[WN] Welk nut hebben die balken nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natje_Spirit

Welk nut hebben die balken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 18:55

Om te beginnen: ik ben een Engelse ruiter en heb dus geen verstand van Western Clown .

Maar ik heb onlangs foto's gezien waarbij Western ruiters oefenen met balken net zoals bij Engels rijden, maar niet gewoon achter elkaar gelegd zoals wij, maar wel in verschillende figuren zoals vierkanten en driehoeken. Ik weet dat bij sommige figuren de balken voornamelijk worden gebruikt om achterwaarts te gaan (word ook gebruikt bij grondwerk) maar voor de rest van de figuren heb ik echt geen idee. Misschien kunnnen jullie me helpen? Ben niet nieuwschierig hoor Bloos .
Oja, kun je dit ook proberen tijdens dressuur en grondwerk of is typisch Western?

De figuren enzo kun je terug vinden in het topic van Silvester:
[WN-ITP] foto's trailclinic bij Ed Gosen

capopjekop

Re: Welk nut hebben die balken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:58

Volgens mij is het gewoon de bedoeling dat het paard binnen dat figuur blijft, dus bijv 360 graden draaien binnen een vierkant of achterwaards in een L. Het komt voor in de trail dus het lijken me oefeningen die je buiten nodig kunt hebben. Maar ik ben geen trailruiter, dus don't shoot me Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:01

Tuurlijk kan een dressuurruiter ze ook gebruiken. Dat paard weet niet of 'ie dressuur- of westernpaard is hoor Knipoog Ik had vanmiddag nog een dressuurruiter bij me in de bak die ook eens een slalommetje achteruit probeerde. Viel nog niet mee Haha!

Die balken in verschillende vormen en maten gebruiken wij om wat minder sleur te krijgen. Wij vinden het leuk om verschillende bochten en groottes te gebruiken bij het balkenwerk. En bijkomend voordeel van 'figuurtjes' leggen van balken, is dat je d'r veel méér mee kunt. Dan kun je in 1 figuur bv vanaf 1 kant aanrijden in draf, vanaf de andere kant in galop, en door er nog 1 balkje naast te leggen heb je een doorgangetje achteruit, of kun je bv nog een krap vierkantje maken waarin je je wending om de middenhand kunt oefenen. We gaan d'r ook niet alleen recht overheen, maar gebruiken het ook om onze paarden te gymnasticeren door balken te moeten lopen terwijl ze in een bocht zitten ed.

Gewoon erg leuk dus Tong uitsteken en zeker ook leuk voor dressuurruiters en hun paarden! Lekker eens wat anders!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 19:30

Ah oké, dat ga ik ook eens proberen Haha!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:46

Het komt mij bekend voor, maar ik weet niet zeker meer waarvan. Ben hier zelf ook wel mee bezig geweest. Een vierkant maken van balken, er dan instappen en er aan een andere zijde weer uitstappen. Is weer wat anders met balkjes werken. Ook heb ik wel een 'doolhof' gemaakt. Balkjes naast elkaar (kan met bocht) waar je tussendoor moet stappen. Veel dressuurpaarden zijn gewend om óver balkjes te gaan, en er tussendoor is voor die paarden een leuke oefening om naar de ruiter te luisteren. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:00

@Natje_Spirit : natuurlijk beginnen met simpele patroontjes, maar als je paard het leuk vind zijn ze heel goed met het koppie bij jou bezig en kun je ze steeds moeilijker dingen gaan vragen.
De oorsprong is dat je buiten in moeilijke situaties je paard op 10 cm kunt sturen zonder een ravijn in te storten (oid) Haha!
Dit is verworden tot een showonderdeel wat puur met behendigheid en 'luisteren' te maken heeft.
Het summum aan 'balkenbrij' kun je zien op dit filmpje van de Worldshow in Amerika:
http://www.youtube.com/watch?v=FFR_ur5TRO0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:07

Leuk dat je d'r mee aan de slag gaat! Veel plezier, begin eenvoudig, en breek je nek niet Knipoog

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:08

wow.. mega mikado zeg! Ik vind wel dat de parcours bouwers soms wat te ver gaan met de balken... persoonlijk.

Ik gebruik als westernruiter ook gewoon balkjes om over te draven hoor.. cavaletti ook, in-uitjes. ALtijd goed om je paard op verschillende manieren te trainen.

De balken zijn puur om een gebied af te bakenen, trail stamt af van de 'buitenrit' waarbij je vanalles tegen kon komen. ik ben ook wel eens in een bos een doodlopend krap paadje in geslagen. Dan ik het heel handig als je paard bochtje achteraarts kan en dan een draai om zijn midden of achterhand.

Hek openen en sluiten vanaf je paard is ook makkelijk tijdens een rit of op en om het erf..

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 23:28

Ben ik weer wat wijzer geworden Lachen .
Dus eigenlijk train je je paard om beter korte of smalle wendingen te maken door middel van de balkjes?
DubbelDun schreef:
@Natje_Spirit : natuurlijk beginnen met simpele patroontjes, maar als je paard het leuk vind zijn ze heel goed met het koppie bij jou bezig en kun je ze steeds moeilijker dingen gaan vragen.
De oorsprong is dat je buiten in moeilijke situaties je paard op 10 cm kunt sturen zonder een ravijn in te storten (oid) Haha!
Dit is verworden tot een showonderdeel wat puur met behendigheid en 'luisteren' te maken heeft.
Het summum aan 'balkenbrij' kun je zien op dit filmpje van de Worldshow in Amerika:
Ik ga natuurlijk heel simpel beginnen, hij is niet echt een berggeit en korte wendingen maken kan hij niet echt Clown .
Sonja schreef:
Leuk dat je d'r mee aan de slag gaat! Veel plezier, begin eenvoudig, en breek je nek niet Knipoog
Nou ik hoop ook dat ik m'n nek niet breek Haha!

@Dapperdier: wist niet dat Trail af stamt van buitenritten maken, heb eigenlijk ook geen idee wat Trail is Bloos . Hekjes open en dicht doen zou ik ook graag kunnen, alleen is het bij ons op stal wat moeilijker omdat je alle hekken moet omhoog houden en dan lopen (het zijn ijzeren Knipoog ).

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reactie Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:30

O maar da's ook makkelijk op te lossen hoor. Pak 2 springstaanders, knup je longeerlijn aan 1 kant met ongeveer een meter of 3 als los einde aan de kant van de lus, en hang de lus aan de andere kant aan de tweede staander. Heb je een touwhek. Net zo functioneel om mee te oefenen!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 23:41

O bedankt Sonja Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:45

Ennnnn als je daar dan mee geoefend hebt en die krijg je makkelijk open en dicht (zonder dat de 200 denkbeeldige koeien daarachter ontsnappen Haha! ) dan maak je zoiets als een hek weer leuker door het hek kleiner te maken, of door bv een cavaletti onder je touw te zetten. Of door een figuur L voor of na je hek te leggen zodat je al draaiend in of uit je hek gaat.

Je kan 't zo gek maken als je zelf wilt! Tong uitsteken Trail is zooooooo leuk!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:10

En als je dan heel erg goed geworden bent dan kun je hier aan mee doen, Gamblers Choice Trail. Geweldig (zit ook een touw hek in)
Dan krijg je een bepaalde tijd, elke hindernis staat voor een aantal punten en je moet proberen zoveel mogelijk punten te verzamelen. Zou ook leuk zijn als ze dat hier zouden organiseren.
Voor de echte trail "die hards" die graag meer willen dan een hekje en een brug. Vingers aflikken
http://www.youtube.com/watch?v=RsKpQTzjk_M

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 10:58

Gaaf filmpje Storrum Haha! . Jammer genoeg kan Spirit z'on korte wendingen (nog) niet en zeker niet in galop, de achteruit fase zit er ook nog niet op Koe Maarja dat is een kwestie van oefenen Haha! .

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:50

tjemig de pemig Ziek wat een wirwar aan balken zeg...
ik heb vroeger gesprongen en daar had ik al zoiets van: "als ik het parcours maar kan onthouden..."
maar dit slaat alles en je moet ook nog eens onthouden welke oefening (stap, draf, galop, draaien, enz) je waar moet doen...
maar het lijkt me wel keileuk om te doen Ja
ik heb wel eens gehoord dat je ook geen enkele balk mag aantikken anders krijg je strafpunten oid, klopt dat?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:57

DubbelDun schreef:

wauw, dat is een goede oefening voor mij:P ik moet nodig eens leren sturen:P

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:04

Trail betekent letterlijk pad of spoor..

Een balk aantikken ( bij de WRAN) kent gradaties van puntenaftrek. Licht aanraken is een half geloof ik en harder is een hele punt eraf. een 0 is goed, gemiddeld, -1 is dus ene balk aangetikt of iets anders in de oefeing niet goed gedaan. Het parcours verkeerd rijden heet 'off pattern' en betekent DQ (= diskwalificatie)

Trail is erg leuk! die Gambler's choice ookz eg! Wel erg moeilijk voor ons nog, maar leuk!
http://www.youtube.com/watch?v=epLY3Pty9_s&NR=1
Nog eentje met dubbel touwhek.. dat is er een voor thuis in de bak om even te oefenen!

( extreme cowboy games lijkt mij nou leuk om ook eens te doen)

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:16

dat ontspannen nekje,die losse teugel geweldig!!Als ik dan denk aan die paradepaardjes met stangen-halsverlengers-krultouwen en weet ik veel wat kijk ik hier toch echt heel graag naar!!Super en ik heb gelijk weer nieuwe speeltjes gezien.Morgen gelijk eens proberen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:26

http://www.youtube.com/watch?v=u0tVbXE9j9o

Zo'n beetje de "barokke" vorm van trail rijden. Met wat meer tempo en verzameling, maar minder balkjes, maar zeker vergelijkbaar.

http://www.workingequitation.nl/ ook toegankelijk voor westernruiters Knipoog

De oorsprong van het westernrijden/ koeienwerk. Dat deden ze op het Iberische eiland al lang voordat Amerika ontdekt was, met een van de voorouders van de quarter/ paint horses Koe

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:01

dapperdier schreef:
Trail is erg leuk! die Gambler's choice ookz eg! Wel erg moeilijk voor ons nog, maar leuk!
http://www.youtube.com/watch?v=epLY3Pty9_s&NR=1
Nog eentje met dubbel touwhek.. dat is er een voor thuis in de bak om even te oefenen!

( extreme cowboy games lijkt mij nou leuk om ook eens te doen)

Wat een heerlijk filmpje om naar te kijken!
Ook goed materiaal voor jezelf, zo zie je dat we vóórlopig nog wel even moeten oefenen Haha!.
Wat een geweldige proef zeg!
En ze liepen afgelopen NK te zeuren dat daar de balkjes dicht bij elkaar lagen Clown ...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:38

Ja ik denk dat we in NL nog echt niet zo ver zijn.. En je moet niet vergeten dat de bak een tikkie kleiner was op het NK..

Wel een uitdaging om op zo een tempo een trail te rijden zeg..ik meende ook gehoord te hebben dat ze steeds minder hesitate in de trail willen zien, maar een vloeiender doorrijden..

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:27

Een TomTom is geen overbodige luxe daar! Maar erg gaaf om te zien, knap gedaan!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:06

Trail is echt geweldig om te doen!
Het is echt een van mijn favoriete onderdelen en inderdaad geweldig voor je paard, ze worden er echt heel handig in en gaan ook vaak zelfstandig denken (dat is niet altijd handig Knipoog Haha! )

Ook al ben je geen western-ruiter, dit soort oefeningen vindt elk paard leuk en perfekt voor de afwisseling! Veel plezier ermee Haha!

p.s.: je kan ook voor de lol eens een zeiltje of een laken in de bak leggen, probeer je paard, met geduld, slaan helpt echt niet, daar eens overheen te laten stappen of er op stil te laten staan. Hang een oud vliegengordijn op in de bak en probeer er doorheen te rijden, echt, je kan zoveel leuke dingen doen met je paard en het resultaat is een vrolijk en veel minder bang paard Cool Cool
Let in 't begin wel op schrikreakties van je paard, maar blijf erom lachen en doe zelf vooral of het allemaal heeeel normaal is, je zult verbaasd staan over 't resultaat! Ja Doei!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:48

Dropje2 inderdaad dat je paard dan zelf gaat denken van oo gaan we dat doen en hup ze doen het dan ook zo, mijn paard heeft daar ook een handje van, dus die moet leren afwachten, en wachten op een teken van mij, en dat lukt heel goed nou

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:26

Dropje2: dat met een doek op de grond heb ik al eens gedaan, hij stond me zo aan te kijken van 'O nee ben je daar nu weer met 1 of ander stom spelletje' en liep er zo over Haha! . Hij is eigenlijk echt van bijna niets bang, hoe vaak ik een handdoek ofzo niet gewoon op z'n hoofd leg Clown . Met dat gordijn heb ik nog niet geprobeerd, wel wel eens zoiets doen Ja . Dus je moet die gewoon ergens hangen zodat je eronder kan stappen?