[WN] paard slaat ineens door!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deniies

paard slaat ineens door!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 12:54

ik heb sindskort een nieuw paardje die wel heftig kan reageren op je hulpen. hij is daarom wel heel lichtjes en fijn te rijden. maar omdat die nog zo ''schrikachtig'' kan zijn hebben we besloten hem in training te doen bij Angelique ferdinandus. Dit ging binnen een week super tot ik gister hoorde dat die heel erg agressief was en ze hem gewoon gevaarlijk voor mij vond en ik der ook niet in haar verantwoordelijkheid op mag. ze was opeens super negatief. maar ik schrok ook van me paard is wist dat die wel eens wou wegrennen maar dat die ook echt haar deraf wou krijgen enzo. Ze moest hem tegen de wand aan zetten om rustig te krijgen. en als een trainster het zegt dan lijkt het me best sirieus de oude eigenaar komt van de week en dan gaan we een oplossing zoeken. wat vinden jullie ervan? en wat moet ik ermee?

DubbelFun

Re: paard slaat ineens door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:19

Kijk of laat eerst de standaard dingen eens na kijken; rug (past het zadel), tanden (geen haken/wolfstanden) die pijn veroorzaken.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:21

Misschien eist ze te veel ineens van hem waardoor hij in paniek schiet, wil ze een bepaald doel bereiken in de periode dat hij in training staat wat niet helemaal haalbaar is? Ik zou hem niet ineens afschrijven in elk geval! Het lijkt me vreemd dat jij wel met je paardje vooruit kunt en zelfs schrijft dat hij lichtjes en fijn te rijden is alleen schrikachtig kan zijn (zijn er meer) en na een week in training ineens als gevaarlijk wordt beschreven.
Hoe oud is je paard overigens?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:24

Ik sluit me hierbij aan.
Is het toevallig een "bloedpaardje" ?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:29

Ik zou eerst eens kijken of je paard niet ergens last van heeft. Het is toch raar dat hij opeens agressief wordt.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:29

Ik zou zo zeggen laat je paard eens goed nakijken, want een paard slaat naar mij idee niet zomaar door. Misschien is er iets gebeurt waardoor jou paard van slag is of vraagt ze wel te veel en moet ze een stap of een paar stappen terug doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:30

Angelique Ferdinandus is volgens mij wel een goede trainer, hoewel ik haar persoonlijk niet ken.Neem aan dat een trainer wel redelijk goed kan inschatten in hoeverre een paard echt gevaarlijk is.
Natuurlijk kunnen er een aantal factoren zijn die deze reactie teweeg brengen....er vanuitgaande dat het dier gezond is natuurlijk.Bijvoorbeeld:
Door de ruiter werd er nooit echt druk op het paard gezet en de trainer doet het nu wel....paard is het niet gewend en wordt boos...
Misschien eist ze inderdaad iets te snel teveel...

Je kunt nog even aankijken, maar als je het er niet mee eens blijft dan met je gewoon naar een andere trainer kijken die wel met jouw paardje klikt.
Er zijn genoeg trainers in Nederland met elk hun eigen methodes dus er zal er vast een zijn die wel klikt.
Als bij deze trainers hetzelfde verhaal naar voren komt dan weet je genoeg denk ik.

Mijn paard heeft ook twee maanden oorlog met mijn trainer gehad. Was redelijk onberijdbaar gewoprden maar na een half jaar was het een superpaard!!!

Maar, het blijft jouw paard en JIJ beslist.
Als je het niet eens bent met de trainingsmethode, praat erover en als jullie er niet uitkomen zoek dan een andere oplossing.

Succes in elk geval!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:33

Jolande schreef:
Hoe oud is je paard overigens?
Zie profiel
Citaat:
Simply Red Command (Simply)
* ruin
* 01-05-03 (4,5 jaar)
* Quarter horse, palomino
* 1.45
* reining
* van mij sinds 19 oktober 2007

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:35

En verder kun je na het uitsluiten van fysieke problemen ook altijd eens met een andere trainer overleggen. Niet om Angelique, maar niet iedereen kan altijd met ieder paard. Misschien klikt de combi ook niet en elders wellicht wel. Succes!

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:54

ik kreeg van de oude eigenaar haar aangeraden en vindt der ook onzettend goed. ik heb laatst nog een nieuw goed passend zadel gekocht en naar ze tanden is ook gekeken voordat die op training ging. Ik was der vrijdag en hij was zo rustig onder haar en ze gingen best goed. en zondag schijnt het dus heel slecht te zijn gegaan en maandag ook. ik vind dit ook niet de reden om gelijk op te geven maar schrik er behoorlijk van hoe die reageerd en nou waaide het wel enorm en het kan nog wel een zenuwpees zijn. maar ik denk ook gewoon wel aan mezelf ik heb zelf ook nog een heel leven en wil zeker niet dat ik straks val en niet meer kan paardrijden of der zo bang voor ben....

Angelique en ik willen natuurlijk een doel met hem behalen om het tot reiningpaardje aan te zetten. maar ze zij al dat ''schrikachtige'' moet der eerst goed uit en pas dan kan ik de dingetjes erop gaan zetten. dus hij is anderhalve week alleen maar stap en draf gereden om kilometers te maken. de eerste dag dat ze erop ging wou die wel een paar keer der vandoor nieuwe omgeving noem maar op maar ze draaide hem zo kort terug dat die de kans niet kreeg dit was maandag 24-12 en woensdag 26-12 ging het super hij was rustig en liep lekker en die donderdag en vrijdag ook. zaterdag is die los geweest en zondag begon het.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:23

4,5 is een lekkere puberleeftijd. Ik zou me nog niet al te veel zorgen maken.
Voor je paard is het ineens een hele verandering en logisch dat hij een en ander gaat uit proberen.
Training van een paard gaat niet in een paar dagen maar juist in maanden en jaren.
Heb geduld en vertrouwen in je paard, jezelf en je evt trainer.

Succes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:27

Pensionnetje schreef:
Zou natuurlijk kunnen, maar als het paard wel iets aan zijn rug mankeert en je pakt hem door omdat ie niet zo moet puberen, dan loop je wel de kans dat je hem flink verziekt.

@TS: ken je zijn achtergrond; op welke leeftijd ingereden, reden van verkoop etc.
Heb je kort geleden zijn rug laten nakijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:27

Anya schreef:
En verder kun je na het uitsluiten van fysieke problemen ook altijd eens met een andere trainer overleggen. Niet om Angelique, maar niet iedereen kan altijd met ieder paard. Misschien klikt de combi ook niet en elders wellicht wel. Succes!

Mee eens, voordat je het paard helemaal opzij zet, kijk even naar andere trainers.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 14:34

DubbelDun schreef:
Pensionnetje schreef:
Zou natuurlijk kunnen, maar als het paard wel iets aan zijn rug mankeert en je pakt hem door omdat ie niet zo moet puberen, dan loop je wel de kans dat je hem flink verziekt.

@TS: ken je zijn achtergrond; op welke leeftijd ingereden, reden van verkoop etc.
Heb je kort geleden zijn rug laten nakijken.

hij komt bij een bekende fokker vandaan ga even geen namen noemen. hij heeft tot 2,5 ong in een natuurgebied gelopen en sinds 3/3.5 pas onder het zadel iedergeval heel laat. De veearts heeft toen bij de keuring naar ze rug natuurlijk gekeken en bij het zadel kopen heeft Arthur der ook naar gekeken. hij reageert ook niet op ze rug ofzo. en bij een fokker worden idd gewoon paarden verkocht. wel is het zo toen ik hem ging kopen dat die gewoon heftig op je hulpen kan reageren maar daarom is die dus in training gegaan zodat die niet meer zo onzeker is als je erop zit en lekker aan de gang met de reining met hem kan gaan en geven we hem alle tijd voor. alleen nu reageert die gewoon zo heftig terwijl het ook wel een beetje in hem zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:33

ik denk dat er een paar dingen spelen
om nu te zeggen dat een zadel past als je dat bij arthur gekocht hebt
had hij een kale boom bij? waarschijnlijk niet
nu wordt dat paardje ineens behoorlijk belast
ik lees maandag woensdag, donderdag en vrijdag gereden, zaterdag vrij en zondag protesteert hij

het zadel kan toch niet zo goed passen waardoor hij nu door de intensieve belasting meer last heeft
hij kan behoorlijke spierpijn hebben
maar ook gewoon moeite hebben met opnieuw de belasting naar een dagje rust
ik begrijp dat je trainer hem ook gelijk inbuigt, is hij waarschijnlijk ook niet gewend

persoonlijk vind ik het wat veel van het goede ineens en ik vrees dat je paard dat ook vind
verder hebben sommige mensen ook niet in de gaten dat als een paard echt schrikt en bang is, hij behoorlijk kwaad kan worden als je hem dan aanpakt
ik heb er hier zo eentje op stal
16 jaar maar kan nog steeds af en toe paniekerig reageren
soms om dingen die hij allang "kent" of gezien heeft
menig trainer en andere ruiter meende dan dat ik hem op zijn sodemieter moest geven omdat dat aanstellerij is
ik weet wel beter, zo'n paard moet je vertrouwen geven en begeleiden, laten zien dat hij altijd op jou kan bouwen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:49

Zoals ik Simply van de IHT clinic "ken" is het een paard die echt niet veel "druk" hebben kan. In zoverre als ik AF heb zien rijden en trainen kan ik me goed voorstellen dat de combinatie niet geheel werkt.
Laatst bijgewerkt door Jeddah op 08-01-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:10

volgens mij is het paard wel duidelijk in zijn signalen en is er ergens iets niet goed. Wanneer er zelfs agressie getoond wordt is het paard volgens mij aardig radeloos. Ik lees dat je paard erg heftig reageerd op je hulpen. Heb je hem al laten checken door een fysio ? Ergens zit een probleem die dit gedrag veroorzaakt, als je huidige trainster dit niet onderkent of het rijtechnisch probeert op te lossen , zijn er wel wat zaken over het hoofd gezien volgens mij. Heel lastig voor je en vooral voor je paard, begin bij het begin, laat hem nakijken en vanuit daar weer verder.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:27

Jeddah schreef:
Zoals ik Simply van de IHT clinic "ken" is het een paard die echt niet veel "druk" hebben kan. In zoverre als ik AF heb zien rijden en trainen kan ik me goed voorstellen dat de combinatie niet geheel werkt.

Exactly my thoughts.

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:02

Romkabouter schreef:
Jeddah schreef:
In zoverre als ik AF heb zien rijden en trainen kan ik me goed voorstellen dat de combinatie niet geheel werkt.

Exactly my thoughts.

Ik heb alle reacties tot nu toe gelezen en ik kan mij het meeste vinden in bovenstaande reacties.
Zoals je weet heb ik een volle zus van jou paardje en zo als ik haar ( mijn paardje ) ken denk ik dat het heel goed aan de combinatie zou kunnen liggen.
( verdere info heb ik je per PB gestuurd om geen scheve gezichten te creëren )

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:59

Ben het helemaal met Skuye eens.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:57

vandaag is nog de ostheopaat geweest. hij heeft heel erg last van hoofdpijn door ze ??SI systeem??
Dit systeem houdt heel ze lichaam in balans en zorgt dat het allemaal goed werkt. omdat die teveel aan de longeerlijn heeft gelopen kan die heel ze linkerkant over ze rug niet buigen. en aangezien ik nogal een typje van een paard heb reageerd die er heel hetig op. maar dit hoeft het niet te zijn. al hoop ik wel want dit is op te lossen. angelique heeft met de ostheopaat besloten helemaal vanaf 0 te beginnen nu moet die 3 dagen stappen en dan begint ze weer helemaal vanaf de longeerlijn en dan erop met draf. ik hoop dat dit werkt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:59

Fijn dat je hem hebt na laten kijken!! Ja

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:13

Idd! Maar ik ben het verder ook met Jeddah's eerdere reactie eens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:40

Ik weet waar hij vandaan komt en er zijn meer kids uit die combinatie van ouders. Hij heeft vrij kunnen opgroeien, dus daar niks opgelopen denk ik zo.
Fijn dat er iemand is geweest, maar hoofdpijn kan dus wel stress zijn. Als hij dus al gevoelig is kan ik me voorstellen dat ie nu slecht reageerd.
Je hebt toch geen haast met hem? Doe ssn flink stap terug en ga een vertrouwens band opbouwen en dingen doen zoals bij Jeddah de IHT clinic.

Deze combi van trainster en paard gaat denk ik ook niet werken. En een reiner wordt ie wel. Ook als je het op een andere manier en evt andere training oppakt. Daar heb je dan veel meer en vele malen langer pleizer van dan dat ie nu snel moet kunnen reinen.
Ik hoop dat de fokker het ermee eens is, want die kent deze combi's wel ook.
Ik snap dat je als een blok voor hem bent gevallen, maar mocht je zelf echt niet geschikt zijn voor zo een gevoelig paardje, stop dan de training ook. Want als ie bij een ervaren ruiter terecht komt, zal die het ook zelf willen beginnen vanaf 0. Het is een gevoelig paardje die tijd nodig heeft, maar het vast goed kan doen.
Heel veel succes met hem

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:54

Waarom zou de combi van trainer en paard niet werken? Blijkbaar is ze bereid om te doen wat het best lijkt voor het paard. In dit geval door het advies van een osteopaat te volgen. Lijkt me prima toch? Lachen