[WN] RT Neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

RT Neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:06

Mij les geef mens Pling Heeft mij geadviseerd om een neus riem of evt een side pull te gaan gebruiken.
Die gekke knol houd nl zn mondje niet dicht Haha! en ontwijkt daardoor het bit

Wat zijn jullie ervaringen met neusriem of side pull of zijn er andere manieren om zn mondje te snoeren Haha!

Gr

Coconut

Re: RT Neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:08

Een ander "lesgeefmens" nemen...

het is niet de manier om met een neusriem de mond van je paard te snoeren. Dat is puur rijtechnisch op te lossen. De manier waarop jouw "lesgeefmens" het wilt doen is niet erg paardvriendelijk...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:01

Tja het feit dat ie met neusriem zijn mond niet meer open kán doen houdt niet ook per definitie in dat hij het ook niet meer wíl doen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 20:44

klopt daarom de vraag , hoe anders ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:51

Probeer het eens zonder bit, ontwijkt hij dan nog steeds je hulpen dan doe je daar iets verkeerd, doet hij het dan wel goed, dan kan er iets in zjin mond niet lekker zitten of het bit bevalt hem niet.

Het paard laat je nu iig weten dat er 'iets' niet goed gaat.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 21:18

Er is niks mis met zn gebit
Tandarts is recentelijk geweest Pling
en dit is een gewoon zacht trens bitje....

Hij doet alleen zn mond open wanneer hij iets moet doen waar hij geen zin in heeft Haha!
Zijwaarts/achterwaarts
Draai voor / achterhand

De tip neus riem is ook al door andere intructeurs gegeven
Eerlijk gezegd doe ik het liever niet, omdat ik vind dat je het daadwerkelijke probleem vermijd

En een ander les geef mens is ook nu niet meteen een optie
Dingen zijn tussen ons gewoon bespreekbaar Pling

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:47

Paard kan ook het bit te onrustig vinden, ik heb er nu een die alleen een stilliggend bit prettig vindt in zijn mond.
Ligt ook niet aan zijn tanden, die worden bijgehouden.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:50

Backup schreef:

Hij doet alleen zn mond open wanneer hij iets moet doen waar hij geen zin in heeft Haha!
Zijwaarts/achterwaarts
Draai voor / achterhand

Eerlijk gezegd doe ik het liever niet, omdat ik vind dat je het daadwerkelijke probleem vermijd

Dit heb ik ook, alleen ik gebruik wel een neusriem. Niet zo strak als dressuurruiters, maar iig dat hij z'n mond niet zo ver open kan doen..
hij loopt ook onwijs te kauwen op z'n bit.. om niet goed van te worden Vork
ik weet dat dat een zenuwtrekje/verveling is.. hoeven jullie niet meer te zeggen Knipoog maar weet niet echt wat k eraan moet doen..

Groetjes..

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:15

Backup schreef:

Zijwaarts/achterwaarts
Draai voor / achterhand

en wat dacht je dan met een neus riem op te lossen?
het enigste dat je oplost is dat hij zijn mond niet meer open kan doen, maar het probleem voor het paard los je er niet me op.
en het paard probeert je wat duidelijk te maken waar zowel jij als je les geef mens geen aandacht aan besteden.
een side pull zou ik eerder aanbevelen, maar een paard de mond snoeren met een neus riem is het zelfde als jou pijn doen maar je mond afplakken.
want ergens doen zowel jij als je lesgeef mens iets fout. Scheve mond

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 22:51

piggeljay schreef:
Backup schreef:

Zijwaarts/achterwaarts
Draai voor / achterhand

en wat dacht je dan met een neus riem op te lossen?
het enigste dat je oplost is dat hij zijn mond niet meer open kan doen, maar het probleem voor het paard los je er niet me op.
en het paard probeert je wat duidelijk te maken waar zowel jij als je les geef mens geen aandacht aan besteden.
een side pull zou ik eerder aanbevelen, maar een paard de mond snoeren met een neus riem is het zelfde als jou pijn doen maar je mond afplakken.
want ergens doen zowel jij als je lesgeef mens iets fout. Scheve mond

Dat is dus precies wat ik schrijf toch ?
Dat ik in de neusriem niet de oplossing zie, omdat dat dat niet het probleem oplost.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:44

Wat ik hier mis is dat iedereen wel commentaar heeft op die neusriem, maar dat niemand een oplossing heeft voor het probleem.
Veel paarden blijven hun mond opensperren als ze eenmaal geleerd hebben dat ze hier druk mee kunnen ontwijken.
Dit kan veel oorzaken hebben,ongemak door tanden,een bit wat niet fijn past of knijpt,of in het verhemelte prikt,een onrustige hand. Of domweg niet mee willen werken. Dat kan omdat de oefening te moeilijk is,het paard het dus niet begrijpt en de ruiter te snel wil.Sommige willen ook gewoon niet meewerken,als de neusriem dit verhelpt,is de oefening ook niet te moeilijk,andrs bedenkt het paard wel een andere vorm van verzet. Vastpakken bijvoorbeeld. Als tijdelijke trainings oplossing in handen van iemand die weet wat hij doet,en op tijd release geeft denk ik dat het niet zo'n slecht hulpmiddel is.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:51

ik vind dat je gelijk hebt..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 01:35

Met wat voor bit rijd je.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 01:50

Ik ga met CherokeeChum mee. Je kunt allicht proberen of het helpt om een cirkel te doorbreken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:25

Wat is er mis met gebruik van een neusriem?!

Als deze niet te strak zit, maar er wel voor zorgt dat het bit stil blijft liggen en rustig is in de mond, zie ik er echt geen probleem in ...

En een andere instructeur omdat je wellicht verschil van inzicht hebt ... zo werkt dat toch niet! Bij mij niet tenminste. Gewoon verschillende oplossingen uitproberen en kijken hoe je paard er op reageert. En overleggen met je instructeur.

Je hoeft bij western niet ten koste van alles volledig in westernstijl (zonder neusriem) te rijden, bij het trainen gaat het (o.a.) om te zorgen dat je paard fijn nageeflijk loopt en als dat beter gaat als hij zijn mond dichthoudt omdat het bit dan stiller ligt met neusriem, dan gebruik je die toch gewoon?

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:17

ik rij met een Billy Allen snaffle
Niks byzonders dus ,ik wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb maar ik rij al mn hele leven waarvan de laatste 15 jr western
Ik heb een zachte hand , kan op tijd loslaten en denk dus idd dat het paard het gewoon domweg vertikt
Alle dingen die hij leuk vind om te doen, blijft zn mond gewoon dicht
Het is toch een vorm van verzet ......

Simodi , dank je wel voor je reactie , ik zie in een andere instructeur ook nou niet meteen de oplossing Pling

Cherokee Chum, jij ook bedankt voor je ondersteunde woorden
Nu krijg ik tenminste een reactie op mijn vraag .

En een side pull ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:11

Een side-pull is een handig hulpmiddel voor jonge paarden om zijwaarts teleren gaan (wijken voor druk), niet om een paard te leren nageven of afremmen.
Afhankelijk van het soort materiaal/dikte van het neusdeel kan het ding behoorlijk pittig inwerken nl. En ik heb al aardig wat neusbruggetjes open zien liggen na een sessie.
Al is dit voor een ruiter meteen wel duidelijker zichtbaar als een 'simpel' open mondje.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:06

Een open mond op sommige momenten, tijdens bepaalde oefeningen, zijn soms verzet, maar kan ook stijfheid zijn.
Vooral als je lengtebuiging vraagt, in het hele lichaam.
Nog meer beengebruik en minder teugeldruk kan dit verbeteren.
Rustig doordrukken met je been, en dus niet bumpen.
Met een neusriem kan het verzet juist nog erger worden.
Gewoon rustig doorrrijden, en er vooral niet op letten.
Zul je zien dat het opeens verdwenen is, totdat ie weer stijf is.
Met een sidepull zal de mond waarschijnlijk ook gewoon opengaan.
Dit is mijn ervaring, maar ken veel paarden en mensen met hetzelfde probleem.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:13

Ik zou me sterk gaan afvragen waarom het paard die oefeningen moeilijk vind? En ze proberen toch heeeeeel basic te maken, elke keer zelfs te stoppen voor het verzet komt, en dan heeeeeel langzaam uitbouwen. paarden geven, imo, niet : zomaar: verzet omdat ze geen "zin" hebben. Lachen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:34

CherokeeChum schreef:
Wat ik hier mis is dat iedereen wel commentaar heeft op die neusriem, maar dat niemand een oplossing heeft voor het probleem.
Veel paarden blijven hun mond opensperren als ze eenmaal geleerd hebben dat ze hier druk mee kunnen ontwijken.
Dit kan veel oorzaken hebben,ongemak door tanden,een bit wat niet fijn past of knijpt,of in het verhemelte prikt,een onrustige hand. Of domweg niet mee willen werken. Dat kan omdat de oefening te moeilijk is,het paard het dus niet begrijpt en de ruiter te snel wil.Sommige willen ook gewoon niet meewerken,als de neusriem dit verhelpt,is de oefening ook niet te moeilijk,andrs bedenkt het paard wel een andere vorm van verzet. Vastpakken bijvoorbeeld. Als tijdelijke trainings oplossing in handen van iemand die weet wat hij doet,en op tijd release geeft denk ik dat het niet zo'n slecht hulpmiddel is.

Ik sluit me hier ook bij aan. Paarden zijn slim en vinden soms ook dingen uit, dan heb je soms een hulpmiddel nodig om ze iets nieuws aan te leren ( ipv iets af te leren Knipoog ) Ook in de western zijn er neusriemen, veelal gebruikt na de bitloze fase bij jonge paarden om ze te leren dat ze hun mond dichthouden.

Sidepull is veel voor te zeggen, zeker tegenwoordig wil iedereen vooral bitloos. Heel mooi streven en het zou idd duidelijkheid kunnen geven omtrent de reden van het mond open doen.

Proberen en kijken welke reactie je krijgt...

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:38

Ik ga morgen eerst eens zonder bit rijden Pling
kijken wat hij dan doet.
Hij is idd wel stijf , dus da had ik zelf ook wel bedacht
Ik rij dan idd op meer beendruk door , maar het is wel een mannetje hoor Haha!
Hij is 6 jr jong en door zn eigenaar, die zelf ook nog erg jong is niet goed gereden.
Met veel gevechten en strijd Verdrietig

Ach het is een uitdaging althans zo zie ik dat dan maar Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:39

Backup schreef:
Ik ga morgen eerst eens zonder bit rijden Pling
kijken wat hij dan doet.
Hij is idd wel stijf , dus da had ik zelf ook wel bedacht
Ik rij dan idd op meer beendruk door , maar het is wel een mannetje hoor Haha!
Hij is 6 jr jong en door zn eigenaar, die zelf ook nog erg jong is niet goed gereden.
Met veel gevechten en strijd Verdrietig

Ach het is een uitdaging althans zo zie ik dat dan maar Haha!

Mijn merrie (altijd gewend aan trens en shank) rijd ik nu bitloos, gewoon omdat ik dat leuk vind en het me lekker leek voor haar. Gaat super, ze is heel zacht in de hand, geeft prima na, en loopt zelfs lekker te likken als ze ontspannen is!!!! Voor mij geen bitje meer! Dus misschien is dit voor jou (tijdelijk) ook wel een goede oplossing, zeker proberen!

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:44

Hi,

Ik heb met beide vragen ervaringen.

De sidepull heb ik gebruikt om mijn paard in te rijden en een beetje door te rijden, tijdens het longeren gebruikte ik wel een bitje alhoewel hij altijd zijn mond opendeed en zelfs af en toe zijn hoofd kantelde. Tijdens het longeren met een touwhalster deed hij dit nooit. Dus, eerste conclusie was hij heeft last van zijn tanden, misschien wisselen. Afijn, meerdere keren de tandarts erbij gehaald maar het heeft niet geholpen, hij blijft dit gedrag vertonen met bit tijdens het longeren. Op de sidepull liep hij fijn en reageerde hij fijn maar achteraf blijkt hij zijn rug toch beter te gebruiken als ik met een bitje rijd, hij buigt dan beter in de lengte en kan bijv. beter de cirkels lopen.

Tegenwoordig rijd ik hem thuis met een bitje en een neusriem. Niet om zijn mond te snoeren, wel om het bit op de juiste plaats te houden! Mijn paard liep er zo mee te klooien, hoofd omhoog, tong eruit, tong erover, kauwen, kantelen van het hoofd enz enz. Nu, met neusriem gaat het prima, hij loopt netjes en is een stuk rustiger met zijn mond. Hij KAN nog wel klooien maar doet het veel minder. Ik rijd ook met een Billy Allen bitje.

Tijdens onze endurance training gebruik ik de sidepull. Dit gaat prima maar ik gebruik hem wel in combinatie met een martingaal. Puur omdat hij af en toe zijn hoofd hoog de lucht ingooit op het moment dat ik wil gaan draven/stappen of stilstaan en hij vindt dat het laterrrr wel kan.

Mijn paard is 6 jaar en heeft een hangend rooster en dat geeft waarschijnlijk toch de problemen met een bitje. Ik heb er al heel veel geprobeerd (van stang tot enkelgebroken, van dubbelgebroken tot rubber) maar tot nu toe geen een gevonden die voldeed. Het beste is nu het Billy allen mondstuk, daar zitten geen platte plaatjes aan, is overal even dik en rond en ligt stabiel in de mond. De tandarts is in zijn leven al vele malen geweest (ook verschillende) maar het helpt allemaal niets, er veranderd gewoon helemaal niets. Zelfs met eten van bijv. wortels heeft hij last (dikke wortels dan he), hij eet dan met een gekanteld hoofd. Het idee is dan toch dat hij last zou hebben van zijn kiezen maar we kunnen het niet vinden. Voorlopig houden we het op het hangend rooster, de korte mondspleet en de toch wat dikkere tong van mijn paard.

Dus, een sidepull werkt prima maar een bitje met neusriem ook!

Genta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:48

Het gebruik van een neusriem voorkomt echt niet tegen dat je paard zijn mond open doet, zo strak hoort een neusriem namelijk niet te zitten. Het idee is juist dat het paard door de neusriem druk voelt wanneer hij zijn mond opent en geen druk meer voelt wanneer hij zijn mond dicht doet. De beloning is dus de bevrijding van de druk, en dat hebben paarden heel snel door. Als een paard geen medische problemen heeft maar gewoon wat aan het uitproberen/klooien is heb ik dan ook geen bezwaar tegen het gebruik van een neusriem.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:29

als ex dressuurmuts ben ik niet tegen het gebruik van een neusriem. En het is zeker niet zo dat een paard de mond niet open kan doen met een neusriem, zeker niet eentje die normaal vast zit en zonder sperriempje.

En ik ondersteun de mening van Genta. Dat zou de werking van een neusriem moeten zijn.