval zeker dat ze niet in de mond getrokken wordt en het voelt gewoon goed, ik heb vertrouwen in haar en zij in mij!

Anderen vinden het vaak stoer en bijzonder, misschien is dat in de ogen van dressuurmensen ook wel zo, maar ik vind het nu eigenlijk vanzelfsprekend. Ik verwacht met grondwerk ook dat mijn paard gehoorzaamt louter op mijn stem en lichaamstaal, dus ook onder het zadel moet dit met weinig middelen kunnen.
Ik moet wel zeggen dat de merrie erg rustig is en goed aan de hulpen staat, dat scheelt natuurlijk al een heel stuk qua vertrouwen en gehoorzaamheid! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:26

Ik zie eerlijk gezegd het verschil tussen met en zonder bit niet zo. Het is en blijft een zaak van goed, duidelijk en prettig met elkaar communiceren en of je dat nou via de mond of via de neus doet maakt imo niet zoveel uit.
Ik vind bitloos ook zeker niet zomaar 'vriendelijker' dan met bit. Ik zie helaas veel bitloze ruiters hun paard totaal onnagefelijk en niet-verzameld rondtuffen, en maar bonken op die rug want wat zijn we vriendelijk en lekker recreatief aan het rijden... Tja, dan zie ik persoonlijk liever bitgebruik en een paard dat niet de vernieling in gereden wordt.
Maakt voor een paard namelijk geen bal uit of je 'm de vernieling in rijdt uit vriendelijke principes of te grote wedstrijdambities...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:36

Je ziet echter ook heel veel (western) ruiters met een harde hand die dan met een shank rijden waarvan ik denk 'dat kan niet lekker zijn in de paardenmond'. Als deze ruiters dan met een zachter bit of bitloos rijden, dan beschadigt de mond in elk geval niet.

En een slechte of erg ongeoefende ruiter moet naar mijn idee de mond zoveel mogelijk met rust laten, dus dan kan bitloos een goede oplossing zijn. Maar ook dan moet je niet gaan rukken en trekken, want ook bitloos werkt natuurlijk in op het paarden hoofd (achter de oren en op de neus, afhankelijk van het model hoofdstel dat je hebt), dus ook daar kun je een paard mee irriteren of bezeren.

Ik ben ook niet tegen bit, maar voor mijn paard kies ik voor bitloos omdat dat gewoon erg goed bevalt. In principe ben ik wel voor 'less is more' maar dat moet wel kunnen. Ik rijd daarom bijv wel bitloos buiten, zonder sporen, maar met een zweep omdat ik in noodgevallen toch wel wat extra wil kunnen inzetten (een tikje om voorwaarts te gaan bijvoorbeeld). Dus niet in principe alles zo min mogelijk, maar gewoon met gebruik van je verstand en kijkend naar je paard en situatie waarin je rijdt.

Ik vind het uitgangspunt van TS prima, als je weet dat je je handen nog niet goed stil kunt houden (dat moet je nou eenmaal leren, dat komt niet vanzelf) kun je in die tijd prima bitloos rijden!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:40

Simodi ik ben het totaal niet eens met de notie dat bitloos altijd zacht en lief is. Een knoophalster heeft bijvoorbeeld heel stevige drukpunten. Een hackamore kan akelige dingen doen. Een bitloos hoofdstel waar je aan hangt, levert nare druk op achter de oren of op de neus.

Eerlijk gezegd vind ik dat als je je handen niet stil kunt houden, dat je dan goede instructie moet zoeken. Omdat je dan je handen ook niet kunt stilhouden als je bitloos rijdt. En dat betekent weer dat die persoon hoogstwaarschijnlijk geen onafhankelijke zit heeft en daarmee zijn we aangeland bij wat Sonja al aangeeft. Zoveel verschil is er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:41

Imo hoort een ruiter die de hand nog niet stil kan houden uberhaupt nog geen teugels in de hand te hebben, maar misschien ben ik daar wel een erg grote zeikerd in.
Bij ons beginnen ruiters in de dop, maakt niet uit hoe oud, altijd aan de longeerlijn, en zonder teugels. Er wordt 'droog' geoefend met handhoudingen en teugelvoering, in alle gangen. Geen onafhankelijke zit in 3 gangen = geen teugels in de hand.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:42

Ik bedoel maar Ja

En om die reden bitloos gaan rijden is een drogreden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:46

Sonja schreef:
Imo hoort een ruiter die de hand nog niet stil kan houden uberhaupt nog geen teugels in de hand te hebben, maar misschien ben ik daar wel een erg grote zeikerd in.

Je bent geen zeikerd want zo denk ik er ook over.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:13

Anya schreef:
Simodi ik ben het totaal niet eens met de notie dat bitloos altijd zacht en lief is. Een knoophalster heeft bijvoorbeeld heel stevige drukpunten. Een hackamore kan akelige dingen doen. Een bitloos hoofdstel waar je aan hangt, levert nare druk op achter de oren of op de neus.

Je hebt mijn antwoord toch niet echt goed gelezen!

Ik zeg helemaal niet dat bitloos altijd zacht en lief is, ik geef zelfs aan dat je ook daar druk achter de oren en op de neus geeft!
Maar je beschadigt niet de lagen van de mond als je per ongeluk wat harder in de hand bent. Maar dat is geen vrijbrief om bitloos maar te gaan trekken en rukken, dat zeg ik ook helemaal niet!

En als je zelf nog niet zo goed rijdt zoals TS zegt, dan vind ik het (persoonlijk) een prima oplossing. Ook al heb je les, dan nog trek je in de mond met een bit als je nog niet je handen kunt stilhouden. Dat verbetert echt niet met een paar lessen hoor!

Bovendien heb ik het over een bitloos hoofdstel, dus zo'n leren hoofdstel met een zachte gevoerde neusriem, voor de duidelijkheid. Een knoophalster is zeker heel hard en met bijv een bosal kun je een paardenneus zelfs breken bij wangebruik ...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:20

Sonja schreef:
Bij ons beginnen ruiters in de dop, maakt niet uit hoe oud, altijd aan de longeerlijn, en zonder teugels. Er wordt 'droog' geoefend met handhoudingen en teugelvoering, in alle gangen. Geen onafhankelijke zit in 3 gangen = geen teugels in de hand.

Iedereen komt toch op het punt dat je zelf op je paard de teugels moet bedienen en dat vergt ervaring en invoelingsvermogen. Ook als je inmiddels goed kunt zitten (waar idd veel te weinig aandacht aan wordt besteedt in lessen, dat ben ik met je eens), dan nog is het gevoelig zijn met je handen en het laten nageven een verhaal apart vind ik. En dat zul je toch op de een of andere manier moeten leren ...!

Het is nu eenmaal zo dat beginnende ruiters op een (manege)paard moeten leren voelen. Dat gaat idd wel regelmatig ten koste van deze dieren, maar zijn we zo niet allemaal begonnen? Maar ik vind bijv dat kleine kindjes die op een shetje mogen rondhobbelen ook veel beter met een halster dan een hoofdstelletje met uegeles kunnen 'spelen' en idd geen teugels in handen moeten hebben.
Maar als je echt wilt leren rijden maak je toch een fase door waarin je eigenlijk niet echt lief voor het paard kunt zijn doordat je fouten maakt. Daarom vind ik manegepaarden die dit allemaal accepteren ook echte wereldpaarden!! Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:25

Anya schreef:
Ik bedoel maar Ja

En om die reden bitloos gaan rijden is een drogreden.

Niet iedereen is als paardrij-talent geboren! De meesten van ons hebben toch moeten leren en dus een fase doorgemaakt waarin je teugelvoering niet ideaal is (zie mijn reactie hierboven). In die fase vind ik perssoonlijk het bitloos rijden met een bitloos hoofdstel wel een goed alternatief.
Dan is het geen drogreden, maar een bewuste keuze!

Bovendien, iedereen heeft toch zijn eigen redenen om bitloos te willen rijden? (paard wisselt tanden, verdraagt geen bit, staat stoer, is natural, om er maar een paar te noemen Knipoog )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:27

Tanden wisselen, geen bit verdragen, uit principe... vind ik allemaal goede redenen. Maar je handen niet stil kunnen houden vind ik mét bit en zonder bit een reden om niet zonder begeleiding op een paard te gaan zitten. Zoals Sonja al zegt: dan heb je goede les nodig Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:28

In mijn situatie en de ingrepen die ik af en toe nodig heb prefereer ik een bitloos hoofdstel boven een bit. Ik denk dat de druk op de neus en achter de oren minder pijnlijk is als dezelfde druk in de mond op de tong/gehemelte en de lagen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:31

ik heb een meroth nu.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:19

DubbelDun schreef:
In mijn situatie en de ingrepen die ik af en toe nodig heb prefereer ik een bitloos hoofdstel boven een bit. Ik denk dat de druk op de neus en achter de oren minder pijnlijk is als dezelfde druk in de mond op de tong/gehemelte en de lagen.

Dat denk ik ook!
Ik merk aan mijn merrie dat ze minstens net zo goed reageert op bitloos als bit, en ik kan eerlijk van mezelf zeggen dat ik met een hele stille hand rijd. En nog merk ik verschil!

Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat niemand met bit moet rijden!
Hangt ook erg van de gehoorzaamheid van je paard af denk ik ...

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:04

Bit of geen bit, het is maar hoe je ermee omgaat!

mangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:57

ik heb manga ook een paar keer gereden op bitloos touw hoofdstel.
Het ging prima, maar ik vond het hoofdstel niet zo, ik had wat mijn twijvels over de knoopjes die drukte en het schuuren van de touwen (wel opte lossen met een bontje maar toch)

ik vond het rijden heerlijk, maar heb besloten verder te zoeken naar een goed bitloos hoofdstel.
bozal heb ik aan zitte denken, maar ik denk dat ik daar toch nietvoor ga.

Voor de rest, maakt het niet uit of je een bitje, geen bitje, trens, of stang in hebt.
Als je creu bent in je handen, zijn alle middelen martelingen.