CherokeeChum schreef:Wat ik hier mis is dat iedereen wel commentaar heeft op die neusriem, maar dat niemand een oplossing heeft voor het probleem.
Veel paarden blijven hun mond opensperren als ze eenmaal geleerd hebben dat ze hier druk mee kunnen ontwijken.
Dit kan veel oorzaken hebben,ongemak door tanden,een bit wat niet fijn past of knijpt,of in het verhemelte prikt,een onrustige hand. Of domweg niet mee willen werken. Dat kan omdat de oefening te moeilijk is,het paard het dus niet begrijpt en de ruiter te snel wil.Sommige willen ook gewoon niet meewerken,als de neusriem dit verhelpt,is de oefening ook niet te moeilijk,andrs bedenkt het paard wel een andere vorm van verzet. Vastpakken bijvoorbeeld. Als tijdelijke trainings oplossing in handen van iemand die weet wat hij doet,en op tijd release geeft denk ik dat het niet zo'n slecht hulpmiddel is.
Ik sluit me hier ook bij aan. Paarden zijn slim en vinden soms ook dingen uit, dan heb je soms een hulpmiddel nodig om ze iets nieuws aan te leren ( ipv iets af te leren
) Ook in de western zijn er neusriemen, veelal gebruikt na de bitloze fase bij jonge paarden om ze te leren dat ze hun mond dichthouden.
Sidepull is veel voor te zeggen, zeker tegenwoordig wil iedereen vooral bitloos. Heel mooi streven en het zou idd duidelijkheid kunnen geven omtrent de reden van het mond open doen.
Proberen en kijken welke reactie je krijgt...