[WN] wat moet je hier nu van vinden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mienmien

wat moet je hier nu van vinden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 17:55

Graag zou ik de meningen van andere bokkers willen lezen over het volgende....

Stel je eens voor... Je rijdt bij een startende western manege... Het is een nog kleine maar gezellige club. Er zijn een paar mensen met eigen paarden en een aantal mensen lest op een western manege paardje.. Er komt wekelijks een trainer van buitenaf die de lessen verzorgt. Tot zover niets aan de hand...

Een aantal ruiters met eigen paarden (sommige hiervan rijden wedstrijden, sommige niet) willen wel eens iets anders en aan andere mensen hun accomocatie laten zien.. Hoe meer zielen hoe meer vreugd is het niet?? Er werd dus van alles bedacht.. Waaronder het houden van een clinic. Om de trainer niet in het viswater te zitten werd er bedacht een trainer uit de andere kant van nederland te laten komen. Tot zover nog steeds niets aan de hand.. mensen erg enthousiast...

En nu komt het... De trainer vind dat de mensen die bij hem lessen niet mee mogen doen aan de clinic want daar zijn ze niet aan toe. (de trainer wil zelf misschien wel een clinic geven maar een andere trainer mag niet) (dat de manegepaardjes gespaard blijven vind ik goed)
Is het niet de keuze aan mensen zelf of ze wel of niet geld willen spenderen aan een andere trainer in de vorm van een clinic?? of wat is dit???

Omdat bokkers vaak een duidelijke en uitgesproken mening hebben vraag ik hierbij om jullie reacties..
Nee het is niet de bedoeling dat ik de namen van mensen ga noemen, en ook niet dat het een afzeiktopic wordt...

Ik snap het alleen niet meer...........

Germatje

Re: wat moet je hier nu van vinden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:00

Oke daar komt ie Haha!
Ik vind dat je absoluut wel een clinic mag volgen van iemand anders, daar heeft een trainer niet erg veel over te zeggen, tenzij degene die de clinic geeft een dergelijk andere rijstijl heeft dat de eigen trainer er goede argumenten voor heeft om daar niet te mogen rijden (snap je t nog).
Een trainer kan het dan uiteraard afraden om dan de clinic te gaan rijden, maar het niet verbieden.
Iemand met een eigen paard mag er mee doen wat hij/zij wil, dus ook lessen bij wie hij wil!
Het is toch juist leuk om eens van iemand anders les te krijgen, het kan alleen maar leerzaam zijn! Je kan er goede tips uit halen of dingen tegenkomen waarvan je denkt, dat doe ik noooit meer! En als ik jou zo hoor over die trainer, is het voor hem ook niet zo'n slecht idee...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:06

Als ik van trainer 1 geen 'toestemming' krijg om ergens anders te lessen / clinic te bezoeken, zou dat voor mij al reden genoeg zijn om hem/haar vriendelijk te bedanken! Knipoog

Ik vind het juist ontzettend leerzaam om bij/van verschillende mensen te rijden/les te hebben en ben blij dat ik altijd instructeurs heb getroffen die dat met me eens waren!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:07

ik vind het juist goed dat je af en toe bij een andere trainer gaat rijden/kijken. die heeft vaak weer een andere oplossing op de problemen die jij met rijden hebt...
jullie trainer mag het best afraden om bij een ander een clinic te gaan volgen maar verbieden Rolleyes kom op zeg, hij is je moeder niet...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:12

Het is juist goed als er eens een ander les geeft, die kijkt vaak net ff anders tegen een combinatie aan en kan daardoor weer andere tips geven. Ik denk persoonlijk dat degene die normaal les geeft is een beetje bang is op "commentaar". En dat de mensen misschien het juist fijner vinden bij een ander. Als je zeker bent van je eigen manier van lesgeven, dan ben je niet bang als een ander een clinic geeft.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:04

Mijn trainer juicht het juist toe las ik eens een clinic bij een ander volg. Een andere trainer kan er vaak net iets anders tegen aan kijken, zeker als je beginnend westernruiter bent is het wel handig om om meerdere gezichtspunten te kennen. Mijn trainer concentreert zich op reining, vandaar dat ik ook wel eens bij een ander een pleasureclinic volg, om op dat onderdeel even de puntjes op de I te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:10

Ha bij zo'n figuur heb ik ook wel eens op stal gestaan, dus ik weet denk ik wat voor 'reden' hij heeft om 'zijn' ruiters dat te verbieden. Dergelijke heerschappen verschuilen zich namelijk achter "ja dan leren ze van een andere trainer allemaal verkeerde ellende aan en dan kan IK het allemaal weer op gaan knappen".

Mijn mening: als je als trainer dusdanig beroerd je trainingstijl aan je leerlingen overgedragen hebt dat ze van 1 clinic van een ander al beroerd gaan rijden, dan WAS het al helemaal niks.

PRIMA juist om eens bij een ander een clinic te volgen. En... vraag het aan de betere trainers; die raden je het ook gegarandeerd aan. Die hoeven namelijk niet bang te zijn dat je ineens over zou stappen op een ander.

Mijn huidige trainer voelt zich geen seconde bedreigd als ik eens een lesje ergens anders meepik. Die wéét dat ik bewust voor hem en zijn rijstijl gekozen heb, en dat ik als aanvulling wel eens ergens anders kijk. Van iedereen kun je immers wat leren. Al is het maar wat je zelf NIET wilt. En na een les van een ander stel ik uiteraard naar aanleiding daarvan ook wel eens vragen aan mijn eigen instructeur. In de trant van 'waarom doen wij dat eigenlijk niet?' of 'waarom doen wij dat anders?' en daarop krijg ik dan gewoon een antwoord. En dat antwoord is ook wel eens 'ja hoor dat is ook een prima manier. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:05

Nog ff op terugkomen: het is een manegebedrijf met een externe trainer. Weet je heel zeker dat het de TRAINER is die klanten 'verbiedt' om clinics te rijden? En dat het niet de MANEGEHOUDER is die bijvoorbeeld dusdanig tevreden is over die trainer dat hij geen andere trainer over het erf wil?
Anders beschuldig je nu misschien een trainer die nergens vanaf weet, of er misschien wel heel anders in staat dan de stalhouder die hem inhuurt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:15

Ik vind dat iedereen moet kunnen lessen c.q. clinics volgen bij wie hij wil, maar door onderstaande zin wil ik toch iets genuanceerder zijn...
Citaat:
En nu komt het... De trainer vind dat de mensen die bij hem lessen niet mee mogen doen aan de clinic want daar zijn ze niet aan toe

Als ik trainer zou zijn en ik geef iemand op beginnersniveau pleasure les en er zou een clinic komen van iemand waarvan ik weet dat ie niet erg pleasure-georiënteerd is maar meer de reining-kant op is. Dan zou ik het mijn klant ook afraden om van deze trainer vanaf het paard een clinic te volgen. De kans dat ie dan idd dingen moet doen waar ik als trainer niet achter sta zijn genoeg aanwezig.
Natuurlijk zal van die ene clinic mijn klant niet ineens 'raar' gaan rijden, maar wel dusdanig in de war kunnen raken dat ik als trainer daar weer extra tijd in moet gaan steken om eea uit te leggen en recht te breien.

Let wel ik ken de situatie niet en weet dus ook niet hoever deze lesklanten zijn qua niveau en om welke vaste trainer en gasttrainer het gaat.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:15

Altijd goied om eens dingen van een andere kant te bekijken.. Dus ja een clinic van een andere trainer is goed.

Ik vraag me af wat de beweegreden van de 'vaste' trainer is om het af te raden.
De ruiters zijn er niet aa toe? Het is een clinic, geen wedstrijd. Stel dat het klopt en de ruiter gaat op zijn gat, is toch weer een les geleerd? Laat ze zelf hun fouten maken.

Is hij idd angstig voor concurrentie? Moet hij opnemen met de organistie/manege houder.

Ik weet alleen niet of ik het nestej vind om de 'vaste' trainer zomaar te passeren. Is eea in overleg geregeld? Het is heel vervelend als je lesgeeft en je krijgt steeds 'Jamaar die zei dat het zo moest' te horen..

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:56

Een trainer heeft geen macht over je, tenzij je ontoerekeningsvatbaar bent, beslis je zelf bij wie je lest. Als de manegehouder akkoord gaat met beschikbaar stellen van de accomodatie voor clinics: Doen!! Getuigt van behoorlijke onzekerheid in mijn ogen dat de trainer niet wil dat mensen bij een ander lessen. Hoewel ik niet op de hoogte ben, krijg ik niet het gevoel dat het een zeer bekwaam iemand is. Een bekwaam trainer neemt ook zelf regelmatig clinics omdat hij of zij ook wel weet dat leren een leven lang doorgaat. Ben zelf super enthousiast over mijn trainer maar vindt het erg leuk om af en toe een clinic (koeien- Willem Odendaal) , trail (Peggy) te volgen en moet zeggen dat dat erg goed bevalt. Met sommige dingen zit je toch in een patroontje en dan kan een ander dat vaak net weer beter of anders bewust maken. Onze trainer stimuleert dat ook.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:58

Ik heb dit topic aangemaakt zonder de intentie om mensen te raken.
Ik heb niemand persoonlijk willen kwetsen.
(waarschijnlijk was ik te snel met het trekken van conclusies en is er sprake van een behoorlijke miscommunicatie)

Omdat dit dus wel gebeurt wil ik dit topic graag op slot en nog het liefst verwijderen.

Mijn excuses voor diegene die zich persoonlijk aangesproken voelen.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:04

Ik heb inmiddels de moderators gemaild over het verwijderen van dit topic

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:48

Ik zie niemand die zich persoonlijk aangesproken voelt Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:15

Ik ook niet, er zijn geen namen gevallen en er wordt niet anders als een open mening gegeven.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:18

wellicht wel via pb?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:19

Zou maar zo kunnen, maar dat zou toch geen reden (mogen) zijn om een item te sluiten??

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:30

Ik heb zo'n idee dat TS misschien een beetje te snel conclusies heeft getrokken Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 05-01-08 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:34

Ik vind zowiezo de discussie over al dan niet clinics bij een ander volgen wel aardig.
Ik ben er wel voorstander van, en kan me bv totaal niet vinden in de uitspraak van Dapperdier over het "passeren" van een vaste trainer. Ik vind niet dat ik Chris passeer als ik een clinic bij een andere trainer volg. Heeft 'ie in principe ook helemaal niks mee te maken. (alleen heb ik geen geheimen voor 'm dus dat mag 'ie ook gerust weten, maar da's eigenlijk meer "persoonlijke" relatie dan "trainer-klant"-iets)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:22

@Sonja: maar wat vind je dan van mijn redenatie ??
Discussie-technisch gezien Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:52

Moderatoropmerking:
Er is een verzoek tot slotje aangevraagd. Maar de discussie is boeiend, ook of misschien wel juist, zonder link naar de werkelijkheid. Zolang de discussie op deze voet doorgaat is er geen reden om over te gaan tot een slotje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:01

DD daar kan ik me echt wel in vinden. Ik vind het alleen nogal een verschil uitmaken of een trainer even met je gaat zitten om de verschillen in disciplines (en dus gangen, trainingsmethodes etc) met je door te nemen (zodat het leerzaam is voor de leerling en deze dus bewustere keuzes gaat nemen) of dat je als trainer stomweg dingen verbiedt. (wat zowiezo niet werkt op de lange termijn)

De keuze moet echter altijd door de klant zelf gemaakt worden vind ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:06

ik verbaas me trouwens dat er nog steeds stallen zijn (in welke discipline dan ook) die instructeurs van buitenaf weren........ snap er geen jota van........ Ik heb ooit op een stal gestaan waar alleen instructie van de stalinstructeur toegestaan was....... ben er niet beter van geworden kan ik je vertellen, en dat gaat ook nooit meer gebeuren.

Ik heb altijd zo iets van "als je niet je eigen instructeur uit kan kiezen, is er vast veel mis met de stalinstructeur"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:22

Ik denk wel dat in het westernwereldje vaker stallen rond trainers opgebouwd zijn dan in het dressuurwereldje. Daar zit gevoelsmatig toch een behoorlijk verschil in vind ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:48

@Sonja: de keus moet idd altijd bij de klant liggen en 'verbieden' zal nooit tot een betere verstandhouding leiden.
Een duidelijke communicatie tussen trainer en klant is dus een must Haha!

Maar wat zou nu het verschil in achtergrond kunnen zijn dat het bij 'engels' minder vaak een probleem is als bij 'western'.
Broodnijd ?? ... Niet openstaan voor andere methoden??.... Verbergen eigen onkunde???