[WN] (RT) Tips voor dubbele lijnen drama

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

(RT) Tips voor dubbele lijnen drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 21:00

Ik heb een jong paardje (wordt in april 3) waarmee ik nu bezig ben met werken aan de dubbele lijnen. Loop alleen tegen een groot probleem aan en weet niet hoe ik dit nu het beste op kan lossen. Hoop dat iemand goede tips kan geven.
Meelopen gaat goed, ook het verkeer gaat goed, zelfs longeren gaat super. Alleen het werken aan de lijnen blijft een ramp.....Zolang je maar niks aan haar vraagt gaat het goed. Totdat je haar een keer moet corrigeren, omdat ze bijv haar lijf tegen de lijnen gooit.
Vanaf het moment van corrigeren gaat het mis. Ze komt omhoog en dat is het enigste wat ze dan op zo'n moment nog kan. In de achteruit zetten heeft geen zin en even stilzetten om tot bezinnen te komen ook niet. Zodra je haar weer weg wil laten lopen komt ze net zo hard weer omhoog. Vandaag stond ze tegen een boompje op te klauwen. Ze is al een keer achterover geklapt en uit frustratie over een bakrand heen gedonderd. Niet normaal hoe moeilijk ze haar leven maakt....
Ze blijft dan ook echt in dit gedrag hangen. Niet meer normaal weg willen stappen. Uiteindelijk toch nog een klein stukje normaal met haar kunnen stappen en dan stop ik ook gewoon. Dan is ze braaf en voordat het probleem weer van voren af aan begint stop ik en beloon haar goed voor het stuk dat ze braaf heeft gelopen.
Alleen de volgende keer is het weer hetzelfde feest. Ik heb geen idee hoe ik dit het beste op kan lossen. Met mij gaat ze gewoon echt aan de loop en zelfs mijn vriend die wat meer gewicht heeft om in de strijd te gooien heeft er soms moeite mee. Ze komt omhoog, springt naar voren en gooit echt dr hele gewicht in de strijd.
Heeft iemand misschien goede tips om dit gedrag op te lossen....
Heb wel al een paar keer op dr gehangen en dat zijn dan weer dingen waar ze helemaal geen moeite mee heeft en niet op reageert. Het gaat gewoon echt mis als je dr corrigeert. Dan wordt ze zo BOOS.

redpebbles

Re: (RT) Tips voor dubbele lijnen drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:54

@henla-tent, misschien even haar kiezen(haken) even laten vijlen. Door het wisselen kunner er scherpe punten op koemen. Op het moment dat je wil sturen, kunnen de scherpe punten op haar kiezen in haar wang prikken wat erg zeer doet en daarop protesteren door omhoog te komen. Dat hebben wij bij een harddraver beleren tussen de lijnen ook meegemaakt. Kiezen gevijld en daarna super kunnen sturen en nooit meer omhoog gegaan.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 06:36

misschien heeft ze wolfskiesjes daar kunnen ze ook heel sterk op reageren mijn bijna 2 jarige heeft ze ook al dus als die volgend jaar aan de gang moet eerst even laten trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 08:00

Dit komt mij bekend voor. Mijn tinker deed ook zo, die bleek haken op haar kiezen te hebben.
Je moet eens naar diernkliniek hellendoorn bellen (is niet zo ver weg voor jou) daar hebben ze gediplomeerde tandartsen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 08:40

Je longeert met hoofdstel en bit? Wat doet ze als je haar normaal longeert, met een lijn aan de
binnenring? Wat doet ze als je gaandeweg de tweede lijn er bijpakt, achter de achterhand om, maar gewoon op het cirkeltje blijft werken? Op het moment dat ze dan raar gaat doen of gaat rennen, laat je de tweede lijn los, en heb je haar gewoon weer aan een lijn. Gaandeweg kun je je positie van werken op de volte met lijn achter haar langs, naar schuin achter haar gaan staan en lange lijnen mee te nemen.

Van tevoren wel even kijken of het gebit in orde is. Heb je het al een keer met sidepull geprobeerd? Doet ze het dan ook?

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 10:39

Ik zal zeker haar gebit eens laten controleren, maar heb niet het idee dat dit iets lichamelijks is. Ook met halster doet ze hetzelfde. Het lijkt echt haar karakter te zijn.
Ik werk idd met bit en hoofdstel. Ik heb het met een halster geprobeerd, maar dan gaat ze helemaal met me aan de wandel....
Normaal longeren gaat goed. Longeren aan de dubbele lijnen ook, alleen vindt ik de volte dan een beetje te klein voor haar. Zodra ik mijn positie wil verplaatsen naar achter haar begint ze te klooien. Als ik haar hiervoor corrigeer wordt ze echt heel boos en is er helemaal niks meer mee te beginnen. Zet ik haar weer op de volte is er niks aan de hand.
Begin ik aan de dubbele lijnen en laat ik haar gewoon lopen is er ook niks. Maar zodra er iets fout gaat (zoals kont tegen de lijnen in draaien) en ze een corectie krijgt (dat ze recht moet blijven lopen) is het mis. Het hoeft maar een heel klein tikje te zijn en dan gaat ze al over de rooie.
Het is ook helemaal niet dat ze bang is oid.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:48

Jaarlijks naar de tanden laten kijken is altijd goed om te doen, zeker op jonge leeftijd gezien ze dan wisselen.

Verder zou ik zo via een 'geschreven probleem' geen advies kunnen geven wat je er zelf aan kan doen. Wellicht gebeurd er iets wat je zelf niet ziet of kan zien. Mijn advies zou zijn een les of een paar lessen te volgen. Bij jou in de buurt zitten mensen die daar bedreven in, zijn Barry en Mehlika. Als je voor dit soort problemen staat kan je beter niet zelf 'aan klooien' maar een paar ervaren ogen (en eventueel handen) om je te helpen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:52

als het niets lichamelijks is (wat ik eerst zou uitsluiten) zou ik het even laten rusten gewoon. misschien is het nog wat te veel voor haar? mentaal gezien?
los daarvan wil je toch niet dat ze trauma`s oploopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:34

Henla, omschrijf eens hoe jij corrigeert, waar ze zo heftig op reageert? En wat gebeurt er als je onvoorwaardelijk voorwaarts eist? Heb je een afgesloten ruimte op longeermaat waar je longeert, zodat je desnoods alle andere dingen kunt laten voor wat ze zijn, maar éérst weer op voorwaarde nummer 1 (voorwaarts!) kunt richten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:41

Zoals jij het omschrijft Henla-tent, lijkt het me idd een vrij dominante tante. Ik zou aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, even een stapje terug. Het feit dat ze met je aan de wandel gaat als je met halster werkt is al niet goed. Koop een touwhalster, leadrope en stick en zet even een stapje terug.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:09

Als Barry of Mehlika tijd hebben om langs te komen om met dubbele lijnen te werken, zou ik het zeker doen, want met hele kleine verschillen hebben ze al meer paarden en vooral eigenaren op miniscule dingen gewezen, die heeeeel veel verschil uit maken. Kan alleen maar zeggen dat heel veel mensen verbaasd zijn over hoeveel verschil het kan uitmaken. Succes.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 18:40

@Sonja De correcte bestaat uit een tikje met de lijn tegen haar kont. Vanaf dat moment kan ik voorwaarts eisen wat ik wil, maar het enigste wat ze dan doet is omhoog komen. Heb het nu bij ons thuis in de paddock geprobeerd en dan maar lekker voorwaarts laten draven. Hele hele hele miniscupe correcties gegeven en het ging beter. Dan maar iets minder netjes en af en toe met de kont tegen de lijn. Maar dit gaat wel goed. Zolang ze maar niet op haar plek gezet wordt.

@superpony Mehlika heeft mijn eerste keer met Trail lange lijnen geholpen. Zodra we weer een auto hebben hoop ik gelijk weer wat met haar af te kunnen spreken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:46

Lig je niet op hun route, kan je het een paar keer saen oppakken. Het zal je echt schelen. Succes

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 20:11

Ik heb geen auto en kom dus nergens waar een bak is...Ben nog hier aan de buurt rond aan het kijken waar ik eventueel in een buitenbak kan en dan wil ik zeker weer Mehlika vragen of ze me kan helpen

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:16

Ik wil ook best naar jouw paddock komen hoor Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:19

En dat aanbod zou ik aannemen, zo gezien wat je omschrijf Henla. Want het klinkt als een dominante tante Ja
Niet Mehlika, het paard dus Knipoog hihi

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:29

Zeker aanpakken met zo een jong paardje, voorkomt een hele hoop.
enne, dominante vrouwen kregen jongens he....sorry, Mehlika, hahahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:31

Da's toch een correctie waar niet te veel protest tegen zou hoeven komen. Klinkt idd als een dominatieprobleempje, zeker in combi met het niet meer voorwaarts willen.
Jammer dat je ff niet op pad kan met 'r. Was leuk geweest om eens met die tante in de roundpenn te spelen bij Jo ofzo.

Ik zou idd Mehlika in m'n paddock uitnodigen. Zelf roundpennetje uitzetten met lint, indien nodig.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:38

ik zit ook te denken aan grondwerk, en dan vrij in de bak. Misshcien in combinatie met desensibiliseren voor zweep en lijn. het lijtk erop dat de correcties die je geeft voor haar niets betekenen (onbegrip) of idd dat ze ze niet accepteert ( dominantie)

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:22

Dit is geen onbegrip Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:38

Neem ik meteen van je aan! Knipoog

( is vanaf hier niet te zien, jij hebt haar in het echies meegemaakt toch)

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:49

Ja Haha! Ontzettend leuk paard vol zelfvertrouwen Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:56

mehlika schreef:
Ja Haha! Ontzettend leuk paard vol zelfvertrouwen Haha!

Das een mooie omschrijving voor dominante tante Knipoog

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:59

Ik kan heeeeel tactisch zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:00

Ik vond 'm ook al heeeel correct Haha!