[WN] Reining vaak gehaast en rommelig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash

Reining vaak gehaast en rommelig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:45

Laatst heb een reining wedstrijd op tv bekeken. Alle grote namen waren aanwezig. Maar voor het eerst kreeg ik een dubbel gevoel bij het bekijken van zo'n wedstrijd. Moet het allemaal zo gehaast en rommelig? En dan bij de speedcontroll zo achterlijk ver naar voren hangen met je hand zowat tussen de oren van het paard. En dan heb ik het niet eens over het achterwaarts gaan, de spins waarbij ze gewoon soms de tel kwijtraken, en de zit van de ruiters waar juistheid (in mijn ogen) ver te zoeken is. Sinds wanneer is deze stijl van reining zo populair geworden? Het lijkt wel alsof het gaat om wie het hardste kan zonder onderuit te gaan en dat het verder niet meer uitmaakt dat het er ook netjes uitziet.
Ik zie veel liever een gecontroleerde pattern waar alles netjes wordt uitgevoerd zonder dat ge'race.
Ik ben gek op reining maar zo hoeft het voor mij niet meer. Ik zit al een tijdje in dilemma of ik wel serieus wil gaan trainen hiervoor met Jay en wat ik dan eigenlijk wel wil.
Ben ik de enige met dit zicht op de huidige reining?

Skuye

Re: Reining vaak gehaast en rommelig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:54

ooohhh jij bent bevoorrecht, hier zijn (nog) niet eens wedstrijden op tv !!!
( en dus lopen we hier dan ook kwa "stylen" ietsje "achter" )
vooralsnog vind ik dat we hier ( in de meeste gevallen ) nog ons uiterste best doen een mooie proef te laten zien.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:58

Al deze oefeningen kan je alleen maar goed en snel doen wanneer je zit goed is.
En daarbij is de beoordeling gebaseerd op vlak en snel.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 22:16

Ariebren schreef:
Al deze oefeningen kan je alleen maar goed en snel doen wanneer je zit goed is.
En daarbij is de beoordeling gebaseerd op vlak en snel.

Het is absoluut niet het geval dat ik een leek ben op dit gebied. Je kan een proef laten zien met een lelijke zit en houding en het geheel afraggelen of goed op je zit blijven letten voor het oog en alles netjes afwerken.
In Amerika is er nu duidelijk een trend aan de gang waar ik absoluut niet kapot van ben.
Ik ben in Europa ook regelmatig naar wedstrijden weze kijken en veel ruiters vond ik erg hun best doen op netheid, controlle en rust. Ik moet dus blijkbaar erg wennen aan de Amerikaanse stijl.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:19

Ik weet niet wat je gezien hebt, maar ik heb Aken nog Amerikanen en Canadezen zien rijden en dat waren stuk voor stuk nette proeven met perfecte controle.
Ik heb het dan over ruiters als Dell Hendriks, Tim McQuay en Matt Mills

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 22:23

Skuye schreef:
ooohhh jij bent bevoorrecht, hier zijn (nog) niet eens wedstrijden op tv !!!
( en dus lopen we hier dan ook kwa "stylen" ietsje "achter" )
vooralsnog vind ik dat we hier ( in de meeste gevallen ) nog ons uiterste best doen een mooie proef te laten zien.

Jaja, iedere dag zijn hier wel een aantal paarden programma's te zien. Verslagen van wedstrijden, 'les' via de tv door trainers zoals Clinton Anderson, Chris Cox, Craig Cameron, Dennis Reis, Ken mcKnabb etc etc, programma's over verzorging, veilingen (van wel hele dure quarters en paint, pfff) en nog veel meer.
Ik wordt er zo door beinvloed dat ik zelfs droomde vannacht dat we op de ranch van Clinton waren en een paard van hem kochten voor $1,85, haha Haha! Haha!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 22:26

Adrienne schreef:
Ik weet niet wat je gezien hebt, maar ik heb Aken nog Amerikanen en Canadezen zien rijden en dat waren stuk voor stuk nette proeven met perfecte controle.
Ik heb het dan over ruiters als Dell Hendriks, Tim McQuay en Matt Mills

Ik heb het ook niet over alle Amerikanen. Er zaten best nette proeven tussen. Maar over het algemeen vond ik het er erg gehaast en onafgewerkt uitzien.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:32

Dat zie je hier ook. Hier heb je ook van die "haastige spoed zelden goed" ruiters die bv al stoppend de rollback in gaan. Dat is meer onervarenheid en/of onkunde dan trent denk ik.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 22:34

Adrienne schreef:
Dat zie je hier ook. Hier heb je ook van die "haastige spoed zelden goed" ruiters die bv al stoppend de rollback in gaan. Dat is meer onervarenheid en/of onkunde dan trent denk ik.

Onervarenheid bij de finals in Oklahoma City?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 06:57

Tja, als de judges dit hoog waarderen, vrees ik het ergste...

Ik zie hier in Holland ook al een aantal ruiters op die 'superman' manier op hun paard zitten, hoor. Ik persoonlijk vind het ook geen mooie stijl. Ik zie ook liever controle over zowel paard als het eigen lijf Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 07:51

Adrienne schreef:
die bv al stoppend de rollback in gaan.
Maar dat is eigenlijk wat een rollback hoort te zijn, 1 doorgaande beweging, niet eerst tot stilstand komen en dan pas een rollback maken.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:20

Dit zal dan wel een Amerikaanse wedstryd zyn geweest.. Ik vind dat dit in Nederland absoluut niet zo is! Iedereen probeert zyn proef netjes te ryden! Knipoog Maar ik vind het er ook niet uit zien als er niet eens verschil is by de speedcontrol. Kom op, dat begint toch ook te vervelen. 30 ruiters die achter elkaar hetzelfde, slome proefje ryden. Ik houd zelf van wat meer actie. Maar je hebt wel gelyk dat de zit van Reining ruiters héél vaak héél scheef is!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:28

crazycactus schreef:
Adrienne schreef:
die bv al stoppend de rollback in gaan.
Maar dat is eigenlijk wat een rollback hoort te zijn, 1 doorgaande beweging, niet eerst tot stilstand komen en dan pas een rollback maken.

Maar het is ook niet de bedoeling dat een paard al glijdend om gaat. Dan krijg je paarden die scheef gaan stoppen omdat ze anticiperen al te moeten gaan draaien. De achterhand wordt dan tegen het einde van de stop al door het paard naar binnen gegooit en dat ziet er ook niet uit. En wordt gezien als geen controle want het paard anticipeerd voor de ruiter uit en wacht dus niet op instructie!

Nu ik zie om wat voor wedstrijden het gaat en denk ik weet wat jij ziet en dat het meer komt omdat de echte succes volle ruiters worden na gedaan.
Deze ruiters willen namelijk overdreven laten zien dat ze hun paard totaal niet hoeven helpen met bv sturen. Dat ze het lef tonen hun hand totaal naar voren te steken en als het waren in de wedstrijd ring het aan durven om hun paard uit te dagen een fout te maken. Meer zo van "kijk ik doe echt niks met die handen!" Dat een paard dan nog steeds willingly guided blijft en onder controle dat maakt indruk op een jury!

Maar niet iedereen kan dat zo maar, het gevolg is dat de correctie beweging omdat je van zo ver moet komen extra duidelijk wordt en dat ziet er rommelig uit. Ook mensen met geen super zit die dus niet recht op kunnen blijven terwijl ze dit laten zien, verstoren voor jou het beeld.
Neem bv hier Dell Hendricks
Afbeelding
Die zit nog steeds netjes en heeft zijn hand zo wat bij zijn paards oren. Dat kan niet iedereen, dat willen er wel veel en wordt geimmiteerd bij het leven! Cool

Hoe het er uit ziet is niet het gene waar een jury heel erg voor afstraft. Dat is een van de, vind ik, voordelen bij deze vorm van jurering. Uiterlijkheden tellen niet mee bij hoe het paard loopt en op hulpen reageerd.
Winnen doet het beste paard niet de ruiter die er het netst op zit! Niet altijd even mooi om te zien maar wel eerlijk en je sluit te veel bevooroordeeldheid door "smaak" zo veel mogelijk uit.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:01

Ik heb anderhalf jaar geleden in Oklahoma hele nette, beheerste proeven gezien (met prachtige voorbeelden van speedcontrol) en hier in Nederland afgeraffelde. Zal per persoon verschillen. Persoonlijk vind ik hier vaak rollbacks slordig en bij de backup rollen sommige paarden soms om, zo snel moeten ze achteruit, compleet scheef gaan ze. Dan liever ietjes rustiger en recht achteruit.
Ik zie ook veel liever de beheerste proeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:06

Ik denk dat het van je persoonlijke mening afhangt. Ik vind bijvoorbeeld de 'superman' houding er leuk uitzien. De actie spat er voor mij wat meer vanaf bij zo'n proef. Maar idd, de oefeningen moeten wel alsnog correct uitgevoerd worden.

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:10

YouthReiner schreef:
Dit zal dan wel een Amerikaanse wedstryd zyn geweest.. Ik vind dat dit in Nederland absoluut niet zo is! Iedereen probeert zyn proef netjes te ryden! Knipoog

Dit ben ik helaas niet met je eens. Ik was laatst in Oosterwolde en daar zag ik toch echt maar een enkeling zijn proef netjes rijden.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:35

wel splash,

wat jij of wie dan ook mooi vind intersseert niemand wat. enkel wat de judges hoog doteren is interessant voor de reiners.
als ik jou de proeven hoor beschrijven klinkt dat f***ing goed. een tip van mijn trainer (die NRHA judge is) is de volgende : leer A general in het NRHA rulebook van buiten en relateer elke beweging hieraan en je komt al een heel eind.
mocht je het dan nog niet eens zijn met de scores van de judges ben je misschien gewoon niet klaar om met reining te beginnen

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:02

Nickysplace2 schreef:
YouthReiner schreef:
Dit zal dan wel een Amerikaanse wedstryd zyn geweest.. Ik vind dat dit in Nederland absoluut niet zo is! Iedereen probeert zyn proef netjes te ryden! Knipoog

Dit ben ik helaas niet met je eens. Ik was laatst in Oosterwolde en daar zag ik toch echt maar een enkeling zijn proef netjes rijden.

Niet alleen daar, maar ook bij het NK van vorig jaar vond ik het er slordig aan toe gaan.
Cirkels die niet onder de X waren, geen speed control hebben enz,enz.
Iedereen heeft op dat gebied weer andere bedenkingen en iedereen heeft een andere rijsteil, maar daar sloeg ik toch wel een beetje van achterover. Ach gut

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:20

dofuzz schreef:
wel splash,

wat jij of wie dan ook mooi vind intersseert niemand wat. enkel wat de judges hoog doteren is interessant voor de reiners.
als ik jou de proeven hoor beschrijven klinkt dat f***ing goed. een tip van mijn trainer (die NRHA judge is) is de volgende : leer A general in het NRHA rulebook van buiten en relateer elke beweging hieraan en je komt al een heel eind.
mocht je het dan nog niet eens zijn met de scores van de judges ben je misschien gewoon niet klaar om met reining te beginnen

Beginnen?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 19:07

Bij de jury gaat het vooral om wat ze willen zien. En zelfs tussen de jury zit verschil. De ene geeft meer punten bij een bepaalde stijl en de ander geeft minder punten. Questie van smaak, en zo ook bij mij.
Ik kan me herinneren dat een aantal jaren geleden er toch anders aan toe ging. Meer mijn smaak. Het valt me gewoon op dat het er zo gehaast en daardoor slordig uitzag bij deze laatste wedstrijd die ik bekeek (Oklahoma city 2007). Uitzonderingen daar gelaten.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 01:14

[quote="Adrienne"]
Nu ik zie om wat voor wedstrijden het gaat en denk ik weet wat jij ziet en dat het meer komt omdat de echte succes volle ruiters worden na gedaan.
[quote]

Het ging om de finals in Oklahoma City. Ik denk niet dat daar geimmiteerd wordt!

edit: ging iets niet goed met de quote
Laatst bijgewerkt door Splash op 06-03-08 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 01:16

dubbel

Given

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:48

Hey Splash!

Ik snap jou gevoel over de Reining want dat heb ik zelf ook wel een beetje. Ik zelf zie ook liever een mooie beheerste proef dan dat jakkeren. Het is natuurlijk wel mooi om er echt een show van te maken maar uiteindelijk draait het als nog om je proef. Ik ben zelf net begonnen met de Reining met mn paardje. Graag wil ik het ook heel rustig opbouwen en steeds een stapje verder gaan. Daarna komt het showen enzvoort wel.

Ik Train nu al ongeveer 2.5 jaar met Given mn paardje en heb de basis er goed opzitten. Dit is natuurlijk ook erg belangrijk. Soms gaan mensen gewoon te snel.

Ach ja! De Reining is een super mooi onderdeel en het hoeft helemaal niet slecht te zijn voor je paard. Als je je paard maar goed behandeld op een eerlijke manier. Dan zou ik ook zeker met de Reining eventueel beginnen maar je basis is erg belangrijk.

Groetjes Rachelle

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:50

En dan zijn er nog steeds mensen die reining vergelijken met de ZZ dressuur ROFL

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:10

Ja, maar wat wil je! Reining is in ons land nog niet zo méga groot! En vooral WRAN-wedstryden hebben héél vaak een héél laag niveau. DRHA valt het nog wel mee..